Aeroplane Monthly 1986-02
-
J.Stroud - Wings of Peace
The Handley Page O/400 D8326 H.M.A.L. Silver Star, with wings folded.
The O/400 D8350 as G-EAAE, probably in August or September 1919.
G-EASM, the second O/11 freighter. The cylindrical fuel tanks can be seen behind the engines.
После того, как в феврале 1919 года Аэронавигационный билль получил королевское одобрение, фирма "Handley Page" организовала авиакомпанию, первоначально совершавшую полеты по маршруту Лондон - Париж. Позднее было установлено воздушное сообщение с Лионом, Марселем, Турином, Флоренцией и Римом. Четыре O/400 компании первыми в Британии получили сертификат летной годности.
The converted O/400 (H.P. O/10) G-EAKG, operated by Handley Page Transport Ltd, leaves Cricklewood en route for Paris (almost certainly, from Hounslow ???).
The O/10 G-EANV while working for Handley Page Transport, before going to South Africa.
The O/400 D8350 before receiving its civil registration but with G on the rudders.
G-EATH, the last O/10 to remain in airline service.
HP-1 was the first O/7 and the first of six built for China.
Авиалайнер типа O/400 (рег. G-EAAF), первым из британских пассажирских самолетов получивший гражданский сертификат летной годности 1 мая 1919г. В августе 1919г. был переоборудован по стандарту O/7 (на снимке видны удлиненные мотогондолы). Впоследствии так и остался единственным O/7, применяемым на европейских авиалиниях, а в марте 1920г. первым среди авиалайнеров был оснащен беспроволочным радиотелеграфом.
The O/7 G-EAAF at Hounslow. Handley Page bought six of the “special" aircraft steps for a guinea!
Typical Cricklewood scene in 1919 with an unidentified O/400 in the foreground and G-EAAE beyond.
The O/10 G-EATK at Filton in February 1922 after being fitted with Bristol Jupiter engines. Gordon Olley, left, and Arthur Suddes of Bristol are in the cockpit.
"Jupiters" in the O/400. Since being installed, these engines have flown for some 25 hours, and have proved extremely powerful and reliable. With a total load which brought the all-on weight of the machine up to 12,000 lbs., the climb to 3,000 ft. was accomplished in 6 mins. 15 secs. The engines are started by means of the Bristol gas-starter.
Looking forward through the cabin of an O/7. The door to the cockpit is on the left of the bulkhead.
KEITH WOODCOCK'S painting shows Handley Page Transport's O/7 G-EAAF as it was in August 1919.