Sopwith Snipe / 7F.1
Варианты:
Sopwith - Snipe / 7F.1 - 1918 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1918


Одноместный истребитель и штурмовик
Описание
Фотографии
Sopwith 7F.1 Snipe

  Проектирование преемника истребителя Camel велось вокруг нового ротативного мотора Bentley B.R.2 мощностью 230 л. с. К моменту завершения постройки первого прототипа 7F.1 Snipe мотора B.R.2 еще не было, поэтому в первый полет в 1917 году прототип отправился с двигателем B.R.1 мощностью 150 л. с.
  Мотор B.R.1 являлся одним их альтернативных двигателей Camel и неудивительно, что с таким мотором прототип 7F.1 Snipe не сильно отличался внешне от Camel. Однако под установку гораздо более мощного мотора конструкция планера была значительно усилена.
  За первым последовали второй и третий прототипы с вертикальным оперением (небольшой киль и руль направления с роговым компенсатором), измененным для повышения путевой устойчивости. Количество межкрыльевых стоек увеличили с четырех до восьми, а размах крыла увеличили, чтобы можно было разнообразить состав вооружения. Пришлось построить и еще два прототипа, прежде чем Snipe Mk I пошел в серию. Испытания также проходил Snipe, вооруженный в дополнение к двум штатным носовым синхронным пулеметам Vickers и пулеметом Lewis, но от него отказались. Один из прототипов в феврале 1918 года доставили во Францию, летавшие на нем летчики с восторгом отзывались о новом истребителе. На вооружение британских ВВС Snipe поступил в конце лета 1918 года. Полетным данным Snipe мало отличался от Camel, но, сохранив маневренность предшественника, был более простым в пилотировании. Было заказано более 1800 истребителей, но до окончания войны в ноябре 1918 года успели построить только 100, которые поступили на вооружение четырех британских эскадрилий и одной австралийской.
  За короткую боевую карьеру в Первую мировую войну Snipe зарекомендовал себя отличным истребителем. На Западном фронте Snipe стал лучшим в своем классе, летчики лишь за четыре дня сбили на Snipe 36 самолетов противника (в том числе 13 за один день). Эпический бой на Snipe провел майор У. Г. Баркер. В одиночку 27 октября 1918 года он сбил двухместный германский самолет и два истребителя Fokker D.VII.
  Серийный выпуск Snipe прекратили в 1919 году после постройки 497 самолетов. В течение нескольких послевоенных лет Snipe оставался почти единственным истребителем, состоявшим на вооружении британских эскадрилий, дислоцированных в метрополии. Snipe были вооружены 11 эскадрилий, базировавшихся в Великобритании и еще четыре "заморские" эскадрильи. В 1920-1922 годах ПВО Великобритании обеспечивала единственная 25-я эскадрилья, на вооружении которой состояли Snipe.
  На вооружении эскадрилий метрополии Snipe продержались до августа 1926 года, когда их сменили самолеты Gamecock, а через три месяца Snipe сняли с вооружения частей, дислоцированных в Ираке. Двухместные варианты использовались в летных школах до 1928 года.

ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Sopwith 7F.1 Snipe Mk I

  Тип: одноместный истребитель и штурмовик
  Силовая установка: один 9-цилиндровый ротативный мотор Bentley B.R.2 мощностью 230 л. с. (172 кВт)
  Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 3050 м - 195 км/ч; время набора высоты 3050 м - 9 мин 25 с; практический потолок 5945 м; продолжительность полета 3 ч
  Масса: пустого 595 кг; максимальная взлетная 916 кг
  Размеры: размах крыльев 9,17 м; длина 6,02 м; высота 2,67 м; площадь крыльев 25,08 м2
  Вооружение: два синхронных 7,7-мм пулемета Vickers в носовой части фюзеляжа; до четырех 11-кг бомб на внешней подвеске под фюзеляжем
Сопвич "Снайп", на котором 1 августа 1919г. погиб А.А.Козаков.
Этот Snipe (E6809) проходил службу в 56-й эскадрилье. В 1920-1922 годах эта эскадрилья дислоцировалась в Египте, а затем принимала участие в обеспечении полицейских операций против восстания в Константинополе. В конечном итоге эскадрилья на самолетах Snipe обеспечивала ПВО Великобритании.
"Sopwith" разработала Snipe для замены Camel в частях Королевского авиационного корпуса. Машина получилась в пилотировании более простой, чем Camel.
"...the characteristic feature ... was the close grouping of engine, fuel, guns and pilot under the wing centre-section". The Sopwith Snipe was a typical example, the close proximity of these features to each other being clearly shown here.
A Sopwith 7F.1 Snipe from one of the "E" serial batches, this example carries the blue and white stripe of 32 Squadron, based at RAF Kenley in the early 1920s. The engine is a 230 h.p. Bentley B.R.2 rotary.
