RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Германия

Год : 1936

Четырехместный бомбардировщик/пикирующий бомбардировщик

Ju.88

Средний бомбардировщик (в т.ч. пикирующий), двухмоторный цельнометаллический моноплан. Шасси убирающееся, с хвостовым колесом. Экипаж 4 человека. Создан в КБ фирмы "Юнкерс флюгцойг унд моторенверке" под руководством Э.Гасснера. Опытный образец Ju 88V1 впервые взлетел 21 декабря 1936 г. Серийное производство развернуто с августа 1939 г. Строился на заводах "Юнкерс" в Шенебеке, Гальберштадте, Ашерслебене с привлечением большого числа субподрядчиков.
Состоял на вооружении в Германии с сентября 1939 г., в Финляндии, Румынии, Венгрии, Италии - с 1943 г., во Франции - с 1944 г.
Основные серийные модификации (как бомбардировщика):
   - Ju 88A с моторами Jumo 211 модификации R-1, J, D, G, выпускался в многочисленных вариантах, с A-5 - удлиненное крыло, вооружение от 4x7,9 (A-1) до 2х13+3(4)х7,9 (A-4, A-5), модификация A-6/U с РЛС, выпускались также специализированные тропические варианты, торпедоносцы и т.п., бомбы до 2400 - 3000 кг;
   - Ju 88S, высотный бомбардировщик с моторами BMW 801G-2 и новой носовой частью, вооружение 1x13, бомбы до 2000 кг.
С сентября 1939 г. Ju 88 начали операции над морем, с марта 1940 г. - налеты на Англию, затем принимали участие во всех кампаниях Вермахта. С 1942 г. - основной бомбардировщик Люфтваффе. С августа 1944 г. количество Ju 88 на фронте постепенно сокращалось и к концу войны их оставалось совсем немного.
Финские ВВС с конца 1943 г. применяли Ju 88 против СССР, в сентябре 1944 г. - против немцев. То же самое можно сказать и о румынских самолетах, действовавших против бывших союзников с августа 1944 г.
Производство Ju 88 сохранялось до конца войны, но позднее выпускались в основном ночные истребители и разведчики. В Румынии Ju 88 служил до 1949 г., во Франции - до 1946 г.


Ju 88A-4||
Размах:||20,08 м
Длина:||14,36 м
Моторы, количество х мощность:||2x1350 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||12120 кг
Максимальная скорость:||475 км/ч
Практический потолок:||8325 м
Дальность:||2730 км

Показать полностью

Описание:

  • Ju.88
  • Ju.88A/Torp/A-17/H
  • Junkers Ju 88
  • Junkers Ju 88 Mistel
  • Flight, November 1939
    A SECRET WEAPON
  • Flight, October 1940
    MODERN GERMAN BOMBER
  • Flight, December 1940
    THE INDIGENIOUS JU 88
  • Мировая Авиация 96

    Ju 88А стал легендой Люфтваффе, сделав себе имя в различных кампаниях, которые вел третий рейх. При этом он мог оказать более достойный отпор истребителям противника, чем Do 17/217 или He 111.

  • Мировая Авиация 96
    Регистрационный номер: D-AQEN

    Первый прототип (Ju 88 V1) имел хорошо отличимые радиаторы, которые впоследствии на другие машины уже не ставились. На фотографии самолет несет камеру, установленную на время испытаний в кабине и направленную назад.

  • Мировая Авиация 96

    V3 стал первым Ju 88, получившим моторы Jumo и заднюю верхнюю пулеметную установку в кабине. В носовой части, справа под фюзеляжем хорошо видно место установки бомбоприцела.

  • Мировая Авиация 96

    Четвертый прототип получил фасеточное остекление носовой части из 20 панелей, а длинные гондолы двигателей, протянувшиеся почти вровень с носом машины, послужили причиной прозвища "die Dreifinger" ("трехпалый").

  • Мировая Авиация 96
    Регистрационный номер: D-ATYU

    Рекорд скорости. Пятый прототип Ju 88 V5 (D-ATYU) был модифицирован специально для установления рекордов скорости - одно из направлений пропаганды "новой Германии". С него сняли нижнюю гондолу, установили более приземистый фонарь и новую носовую часть. В марте 1939 года на замкнутом 1000-км маршруте с нагрузкой 2000 кг самолет развил рекордную скорость - 517 км/час, а в июле установил новый рекорд - с аналогичной нагрузкой, но на 2000-км маршруте он развил скорость 500 км/час.

  • Flight 1939-03 / Flight

    The pilots who broke a speed-with-load record with a Junkers bomber with Jumo 211's having the gilled nose radiators illustrated.

  • Мировая Авиация 96

    Шестой прототип, V6, также как и предсерийные Ju 88A-0, был оснащен четырехлопастными воздушными винтами и имел перепроектированное основное шасси - одностоечное с гидравлическим приводом, с поворотом на 90°, оснащенное уже специальной амортизирующей системой марки "Ringfeder", позволявшей гарантированно избегать "козления" при посадке.

