De Havilland D.H.9A
Варианты:
De Havilland - D.H.9A - 1918 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1918


Двухместный дневной бомбардировщик
Описание
Фотографии
Airco (de Havilland) D.H.9A

  Невысокие летные данные D.H.9 могли быть улучшены путем установки более мощного и надежного мотора. Поскольку для фирмы "Rolls-Royce" создание такого мотора в короткие сроки оказалось не по силам, решили заказать большое количество двигателей Liberty 12 в США. Фирма "Airco", занятая новым самолетом D.H.10, предложила фирме "Westland Aircraft Works" в Иеовиле (Сомерсет) переделать D.H.9 под эту силовую установку. Фирма "Westland", построившая большое количество самолетов D.H.4 и D.H.9 по субподряду, поступила еще лучше, скомпоновав лучшие элементы обоих самолетов с американским двигателем. Чтобы использовать преимущества дополнительной мощности мотора, фюзеляж был усилен, а площадь крыльев увеличена. Прототип Airco (de Havilland) D.H.9A совершил с вой первый полет с двигателем Eagle VIII. Вскоре после этого в воздух поднялся прототип с двигателем Liberty. Поставки в Королевские ВВС начались в июне 1918 года.
  "Westland" и субподрядчики построили примерно 885 экземпляров D.H.9A. Самолет получил звание выдающегося стратегического бомбардировщика Первой мировой войны. Производство D. Н.9А продолжалось и в послевоенные годы, когда он использовался Королевскими ВВС во время воздушных операций в Ираке и на северо-западной границе Индии. "Westland" продолжала модернизацию самолета (Nine-Ack, сокращенно Ninak) до тех пор, пока его не сняли с вооружения в 1931 году. Самолетами D.Н.9А были оснащены восемь эскадрилий дневных бомбардировщиков и шесть вспомогательных эскадрилий британских ВВС, размещенных в Соединенном Королевстве. Также они служили на почтовой авиалинии Каир - Багдад, в Египте и Палестине.
  D.H.9A имел ряд модификаций, созданных в большей мере фирмой "de Havilland", чем "Airco" (отошедшей от дел после Первой мировой войны) или иностранными участниками. D.H.9AJ Stag был прототипом с улучшенным основным шасси и силовой установкой, состоящей из звездообразного двигателя Bristol Jupiter VI мощностью 465 л. с. (347 кВт). D.H.9R - гоночный самолет-полутораплан с W-образным двигателем Napier Lion II мощностью 465 л.с. (347 кВт). Обозначение Engineering Division USD-9A было дано девяти в целом схожим самолетам D.H.9A американского производства с неподвижной установкой 7,62-мм пулемета Browning, перенесенной с левого на правый борт фюзеляжа и модифицированным рулем направления. Обозначение Engineering Division USD-9B получил самолет USD-9A с двигателем Liberty 12А мощностью 420 л. с. (313 кВт).


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Airco (de Havilland) D.H.9A (стандартный самолет Королевских ВВС)

  Тип: двухместный дневной бомбардировщик
  Силовая установка: поршневой двигатель Packard Liberty 12Vee мощностью 400 л. с. (298 кВт)
  Летные характеристики: максимальная скорость 198 км/ч на уровне моря; максимальная скороподъемность 271 м в мин на уровне моря; набор высоты 1980 м за 8 мин 55 с; практический потолок 5105 м; продолжительность полета 5 ч 15 мин
  Масса: пустого 1270 кг; максимальная взлетная 2107 кг
  Размеры: размах крыла 14,01 м; длина 9,22 м; высота 3,45 м; площадь крыла 45,22 м2
  Вооружение: один 7,7-мм синхронизированный пулемет Vickers и один или два 7,7-мм пулемета Lewis на турели Скарфа в задней кабине; 299 кг бомб
DH.9a, потерпевший аварию летом 1919-го на аэродроме Березник.
