Описание
Страна : Италия
Год : 1937
Легкий бомбардировщик и самолет сопровождения конвоев с тремя членами экипажа
Варианты
- Caproni - Ca.310 Libeccio - 1937 - Италия
- Caproni - Ca.311/312bis/313/314 - 1937 - Италия
- Caproni - Ca.316 - 1940 - Италия
Ca.311/313/314
Легкий бомбардировщик, разведчик и торпедоносец, двухмоторный моноплан смешанной конструкции. Шасси убирающееся, с хвостовым колесом. Экипаж 3 человека. Спроектирован в КБ фирмы "Сосьета итальяна Капрони" под руководством И. Паллавичино. Дальнейшее развитие самолетов серии Ca.310/312. Опытный образец Ca.311 совершил первый полет 1 апреля 1937 г. Серийное производство началось в середине 1939 г.
Выпускался на заводах "Капрони" в Понте-Сан-Пьетро и Талиедо, AVIS в Кастелламаре-ди-Стабиа. Всего построено 859 экз.
Состоял на вооружении в Италии с января 1940 г., во Франции - с апреля 1940 г., в Швеции - с ноября 1940 г., в Германии - с 1941 г. (как учебный), в Хорватии -с 1942 г.
Основные серийные модификации:
- Ca.311 с моторами P.VII RC.35, вооружение 3x7,69, бомбы до 400 кг;
- Ca.311M с измененной носовой частью;
Первый опытный образец Ca.313 поднялся в небо 22 декабря 1939 г. Серийное производство начато в марте 1940 г.
- Ca.313RPB1 с моторами Дельта RC.35 1DS, варианты 313F - для Франции, 313S - для Швеции, вооружение 3x7,69, бомбы до 400 кг;
- Ca.313RPB2 с новой носовой частью, вооружение 3x12,7, бомбы до 400 кг;
На вооружение итальянских ВВС Ca.313 как разведчик-бомбардировщик поступил в марте 1941 г. В середине того же года прошли испытания опытного торпедоносца Ca.313RPB/ S. С конца 1941 г. начали строиться специальные морские модификации самолета:
- Ca.313RA, торпедоносец на базе модификации RPB.2 с моторами Дельта RC.35IDS, вооружение 3x12,7, бомбы до 400 кг или одна торпеда (900 кг) на наружной подвеске;
- Ca.314A (Ca.314SC), морской ближний разведчик и патрульный самолет, введена бронезащита, вооружение 3x12,7+ 1x7,69, бомбы до 385 кг;
- Ca.314B (Ca.314RA), торпедоносец-бомбардировщик, вооружение 3x12,7+1x7,69; бомбы до 500 кг или одна торпеда (900 кг) на наружной подвеске.
- Ca.314C, бомбардировщик-штурмовик, вооружение 5x12,7; бомбы до 1280 кг.
Всего заводами "Капрони" в Понте-Сан-Пьетро и Талиедо выпущено 210 Ca.313/314 морских вариантов.
Ca.313 применялись итальянскими ВВС с начала 1942 г. по лето 1943 г. в Северной Африке, с осени 1941 г. - против СССР в составе авиации итальянского экспедиционного корпуса (как разведчики на Дону и под Сталинградом). Ca.313 действовали в Африке и в различных районах бассейна Средиземного моря как до капитуляции Италии, так и после. Применялись и на стороне союзников, и на стороне немцев. Производство прекращено в 1943 г. Снят с вооружения в Италии в 1947 г.
Ca 313 (Ca.314A)||
Размах:||16,65 м (16,65 м)
Длина:||11,8 м (11,8 м)
Моторы, количество х мощность:||2x730 л.с. (2x730 л.с.)
Взлетная масса, максимальная:||5900 кг (6618 кг)
Максимальная скорость:||395 км/ч (395 км/ч)
Практический потолок:||6400 м (6400 м)
Дальность:||1690 км (1690 км)
Описание:
- Ca.311/313/314
- Caproni Bergamaschi Са 310 - Са 316 Libeccio
Фотографии
-
Air Enthusiast 1971-07 / ??? - The Caproni that Nearly Joined the RAF
One of the predecessors of the Ca 313-314 was the Ca 311, the first member of the Caproni family of light twins to have a fully-glazed unstepped nose. Britain's Air Ministry ordered 100 for use by the RAF as trainers but, in the event, the only Ca 311s to acquire RAF roundels were those that were captured in North Africa and Italy during the war.
-
Flight 1940-06 / Flight
Caproni Ca 311
-
Air Pictorial 1955-08 / W.Green - Italian aircraft 1939-45 (1)
One of the predecessors of the Ca 313-314 was the Ca 311, the first member of the Caproni family of light twins to have a fully-glazed unstepped nose. Britain's Air Ministry ordered 100 for use by the RAF as trainers but, in the event, the only Ca 311s to acquire RAF roundels were those that were captured in North Africa and Italy during the war (as shown).
-
Air Pictorial 1955-08 / W.Green - Italian aircraft 1939-45 (1)
Caproni Ca 311M .
-
Flight 1940-06 / Flight
CAPRONI Ca 312 bis.
-
Flight 1940-04 / Flight
CAPRONI Ca 312-bis.
-
Мировая Авиация 83
Итальянская 450-мм торпеда увеличивала возможности Са 313RA по борьбе с кораблями противника.
-
Air Enthusiast 1971-07 / ??? - The Caproni that Nearly Joined the RAF
The Ca 313 R.P.B.I was the first of the Caproni light twins to be Isotta-Fraschini-powered, and was the subject of export orders from France, Sweden and Britain.