  • Мировая Авиация 105

    Ju 88S отличался округлыми обводами носового остекления, вместо плоских панелей, использовавшихся на машинах раннего типа. Серийные самолеты не несли никакого вооружения, за исключением варианта S-2, оснащенного парой 7,92-мм пулеметов MG81, установленных в задней части подфюзеляжной гондолы.

  • Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes

    The Junkers Ju 88S twin-engined Bomber with hemispherical nose and no under-gun positions.

  • АС 1993-01 / Д.Хазанов - "Восемьдесят восьмой" против СССР /Боевые действия/

    Интерьеры передней кабины Юнкерса Ju 88 с частично снятым оборудованием.

  • In Action 1003 / Luftwaffe Bombers in Action

    The cockpit of a Ju 88, showing both the pilot and the co-pilot. The flight clothing and accessories are typical of German bomber crews. The absence of leather flight clothing as worn by Allied bomber crews is due to the fact that the majority of German bombing aircraft operated at altitudes of 20,000 feet and less.

  • Flight 1940-10 / Flight

    Aileron control is by bevel gear and shaft drive down the interior of the control column through a universal joint. Machined castings are freely used.
    Pedal for applying the brake on the control surfaces is alongside the control column and is marked "Ruder Bremse."

  • Flight 1940-10 / Flight

    The rudder pedal and brake cylinder are mounted as an assembly on an adjustable slide which allows different lengths of leg to be accommodated quickly. Parallel action is assured by the pedal pivoting about the two lower bolts. All parts are machined castings.

  • Flight 1940-10 / Flight

    With petrol injection engines the throttle consists of a control on the amount of petrol pumped into the cylinder at each stroke. As this is a minute quantity, very fine adjustment on the throttle lever is needed and the drawing shows how this is provided by three means, two of them being relatively coarse.

  • In Action 1003 / Luftwaffe Bombers in Action

    A close-up of the optical bomb-aimer's panel of a Ju 88. The device the bomb-aimer (who was also the navigator and co-pilot) is holding appears to be a navigational aid of some sort.

  • In Action 1003 / Luftwaffe Bombers in Action

    The cockpit of a Ju 88A-3 just before flight. The rear gunner-radio operator is shown behind his two handheld MG 15 machine guns, while the pilot is tightening his seat belt.

  • In Action 1003 / Luftwaffe Bombers in Action

    Inside the heavily armored rear section of the greenhouse of a Ju 88A-4. Earlier versions did not have the armor surrounding the gun mounts. The gunner mans the starboard rear MG 81 machine gun.

  • In Action 1003 / Luftwaffe Bombers in Action

    In this photo, the rear gunner sights through the offset ring-and-bead sight of an MG 81. Note the barrel cover on the gun.

  • Мировая Авиация 96

    Оборонительное вооружение Ju 88A-1 включало уже два раздельных стреляющих назад 7,92-мм пулемета МG 75 - вместо одной спаренной установки на первых серийных машинах. Но теперь их приходилось обслуживать разным членам экипажа.

  • Flight 1940-12 / Flight

    Pedal for applying the brake on the control surfaces is alongside the control column and is marked "Ruder Bremse."

  • Aeroplane Monthly 1987-01 / Personal album

    Yes, we thought this was a Ju 88 Special at first glance too! In fact this is a decoy aircraft photographed on the German airfield at Goch. The Canadian airman is real.

  • Мировая Авиация 96

    Ju 88A-5. Изображенный Ju 88 несет опознавательные знаки 30-й бомбардировочной эскадры, чья группа I стала первой в Люфтваффе, применившей Ju 88 в бою - 26 сентября 1939 года ее самолеты бомбили британские корабли в заливе Ферт-оф-Вор у восточного побережья Шотландии. Вначале эскадра, оснащенная Ju 88A-1, дислоцировалась в Вестерланд-Силт, но затем была переброшена в Данию, затем в Норвегию, а позже в Нидерланды (на рисунке), получив к тому времени самолеты модификации Ju 88A-5. Эскадра приняла активное участие в битве за Британию и понесла тяжелые потери. В последующем она привлекалась в основном к действиям против кораблей и судоходства союзников в Северном море и у побережья Великобритании.

  • Aviation Historian 2 / R.Forsyth - Into the Dragon's Lair

    The Ju 88 component of Feldwebel Riedl’s Mistel was painted in a standard finish of RLM 76 (Lichtblau - Light Blue) overall with a mottling of RLM 75 (Grauviolett - Grey Violet). The Fw 190 component’s colour scheme comprised RLM 76 on the underside with a modified camouflage using RLM 75 and RLM 74 (Grungrau - Grey Green) on the wings and a mottling of RLM 75 on the fuselage, fin and rudder. The number on the Ju 88’s rudder is a Reparaturwerkstatt, or works conversion number, applied at the Junkers conversion works at Nordhausen.