Сильно изношенный DH.9a с замененными участками обшивки. Аэродром Березник, лето 1919г.
"Де-Хэвилленд" DH-9A E870 из состава 14-й эскадрильи, на котором командующий силами RAF в Палестине и Трансиордании уинг-коммандер Рис попал в аварию в мае 1928г.
Typical of the 30 gift Airco D.H.9A day bombers flown by the AAC and RAAF in 1920 and 1921, with RAF serial numbers, was Berwick-built F.2776 which later became A1-16. It operated until 9 August 1929.
DH.9A, 8-я эскадрилья BBC Великобритании. DH.9A входит в число самых важных самолетов, применявшихся для выполнения послевоенных колониальных полицейских операций Великобритании. Изображена машина звена "B" 8-й эскадрильи, которая в начале 1920-х годов базировалась в Ханайди недалеко от Багдада. 8-я эскадрилья эксплуатировала DH.9 с 1920 по 1927 год. Под носовой частью фюзеляжа установлен дополнительный радиатор, необходимый для надежной работы мотора в жарком климате.
DH.9A, служившие на Среднем Востоке, покрывались аэролаком алюминиевого цвета. Изображен самолет из 45-й эскадрильи - хорошо видна эмблема "крылатый верблюд" и красного цвета киль, означавший принадлежность к звену "A".
D.H.9A авиаотряда "Ильич". Лето 1924г.
De Havilland DH 9A (борт. N 5 белый) с двигателем Liberty (400 л.с.), закупленный в Великобритании.
Final types produced by Mann Egerton were the D.H.9A (E9703 shown) and D.H.10. They were finished in battleship grey on plywood surfaces and fabric was doped dark brown to Scheme AMA
De Havilland D.H.9A E726 was built by Whitehead Aircraft Ltd of Richmond, Surrey. It features a lengthy exhaust pipe extending almost to the tailplane, and is fully equipped for night flying, with lights on the top wing and flare-brackets forward of the skids on the lower wing tips.
D.H.9A, 350 h.p. Rolls-Royce "Eagle."
MEMBERS OF THE DE HAVILLAND "FAMILY": A LATER TYPE, THE D.H.9A THIS HAD THE AMERICAN LIBERTY ENGINE.
Lieutenant Colonel Arthur Tylee, Commanding Officer of the Canadian Air Force, stands beside D.H.9A G-CYBF during the trans-Canada flight. The epic journey between Halifax and Vancouver was completed when the aircraft reached the latter on October 17, 1920.
A line-up of "C” Flight DH9A trainers at Abu Sueir. This picture, showing the Flight’s star symbol, came from Peter Green.
POLICING THE DESERT FRONTIER: Taken at a landing ground on the edge of the Wadi Sirhan. These six machines were doing a long reconnaissance, during a Wahabi revolt. A large party of Wahabis were sitting on their frontier, but a few miles away, when this photo was taken.
A TEMPORARY CRIPPLE: A forced landing at Bair. Waiting for a new engine to be brought by lorry from Amman, 150 miles away.
The three types of machines with which this Squadron is equipped, namely, on the left: the D.H.9, of which there are four; centre the Westland "Wapiti," which number eight, and finally - sundry Avro "Lynx" biplanes.
THE R.A.F. DISPLAY: Event No. 1. Air Drill by Day-bombing Squadrons. This was staged to show the improvement in performance of modern machines. 4, shows some of the D.H.9A's taking off in formation.
THE AUXILIARY AIR FORCE IN THE AIR DEFENCE EXERCISES: Our photograph shows some of the Officers of No. 601 (County of London) Bombing Squadron, which is under the command of Squadron Leader Lord Edward Grosvenor. From right to left: Flying-Officer E. D. Whitehead Reid, Flight-Lieut. S. B. Collett, Flying Officer H. N. St. V. Norman, Flying Officer Norman H. Jones, Flying Officer J. J. Parkes, Flight-Lieut. H. N. Thornton (Adjutant), Pilot Officer A. G. Haward and Flying Officer G. J. C. Mahony (Assistant Adjutant).