SOME SUCESSFUL SOPWITHS: THE SNIPE WAS ALSO A USEFUL TYPE, AND ON IT MAJOR BARKER, V.C., FOUGHT 60 GERMANS, AND SHOT DOWN 4.
E6544 построен "Coventry Ordnance Works", на самолет нанесена символика 17-й эскадрильи, последней в метрополии, эксплуатировавшей Snipe.
Единственное оставшееся в Великобритании после реформирования в 1920 году истребительное подразделение, 25-я эскадрилья, в 1922 году передислоцировали из Хокинджа в Сан-Стефано (Константинополь), Турция.
Еще один самолет из 300 первых Snipe постройки "Sopwith" - E8015 из 43-й эскадрильи. Снимок сделан в сентябре 1918 года. 43-ю эскадрилью первой перевооружили истребителями Snipe.
Sopwith Snipe проектировался под новый ротативный двигатель Bentley и должен был стать преемником Camel. Но только 100 Snipe успели прибыть во Францию до окончания войны.
E8132 - один из первых серийных Snipe постройки "Sopwith". Самолет несет маркировку 208-й эскадрильи, которая после окончания войны дислоцировалась в Германии. Она третьей в британских ВВС получила истребители Snipe.
На Snipe E8230 летал Г.Т. Муир, когда служил в 70-й эскадрилье - после войны она дислоцировалась в Бикендорфе, Германия. Базировавшиеся в Европе 70-я и 80-я эскадрильи перевооружили самолетами Snipe в декабре, но эксплуатировали они их всего несколько месяцев.
Snipe F2369 of 43 Squadron. The sloping bars flanking the roundel were a wartime identity marking.
Sharing Bickendorf in 1919 was No 70 Squadron, also equipped with Sopwith Snipes and distinctively marked.
The Sopwith Snipes of ‘C’ Flight, No 43 Squadron, at Bickendorf, Cologne, Spring 1919. The application of the squadron markings to the upper wing was unorthodox, but possibly a post-Armistice embellishment. These Snipes display interesting variations of fin, rudder and aileron combinations.
AT THE R.A.F. PAGEANT: A batch of Snipes
Два "Де Хевилленда" и "Снайп" на аэродроме в Березнике, лето 1919г.
JUST AN ILLUSION. This is not a case demanding a Court of Inquiry but simply a between-the-wars trick of the R.A.F. in the Middle East to give some welcome shade to single-seaters by manoeuvring the smaller aircraft as close as possible to the bigger 'planes. This excellent example of the manoeuvre shows a first-contract (E8249), all-silver Sopwith Snipe 7F.1 (230-h.p. Bentley B.R.2 rotary radial) of No. I (Iraq) Fighter Squadron photographed at Hinaidi, Baghdad, in 1926, sheltering under the 87-ft. 4-in. span of the second production (J7922) Vickers Victoria Mk. I (two 570-h.p. Napier Lion " broad arrow" twelve-cylinder inlines) of No. 70 (Middle East) Transport Squadron, based at Hinaidi. Note the early type of Vee-fronted rudders. Victorias could carry twenty-two troops, plus two crew, and took part in many pioneer military air lifts and long-range "showing-the-Flag" exercises. The 121-m.p.h. Snipe of 1918 remained in service until the late 1920s, and was the last R.A.F. fighter to be powered by a rotary aero engine.
Sopwith Snipe, named "Bonzo", built in 1918 and used postwar at the Central Flying School
This Sopwith Snipe show one of the many colour schemes used by pilots during W.W.1.
The Sopwith "Snipe," 200 h.p. B.R.2 (No. 5), flown in the Aerial Derby by Capt. Jordan
The Sopwith "Snipe," 200 h.p. B.R.2 (No. 7), flown by Lieut. Fall in the Aerial Derby
The Sopwith "Snipe," 200 h.p. B.R.2 (No. 6), flown by Lieut. Longton in the Aerial Derby
The Sopwith "Snipe" (B.R.2 Rotary) Of the types of aircraft in use at the end of the war, quite a number have been retained. In many cases this has necessitated "reconditioning" the machines which had been kept in stores for several years, and among the types that have been reconditioned, as well as built de novo, is the Sopwith "Snipe," a single-seater fighter with rotary engine. The introduction of more powerful radial air-cooled engines has rendered the rotary obsolete. Thus the "Snipe" is now about to disappear altogether. The only squadrons still equipped with it are: No. 1 (Fighter) Squadron, Kenley, and No. 43 (Fighter) Squadron, Henlow.
A Ruston Proctor-built Sopwith Snipe two-seat trainer is given the Hucks Starter treatment at No 5 Flying Training School at Sealand in the Twenties. The Bentley B.R.2 engine gave the Snipe a maximum speed of about 120 m.p.h.