-
Aeroplane Monthly 1990-11 / B.Micrander - Capricious Caproni (1)
The Ca 313’s engines were 730 h.p. Isotta-Fraschini Delta RC 35 air-cooled inverted V-12s. The propellers were Alfa-Romeo H365 counter-rotating three-bladed metal units.
-
Air Enthusiast 1971-07 / ??? - The Caproni that Nearly Joined the RAF
Caproni Ca 313S light reconnaissance and maritime patrol aircraft serving with Flottilj II of Sweden's Flygvapen at Nykoping during the summer of 1942.
-
Aeroplane Monthly 1990-11 / B.Micrander - Capricious Caproni (1)
Ca 313s were delivered from the Caproni factory in Milan and delivered to F3 wing at Malmen, Linkoping, which was to become the training base for subsequent groups.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / B.Micrander - Capricious Caproni (2)
Caproni Ca 313 S 16s at the Linkoping base.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / B.Micrander - Capricious Caproni (2)
A reconnaissance Caproni Ca 313 S 16 of the Swedish Air Force's Nykoping Wing, south of Stockholm.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / B.Micrander - Capricious Caproni (2)
The full-scale, non-flying replica built by Gote Johansson and his team. The aircraft has a number of original parts and was built for a TV film. It now resides with the Swedish Air Force Museum at Malmen, Linkoping.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / B.Micrander - Capricious Caproni (2)
A Caproni Ca 313 crew photographed in 1943.
-
Aeroplane Monthly 1990-11 / B.Micrander - Capricious Caproni (1)
A reconnaissance Caproni Ca 313 photographed at the Malmen-Linkoping base. The reconnaissance version of the Ca 313 had extra fuel tanks in place of bomb racks.
-
Aeroplane Monthly 1990-11 / B.Micrander - Capricious Caproni (1)
A Swedish Air Force Caproni Ca 313 B 16 (B for bomber), with modified exhaust pipe system.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / B.Micrander - Capricious Caproni (2)
A Ca 313 B 16 seen from a sister aircraft.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / B.Micrander - Capricious Caproni (2)
A Caproni Ca 313 B 16 flying near the Satenas base, circa 1941. Again, the magnificent view from the type is apparent.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / B.Micrander - Capricious Caproni (2)
The visibility from the Caproni Ca 313 was particularly good.
-
Air Enthusiast 1971-07 / ??? - The Caproni that Nearly Joined the RAF
A Ca 314 with the Caproni-Lanciani turret removed serving with the Italian co-belligerent air force
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
Торпедоносец Ca.314B
A Taliedo-built I Serie Ca 314A (M.M.12124) shortly after completion and prior to delivery to the Regia Aeronautica. -
Air Enthusiast 1971-07 / ??? - The Caproni that Nearly Joined the RAF
Some Ca 314s flew on into the postwar years with the Aeronautica Militare in the liaison and training roles, such as this example with aft fuselage deepened and transparencies reduced, photographed at Centocelli, Rome, during the summer of 1946.
-
Air Enthusiast 1971-07 / ??? - The Caproni that Nearly Joined the RAF
A Ca 314B with a 1,984-lb (900-kg) torpedo offset to starboard beneath the fuselage.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / B.Micrander - Capricious Caproni (2)
The bomb-aimers view through the nose of a Ca 313 B 16.
-
Aeroplane Monthly 1990-11 / B.Micrander - Capricious Caproni (1)
More than a quarter of the 84 Ca 313s delivered to the Swedish Air Force were totally written off through accidents. There were many others that were slightly damaged through landing mishaps, like the example here.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / B.Micrander - Capricious Caproni (2)
Landing mishaps were a common occurrence with the Caproni Ca 313. This one appeals to have suffered little damage apart from the propellers and engine cowlings.
-
Aeroplane Monthly 1994-01 / P.Lamboit - PRU at war
An Italian Caproni bomber set on fire by Royal Engineers on its captured airfield. Enemy aircraft abandoned during the advances by the British Eighth Army often contained booby traps.
-
Flight 1940-08 / Flight
The Ca 311 is similar to the 312 except for the wheel undercarriage. In this form the machine is used for reconnaissance.
-
Flight 1940-08 / Flight
Two views ot the Ca 312 bis. In the 312 I.S. the torpedo is carried in a streamline housing under the fuselage. In the three-quarter rear view the gun position in the roof of the fuselage can be seen.
-
Flight 1940-08 / Flight
A Flight artist's impression of the Ca 312 I.S. dropping its torpedo.
-
Flight 1940-06 / Flight
Caproni Ca 311
-
Air Enthusiast 1971-07 / ??? - The Caproni that Nearly Joined the RAF
The Caproni family of light twins: (A) the Borea; (B) the Ca 309 Ghibli; (C) the Ca 310 Libeccio; (D) the Ca 311; (E) the Ca 311M; (F) the Ca 312; (G) the Ca 312M; (H) the Ca 313 R.P.B.I, and (I) the Ca 313G.
Другие самолёты на фотографии: Caproni Ca.306/308 Borea - Италия - 1935Caproni Ca.309 Ghibli/Papagal - Италия - 1936Caproni Ca.310 Libeccio - Италия - 1937
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Caproni Ca 313 Reconnaissance Bomber.
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
Caproni Ca.313
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
Caproni Ca.314B (Ca.314RA)
-
Air Enthusiast 1971-07 / ??? - The Caproni that Nearly Joined the RAF
The Ca 314C (illustrated by the general arrangement drawing) was essentially an attack bomber version of the basic design with heavier fixed forward-firing armament.
- Фотографии