BAT FK-22 / FK-23 Bantam
Страна: Великобритания
Год: 1917


Одноместный истребитель
Описание:
ВАТ F.K.22 и F.K.23 Bantam
Flight, July 1920
The Olympia Aero Show 1920
Фотографии

ВАТ F.K.22 и F.K.23 Bantam

В 1917 году Фредерик Колховен покинул компанию "Armstrong Whitworth", он поступил в "British Aerial Transport Co. Ltd" (BAT). Первой разработкой на новом месте стал ВАТ F.K.22 Bantam, одноместный истребитель. На двухсекционном биплане деревянной конструкции с полумонококовым фюзеляжем устанавливался звездообразный двигатель ABC Mosquito мощностью 120 л.с. Построенный компанией в инициативном порядке, прототип поднялся в воздух в сентябре 1917 года. Характеристики оказались достаточно обнадеживающими для размещения заказа на шесть опытных машин. Но проблемы с двигателем привели к его замене на более мощный ABC Wasp I мощностью 170 л.с. - этот двигатель установили на первом и третьем опытных самолетах, получивших обозначение F.K.22/1. Вторая машина летала с ротативным Gnome Monosoupape мощностью 100 л.с, а позже - с ротативным Le Rhone 9J мощностью 110 л.с; самолет получил обозначение F.K.22/2 Bantam Mk II. Именно он стал первым из полетевших опытных самолетов, на его основе стала осуществляться разработка новых типов машин, оценочные испытания проводились в Мартлешем-Хит в январе 1918 года.
   Остальные три самолета, заказанные по первичному контракту, обозначались как F.K.23 Bantam Mk I. Прототип Bantam Mk I сохранил деревянную конструкцию, но был меньшего размера: размах крыла уменьшили до 7,62 м, а длину с 6,30 м до 5,61 м. Для Mk I выбрали двигатель Wasp, летные испытания начались в мае 1918 года, были построены и еще два прототипа - несколько большего размера и модифицированной конструкции, после чего выпустили еще девять самолетов из дополнительного заказа на 12 предсерийных машин. Первый из них поднялся в воздух в Королевском НИИ авиации в Фарнборо 26 июля 1918 года. Два самолета отправили для оценки за границу: один в Виллакубле (Франция), другой в Райт-Филд (США). Последний получил американское обозначение Р. 167 и в конечном итоге был поставлен на хранение 30 сентября 1922 года.

   В предсерийных самолетах Bantam реализовали множество изменений, в основном направленных на преодоление неудовлетворительных характеристик, приводивших к входу в штопор прототипов. Размах крыла увеличили, установили хвостовой стабилизатор большего размера, переделали и вертикальное хвостовое оперение: уменьшили киль и увеличили руль направления. Продолжавшиеся проблемы с двигателями и сокращение британских ВВС повлияли на будущее Bantam. Была предпринята попытка заменить двигатель - на последнем серийном экземпляре стоял Wasp II мощностью 200 л. с. После ликвидации компании ВАТ Колховен купил этот самолет и перевез его в Нидерланды, где заменил двигатель на звездообразный Armstrong Siddeley Lynx мощностью 200 л.с. Позднее несколько Bantam появилось в британском гражданском регистре, в том числе один гоночный, на котором 21 июня 1919 года в Хендоне (пригород Лондона) совершил полет летчик-испытатель ВАТ майор Кристофер Дрейпер. Самолет отличался тем, что нижнее крыло имело половину размаха, а верхнее удерживалось раскосами.


