Варианты
- Macchi - M.39/M.52/M.67 - 1926 - Италия
- Macchi - MC.72 - 1931 - Италия
Macchi M.39
Гоночный самолет M.39 стал первым низкопланом, разработанными M. Кастольди для компании "Macchi". Машину построили всего за несколько месяцев. Первый самолет, предназначенный для тренировок, был оснащен мотором Fiat A.S.2 мощностью 600 л. с.; первый полет он выполнил 6 июля 1926 года. Конструкция M.39 смешанная, крыло усилено расчалками. Пилот был размещен в открытой кабине на уровне передней кромки крыла. Козырек кабины вписан в обводы фюзеляжа. Самолет предназначался для гонок на Кубок Шнейдера 1926 года, проводившихся в Хэмптон-Роудз (штат Вирджиния, США) и выполнен с учетом всех особенностей проведения именно этих соревнований. Расстояние от фюзеляжа до левой законцовки крыла сделали чуть больше, чем до правой законцовки, чтобы сократить время выполнения левого разворота. Поплавки, в которые заливалось топливо, были разными - для компенсации на взлете разворачивающего момента от винта.
За двумя тренировочными M.39 последовали три гоночные машины и один самолет для статических испытаний. Первый тревожный звонок прозвучал 21 сентября 1926 года, когда капитан итальянской команды свалился на M.39 в штопор над озером Варезе и погиб. Тем не менее работа продолжалась даже невзирая на проблемы с карбюраторами двигателей всех трех гоночных самолетов после установки на них моторов A.S.2 мощностью 800 л. с. К 13 ноября 1926 года удалось подготовить все три машины. Майор Марио ди Бернарди занял первое место, показав среднюю скорость 396,698 км/ч, Адриано Бакула - третье. Третий участвовавший в гонках M.39 сошел с дистанции из-за пожара - произошло возгорание масла. 17 ноября 1926 года Марио ди Бернарди установил на M.39 абсолютный мировой рекорд скорости на дистанции 3 км - 416,618 км/ч.
Описание:
- Macchi M.39
- Macchi M.52
- Macchi M.67
Фотографии
-
Мировая Авиация 181
Размах крыла, созданного специально для участия в гонках самолета M.39, составлял 9,26 м, максимальная взлетная масса была 1575 кг.
-
Мировая Авиация 181
Размах крыла M.67 был таким же, как у M.52, но фюзеляж был 7,77 м, что несколько длиннее. Установка более мощного двигателя привела к росту взлетной массы до 2180 кг. Расчетная максимальная скорость составляла 584 км/ч.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / M.Oakey - Grapevine
Built by Rod Bellamy at Land’s End, the Macchi M.39 was displayed at Thorpe Park before being sold to the USA.
-
Мировая Авиация 71
В 1926 году Macchi М.39 выиграл гонки на Кубок Шнейдера в Хэмптон Роудз. Четыре дня спустя Марио Бенарди установил на нем мировой рекорд скорости для гидросамолетов - 416,65 км/ч.
-
Мировая Авиация 181
Снимок сделан во время гонок на Кубок Шнейдера 1926 года. Этот моноплан с мощным рядным мотором жидкостного охлаждения и поплавковым шасси имел все шансы одержать победу.
-
Flight 1926-11 / Flight
STREAMLINING: A side view of the Macchi M.39 low-wing monoplane built for the Schneider Cup Race. The external wing bracing forms a letter N as regards the left bracing, while the landing wires are in the form of a letter A, the cross-stroke being formed by a short horizontal steadying strut or distance piece. The proportion of fixed vertical fin area to rudder area is large. The engine is a Fiat.
-
Flight 1926-11 / Flight
A CHALLENGER: This front view shows the Macchi M.39 Monoplane, with Fiat engine, designed and constructed for the forthcoming Schneider Cup Race in Virginia. That the lines are clean there can be no gainsaying. The fuselage is of small cross-sectional area, the wing bracing is a minimum, and the radiators are of the wing surface type. The machine has "speed" written all over it. Whether it will be able to defeat the American defenders remains to be seen.
