Описание
Страна : Аргентина
Год : 1944
Двухместный самолет повышенной подготовки летчиков
Варианты
- North American - BT-9/NJ/NA-16, -19, -28 - 1935 - США
- North American - T-6 Texan / AT-6 Harvard - 1935 - США
- Commonwealth (CAC) - CA-1 / CA-3 Wirraway - 1939 - Австралия
- North American - P-64 / NA-50 / NA-68 - 1939 - США
- Kyushu - K10W - 1941 - Япония
- FMA - FMA.21 - 1943 - Аргентина
- FMA - IAe.22 DL - 1944 - Аргентина
FMA I.AeDL.22
В послевоенный период самолеты для FMA разрабатывались в Авиационном техническом институте (Instituto Aerotecnico). Первым был спроектирован двухместный учебный самолет повышенной подготовки летчиков FMA I.AeDL.22 - свободнонесущий низкоплан с крылом деревянной, в основном, конструкции. С точки зрения аэродинамики самолет напоминал North American AT-6, но имел деревянную конструкцию, более подходившую для массового производства в Аргентине. Силовая установка - звездообразный мотор IAe.16 с турбонаддувом, аргентинской конструкции. Базовый вариант машины и его модификация I.AeDL.22-C с мотором Armstrong Siddeley Cheetah 25 мощностью 475 л.с. состояли на вооружении ВВС Аргентины.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
FMA I.AeDL.22
Тип: двухместный самолет повышенной подготовки летчиков
Силовая установка: один звездообразный ПД I.Ae.16 El Gaucho мощностью 450 л. с. (336 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 450 м - 290 км/ч; крейсерская скорость на оптимальной высоте 260 км/ч; практический потолок 5200 м; дальность 1200 км
Масса: пустого 1520 кг; максимальная взлетная 2220 кг
Размеры: размах крыла 12,60 м; длина 9,20 м; высота 2,82 м; площадь крыла 24,20 м2
- Описание
Фотографии
-
Мировая Авиация 132
Курсант и инструктор в кабине FMA I.AeDL.22 размещались тандемом, под длинным фонарем так называемого "оранжерейного" типа.
-
Aeroplane Monthly 1979-11 / Personal album
IAE D.L.22-C Ea-708 in flight. Developed by Argentina’s Institute Aerotecnico as a reconnaissance and light attack aircraft and trainer, the IAE D.L.22 made its first flight in May 1943. Two versions were produced; the D.L.22, powered by the 450 h.p. El Caucho radial, and the D.L.22-C with a 475 h.p. Armstrong Siddeley Cheetah 25. A total of 220 was built.
-
Aeroplane Monthly 1982-06 / Personal album
A trio of I.Ae DL 22 two-seat advanced trainers in flight over Sierras de Cordoba. The DL 22 was an all-wood aircraft powered by one 450 h.p. El Gaucho nine-cylinder radial engine which gave a maximum speed of 180 m.p.h. at 1,500ft. The I.Ae DL 22 was built by the Institute Aero- tecnico (I.Ae) formerly known as the Fabrica Militar de Aviones, a company established in Cordoba in October 1927 which initially built aircraft under licence. In 1932 I.Ae began building aircraft of its own design.
-
Aviation Historian 35 / R.Lezon, S.Rivas - The patagonian eagle
The IAe.22 DL two-seat trainer was the first aircraft to be developed under the leadership of the Institute Aerotecnico’s Juan Ignacio San Martin. Powered by an indigenous lAe.16 El Gaucho nine-cylinder air-cooled radial engine, the first nationally designed aero-engine, the prototype made its first flight on May 25, 1943. Around 200 were built, the type seeing service with the Argentinian Air Force and Navy.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
The I.Ae D.L. 22 Two-seat Advanced Trainer (475 h.p. I.Ae.16 El Gaucho engine).
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
The I.Ae D.L. 22-C Two-seat Advanced Training Monoplane (475 h.p. Armstrong Siddeley Cheetah 25 engine).
-
Aeroplane Monthly 1982-06 / Personal album
A factory-fresh DL 22C, 841, photographed in 1944. The 22C was powered by the 475 h.p. Armstrong Siddeley Cheetah and had a maximum speed of 190 m.p.h. at 1,500ft.
-
Aeroplane Monthly 1982-06 / Personal album
Another DL 22, Ea 724, actually in one piece. Note the similarity to the NA-16.
-
Aeroplane Monthly 1982-06 / Personal album
A couple of camouflaged DL 22s with some of the local gentry assembled in front.
-
Авиация и Время 2011-05 / А.Котлобовский - Разрывы бомб под звуки танго (2)
Мятежники использовали продукцию местного авиапрома - самолеты IAe-22DL (фото) и "Пульки II"
-
Aeroplane Monthly 1982-06 / Personal album
I.Ae DL 22 Ea 730 after a forced landing. Judging by the absence of propeller blades the trainer hit the ground with fairly high engine revs.
- Фотографии