ВАРИАНТ

   F.K.27: построен в 1919 году, находился в воздухе один раз во время испытательного полета. Разработка гражданского гоночного и аэробатического самолета из серии Bantam с полутароплановой коробкой крыла и экипажем из двух человек, сидевших рядом. Имел звездообразный двигатель ABC Wasp II мощностью 200 л.с. (149 кВт), максимальную скорость 229 км/ч, начальную скороподъемность 762 м/мин, размах крыла 7,92 м, длину 6.27 м, высоту 2.39 м и площадь крыльев 18,58 м'


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   ВАТ F.K.23 Bantam Mk 1

   Тип: одноместный истребитель
   Силовая установка: звездообразный двигатель ABC Wasp I мощностью 170л.с (127 кВт)
   Характеристики: макс, скорость на высоте 1980 м - 206 км/ч; начальная скороподъемность 381 м/мин; набор высоты 1980 м - 5 мин 10 с; практический потолок 6100 м; дальность полета 402 км; продолжительность полета 2 ч 30 мин
   Масса: пустого 378 кг; максимальная взлетная 599 кг
   Размеры: размах крыла 7,62 м; длина 5,61 м; высота 2,06 м; площадь крыльев 17,19м'
   Вооружение: два неподвижных 7,7-мм пулемета Vickers для стрельбы вперед

Flight, July 1920

The Olympia Aero Show 1920

The machines

British Aerial Transport Co., Ltd. (STAND 46) 38, Conduit Street, London, W. 1.

