
Варианты
- Sopwith - Atlantic / Wallaby - 1919 - Великобритания
- Sopwith - Gnu - 1919 - Великобритания
- Sopwith - Antelope - 1920 - Великобритания
Sopwith. Самолеты 1919-1920 годов
<...>
Последней попыткой "Sopwith" выйти со своей продукцией на гражданский рынок стал самолет Gnu, по своим данным близкий к Antelope, однако на большинстве серийных Gnu кабина пассажиров была открытой.
Прототип и почти все из 12 серийных Gnu оснащались ротативным мотором Le Rhone, хотя имелись экземпляры с 200-сильным ротативным Bentley B.R.2 и звездообразным Wright J-5 Whirlwind мощностью 300 л. с.
Первый полет Gnu выполнил в мае 1919 года, но окончание войны и разразившийся экономический кризис поставили крест на перспективах самолета. Покупатели нашлись только на пять Gnu. Два самолета продали в Австралию компании "Australian Aerial Services Limited", которая использовала их на почтовой линии Аделаида - Сидней.
Gnu стал последним самолетом компании "Sopwith". Неудача этой машины на рынке привела к ликвидации фирмы.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Sopwith Gnu
Тип: одномоторный туристский/коммерческий биплан
Силовая установка: один ротативный мотор Le Rhone мощностью 110 л. с. (82 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость 150 км; дальность 483 км; скороподъемность 3,3 м/с
Масса: максимальная взлетная 1089 кг
Размеры: размах крыльев 11,60 м; длина 7,80 м; высота 3,00 м
Описание:
- Sopwith. Самолеты 1919-1920 годов
- Flight, December 1919
SOME POST-WAR SOPWITH MACHINES - Flight, July 1920
The Olympia Aero Show 1920
Фотографии
-
Мировая Авиация 240
Последним самолетом компании "Sopwith" стал Gnu, один из первых в мире самолетов с закрытой кабиной для пассажиров. В начале 1920-х годов несколько Gnu использовали для развлекательных полетов.
-
Flight 1925-07 / Flight
"LARGE" AEROPLANES TAKING PART IN THE LYMPNE MEETING: The Sopwith "Gnu" with 110 h.p. le Rhone
-
Flight 1919-12 / Flight
The Sopwith "Gnu" three-seater limousine, 200 h.p. B.A.2
-
Flight 1922-09 / Flight
THE RACE FOR THE KING'S CUP: Photographs of the competing machines. Sopwith Gnu.
-
Aeroplane Monthly 1974-03 / B.Martin - Britain's civil aircraft register
The Sopwith Gnu, K-101, was the second British civil registered aeroplane and the prototype cabin Gnu. It was powered by a 200 h.p. Bentley B.R.2 rotary engine and built by the Sopwith Aviation Co Ltd, at Kingston. The pilot sat in an open cockpit in front of the two-seat enclosed passenger cabin. Twelve production cabin Gnus followed. K-101 was subsequently re-registered G-EAAH and was finally destroyed by fire after landing on Southport Sands, Lancashire, on June 10, 1919. In this Flight photograph Harry Hawker is flying Miss Daisy King who paid 60 guineas for the privilege.
-
Air Enthusiast 1994-09 / J.Grant - When the Paperwork Triumphed!
Unregistered Sopwith Gnu of the Larkin-Sopwith Aviation Company.
-
Flight 1923-07 / Flight
THE KING'S CUP First to start, Lieut.-Col. F. K. McClean's Sopwith "Gnu," flown by Flight-Lieut. W. H. Longton.
-
Flight 1923-06 / Flight
THE GROSVENOR CHALLENGE CUP: Preparing some of the machines before the start at Lympne. From left to right may be seen the Sopwith "Gnu" (Longton), the Bristol monoplane (Foot), and a 504K Avro (Hamersley).
Другие самолёты на фотографии: Avro Avro 504 - Великобритания - 1913Bristol M.1A / M.1B / M.1C - Великобритания - 1916
-
Flight 1923-06 / Flight
THE GROSVENOR CHALLENGE CUP: On the left, Flight-Lieut. W. H. Longton is seen finishing, and winning the Cup, at Lympne. In the centre, the winner, all smiles, alights from his machine, a Sopwith "Gnu" (110 h.p. Le Rhone). Below, the Sopwith being taxied past the enclosures just as F. P. Raynham, the second man home, arrives (and is seen above) on his Avro (130 h.p. Clerget).
-
Flight 1925-08 / Flight
SOME OF THE LARGER MACHINES AT LYMPNE: From left to right, the Avro-Lynx, Bristol "Lucifer," Bristol "Bloodhound," S.E.5, Sopwith "Gnu," A.D.C.l, and a sky-writing S.E.5.
Другие самолёты на фотографии: Avro Avro 504N - Великобритания - 1920Bristol Bloodhound / Type 84 - Великобритания - 1923Bristol Taxiplane / Primary Trainer - Великобритания - 1923Martinsyde A.D.C.1 / Nimbus - Великобритания - 1924RAF S.E.5 - Великобритания - 1916
-
Flight 1925-08 / Flight
King on the Sopwith "Gnu."
-
Flight 1925-08 / Flight
HEADING FOR POSTLING: The Bristol "Bloodhound," and the Sopwith "Gnu," approaching the aerodrome turning point.
Другие самолёты на фотографии: Bristol Bloodhound / Type 84 - Великобритания - 1923
-
Flight 1920-07 / Flight
THE SOPWITH "GNU" AT OLYMPIA: The roof of the cabin is hinged along the top, giving access to the interior
-
Flight 1920-12 / Flight
MODERN CABIN MACHINES: The Sopwith "Gnu."
-
Flight 1920-07 / Flight
External view of the cabin of the Sopwith "Gnu"
- Фотографии