RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1916

Одноместный истребитель

Bristol Type 10,11, 20 и 77 M.1 Monoplane Scout

   Преимущество германских монопланов Fokker серии "Е" над недостаточно вооруженными бипланами Королевского летного корпуса (RFC) показало, что последний нуждается в одноместном истребителе с хорошей маневренностью и отличными летными качествами. Проект Фрэнка Барнвелла из "Bristol" представлял собой самолет с ротативным двигателем, заключенным в плотный обтекатель с большим полусферическим коком воздушного винта.
   Прототип Bristol М.1А Monoplane Scout (Type 10) был построен на частные средства и впервые поднялся в воздух 14 июля 1916 года .В том же месяце М.1А прошел испытания в центральной летной школе в Упавоне, и 9 октября Военное министерство подписало контракт на приобретение M.1А и строительство еще четырех самолетов. Последние получили обозначение М.1В (Type 11) и отличались рядом незначительных усовершенствований, включая установку пулемета Vickers на крыле с левого борта. Первые два М.1В были переданы в декабре 1916 года и январе 1917 года; они оснащались ротативными двигателями Clerget мощностью 110 л.с. Третий самолет, поступивший на вооружение в феврале 1917 года, имел двигатель Clerget мощностью 130 л.с. Четвертый самолет поступил в марте 1917 года и был оснащен двигателем Bentley A.R.I мощностью 150 л.с.
   Посадочная скорость в 79 км/ч, достигнутая во время испытаний в центральной летной школе, оказалась слишком большой для маленьких аэродромов Франции, поэтому Monoplane Scout никогда не использовался на Западном фронте. Производственный заказ был размещен в августе 1917 года, но число выпущенных машин достигло лишь 30, и только часть из них поступила в несколько эскадрилий Македонии, Палестины и Месопотамии. Остальные использовались в летных школах или в качестве персональных машин старших офицеров, а шесть были переданы правительству Чили в 1917 году. Другие шесть машин по окончании Первой мировой войны были переделаны для использования в качестве гражданских; один сохранился в Миналтоне, недалеко от Аделаиды, Австралия.


Варианты

   Type 20 М.1С Monoplane Scout: заказано 125 серийных машин этой модификации, они оснащались двигателем Le Rhone мощностью 110 л.с.(82 кВт); пулемет Vickers был перемещен на осевую линию фюзеляжа, впереди от пилота
   Type 77 М.1D Monoplane Scout: обозначение было присвоено одному из четырех прототипов М.1В после установки в 1922 году звездообразного двигателя Bristol Lucifer мощностью 100 л.с. (75 кВт)


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Bristol Type 20 М.1С Monoplane Scout

   Тип: одноместный истребитель
   Силовая установка: один ротативный двигатель Le Rhone 9J мощностью 110 л. с. (82 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на уровне моря 209 км/ч; набор высоты 3050 м- за 10 мин 10 с; практический потолок 6095 м; продолжительность полета 1 ч 45 мин
   Масса: пустого 406 кг; максимальная взлетная 611 кг
   Размеры: размах крыла 9,37 м; длина 6,24 м; высота 2,37 м; площадь крыла 13,47 м2
   Вооружение: один 7,7-мм пулемет Vickers на неподвижной установке в передней верхней части фюзеляжа

Показать полностью
  • Описание
  • Мировая Авиация 74
    Регистрационный номер: G-EAVP   [6]

    После установки двигателя Lucifer на самолет М.1С появилась гоночная модификация М.1D Monoplane. Самолет пользовался большим успехом, но разбился во время соревнований "Grosvenor Cup Race" в 1923 году.

  • Aeroplane Monthly 1997-06 / M.Oakey - Vintage news
    Регистрационный номер: C4918

    Northern Aeroplane Workshops handed Bristol M.1C flying replica “C4918” over to Shuttleworth at the new Skopos motor museum at Batley on April 12, 1997. Eyecatchingly painted in the red-brown PC 12 finish of a 72 Sqn aircraft serving in Mesopotamia in 1918, it should be at Old Warden by mid-season.

