Grumman G-73 Mallard
Страна: США
Год: 1946
Летающая лодка

Самолет-амфибия с экипажем из двух человек
Описание
Фотографии
Grumman G-73 Mallard

   В первые послевоенные годы "Grumman" с учетом накопленного опыта разработки военных машин создала двухдвигательную амфибию G-73 Mallard, предназначенную для коммерческого рынка. Моноплан с высокорасположенным свободнонесущим крылом, цельнометаллической конструкцией и двухреданным корпусом имел классическое хвостовое оперение и оснащался трехстоечным убирающимся шасси, обеспечивающим машине амфибийные качества. Поплавки остойчивости монтировались на внешних частях консолей крыла и помимо своей основной функции играли роль дополнительных топливных баков. Силовая установка состояла из двух радиальных двигателей Pratt & Whitney R-1340 Wasp, установленных в обтекаемых гондолах на передней части крыла.
   До 10 пассажиров могли разместиться в двух отсеках фюзеляжа, оснащенных звукоизоляцией и оборудованных системами отопления и кондиционирования. Два члена экипажа размещались в отдельной кабине. Хотя интерьер самолета был выполнен на самом высоком уровне, были выпущены несколько VIP-вариантов, например для короля Египта Фарука, отличавшихся роскошной отделкой. Всего построили 59 амфибий Mallard. В 1960-х годах несколько самолетов переделали в вариант TurboMallard, установив на них силовую установку из двух ТВД Pratt & Whitney Canada PT6A-27 мощностью по 652 э. л. с. (486 кВт). Это позволило не только повысить экономичность машины, но и ликвидировало присущую ей ранее нехватку мощности.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Grumman G-73 Mallard

   Тип: самолет-амфибия с экипажем из двух человек
   Силовая установка: два радиальных двигателя Pratt & Whitney R-1340-S3H1 Wasp мощностью по 600 л. с. (447 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 1830 м - 346 км/ч; крейсерская скорость на высоте 2440 м - 290 км/ч; начальная скороподъемность 393 м/мин; потолок 7010 м; дальность полета 2221 км
   Масса: пустого 4241 кг; максимальная взлетная 5783 кг
   Размеры: размах крыла 20,32 м; длина 14,73 м; высота на шасси 5,72 м; площадь крыла 41,25 м2
Landing on smooth lagoon water is “silky", says Air Whitsunday pilot Rod Johnston.
Landing and taking off from clear stretches of water is straightforward ...
VH-LAW landing on Hardy Lagoon, the destination of Air Whitsunday’s “Reef Encounter" trip.
Landing and taking off from clear stretches of water is straightforward ... but getting close to the heart-shaped coral formation without hitting the razor-sharp reef needed absolute concentration.
После конверсии в вариант TurboMallard самолет N2974 обзавелся парой ТВД PT6A-27.
Frakes Turbo-Mallard, a turboprop conversion of the Grumman Mallard
Pan American Airways began seaplane operations in January 1928, its first passenger flight being from Key West, Florida, to Havana, Cuba. This Pan Am legacy lives on today, under the auspices of Pan Am Air Bridge, which operates five Grumman/Frakes Turbo Mallard amphibians, including N2969, seen here on the slipway at Watson Island. Pan Am Air Bridge is based at Watson Island, Miami, immediately opposite Miami’s busy cruise ship port, having begun life as Chalk's Air Service, which was bom in 1917. Apart from a brief interlude during World War One, Chalk’s saw over 40 years of continuous operation until being purchased in 1970 by Resorts International. The first ‘turbinised’ Mallard entered service in November 1979 and in January 1996, the airline was purchased by three individuals, one of whom, Charles Cobb, retains the proprietary rights to the name ’Pan Am’ and its logo. Today, the Turbo Mallards provide scheduled services to Fort Lauderdale and some of the Bahamian Islands.
An intoxicating sight - and not only for Corona beer drinkers - is Pan American's Grumman G-73 Turbo Mallard N51151, one of four flying from Miami to Bimini & Paradise Is in the Bahamas and up to Fort Lauderdale.
Adding a touch of glamour and nostalgia to the show was Sandy McTaggart’s Frakes Turbo Mallard C-FUOT. Built in 1948 as a radial-engined Grumman Mallard, C-FUOT was converted with PT6A-34 turboprop engines in 1972 and acquired by Sandy McTaggart ten years ago, since when it has alternated between the Bahamas (his current home) and Scotland (his birthplace). Unfortunately, due to failing health McTaggart is unable to continue flying it and is looking for anew owner - any reader got $2 million to spare?
One of Chalk's Ocean Airways Turbo Mallards prepares for another trip between Nassau and Miami. This elegant 'craft has PT6 turbines in place of the original R1340 Wasp piston engines.
Engines powering up and spray flying, a Chalk’s Ocean Turbo Mallard taxies under the Paradise Island bridge at Nassau, Bahamas.
Blue sea, white sand and palms evoke for the visitor to the Caribbean, memories of adventure story books. Now, the Chalk's Mallards whisk tourists past the islands to feed their enthusiasm.
The Grumman Mallard Eight/Ten-seat Amphibian (two Pratt & Whitney Wasp engines).
One of two Grumman Mallard amphibians used by the Egyptian Royal Flight.
VH-LAW photographed during its career with the New York Daily News. Registered NC2962 and named Miss Daily News, the Mallard brought home many picture scoops.
Grumman Mallard.
Powered by two Pratt & Whitney R-1340s, the Mallard has a maximum speed of 215 m.p.h. and cruises at 180 m.p.h.
A Grumman Mallard operating a service from Miami's Watson Island on behalf of Chalk's International Airline.
Frakes Turbine Mallard.