Sopwith Atlantic / Wallaby
Варианты:
Sopwith - Atlantic / Wallaby - 1919 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1919


Описание:
Sopwith. Самолеты 1919-1920 годов
Flight, December 1919
SOME POST-WAR SOPWITH MACHINES
Фотографии

Sopwith. Самолеты 1919-1920 годов

Достигнутый в годы Первой мировой войны успех фирма после окончания войны повторить не смогла. Лишь несколько самолетов было построено в период 1919-1920 годов, и не один из них не пошел в серию.
   В попытке получить большую премию, назначенную газетой "Дейли Мэйл" за беспосадочный перелет через Атлантику, был создан дальний биплан Atlantic с мотором Rolls-Royce Eagle VIII мощностью 375 л. с. Atlantic являлся развитием бомбардировщика В.1 времен Первой мировой войны. Единственный Atlantic взлетел с Ньюфаундленда 18 мая 1919 года, но был вынужден приводниться в 1200 км от Ирландии; обоих членов экипажа спас оказавшийся неподалеку голландский пароход.
   На основе Atlantic был спроектирован единственный самолет Wallaby для перелета из Англии в Австралию, за который правительство Австралии в 1919 году пообещало выплатить премию в 10000 фунтов стерлингов.
   Wallaby покинул Хаунслоу 21 октября 1919 года. В Персии самолет получил повреждения, а в конечном итоге разбился 17 апреля 1920 года на острове Бали в Голландской Ист-Индии. Машину перевезли в Австралию, где отремонтировали и доработали в 8-местный транспортный самолет. В таком виде Wallaby эксплуатировался в компании "Australian Aerial Services".
<...>

   Бомбардировщик Cobham остался единственным двухмоторным самолетом компании "Sopwith". Необычный трехместный триплан с размахом крыла 6,46 м мог нести во внутреннем отсеке до 340 кг бомб. В 1919-1920 годах построили три самолета с моторами Siddeley Puma или ABC Dragonfly IA. После испытаний дальнейшие работы по Cobham в сентябре 1920 года свернули.

Flight, December 1919

SOME POST-WAR SOPWITH MACHINES

<...>
   The "Transport" can be adapted for use either as a cargo machine or for the purpose of conveying passengers. In the former case, accommodation is provided for one pilot and passenger with 1,500 lbs. of cargo, and in the latter, arrangements are made for carrying five passengers and one pilot, four passengers being carried in the centre of the machine and one in the pilot's cock-pit behind the wings.
   Petrol is carried for six hours at a cruising speed of 90 miles per hour in the case of the passenger carrier, and, when adapted for use as a cargo, machine, fuel is provided for 8 hours at a cruising speed of 90 miles per hour.
   The construction of this machine is on normal lines.
   It is of interest to note that the "Transport" is practically identical with the machine upon which the Atlantic flight was attempted last May, and is also very similar to the "Wallaby" upon which Capt. Matthews flew to Australia, which was described in FLIGHT for October 16 last.
   It is fitted with an "Eagle 8" Rolls-Royce engine, and has a factor of safety of 6.5. An adjustable tail plane is fitted. The following are the principal characteristics of both the passenger and cargo types :-
   Span, 46 ft. 6 ins.; chord, 6 ft. 3 ins.; stagger, 3 ins.; dihedral, 2 1/2#; overall length, 28 ft.; height, 12 ft.; area of main planes, 547 sq. ft.; weight of machine fully loaded, 5,500 lbs.; speed, 115 m.p.h.
<...>
Atlantic
"Сопвич-Атлантик" Гарри Хокера, специально построенный для трансатлантического перелета.
Модернизированный "Сопвич-Атлантик" неукротимого Гарри Хокера на стартовой позиции аэродрома в Сент-Джонсе (о.Ньюфаундленд), 18 мая 1919г.
May 18, 1919, Hawker and Mackenzie-Grieve take off in the Sopwith Atlantic just before dropping the undercarriage into the sea to allow better speed and less drag during the flight to Brooklands where they were headed. Hawker flew 1,400 miles (2,253km) across the Atlantic before an engine coolant problem caused him to ditch in the Ocean, they were picked up by a Danish steamer 'Mary' and brought home to safety a week later. No-one knew they had survived as there was no radio onboard the ship.
Wallaby
Дальний биплан Wallaby с размахом крыла 14,17 м обладал максимальной взлетной массой 2359 кг. Максимальная скорость - 185 км/ч. Единственный экземпляр с британской регистрацией G-EAKS сфотографирован накануне эпического перелета в Австралию.
THE SOPWITH "TRANSPORT" PASSENGER OR GOODS MACHINE, 375 h.p. ROLLS-ROYCE: This machine is similar to the "Atlantic" and Australian ("Wallaby") machines
AUSTRALIAN AERIAL SERVICES (LARKIN): Snapshot from a correspondent showing some of the flying-stock of this air transport company, which operates the Adelaide-Cootamundra, Broken Hill-Mildura, and Melbourne-Hay services. A Sopwith "Wallaby" (Rolls-Royce "Eagle VIII").
MELBOURNE AIR PORT: The new air port of Australian Aerial Services, Ltd., at Melbourne, which were opened recently by His Excellency, the Governor-General. The new premises - which are shown at close quarters - adjoin a dead-end tributary of the river Yarra, which, it is intended, will be used as a seaplane base. The machines shown include a Sopwith "Wallaby" and A.N.E.C. biplane.