Поиск по сайту:
Описание
Страна : Великобритания
Год : 1946
Twin-engined three-seat Naval Reconnaissance-Bomber
Варианты
- Short - SA.1 Sturgeon - 1946 - Великобритания
- Short - SB.3 - 1950 - Великобритания
Short S.A.1/2 Sturgeon 1, 2, 3 и S.B.3
Short Sturgeon проектировался в конце Второй мировой войны как палубный торпедоносец, бомбардировщик и разведчик для использования на новых авианосцах британских ВМС. Проект был направлен на рассмотрение Адмиралтейства, и разработчику удалось получить контракт на постройку трех прототипов. Однако в самом конце войны потребность в торпедоносцах отпала, и было принято решение переоборудовать самолет в скоростной буксировщик мишеней по техническому заданию Q.1/46. Первые два самолета S.A.1 Sturgeon S.Mk 1 были тренировочными и использовались для обучения стрелков, имея возможность установки вооружения. Третьим стал опытный самолет S.A.2 Sturgeon TT.Mk 2, после которого уже поступил заказ на 23 серийных самолета.
Интересной особенностью самолетов было наличие соосных воздушных винтов на двух двигателях Rolls-Royce Merlin 140 мощностью 1660 л. с. - винты малого диаметра позволяли устанавливать двигатели в корневой части крыла, что придавало самолету компактность, когда консоли крыла были сложены.
Самолет мог развивать максимальную скорость 595 км/ч и имел способность буксировать мишень с размахом крыла 9,75 м на высоте 10030 м. Часть самолетов TT.Mk 2 позже переоборудовали подстандарт Sturgeon TT.Mk 3 и использовали с береговых баз, в основном на Мальте.
<...>
- Описание
Фотографии
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
The Short Sturgeon I Three-seat Naval Reconnaissance-Bomber (two Rolls-Royce Merlin 140 engines).
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
The Short Sturgeon I seen from underneath.
-
Air Enthusiast 1999-11 / T.Buttler - A Near Class Act
The first Sturgeon variant was, in the Author’s opinion, an attractive aircraft and this delightful view enhances that feeling. Note the camera positions on the bottom fuselage just beyond the wing trailing edge.
-
Aeroplane Monthly 1978-10 / B.Gunston - Sturgeon
The first Sturgeon 1, RK787, made its maiden flight on May 18, 1948, piloted by J. S. Booth.
-
Air Enthusiast 1999-11 / T.Buttler - A Near Class Act
View of the first SA.1 prototype, RK787, photographed in June 1946 around the time of its first flight.
-
Air Enthusiast 1999-11 / T.Buttler - A Near Class Act
View of the first SA.1 prototype, RK787, photographed in June 1946 around the time of its first flight.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
The Short Sturgeon I Naval Reconnaissance-Bomber with wings folded.
-
Air Enthusiast 1999-11 / T.Buttler - A Near Class Act
The impressive wing fold mechanism demonstrated by an SA.1, showing just how much the aeroplane could tuck itself in.
-
Air Enthusiast 1999-11 / T.Buttler - A Near Class Act
TT.2 front the front, showing the neat wing fold. The nose could also fold downwards to decrease the length.
-
Aeroplane Monthly 1978-10 / B.Gunston - Sturgeon
T.T.2 TS476 makes a carrier landing. The extended nose allowed unobstructed use of the Vinten camera.
-
Air Enthusiast 1999-11 / T.Buttler - A Near Class Act
A Sturgeon TT.2 making a take-off from a carrier.
-
Aeroplane Monthly 1978-10 / B.Gunston - Sturgeon
A T.T.2 demonstrates its short take-off.
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / B.Gunston - Short's experimental Sherpa
Sturgeon VR363, piloted by Jock Eassie, tows off Tom Brooke-Smith in the SB.1 glider at Aldersgrove for its first towed flight on July 30, 1951.
Другие самолёты на фотографии: Short SB.1 - Великобритания - 1951
-
Aeroplane Monthly 1978-10 / B.Gunston - Sturgeon
First flown in 1948, VR371, the second prototype T.T.2, was still at Rochester in 1957.
-
Aeroplane Monthly 1978-10 / B.Gunston - Sturgeon
Wg Cdr Maurice Smith in TS486 again. Both nose and wings folded for carrier stowage.
-
Aeroplane Monthly 1978-10 / B.Gunston - Sturgeon
Wg Cdr Maurice A. Smith, DFC, brings Sturgeon T.T.2 TS486 alongside the Rapide photographic aircraft on April 13, 1951.
-
Air Enthusiast 2003-09 / T.Buttler - Anti-submarine insurance
Even in its TT.2 target-tug version, the Sturgeon was a reasonable-looker. Not so the SB.3!
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v5
Short Sturgeon TT.2 target-towing aircraft.
-
Air Enthusiast 1999-11 / T.Buttler - A Near Class Act
A view of TT.2 TS4S8 on a sortie out of Sydenham. With the elongated nose, turret and other protuberances, the target-tug Sturgeon now had workmanlike appearance
-
Aeroplane Monthly 1978-10 / B.Gunston - Sturgeon
TS486 displays the conspicuous black and yellow belly of a target tug.
-
Air Enthusiast 1999-11 / T.Buttler - A Near Class Act
Aerial view of TT.2 TS475 showing the guards and guides for the tow line.
-
Мировая Авиация 234
Изображенный на фотографии Sturgeon TT.Mk 2 (TS475) был одним из пяти самолетов, переоборудованных в 1953 году под стандарт TT.Mk 3, в результате чего они лишились носовой станции и складывающегося крыла.
-
Aeroplane Monthly 1978-10 / B.Gunston - Sturgeon
T.T.2 first prototype VR363 served as the tug for the S.B.1 experimental glider in 1951.
-
Aeroplane Monthly 1986-09 / ??? - At last! the 1948 show
Booth brings in Sturgeon 2 VR363.
-
Air Pictorial 1957-11 / Air Pictorial's photo-review
TARGET-TOWING STURGEON was photographed recently at Rochester airport, Kent, by Peter A. Shephard. This Merlin 140-powered Short S.B.9 Sturgeon TT. Mk. 3 (VR371) carries prototype "P" on fuselage. Note six-blade Rotol contra-prop and lengthened nose section.
-
Air Enthusiast 1999-11 / T.Buttler - A Near Class Act
TT.2 TS475 served as the ‘prototype’ TT.3.
-
Aeroplane Monthly 1978-10 / B.Gunston - Sturgeon
T.T.3 TS475, converted from a T.T.2, at Sydenham in November 1953.
-
Air Pictorial 1976-03
Short Sturgeon TT.3 TS492 "587/HF" of No. 728 F.R.U., R.N.A.S. Hal Far, Malta, during the summer of 1957. The modified nose and absence of arrester gear are apparent. Note the extra-large "ROYAL NAVY” inscription
-
Air Enthusiast 1999-11 / T.Buttler - A Near Class Act
The Fleet Air Arm night fighter development of the Sturgeon with two AJ.40s. Was this the S.41/SA.3?
-
Air Enthusiast 1999-11 / T.Buttler - A Near Class Act
Left, top to bottom: Sturgeon S.1; Sturgeon TT.2 (and front and plan views); Sturgeon TT.3; SB.3.
Другие самолёты на фотографии: Short SB.3 - Великобритания - 1950
- Фотографии