  • Air International 1996-03 / R.Whitford - Fundamentals of Fighter Design (2)

    The Bristol M.1C Bullet which first flew in 1916 was an aerodynamically clean monoplane and achieved 114kts with only 80kW from its le Rhone rotary engine. However, it succumbed to technical opposition by virtue of the monoplane’s supposed lack of structural integrity. Only 125 were built and relegated to operations in secondary theatres of war.

  • Flight 1940-02 / Flight

    The first monoplane fighter. Note the large spinner over the rotary engine. 1916

  • Flight 1930-01 / Flight

    The little monoplane is a "Bristol," and was flown in several races after the war, winning one of them (Aerial Derby) piloted by the late Larry Carter. The almost totally enclosed rotary engine is an interesting feature.

  • Aeroplane Monthly 1990-03 / Personal album. Civil
    Регистрационный номер: G-EAER   [4], C4964   [4], VH-UQI   [4]

    Seen competing in the 1919 Aerial Derby at Hendon in June 1919 is this partially-converted Bristol M.1C flown by owner Maj Chichester Smith. Formerly C4964, this M.1C was registered G-EAER shortly before the race. Numbered 12 for the Aerial Derby, it developed a problem with its 110 h.p. le Rhone rotary engine and was forced to retire.

  • Aeroplane Monthly 1998-10 / R.Riding - A Broad experience (1)
    Регистрационный номер: C5002

    Bristol M.1C C5002 of No 2 Flying School, Marske. While on a course at Marske in 1918, Broad flew sister aircraft C5003. He found it simple to handle, but rather difficult to loop.

  • Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
    Регистрационный номер: C5008

    Bristol M.1C monoplane.

  • Air Enthusiast 1997-05 / B.Cumming - Triple DSC
    Регистрационный номер: C5012

    Bristol M.1C Monoplane C5012, possibly attached to the School of Aerial Gunnery and Fighting at Freiston when Joe Fall was stationed there.

  • Aeroplane Monthly 1991-02 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: A5140

    A5140, the second of four Bristol M.1Bs built, at Filton in December 1916. Although allotted to the RFC in France in February 1917, it never went there, joining 111 Sqn in Palestine instead. In the background of this picture is what appears to be a B.E.2d fitted with B.E.2e-style unequal-span wings.

    Другие самолёты на фотографии: RAF B.E.2e - Великобритания - 1916

  • Aeroplane Monthly 1978-08 / Bristol M.1C /Preservation Profile/ (64)

    As it is today, repainted and with a Le Rhone rotary refitted

  • Air Pictorial 1957-11 / Photos by request
    Регистрационный номер: C4964   [4], VH-UQI   [4], G-EAER   [4]

    MORE BRISTOL M.1Cs. In the July issue of Air Pictorial, J. M. Bruce described the Bristol M.1C and made passing reference to the Gipsy-powered version. Bristol Press Dept.'s Philip Moyes has discovered a photograph of VH-UQI fitted with a hybrid D.H. Gipsy II/III inline. It is believed to be the same airframe (lower) as flown by Major Chichester-Smith in the 1921 Aerial Derby. This M.1C (R.A.F. serial C4964) possessed the non-standard, faired headrest also seen on VH-UQI. The Australian M.1C was purchased in England by Capt. H. Butler, and was used for exhibition flying over several years. After his death the M.1C was stored in a garage roof until purchased by Mr. H. Miller who initially re-engined it with a Gipsy I; winning the 1932 Australian Aerial Derby.

  • Flight 1933-08 / Flight
    Регистрационный номер: VH-UQI   [4], C4964   [4], G-EAER   [4]

    The "Veteran" Bristol monoplane in flight.
    With a Gipsy engine, being flown by Horrie Miller late in 1931

  • Aeroplane Monthly 1978-08 / Bristol M.1C /Preservation Profile/ (64)
    Регистрационный номер: VH-UQI   [4], C4964   [4], G-EAER   [4]

    On display at Minlaton after restoration in 1957

  • Air Pictorial 1958-01

    A Bristol M.1 fighter of World War I painted overall with feathers is another of the strangely-decorated aircraft of the period.

