
Варианты
- Messerschmitt - BFW M.23 / M.27 - 1928 - Германия
- ICAR - Universal - 1934 - Румыния
Messerschmitt M.23
M.23, разработанный В.Мессершмиттом, стал в начале 1930-х годов популярным легким самолетом. Это был низкоплан с консольным крылом, в основном деревянной конструкции с частично полотняной обшивкой. Две открытые кабины располагались тандемом в фюзеляже, обшитом фанерой. Управление полностью дублировано. Оперение - традиционное, шасси не- убираемое с хвостовой лыжной опорой.
Базовый вариант обозначался M.23a, на него ставили 2-цилиндровый мотор Scorpion мощностью 34 л.с. или звездообразный Salmson A.D.9 в 40 л. с.
Вариант M.23b в целом близок M.23a, но его конструкция усилена под установку более мощных моторов, включая Siemens Sh.13 мощностью 68 л. с., Armstrong Siddeley мощностью 81 л.с. и Cirrus Hermes III мощностью 110 л. с.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Messerschmitt M.23b
Тип: двухместный легкий моноплан
Силовая установка: один мотор жидкостного охлаждения Cirrus Hermes III мощностью 110 л. с.
Летные характеристики: максимальная скорость 175 км/ч; практический потолок 5800 м; дальность 670 км
Масса: пустого 320 кг; максимальная взлетная 570 кг
Размеры: размах крыла 11,80 м; длина 6,65 м; высота 2,30 м; площадь крыла 14,40 м2
Описание:
- Messerschmitt M.23
- Messerschmitt. От M.25 до M.28
- Flight, October 1928
THE BERLIN AERO SHOW 1928 - Flight, June 1929
OLYMPIA AERO SHOW 1929 - Flight, March 1930
THE B.F.W. M.23
Фотографии
-
Flight 1929-10 / Flight Advertisements
MESSERSCHMITT BFW-M 23 WITH THE VICTORIOUS SIEMENS SH 13, 72/80 H.P.
-
Flight 1930-03 / Flight
THE B.F.W. MESSERSCHMITT M.23b: Fitted with Siemens SH 13 70 h.p. engine, this machine secured first place in the International Light 'Plane Tour of Europe last year
-
Flight 1928-10 / Flight
The B F.W. M23 low-wing monoplane with 20 h.p. Mercedes engine. Note the starboard wing carried on the side of the fuselage for transport.
-
Flight 1929-08 / Flight
THE FOLDING TEST AT ORLY: (5) Two of the German B.F.W. monoplanes, some of which were fitted with Genet engines and others with Siemens and Halske engines.
-
Flight 1929-08 / Flight
THE FOLDING TEST AT ORLY: (1) Avia Antelope (Walter engine) with German B.F.W. in the rear
Другие самолёты на фотографии: Avia BH-9 / BH-10 / BH-11 / BH-12 / BH-16 - Чехословакия - 1923
-
Flight 1929-08 / Flight
PETROL TEST AT THE ORLY MEETING: (4) Two B.F.W. monoplanes
-
Flight 1929-08 / Flight
PETROL TEST AT THE ORLY MEETING: (2) The Genet-engined B.F.W. and the Aero 34 (Walter)
Другие самолёты на фотографии: Aero A.34 Kos - Чехословакия - 1929
-
Flight 1930-03 / Flight
THE B.F.W. MESSERSCHMITT M.23a: This version is fitted with a 40-h.p. Salmson AD 9 engine
-
Flight 1930-03 / Flight
THE B.F.W. MESSERSCHMITT M.23b: Except for the fact that it is fitted with the "Cirrus" engine, this is similar to the machine flown to victory in the Tour of Europe by Morzik last year
-
Flight 1929-10 / Flight Advertisements
MESSERSCHMITT BFW-M 23 WITH THE CIRRUS M.III, 88/95 H.P.
-
Мировая Авиация 188
Как видно на этой фотографии M.23a, самолет отличало превосходное крыло необычно большого размаха, который составлял 11,83 м.
-
Flight 1929-10 / Flight Advertisements
MESSERSCHMITT BFW-M 23 WITH THE ARMSTRONG SIDDELEY GENET, 81/86 H.P. (FOLDED).
-
Flight 1930-07 / Flight
LOW-WING MONOPLANE: A BFW with BMW X radial engine.
-
Мировая Авиация 188
На M.23b допускалась установка более мощных, чем на варианте M.23a, моторов. Самолет мог иметь поплавковое шасси.
-
Air Enthusiast 1996-05 / D.Bernad - The First Twenty Five Years. Romanian Aircraft Production 1911-1935
One of three M.23bis that took part in a long-ranging African tour. Note that a spare propeller is carried on the rear fuselage.
-
Air Enthusiast 1996-05 / D.Bernad - The First Twenty Five Years. Romanian Aircraft Production 1911-1935
Fine in flight study of ICAR M.23b YR-ADF. The factory emblem was applied both on the fin bottom and engine cowling.
-
Flight 1930-07 / Flight
ONE OF THE BFW MONOPLANES: This particular machine is fitted with a Siemens engine, although according to the original list its racing number corresponds to an Argus.
-
Мировая Авиация 188
Вариант M.23C образца 1930 года получил закрытую кабину и мотор Argus As-8R.
-
Flight 1930-07 / Flight
STYLE IN COUPE TOPS: One of the BFW Machines
-
Flight 1930-07 / Flight
SOME "RUNDFLUG NOSES": 1, a BFW M.23 with Siemens-Halske engine. Note Coupe Top.
-
Flight 1931-08 / Flight
NOT HANDLEY PAGE AND NOT LACHMANN: The Messerschmitt machine flown by Croneiss was fitted with an auxiliary aerofoil above the main wing, placed at approximately one-third chord length back from the leading edge.
-
Мировая Авиация 188
Максимальная скорость самолета M.27b составляла 200 км/ч, дальность полета - 700 км.
-
Flight 1931-08 / Flight
A NEW TYPE: The Messerschmitt M. 27 flown by Theo Croneiss.
-
Flight 1931-08 / Flight
A NEW TYPE IN THE COMPETITION: The BFW-Messerschmitt 27 flown by Theo Croneiss was fitted with "spats."
-
Flight 1931-08 / Flight
A NEW TYPE IN THE COMPETITION: The BFW-Messerschmitt 27. The control cables could be inspected through the flap doors near the tail.
-
Flight 1933-08 / Flight
AN OLD TIMER: Arthur Martens, who won fame in the early days as a "wizard" glider pilot, in his Messerschmitt M.27 b.
-
Flight 1928-10 / Flight
The wings of the B.F.W. M.23 are dismantled by undoing three catches, and are then carried on the sides of the fuselage.
-
Flight 1929-07 / Flight
On the B.F.W. M.23 a split undercarriage is used, with the bent axles hinged to a pyramid from the bottom of the fuselage.
- Фотографии