Two R.A.F. D.H.9's on the Maidan, Calcutta, after their flight down from the north.
AUXILIARY AIR FORCE MACHINES AT LYMPNE: In the foreground two Avro-Lynx, and behind a number of D.H.9a's.
De Havilland D.H.9a ("Liberty" Engine). This is a hardy war-type that has passed through various modifications right up to the present day, and is still doing service with several of the bombing squadrons. Large quantities of this type have been produced, and it is too well known to need further reference here. The Bombing Squadrons equipped with D.H.9a's are :- Nos. 8 (Iraq); 14 (Amman and Ramleh); 24 (Communications, Kenley); 27 (Risalpur); 30 (Iraq); 39 (Spittlegate); 47 (Mid. East); 55 (Iraq); 60 (Kohat); 84 (Iraq); 207 (Eastchurch); 600 (A.A.F. Northolt); 601 (A.A.F. Northolt); 602 (A.A.F. Renfrew); 603 (A.A.F. Turnhouse); 605 (A.A.F. Castle Bromwich).
В годы Первой мировой войны DH.9A получил прозвище "Nineack". Самолет стал одной из основных машин британских ВВС в межвоенный период. J7067 - один из 312 самолетов DH.9A, модифицированных компаниями в 1924-1926 годах. Хорошо видна открытая кабина наблюдателя/стрелка.
An Airco D.H.9A of No 30 Sqn over the hostile terrain of 1920s Iraq. The unit was based in Baghdad when work on the Furrow started in the summer of 1921, and continued to operate the trusty “Ninak” until 1929, when it re-equipped with Westland Wapitis.
DE HAVILLAND D.H.9A: Day Bomber, with "Liberty" Engine.
"A DRESS REHEARSAL": Some D.H.9a's of No.39 Bombing Squadron carrying out evolutions over Hendon.
The D.H.9A (400 h.p. Liberty engine), which was introduced in 1918 and remained in extensive use until a few years ago, may be regarded as one of the typical intermediate types between the early and the modern military aeroplanes.
"A DRESS REHEARSAL": Some D.H.9a's of No.39 Bombing Squadron carrying out evolutions over Hendon. Note the formation of Fairey "Fawns" in the left-hand corner of the top picture.
Самолеты D.Н.9А, принадлежащие 39-й эскадрилье британских ВВС, в плотном боевом строю во время учебного полета, 1923 год.
55-я эскадрилья в составе авиакрыла "Месопотамия" в 1920-1922 годах выполняла миротворческие задания в Ираке. DH.9A этой эскадрильи часто выполняли рейды против баз враждебных племен.
Шахматная окраска киля - в черно-серебристую шашечку - позволяет предположить, что этот построенный компанией "Whitehead" DH.9A принадлежал звену "B" из 47-й эскадрильи, дислоцированной в Африке в 1920-1928 годах.
30-я эскадрилья британских ВВС летала на DH.9A в 1921-1929 годах, проведя почти все время в Ираке. Самолеты обычно несли запасное колесо на левом борту в носовой части, а на многих машинах эскадрильи законцовки крыльев и стабилизатора окрашивались в оранжевый цвет, чтобы их легко можно было обнаружить в случае вынужденной посадки.
D.H.9A E802 was one of several hundred built by the Whitehead Aircraft Co Ltd at Feltham, Middlesex, and is seen here a long way from home operating with No 30 Sqn in Iraq. Note the spare wheel lashed to the fuselage, a common - and frequently necessary - precaution adopted while flying over unpredictable and often harsh terrain.
Actual photograph taken from accompanying 'plane, at instant after man had jumped and pulled the rip cord - his Irvin is seen instantly opening.