   The aim behind the design of the Bantam was to provide a single-seater fighter which would not only have a good performance but which would stand up to rough usage under the very worst operating conditions, which would be inexpensive in first cost and maintenance, and capable of being produced in large quantities. In May of this year it was submitted to the authorities, fitted with an A.B.C. Motor of Wasp Mark II type developing 200 h.p. Tests were carried out at Martlesham Heath, and extraordinary results were obtained. Full details cannot be quoted yet, but an idea can be gained of its performance when it is stated that the speed at 10,000 ft. was 146 miles per hour and the climb to 17,000 ft. effected in 16 minutes 18 seconds - both tests with full military load.
   One of the main unique features of this machine is the design and construction of the fuselage. The structure consists entirely of large sheets of three-ply birch fixed on oval section formers which are supported on four ash longitudinals. This system enables it to withstand practically unlimited damage from enemy fire, without collapsing, and, in addition, it is extremely easy to repair. The necessity for continual "trueing up" is also entirely dispensed with.
   Although the machine is a diminutive biplane, with an overall span of only 25 ft. its wing bracing on either side of the body is of the "two-bay" type, providing a very stiff and strong structure and enabling the rubber-sprung landing chassis to be fitted under the wings at the inner struts. This gives a track of no less than 7 ft., making it practically impossible to damage wing-tips, etc., in the event of a bad landing. The planes are all attached directly to the fuselage, the absence of the usual centre plane struts and bracing adding considerably to the cleanness of the design.
   Throughout the machine every part is of the simplest possible design. There are no forgings, and cast and machined parts are practically absent. As a fighter the machine possesses unique qualities. The pilot is so placed that by raising his head slightly through a hole in the top plane he has a clear view round in all directions, while the sides of the fuselage under the top wing are so cut away as to provide a perfect view downwards both in front and behind the bottom plane. The armament consists of two .Vickers' guns firing through the propeller by means of the C.C. gear, and 1,000 rounds of ammunition; the guns being placed inside the fuselage on either side of the pilot, they are very accessible and easily attended to in the air.
F.K.23 Bantam Mk I под номером "5" показан в гоночной конфигурации. Позднее самолет получил гражданский регистрационный номер G-EAFN.
The first F.K.22 at Hendon in 1917 with cowled-in Mosquito engine and Peter Legh’s Warren helmet on the wing.
The F.K.22 with spinner and open-ended cowling to improve cooling
Three ‘large’ Bantams, all with brand new cowlings, at Hendon on June 16, 1919. These are the only known likenessess of B9944, the second F.K.22/2 and fourth F.K.22/1
The Gnome-engined F.K.22/2 B9945 after roll-out at Hendon in January 1918.
The same aircraft seen at Martlesham Heath during trials in February 1918
B9945 at CFS with a 110 h.p. Le Rhone and showing the blanked off cowling louvre.
The ‘small’ F.K.22/1 machine B9947 trestled up at Hendon, probably for fuselage repairs, in February 1918
F.K.22 Bantam Mk II (на фотографии), в целом похожий на F.K.23 Bantam Mk I, был несколько больше. Голова пилота выглядывала из выреза в верхнем крыле.
B9947 awaiting a new engine at Hendon in February 1918.
Rear view of the same aircraft showing the one-piece wing and prominent plywood joints over longerons and frames.
The first production Bantam, F1653, with new wings and ailerons, at Farnborough in August 1918.
The first production Bantam, F1653, with pointed engine cowlings, November 1918.
F1653 in a pale blue paint scheme, lined up for the Headquarters Race at the 1921 RAF Pageant at Hendon.
The second F.K.23 Bantam, F1654, at Martlesham in September 1918.
The Villacoublay Bantam F1655 in March 1919
The little Bat "Bantam" which follows was designed by Frederick Koolhoven, and was used until comparatively recently for scientific tests of spinning.
Bantam F1655 at Villacoublay in October 1918, with fuselage number 12B-114.
Bantam F1656 at Farnborough in December 1918.
A unique picture showing Bantam F1657 in the works in December 1918 with the previous machine (foreground) and an F.K.24 Baboon behind.
The Wasp II Bantam F1661 at Martlesham Heath in December 1919.
The unmarked F.K.23 Bantam, with abnormal ailerons, at Martlesham in April 1918.
Peter Legh taking off from Villacoublay in F1655 with his Warren helmet protruding through the “hole”.
Cyril Turner flying low past the London Flying Club's headquarters in the “little" BAT, F1657, at Hendon on June 9, 1919.
The “little BAT" racing as No. 5 at Hendon on June 7, 1919.
Charles Nungesser climbing into the first white civil Bantam, not yet marked K-123, at Hendon on June 16, 1919.
K-123 outside BAT's sheds (off picture left) showing the two wide fuselage bands.
The oldest extant UK registered aircraft is the BAT FK-23 Bantam G-EACN, registered on May 29, 1919. It is seen here with temporary markings K-123. The remains, once part of the Shuttleworth collection are now under restoration in Amsterdam.
Robin Duke with Bantam K-123 at ELTA.
C.P.B. Ogilvie with Bantam K-123 at Hendon in 1921.
Bantam K-123 on the Aerial Derby starting line at Hendon on June 21, 1919.
Despite having no drawings, the Koolhoven Society are making good progress with the static rebuild of their BAT FK.23 Bantam K-123, ex F1654, at Schiphol. The remains of two Bantams were acquired from the Shuttleworth Trust in 1990
The clipped-wing Bantam K-125 being made ready for the same event.
The old clipped wing Bantam K-125 fitted with a full span lower mainplane for the 1921 Aerial Derby.
Clifford Prodger with the American flag draped around Bantam F1657 on June 1, 1919.
Bantam G-EAJW, marked with an underlined G for a Continental flight.
View of the American Bantam P-167 at McCook Field in 1921.
View of the American Bantam P-167 at McCook Field in 1921. The Air Service serial A.S.94111 is visible.
Bantam P-167 lined up with other European World War One fighters at McCook Field in 1921.
F1661 in Holland circa 1925 with the cockpit aft of the wings, enlarged rudder and Lynx engine.
Front view of the Dutch Bantam showing the Lynx installation.
Front view of the 170 h.p. Wasp I radial engine.
This incident involving Bantam G-EAFL and Bellairs' Avian G-EBVA is thought to have occurred in the summer of 1928.
The wreck of the unregistered ELTA Bantam, Hendon, March 23, 1920.
Te remains of K-123 loaded at Old Warden on May 25, 1975 for reconstruction in Norfolk.
A Climbing Turn on the Bat Bantam.
The B.A.T. Bantam at Olympia: Sketch of the controls
The B.A.T. Bantam at Olympia: The landing wires of the inner bay are attached to the lugs on the side of the fuselage, from which point steel straps run to the top of the bulkhead, connecting the external landing wires to the top spar attachment. Inset is indicated the manner of attaching the top spars to the top of the bulkhead
B.A.T.22
BAT F.K.23 Bantam
BAT F.K.23 Bantam Mk 1