Curtiss NC
Страна: США
Год: 1918
Летающая лодка

Jane's Encyclopedia of Aviation
Фотографии

Jane's Encyclopedia of Aviation

Navy-Curtiss NC (USA)
   The NC flying-boat which achieved fame through the American Transatlantic Flight Expedition of 1919 was not, as is often assumed, specially built for that purpose. The main function of the NCs was to act as 'flotilla leaders' to the Atlantic and the Pacific air forces of the US Navy, which were composed chiefly of F-5L flying-boats. Nevertheless it was for the transatlantic flight that the type is now remembered.
   Conceived originally as an anti-submarine aircraft for operation against German U-boats during World War I, with sufficient range to allow direct delivery from America to Europe, the first NC made its maiden flight on 4 October 1918. With the end of the war in November, only ten were eventually built, the first four being allotted to the transatlantic attempt. Each NC carried a crew of five or six. Problems in obtaining spares resulted in the second aircraft (NC-2) being dismantled to serve the other three, and on 8 May 1919 the remaining three set out to begin the attempt.
   Data: Engines four 298 kW (400 hp) Liberty 12s Wing span 38.4 m (126 ft 0 in) Length 20.85 m (68 ft 3 1/2 in) Max T-O weight 12,925 kg (28,500 lb) Max level speed 146 km/h (91 mph) Normal range 2,365 km (1,470 miles)
NC-4 перед стартом трансатлантического перелета.
Navy-Curtiss NC-4
Navy-Curtiss NC-4 (31 May 1919).
Первый трансатлантический перелет. 8-31 мая 1919г.: 8 мая три гидросамолета ВМС США Curtiss NC вылетели из Нью-Йорка в попытке выполнить первый перелет через Атлантику. Перелет возглавил коммендер Джон Тоуэрс. Самолеты NC-1 и NC-3 сошли с дистанции в районе Азорских островов, а управляемый лейтенант-коммендером Ридом самолет NC-4 достиг Плимута 31 мая. В ходе перелета были выполнены промежуточные посадки в Чэтхэме (штат Массачусетс), Галифаксе (Новая Шотландия). Хорта и Понта Дельгада (Азорские острова), Лиссабоне (Португалия) и Ферроль-дель-Каудилло (Испания). Общее время полета гидроплана NC-4 (на снимке) составило 57 ч 16 мин.
Хотя американцы предусмотрели многое, но низкая надежность силовых установок их летающих лодок не позволяла изделиям фирмы "Кертисс" завоевать престижный приз британской газеты "Дейли Мэйл". На снимке представлена NC-4, запечатленная над побережьем Ньюфаундледа, добравшаяся до атлантического побережья Европы (гавани Лиссабона) только 27 мая, спустя десять суток после взлета.