De Havilland D.H.9A E850 Perseus was famed for its longevity of service with No 47 Squadron, based at Helwan, Egypt. It is seen here making dropping trials with "Karma-Potter" supply parachutes. Its C of A was renewed three times.
AT THE CROYDON MEETING ON EASTER MONDAY: Stocken, on the D.H.9A, 400 h.p. Liberty, winning the Club Handicap.
THE BIRMINGHAM "SKY-TERRIERS": No. 605 County of Warwick (Bombing) Squadron, take off to bomb the "Derelict Fort" (no natives, by request!).
FORMATION FLYING AT CROYDON: On the left, two sections of No. 39 Squadron on D.H.9A's meet in formation flying, while, on the right, some of the same machines are seen coming in after their demonstration.
THE FOURTH R.A.F. "PAGEANT," 1923: A distinct advance was seen in this year's formation flying, both in quantity and quality. Ten D.H.9a's from No. 39 Squadron (Spittlegate) execute some close evolutions.
THE FIFTH R.A.F. "PAGEANT," 1924: The most thrilling event of all those presented up to this fifth year was certainly the demonstration of air drill given by two Squadrons (Nos. 39 and 207) of D.H.9a's, 18 machines in all, a slight impression of which is shown.
MORE GROUP EVOLUTIONS: These were carried out by two Wings of two day-bombing squadrons (Nos .11 and 12, Fairey Fawns, and Nos. 39 and 207, D.H. 9As). In the top view the four squadrons flying together, and below, flying towards one another.
A FINE FORMATION: Were each of the two day-bombing squadrons, in "Squadron" formation, pass over each other and produce a wonderful pattern.
THE R.A.F. DISPLAY: Event No. 1. Air Drill by Day-bombing Squadrons. This was staged to show the improvement in performance of modern machines. 1 shows a formation of D.H.9A's.
EVENT 9, AN AIR ATTACK ON LONDON: The upper shows an "enemy" squadron of day-bombers (D.H.9's) arriving.
THE HALTON PAGEANT: Destruction of Desert Stronghold. The bombers (Bristol Fighters and a D.H.9A) bomb the fort.
The rugged D.H.9A was one of the outstanding aircraft of its era, and differed from its predecessor, the D.H.9, in being fitted with an American-built 400 h.p. Liberty L-12 engine. This example, F2842, is seen at Hinaidi, Iraq, while serving with C Flight, 55 Sqn, in 1926.
Standard aircraft up to the 1930s although built in the last year of the war: a D.H.9A at Karachi;
D.H.9a "Украинский чекист" из отряда им. Ильича, Харьков, 1923г.
Два "Де Хевилленда" и "Снайп" на аэродроме в Березнике, лето 1919г.
IN THE LORD MAYOR'S SHOW: Aviation occupied quite a prominent place in'this year's procession. Our photographs show: (2) and (3) A D.H.9a day-bomber escorted by a contingent of No. 600 City of London Bombing Squadron, Auxiliary Air Force.
Left W/Cdr. Arthur, Officer Commanding No. 431 M.U. (centre right), with the team that brought D.H.9A F1010 home from Poland. The aircraft is to be preserved by the R.A.F. Museum, Hendon
Сборка DH.9A из третьей (из семи) производственной партии на заводе "Westland" в Йовиле. Самолеты собирались "Westland" для британских ВВС по лицензии. Помимо постройки новых машин "Westland" в 1924-1926 годах выполнила ремонт нескольких самолетов британских ВВС.
HAWKER ENGINEERING COMPANY: Two views in the erecting shops. The machines in course of construction are Snipe and D.H.9A's.
A Record Breaker: As announced in "Flight" last week, a Napiere engined Airco (DeH.) 9R, piloted by Capt. Gathergood, established a number of British records for speed on November 15, 1919. Our photograph shows the machine used for the flights. Capt. Gathergood, the pilot, is standing in front of the machine
A D.H.9b, with Rolls-Royce "Eagle" engine, remodelled by the Aircraft Disposal Company.