-
Flight 1929-09 / Flight
MAJ. DE BERNARDI'S MACCHI M.39 MONOPLANE, WITH 800 H.P. FIAT, ON WHICH HE WON THE TROPHY FROM AMERICA AT HAMPTON ROADS, 1926. HIS SPEED WAS 246-496 M.P.H.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 02 - The progress of the world in military aviation during the year 1937-38
The High-speed Section of the Regia Aeronautica at Lake Garda.
-
Aeroplane Monthly 1982-12
Leisure Sport's Macchi M.39 seaplane at Calshot.
-
Aeroplane Monthly 1982-12
Leisure Sport's Macchi M.39 seaplane at Thorpe Park.
-
Мировая Авиация 181
В сравнении с M.39 размеры самолета M.52 немного меньше - размах крыла составлял 8,98 м, а длина - 7,14 м. Максимальная взлетная масса снижена на 60 кг.
-
Flight 1927-10 / Flight
THE ITALIAN DEFENDERS: Three-quarter front view of the Macchi M.52. The wings are slightly swept back. The floats are of wood construction.
-
Flight 1927-10 / Flight
THE ITALIAN DEFENDERS: Front and rear views of the Macchi M.52, fitted with Fiat engine. The undercarriage has two horizontal struts in place of the streamline wires used in the Supermarine S3.
-
Flight 1929-09 / Flight
NAVIGABILITY TESTS COMPLETED: Dal Molin, on Macchi M.52, being towed to his buoy for the 6 hours' watertightness test.
-
Flight 1927-09 / Flight
THE SCHNEIDER TROPHY RACE: View of the machines during the 6-hours' mooring test.
-
Aeroplane Monthly 1989-04 / A.Lumsden, T.Heffernan - Per Mare Probare (14)
The three Macchi M.52s of the Italian team moored out at Venice in 1927. Macchi No 7 was flown by Capt A. Ferrarin, No 5 by Capt F. Guazetti and No 2 by the Italian team leader Maj Mario de Bernardi. The three M.52s were first flown in August 1927 but all of them were forced to retire during the race. On October 22 de Bernardi set a new world speed record of 292 33 m.p.h.
-
Мировая Авиация 82
6 сентября 1929г.: участники гонок на Кубок Шнейдера изображены накануне гонок в Колшоте во время испытаний на мореходность и швартовку. Гонки выиграл флайт-офицер X. Р. Д. Уогхорн на гидросамолете Supermarine S.6 (номер 2 на снимке), вторым стал унтер-офицер Молин на гидросамолете Macchi M.52R (номер 4).
Другие самолёты на фотографии: Supermarine S.5 / S.6 - Великобритания - 1927
-
Flight 1929-09 / Flight
"SITTERS": The six machines at their buoys during the 6 hours' watertightness test.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine S.5 / S.6 - Великобритания - 1927
-
Flight 1929-09 / Flight
ITALIAN COMPETITORS: The Macchi M.52 being beached after damaging a float.
-
Flight 1929-09 / Flight
AFLOAT AND A-WING AT CALSHOT. THE ITALIAN MACCHI M.52 PRACTICE MACHINE
-
Aeroplane Monthly 1989-04 / A.Lumsden, T.Heffernan - Per Mare Probare (14)
Macchi M.52 No 2, flown by Maj de Bernardi in the 1927 Schneider race at Venice, on the step. The M.52s were powered by the 1,030 h.p. Fiat AS.3 twelve-cylinder liquid-cooled direct drive normally-aspirated vee engine, driving a 7ft 8in diameter two- bladed fixed-pitch metal propeller.
-
Flight 1927-09 / Flight
THE ITALIAN SCHNEIDER MACHINES: (1) Bernardi's No.2 Macchi being towed into position and (2) Well away; (3) No. 5 Macchi (Guazzetti's mount) being towed; (4) No. 7 Macchi (Ferrarini's) starts; (5) Making an "Immelmann" turn; and (6) Taxying
-
Flight 1927-09 / Flight
Captain Feder Guazzetti going all out on No.5 Macchi. He completed six out of the seven laps.
