Варианты
- Sikorsky - X-2 / S-97 Raider - 2008 - США
- Sikorsky/Boeing - SB-1 Defiant - 2019 - США
Sikorsky X2
27 августа 2008 года компания "Sikorsky" подняла в воздух прототип экспериментального скоростного вертолета X2, оснащенного соосными несущими винтами и шестилопастным толкающим хвостовым винтом. Среди реализованных в X2 новых технологических решений - электродистанционная система управления полетом, соосный несущий винт с жестким креплением лопастей, система активного подавления вибраций, втулка несущего винта в аэродинамическом обтекателе, что позволило снизить аэродинамическое сопротивление на высоких скоростях полета, и интегрированная ВСУ. Вертолет оснащен одним ТВаД T800-LHT-801.
Летные испытания X2 проводилась в четыре этапа, а одной из главных целей было достижение скорости полета 250 узлов (463 км/ч). 26 июля 2010 года X2 развил скорость 417 км/ч и неофициально побил рекорд скорости для вертолетов, установленный в 1986 году на специально доработанном Westland Lynx, а 15 сентября 2010 года - достиг и скорости 250 узлов.
Последний полет по программе летных испытаний X2 совершил 14 июля 2011 года, налетав в 23 полетах в общей сложности 22 часа. Специалисты "Sikorsky" используют опыт, полученный в ходе программы X2, в работах по созданию скоростного разведывательно-ударного вертолета S-97 Raider.
- Описание
Фотографии
-
Air International 2021-07 / J.Lake - Defiant Design
Регистрационный номер: N525SA [14] Взлетает вертолет-демонстратор X-2
The tiny, lightweight X2 technology demonstrator proved the basic configuration used by both Raider and Defiant, and indeed by the derived Raider X and Defiant X. Some believe that it may not be further scalable to address the larger FVL categories -
Авиация и Время 2010-03
Регистрационный номер: N525SA [14] Вертолет X2 разработан для изучения возможностей по созданию скоростных вертолетов военного и гражданского назначения следующего поколения.
-
Air International 2024-08 / P.Kennard - Hight-speed VTOL
Регистрационный номер: N525SA [14] Sikorsky has invested in - and proven - Х2 technology to illustrate its commitment to developing future capabilities that are achievable and affordable - for both oth military and commercial purposes
-
Air International 2011-03 / D.Willis - Faster Blades /Technology/
Регистрационный номер: N525SA [14] -
Авиация и Космонавтика 2021-07 / М.Никольский - Скоростные вертолеты для армейской авиации США
Регистрационный номер: N525SA [14] Экспериментальный вертолет X-2 разработан для изучения возможностей по созданию скоростных вертолетов военного и гражданского назначения следующего поколения.
-
Air International 2011-03 / D.Willis - Faster Blades /Technology/
Регистрационный номер: N525SA [14] Sikorsky's X2's co-axial rotors are designed to deliver speed and performance advantages without the complexity and additional structural weight inherent in tilt rotors.
-
Air International 2008-10 / News: Headline, Military, Civil, Accidents
Регистрационный номер: N525SA [14] Sikorsky X2 (N41AX) during its maiden flight on August 27, 2008 at Horseheads, New York.
-
Air International 2021-07 / J.Lake - Defiant Design
Регистрационный номер: N525SA [14] The Sikorsky X2 demonstrator was actually built by Schweizer and had a Schweizer model designation (SHM-41A). The aircraft initially wore the US civil registration N41AX
-
Air International 2011-03 / D.Willis - Faster Blades /Technology/
Регистрационный номер: N525SA [14] The X2 uses a six blade propeller, known as a propulsor, to relieve the main rotor from providing the majority of forward thrust.
-
Air International 2008-04 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents
Регистрационный номер: N525SA [14] Sikorsky's tandem, two-seat X2 technology demonstrator is now complete and was displayed publicly for the first time at Heli-Expo.
-
Air International 2021-07 / J.Lake - Defiant Design
Регистрационный номер: N525SA [14] By the time the X2 made its final flight in July 2011, Sikorsky had built the mock-up of a Light Tactical Helicopter derivative of the X2. It differed from the later S-97 Raider prototypes in having a tricycle landing gear, stub wings for armament, chevron-type tailfins and a more streamlined, slender profile, while the engine intakes and nacelle were more prominent
-
Авиация и Космонавтика 2021-07 / М.Никольский - Скоростные вертолеты для армейской авиации США
Регистрационный номер: N971SK [8] 22 мая 2015г. совершил первый полет прототип вертолета Sikorsky S-97 Raider. Полет длился один час, в течение которого были выполнены висение и маневрирование на малых скоростях. Вертолету предстоит пройти 100-часовую испытательную программу.
-
Air International 2018-01 / Airscene
Регистрационный номер: N971SK [8] Вертолет S-97 «Рэйдер»
According to Sikorsky, its X2 technology, at the heart of the S-97 Raider demonstrator, is the foundation for Lockheed Martin's support to the US Army's Future Vertical Lift programme with its air vehicle and systems design. -
Air International 2018-09 / Airscene
Регистрационный номер: N972SK [8] The second S-97 prototype during flight-testing over Florida in June 2018.