ODD MAN OUT. Before the single-seat Sopwith 7F.1 Snipe assumed its final production form the design underwent several major changes in wing and tail assembly configuration. This rare phorograph illustrates the fifth prototype (B9966) with an experimental swept tailplane to increase manoeuvrability in conjunction with the newly-adopted and later standardised horn-balanced ailerons. Note extra hinges at front spar.
A Bentley B.R.2-powered Sopwith Snipe of 25 Sqn over Constantinople in 1923. The first prototype Snipe was fitted with a B.R.1; most production aircraft had B.R.2s, and two examples were fitted with the unsuccessful ABC Dragonfly radial to become the prototype Sopwith Dragons.
The three Sopwith "Snipes" start for their turn in the Aerial Derby
Two of the Sopwith Snipes completing the first lap in the Aerial Derby. No. 6 leading No. 5 - emphasising the absolute regularity of these fast flyers
THE FIRST R.A.F. "PAGEANT," 1920: The five Sopwith Snipes shown were responsible for a very beautiful display of aerobatics in formation, in which they performed numerous evolutions in perfect unison.
AN EVENT AT THE PAGEANT: Event 5, formation flying by Snipes. The first two machines (at top) have executed a half-loop and are continuing their flight upside down - the other three are about to follow suit.
AN EVENT AT THE PAGEANT: Event 2, two Snipes attacking a Bristol Fighter, which was eventually "brought down in flames." The Snipe on the right is on its back, and the Bristol, in the centre, is diving out of the danger zone of the second Snipe.
EVENT 9 AT THE PAGEANT: The attack on three Handley Page bombers by five Snipes. In the first picture the latter are seen swooping down and firing their guns, and below two of the Handley Pages are sent down "in flames." To the left Mr. Newel "escapes" from the third Handley Page, and to make certain, uses three parachutes!
AT THE PAGEANT. Event 13 - which was an unlucky number for the kite balloon. The Snipe on the left is leaving the formation to attack the balloon, and on the right the kite balloon is seen falling to the ground in flames.
AT THE R.A.F. PAGEANT: Sopwith Snipes take off for the attack on the Kite Balloon, and on the right "Rupert" descends in flames after the attack.
THE THIRD R.A.F. "PAGEANT," 1922 : A much-appreciated event on this year's programme was "bombing a tank" by four Sopwith Snipes, in which the "bombs" were clearly visible during their fall and subsequent hit.
EVENT AT THE R.A.F. PAGEANT: One of the five Sopwith "Snipes" bombing the disabled "tank."
THE "STAR TURN" AT THE R.A.F. PAGEANT: Below, a small military post defending an important railway bridge is attacked by Arabs, and escapes on a Vickers Troop-Carrier, sent to their assistance. Sopwith Snipes attack the enemy whilst the garrison emplane, and a demolition party place charges to destroy the bridge, which, as soon as the Troop-Carriers and escort get away, blows up, as shown above.
Event 11, the Relay Race: The Kenley Snipe flying home the winner.
The Sopwith Snipe (F/O J.Oliver, A.F.C) winning the race.
R.A.F. PAGEANT: The R.A.F. mascot views the proceedings from a Snipe
HAWKER ENGINEERING COMPANY: Two views in the erecting shops. The machines in course of construction are Snipe and D.H.9A's.
Победный полет Бейкера. 27 октября 1918г.: канадский майор У. Г. Бейкер, приписанный к 201-й эскадрилье RAF на Западном фронте, патрулируя на своем Sopwith Snipe над лесом Мормаль, заметил немецкий разведчик. Бейкер атаковал его сзади и сбил, но его самого атаковал снизу Fokker D.VII. Получив пупю в правое бедро, пилот ввел самолет в штопор, имитируя фатальное попадание. Выровняв машину, он обнаружил, что находится среди группы из 15 вражеских аэропланов. Он немедленно атаковал, сбив второй самолет. Затем зашел в хвост еще одного самолета и сбил его. Почти сразу вторая пуля попала в его левое бедро. От болевого шока Бейкер потерял сознание. Очнувшись, он обнаружил, что его Snipe окружен самолетами другого немецкого патруля. Отважный канадец сбил еще один немецкий истребитель, но третья пуля попала ему в левый локоть, Бейкер вновь лишился чувств и пришел в себя на высоте 3660 м, где его дымящий Snipe все еще был окружен самолетами противника. Бейкер попытался таранить ближайший Fokker, однако тот уклонился. Тогда летчик решил оторваться от врага в крутом пикировании и ему это удалось. Истекая кровью, Бейкер все же посадил свой изрешеченный истребитель. Он выжил и был награжден за этот бой Крестом Виктории.
Sopwith Snipe No 56 Squadron RAF 1923
Sopwith Snipe