The Lion-engined D.H.9A G-EBGX, named Aurora, modified by John Ken­worthy for competing in the 1923 King's Cup Race. The air­craft was eventually sold over­seas.
The Lion-engined D.H.9A G-EBGX, named Aurora, modified by John Ken­worthy for competing in the 1923 King's Cup Race. The air­craft was eventually sold over­seas.
THE RACE FOR THE KING'S CUP: Ten of the faster machines, arranged in the order of starting: 7, D.H.9A;
SOME DERBY MACHINES: A.D.C. D.H.9a (450 h.p. Napier "Lion").
An A.D.C. Modification: This D.H.9 has been altered considerably by the Aircraft Disposal Company, and among other changes will be observed the substitution of Lamblin radiators for the usual nose radiators.
G-EBAN was also fitted with the 350 h.p. Eagle VIII and, with full armament, was ferried to the Spanish Air Force by the Aircraft Disposal Company.
Алан Кобхэм на крещении D.H.9 "Айлин", на котором он в 1923г. принял участие во второй гонке "Кингс Кап", но не преуспел. Любопытно, что в первой гонке 1922г. победа была одержана на D.H.4A, показавшем весьма высокую для того времени среднюю скорость 198 км/ч.
THE KING'S CUP: Mr. A. J. Cobham being congratulated on having secured second place. Inset, the Napier "Lion"-engined D.H.9 passing over the winning line.
D.H.9a (350 h.p. Rolls-Royce "Eagle VIII").
SOME OF THE STARTS FOR THE KING'S CUP RACE: Perry gets off on the D.H.9A;
Mr. H. H. Perry, who on the D.H.9a (350 h.p. R.R.) secured third place in the Aerial Derby Handicap, getting away.
D.H.9A G-EBCG was fitted with a 350 h.p. Rolls-Royce Eagle VIII for competing in the Croydon Whitsun Races in 1922. The standard nose radiator was later removed in favour of small side radiators, in which form the D.H.9A competed in the 1922 King’s Cup Race.
G-EAXC was a brand new D.H.9A converted by the Air­craft Disposal Co., in 1922 and competed in the Coupe Lamblin race of that year.
Photograph showing the armament of the D.H.9As flown for demonstration to the Spanish Air Force. Note the Lamblin radiators between the under­carriage legs for cooling the 350 h.p. Eagle VIII engine. After trials in Spain a batch of D.H.9As was ordered by the Spanish Air Force.
Two Views of the Lamblin Radiators on the A.D.C. D.H. 9.
Some A.A.F. "Nurses": Attending the Liberty engine of a D.H.9a. The regular participation by A.A.F. units and the absence of forced landings prove the efficiency of the "amateur" engineers.
Photograph showing the cockpit of the D.H.9As flown for demonstration to the Spanish Air Force.
The first purpose-made Reflector gun sight was produced by the optical firm of Optiche Anstall Oigee of Berlin working to Sir Howard Grubb’s patent. Illustrated here is an Oigee sight mounted on an American D.H.9 at McCook Field in 1923.
The long-serving D.H.9A E850 Perseus of 47 Squadron, Helwan, Egypt, after an unhappy but not-too-disastrous landing in 1926. This venerable aeroplane was "aerobatted" on its final flight.
Авария уинг-коммандера Риса на "Де-Хэвилленде" DH-9A E870 из состава 14-й эскадрильи RAF, май 1928г.
D.H.9A E890 on its back at Abu Sueir, Egypt. The aircraft was serving with 4 FTS at the time of its crash.
Большинство потерь Славяно-Британский авиакорпус нес в результате аварий: неудачная посадка DH.9a.
A photograph taken on May 14, 1980, depicting an actual-size mural of the first aircraft to land at Revelstoke, British Columbia, on October 13, 1920. Who painted it and is it still there?
De Havilland D.H.9A No 39 Squadron
DH.9A