-
Aeroplane Monthly 1981-02 / G.Johnston - Schneider 1929
A "Sticker": Warrant Officer Dal Molin was the only Italian competitor to complete the course, piloting a 1927 Macchi M.52. His average speed for the course was 284-2 m.p.h.
-
Flight 1927-09 / Flight
THE 1927 SCHNEIDER CONTEST
-
Flight 1927-09 / Flight
Major Mario de Bernardi, last year's winner, who only completed one lap, flew higher on No. 5 Macchi than any of the other competitors.
-
Flight 1929-09 / Flight
The most exciting moment in the Schneider Contest: Waghorn on the Supermarine S.6 (No. 2) overtaking Dal Molin on the Macchi M.52 (No. 4)
Другие самолёты на фотографии: Supermarine S.5 / S.6 - Великобритания - 1927
-
Flight 1927-10 / Flight
The Italian Defenders: The Fiat engine installed in one of the Macchi M.52 monoplanes. With the cowling removed a good idea of the installation is obtained.
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / A.Lumsden, T.Heffernan - Per Mare Probare (15)
18 CYLINDERS AND HOW MANY H.P.? The Isotta-Fraschini engine in the Macchi M.67 s is of the "Broad arrow" type, with 6 cylinders in each bank.
Italy flew two Macchi M.67s in the 1929 contest. The view shows the type's 1,800 h.p., 18-cylinder Isotta-Fraschini engine -
Flight 1929-09 / Flight
A FORMIDABLE CHALLENGER The Macchi M.67 is fitted with an 18-cylinder, broad-arrow type Isotta-Fraschini engine.
-
Flight 1929-09 / Flight
THE PRELIMINARIES: The Macchi M.67, No. 10, piloted in the Contest by Monti, on the pontoon and, in the lower picture, departing for its navigability trials. Above General Balbo, Italian Under Secretary for Air, may be seen directing operations.
-
Aeroplane Monthly 1989-05 / A.Lumsden, T.Heffernan - Per Mare Probare (15)
M.67 No 10, piloted in the contest by Lt G. Monti, departs for its navigability trials before the race. In the event only one Italian entry was to complete the requisite seven laps.
-
Flight 1929-09 / Flight
NAVIGABILITY TRIALS: The Macchi type M.67 (No. 7) with three-bladed airscrew taxying and landing. In the event only one Italian entry was to complete the requisite seven laps.
-
Flight 1929-09 / Flight
"NOT LESS THAN 12 KNOTS": Monti’s Macchi M.67, No 10, taxiing in amidst a halo of spray during navigability trials in the Solent.
-
Aeroplane Monthly 1981-02 / G.Johnston - Schneider 1929
TWO GALLANT BUT UNFORTUNATE CHALLENGERS: Flying Officer Cadringher (left) and Lieutenant Monti both had to retire, the former owing to exhaust fumes and the latter with a broken water pipe. Monti was scalded rather badly by the hot water.
-
Flight 1929-09 / Flight
A SCHNEIDER INCIDENT: Lieut. Monti, one of the Italian Schneider competitors, who was forced down off Hayling Island, was "salved" by a Royal Navy pinnace, and later handed over to the care of the R.A.F. launch. Our picture shows the latter taking the Macchi 67 in tow, while Lieut. Monti goes aboard and the steam pinnace, on the extreme left, proceeds on its way.
-
Flight 1929-09 / Flight
ITALIAN COMPETITORS: The Macchi M.67 (No. 7) coming in after a test flight.
-
Flight 1927-09 / Flight
AVANTI SAVOIA! An impression of Italy's Schneider Trophy defender, the Machine M-52 monoplane, which in general appearance is similar to the M-39, last year's winner.
- Фотографии