-
Авиация и Космонавтика 2023-11 / М.Никольский - Что Запад противопоставит «Аллигаторам» и «Восьмеркам»?
Регистрационный номер: N971SK [8] Фирма «Сикорский» активно работала по вертолетам соосной схемы с толкающим воздушным винтом. На фото вертолет-демонстратор S-97 «Рейдер»
-
Air International 2020-03 / K.Chapman - The Future is FARA /Military/
Регистрационный номер: N972SK [8] Sikorsky are very much ahead of the curve when it comes to development, with the S-97 demonstrator having already flown and in continued testing and the results being used to support its FARA-CP proposal. Here is S-97, registration N972SK (c/n 97-0002), in flight.
-
Air International 2024-03 / B.Fell, J.Macklin - X experts
Регистрационный номер: N972SK [8] The propulsor offers incredible aerodynamic advantages, allowing for deceleration in a dive with a reverse pitch to allow better weapons orientation
-
Авиация и Космонавтика 2021-07 / М.Никольский - Скоростные вертолеты для армейской авиации США
Регистрационный номер: N972SK [8] -
Авиация и Время 2018-02 / А.Хаустов - Цель - скорость (работы компании Sikorsky Aircraft по концепции ABC)
Регистрационный номер: N971SK [8] Сегодня S-97 является вертолетом-демонстратором по программе JMR-TD
-
Air International 2024-03 / B.Fell, J.Macklin - X experts
Регистрационный номер: N972SK [8] The S-97 RAIDER has flown around 145 hours and conducted 160 hours of ground runs supporting the RAIDER X programme
-
Air International 2024-03 / B.Fell, J.Macklin - X experts
Регистрационный номер: N972SK [8] S-97 RAIDER test pilot Bill Fell has had considerable input into the pilots' needs for the RAIDER X and has been integral in the flying qualities and performance offered by the X2 technology
-
Air International 2015-03 / News
Регистрационный номер: N971SK [8] Tests on the first S-97 Raider prototype, N971SK, under way at Sikorsky's Flight Center in West Palm Beach, Florida.
-
Air International 2014-11 / News
Регистрационный номер: N971SK [8] 8 декабря 2014г. на веб-портале Flightglobal была размещена информация о том, что компания Sikorsky решила не поднимать в воздух первый прототип многофункционального военного вертолета нового поколения S-97 Raider в этом году, как планировалось ранее, а перенести его взлет на начало 2015 г.
Sikorsky rolled-out the prototype S-97 Raider (N971SK) at its facility at West Palm Beach, Florida, on October 2, 2014. The technology demonstrator builds upon the X2 and will be used to prove concepts for the Sikorsky-Boeing SB>1 offered for the US Army's Joint Multi-Role programme. -
Air International 2021-07 / J.Lake - Defiant Design
Регистрационный номер: N971SK [8] The first Sikorsky S-97 Raider prototype (N971SK) was written off after a hard landing while hovering at the William P Gwinn Airport, Jupiter, Florida, on August 2, 2017. The aircraft lifted into a low hover and immediately experienced extreme roll oscillations that led to the coaxial rotors intermeshing, taking 1.2m off each blade and "creating a cloud of blade fragments and grey dust"
-
Air International 2024-03 / B.Fell, J.Macklin - X experts
Регистрационный номер: N972SK [8] Performance of the S-97 RAIDER has been continually enhanced throughout 2023 with modifications to the propulsor and rotor design to increase manoeuvrability and acceleration, all of which have been translated into the RAIDER X bid
-
Air International 2024-03 / G.Sands - Hit and Run Raider X
The S-97 RAIDER has proved itself the ideal platform for Sikorsky to test concepts for its FARA entry - the RAIDER X. The X2 technology used on both platforms has matured and may well prove to be a game-changer for future helicopter development
-
Авиация и Космонавтика 2023-11 / М.Никольский - Что Запад противопоставит «Аллигаторам» и «Восьмеркам»?
Вертолет Сикорский «Рейдер-X» пока простаивает в ожидании двигателей
-
Air International 2024-03 / B.Fell, J.Macklin - X experts
Integration of the General Electric T901 engine into RAIDER X was a relatively straightforward process, according to Pete Germanowski, Sikorsky's chief engineer for the FARA programme. The powerplant will also be used on the Apache and Black Hawk fleets
-
Авиация и Время 2008-05
Регистрационный номер: N525SA [14] -
Авиация и Время 2018-02 / А.Хаустов - Цель - скорость (работы компании Sikorsky Aircraft по концепции ABC)
Регистрационный номер: N525SA [14] Экспериментальный вертолет X-2
-
Авиация и Космонавтика 2009-12 / Новости мировой авиации
Регистрационный номер: N525SA [14] Экспериментальный скоростной вертолет Сикорский X2
-
Авиация и Время 2018-02 / А.Хаустов - Цель - скорость (работы компании Sikorsky Aircraft по концепции ABC)
Регистрационный номер: N971SK [8] Выкатка S-97 состоялась 2 октября 2014 г.