  • Aeroplane Monthly 1999-06 / P.Jarrett - Creatures of the air /Strange plumage/
    Регистрационный номер: C5025

    Finely fledged Bristol M.1C Scout C5025 was one of several given garish colour schemes by the Royal Flying Corps’ Schools of Aerial Fighting in the UK, where the type was evidently popular with instructors despite its rejection for use by fighter squadrons on the Western Front. This particular machine, the last M.1C to be built, was with No 3 Fighting School at Bircham Newton. The unit’s Chief Fighting Instructor, Maj H. H. Balfour (the late Lord Balfour of Inchrye), who flew the aircraft, recalled that the scheme was applied by Mr Shepperson, an artist with the satirical magazine Punch, whose son was a flight commander with No 3 FS.

  • Aeroplane Monthly 1983-03 / ??? - Check mates
    Регистрационный номер: C4995

    Bristol Monoplane C4995, named The Lilac Domino, was probably the personal aircraft of Maj P. Q. Studd, DSO, and it ended its days when written off in a crash near Stonehenge in 1918.

  • Aeroplane Monthly 1979-08 / ??? - Thorpe park
    Регистрационный номер: C4912   [3], C4994   [3], G-BLWM   [3]

    Replica Bristol M.1C C4912.

  • Aeroplane Monthly 1978-08 / Bristol M.1C /Preservation Profile/ (64)
    Регистрационный номер: C5001

    Butler and Kauper after buying C5001, at Waddon in July 1919

  • Aeroplane Monthly 1987-08 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: C4912   [3], G-BLWM   [3], C4994   [3]

    Don Cashmore's beautiful Bristol M.1C replica, G-BLWM, flew for the first time on June 21, 1987. It carries the serial C4912, which originally belonged to an M.1C serving with 150 Sqn at Salonika in 1918.

  • Aeroplane Monthly 1978-12 / R.Halley - Per Ardua ad India

    Preparing for departure. The popular practice of putting the smallest available machine next to the biggest has been adopted, with a Bristol M.1C monoplane playing the part of “David” in this instance.

    Другие самолёты на фотографии: Handley Page H.P.15 (V/1500) - Великобритания - 1918

  • Flight 1922-04 / Flight

    The Bristol "Lucifer" 100 h.p. engine, mounted in the very pretty little Bristol monoplane flown by Mr. Uwins. Considering that this engine has three cylinders only, it runs very smoothly and evenly.

  • Flight 1923-06 / Flight

    The Grosvenor Cup. In Birmingham Control. The late Major Foot, M.C., indulging in a cigarette just before leaving. This is probably one of the last photographs ever taken of this greatly-loved pilot

  • Flight 1922-08 / Flight
    Регистрационный номер: G-EAVP   [6]

    THE AERIAL DERBY: The Bristol Monoplane, 100 h.p. Bristol "Lucifer."

  • Flight 1922-09 / Flight
    Регистрационный номер: G-EAVP   [6]

    Bristol Monoplane, 100 h.p. Bristol "Lucifer."

  • Flight 1930-01 / Flight

    Typical Aerial Derby machine: Bristol "Bullet" (400 h.p. Bristol "Jupiter").

  • Flight 1922-04 / Flight
    Регистрационный номер: G-EAVP   [6]

    AT THE CROYDON MEETING ON EASTER MONDAY: Uwins getting off on the Bristol monoplane, with 100 h.p. Bristol "Lucifer" engine.

  • Flight 1922-06 / Flight
    Регистрационный номер: G-EAVP   [6]

    AIR RACING AT WADDON: Uwins, on the Bristol monoplane, 100 h.p. Bristol "Lucifer" engine, winning the First Whitsuntide Handicap.

  • Flight 1939-03 / Flight
    Регистрационный номер: G-EAVP   [6]

    PROM THE AERIAL DERBY: L. L. Carter crosses the finishing line as first man home and winner of the Derby Handicap.
    A Bristol monoplane with Lucifer engine was a low-power version of the military monoplane.

  • Фотографии