Liore et Olivier LeO H.24 / H.27
Варианты:
Liore et Olivier - LeO H.24 / H.27 - 1929 - Франция
Страна: Франция
Год: 1929
Летающая лодка

Пассажирская летающая лодка
Описание:
Liore-et-Olivier H-24, H-24-2 и H-24-2/1
Flight, December 1930
The PARIS AERO SHOW
Flight, March 1934
The Liore et Olivier 24-2
Flight, November 1934
THE FOURTEENTH PARIS AERO SHOW
Фотографии

Liore-et-Olivier H-24, H-24-2 и H-24-2/1

Свой первый полет опытный самолет H-24.01, спроектированный группой конструкторов во главе с Бенуа, совершил в ноябре 1929 года. Самолет представлял собой свободнонесущий высокоплан - летающую лодку с закрытой пилотской кабиной и салоном на 10 пассажиров. Машина отличалась характерным однокилевым вертикальным оперением и силовой установкой в составе четырех V-образных 12-цилиндровых двигателей Renault 12Jb мощностью по 500 л.с., которые были установлены попарно и тандемно на пилонах над фюзеляжем. Опытный самолет так и остался в единственном экземпляре, а в 1934 году его разобрали в Антибе.
   На базе H-24 был создан H-24-2, который имел похожую конфигурацию, но оснащался четырьмя звездообразными двигателями Gnome-Rhone, установленными тандемными парами над крылом. Первый H-24-2 поднялся в воздух в марте 1933 года. Для авиакомпании "Air France" было выпущено 14 серийных самолетов. Первыми двумя из них стали машины первоначального варианта H-24-2, остальные же 12 машин - модернизированным вариантом H-24-2/1 с несколько измененной установкой двигателей. Самолеты летали на маршрутах авиакомпании "Air France" между Марселем и Афинами, Тунисом и Бейрутом. Десять самолетов находились в эксплуатации до сентября 1939 года. После оккупации германскими войсками Южной Франции в ноябре 1942 года самолеты были переданы итальянцам. Считается, что вскоре большая часть машин была утилизирована.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Liore-et-Olivier H-24-2/1

   Тип: пассажирская летающая лодка
   Силовая установка: четыре звездообразных ПД Gnome-Rhone 7Kd Titan Major мощностью по 350 л. с. (261 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 240 км/ч; практический потолок 4500 м; дальность 1100 км
   Масса: пустого снаряженного 5868 кг; максимальная взлетная 8700 кг
   Размеры: размах крыла 28,00 м; длина 18,45 м; высота 6,33 м; площадь крыла 116,25 м2

Flight, December 1930

The PARIS AERO SHOW

LIORE AND OLIVIER

   This stand is dominated by the huge metal hull of a flying boat, the LeO H.27. Wing roots in placed in the hull indicate that the machine will be a cantilever monoplane, but there is no indication as to where the engines will go. One assumes that, as the machine is stated to be a four-engined type, the power plants, which will be 4 Hispano-Suizas of 650 h.p., the engines will be placed in tandem pairs on top of the wing. The hull is metal plated, and the machine is believed to be intended, when finished, for the transatlantic service. It can be equipped either as a mail-carrier or as a passenger machine.
<...>

Flight, March 1934

The Liore et Olivier 24-2

   INTENDED for the Marseilles-Algiers route of Air-France, the LeO 24-2 is a cantilever monoplane flying boat, with four Gnome-Rhone K.7 engines mounted in tandem pairs above the wing. The aircraft has been developed from the LeO 24 commercial flying boat, the good aerodynamic characteristics of which are preserved.
   The wooden monoplane wing, which is in three sections, tapers both in chord and thickness, and is divided into a number of watertight compartments which would support the machine in the event of a forced landing. Plywood covering is used for the wing. All members of the empennage are of duralumin covered with fabric.
   All metal construction is used for the hull. It is a single step flat-sided structure, close attention having been given to the question of accessibility to the interior. A mooring position is in the bows, and immediately behind this is the pilots' cabin with dual controls. The position for the navigator and the wireless compartment is behind and below the cockpit. To the rear of this, below the wing, is the passenger cabin which may be arranged to accommodate from ten to fifteen passengers. Behind the cabin is a lavatory and a baggage compartment.
   Four Gnome-Rhone K.7d radial engines of 370 h.p. each are mounted in two nacelles above the wing, where the metal airscrews are well clear of the spray. In place of the four K.7's, two Gnome-Rhone 14K. engines may be used, when the boat is known as the type 24-3, and a top speed of nearly 175 m.p.h. is obtained. The machine flies easily with one engine stopped.

THE LIORE ET OLIVIER 24-2
   Span 91 ft 10 in (28 m)
   Length 60 ft. 6 in. (18,450 m)
   Height 20 ft. 0 in. (6,100 m)
   Wing area 1,237 sq. ft. (116 m2)
   Weight empty 10,330 lb. (4 685 kg)
   Disposable load 4,818 lb. (2 185 kg)
   Gross weight 18,522 lb. (8 400 kg)
   Wing loading 14-8 lb./sq.ft.(72,4 kg/m2)
   Power loading 13-2 lb./h.p. (6 kg/h.p.)
   Max. speed (ground level) 137-3 m.p.h. (221 km/hr.)
   Climb to 9,840 ft. (3 000 m) 18 min.
   Take off 16 sec.
   Range 620 miles (1 000 km)

Flight, November 1934

THE FOURTEENTH PARIS AERO SHOW

THE EXHIBITS DESCRIBED

Marine Aircraft

<...>
   France's contribution to commercial marine aviation takes the form of the Liore et Olivier LeO H.24. This is a four-engined flying boat designed for the Marseilles-Algiers route, and is a high-wing monoplane of "mixed" construction, with a metal hull and an all-wood cantilever wing.
   The four Gnome-Rhone engines, of the 7 Kd type and 350 h.p. each, are placed on trestles above the wings, in two tandem pairs. Lateral stability on the water is obtained by two outboard floats, each placed approximately half-way along the semi-span. The machine has a gross weight of 8400 kg. (18,400 lb.), and is equipped to carry eleven passengers. The total pay-load, when the range is 600 miles, is 4,800 lb.
<...>
Опытный самолет H-24 (на фотографии) послужил основой для создания модификаций H-24-2 и H-24-2/1. Последний имел закрытую пилотскую кабину с расположением летчиков бок о бок и отдельным отсеком с навигационной и радиосвязной аппаратурой. 15 пассажиров находились в кабине под крылом, а в хвостовой части имелся объемный отсек для груза и почты.
The only large flying boat in the Show - the Liore et Olivier H.24-2 with four Gnome-Rhone 7 Kd. 350 h.p. engines. It will be used on the Algiers-Marseilles service.
The Liore et Olivier 24-2
Of the Liore and Olivier LeO H.27, the all-metal hull only is shown. In front of it is the small two-seater amphibian type LeO H.22.
Potez 62.0 F-ANQM Martinet shares the apron at Marignane, Marseilles, with a Liore et Olivier H 242.
The tail units and unusual bracing of the Liore et Olivier H.24.