-
Air International 2014-04 / News
Sikorsky displayed a mock-up of the S-97 Raider at Anaheim, promoting the technology used in the helicopter for civil applications.
-
Авиация и Время 2018-02 / А.Хаустов - Цель - скорость (работы компании Sikorsky Aircraft по концепции ABC)
Полноразмерный макет S-97 на выставке Heli-Expo 2014
-
Air International 2011-06 / News
14 июля 2011г. опытный скоростной вертолет Sikorsky X2 совершил последний полет. На этом данная программа была закрыта. В общей сложности X2 совершил 23 испытательных полета общей продолжительностью 22 ч. Он показал максимальную скорость 468,6 км/ч. Затраты компании Sikorsky Aircraft Corporation на эту программу составили около 50 млн. USD. Полученные в ходе ее реализации наработки уже используются при проектировании перспективного разведывательного вертолета S-97 Raider (на рисунке), который создается с 2010 г. в рамках объявленного Армией США конкурса на поставку машин для замены вертолетов Bell OH-58D Kiowa Warrior.
Mock-up of the S-97 armed observation helicopter, aimed at the US Army's Armed Aerial Scout (AAS) requirement to replace the Kiowa Warrior. -
Air International 2020-03 / K.Chapman - The Future is FARA /Military/
The US Army seeks a platform which will be able to operate in tight, enclosed spaces such as urban areas, forests and canyons.
-
Air International 2021-07 / J.Lake - Defiant Design
Регистрационный номер: N972SK [8] The S-97 Raider demonstrator will be 20% smaller than its FARA successor, the Raider X, to accommodate the T901-900 turboshaft engine.
The X2 lineage is immediately obvious in the larger S-97 Raider. The first prototype flew on May 22, 2015 and the second followed on June 19, 2018 replacing the first aircraft after its accident -
Air International 2024-04 / ??? - Learning to make those tough decisions
The RAIDER X retains a side-by-side pilot configuration, allowing better crew coordination when in the scout role. The broader cross-section provides for a larger weapons bay within the fuselage
Sikorsky's RAIDER X could have taken the US Army Aviation strike capabilities far beyond that offered by the AH-64 Apache into what the OEM described as the 'deep fight'
Sikorsky's Raider X was said to be 98% complete; at the time of the termination of the FARA programme, the aircraft was awaiting the completion of the General Electric T901 ITEP. With the new engine set to be finished in November 2023, the first flight was scheduled before the fourth quarter of 2024 -
Air International 2024-03 / B.Fell, J.Macklin - X experts
The large weapons bay of the RAIDER X is based on a modular launcher system which can be removed of required, allowing the platform to switch to a special operations role and the ability to carry an assault team
-
Air International 2020-03 / K.Chapman - The Future is FARA /Military/
Sikorsky's Raider X in flight.
-
Air International 2024-03 / B.Fell, J.Macklin - X experts
Speed and range will be the cornerstones of the FARA competition, and both bring the ability for the US Army to scout, strike and evade far quicker than anything the service has previously operated
-
Air International 2021-07 / A.Drwiega - Heralding nextgen rotorcraft
An artist's impression of Sikorsky's Raider X entering a clearing with ground forces
Sikorsky foresees the RAIDER X operating with smaller cavalry units, away from the main force that can maintain, operate and service the platform for extended periods, removing the need for vulnerable large logistical hubs near the warzone -
Air International 2024-03 / G.Sands - Hit and Run Raider X
Sikorsky already sees the RAIDER X seamlessly working with UAVS, whether launching its own or integrating into platforms already in place to gather additional intelligence over the battlespace and beyond
-
Air International 2024-03 / P.Kennard - The military light-lift helicopter market past is prologue?
The Sikorsky Raider X is a compound helicopter concept with two coaxial rotors and a single pusher propeller, that is competing for the US Army's FARA prototype competition
-
Air International 2011-03 / D.Willis - Faster Blades /Technology/
X2 attack version.
-
Air International 2011-03 / D.Willis - Faster Blades /Technology/
Unmanned version of the X2.
-
Air International 2011-03 / D.Willis - Faster Blades /Technology/
Sikorsky also produced a concept design of a high-speed lifter, one of two under the US Army's Joint Heavy Lift project.
-
Air International 2011-03 / D.Willis - Faster Blades /Technology/
Sikorsky outlined a concept design of a flying crane for the US Army's Joint Heavy Lift project. Sikorsky outlined a concept design of a flying crane for the US Army's Joint Heavy Lift project.
-
Авиация и Космонавтика 2007-09 / А.Юргенсон - Новинки авиационной техники на парижском авиасалоне
БПЛА фирмы "Сикорский", выполненные по X2 технологиям
- Фотографии