    Другие самолёты на фотографии: Focke-Wulf FW.190A - Германия - 1941

  • Aeroplane Monthly 1993-10 / R.Beamont - Tangmere summer (3)

    Другие самолёты на фотографии: Sikorsky R-4 Hoverfly - США - 1942

  • Aeroplane Monthly 1986-08 / Painted Wings

    Featured in Michael Turner's latest book, Luftwaffe Aircraft, is Last of the Summer wine, featuring a Junkers Ju 88 crew during a lull in battle.

  • Aeroplane Monthly 1998-10

    JU-88 "EARLY MORNING” by lain Wyllie

  • Flight 1940-04 / Flight Advertisements

    AN EPIC ACTION BY A "SUNDERLAND". A Short "Sunderland" Flying Boat when attacked by four Junkers, shot one down in flames, the other three were driven off, one of which crashed later, and was set on fire by its crew.

    Другие самолёты на фотографии: Short Sunderland / S.25 - Великобритания - 1937

  • Flight 1940-04 / Flight

    PUTTING ON THE BRAKES: The story of the fight between a Short Sunderland flying boat and Junkers Ju 88 bombers is told on the preceding pages. This is how an attacking Junkers might have looked were it used its diving brakes.

    Другие самолёты на фотографии: Short Sunderland / S.25 - Великобритания - 1937

  • Flight 1940-11 / Flight

    SEVENTY DEGREES: A Flight copyright drawing by "J. P." of a Junkers Ju 88 in the diving attitude. The external streamline bomb racks, rear lower gun position and the diving brakes are clearly shown.

  • Flight 1940-02 / Flight

    The most detailed and accurate picture ever published of the Junkers ju 88 highspeed bomber.

  • Flight 1940-12 / Flight

    Twenty-five thousand pounds of dive-bomber coming down at fifty degrees. The Ju 88 is a bomber redesigned to be a dive-bomber also.

  • Flight 1940-11 / Flight

    IN A HURRY TO GET HOME. Two Junkers Ju.88 dive-bombers put their noses down slightly on a long slant for their home base. An illustrated description of the Ju. 88 will be published next week.

  • Flight 1939-11 / Flight

    Germany's new Junkers Ju 88 high-speed twin-engined bomber. There is probably internal stowage, but it is certain that bombs are also carried beneath the centre section. It is believed that the type can be used for dive-bombing.
    So far as can be gathered from a small Leica transparency showing the machine at a distance, the Junkers Ju 88 bomber looks essentially like this Flight “reconstruction.”

  • Flight 1939-11 / Flight

    It has been said that the Ju 88 has auxiliary surfaces at the tips of its tailplane, as shown, but this is unconfirmed.

  • Flight 1939-11 / Flight

    The latest installation of the Junkers Jumo 211 in the Ju 88 high-speed bomber.

  • Aeroplane Monthly 1987-01

    First flight of the Junkers Ju 88, December 21, 1936

  • Flight 1939-11 / Flight

    An annular nose-type radial characterises the installation of the Jumo 211 in the latest Junkers bombers. This is used in conjunction with controllable gills. It will be seen that the exhaust stubs are of the rearward-facing type.

  • Flight 1940-10 / Flight

    The cooling fluid and oil radiators are arranged in circular fashion in front of the inverted vee-twelve engine. The airscrew is a V.D.M. with de-icing equipment.

  • Flight 1940-10 / Flight

    A leather bellows joins the warm air intake to the supercharger so as to provide flexibility and allow some movement.

  • Flight 1940-12 / Flight

    The engine mounting of the Jumo 211B is attached to the structure by very convenient ball joints which make for easy changing.

  • Flight 1940-12 / Flight

    Wiring for the engine installation is very neatly collected into small conduit troughs of aluminium. These have snap-on covers retained by chains, and the wiring is held in position by spring-loaded clips.

  • Flight 1940-12 / Flight

    Air, taken in behind the radiator, is heated by contact with the exhaust stubs, and passed along the inside of the leading edge of the wing for de-icing purposes. At the tip it is discharged into the wing space to prevent any freezing of tanks or mechanism there.

  • Flight 1940-10 / Flight

    The typical Junkers ball joints are used to connect the wing spars at the main joint. The ball is held into the socket by the screwed ring which can be turned by the holes round its circumference.

  • Flight 1940-12 / Flight

    A diving brake of liberal size is provided under each wing to limit the speed of dive. For level flight it folds back against the underside of the wing, but does not retract, having apparently been added after the design of the machine was complete.

  • Flight 1940-12 / Flight

    Fuselage construction of the Junkers type has frames of Z section riveted to the skin. "Bowler hat" stringers pass through the frames. The fuselage is made in two halves split on the horizontal diameter.

  • Flight 1940-12 / Flight

    A self-aligning ball joint on a rod which opens and closes a door on the underside of the fuselage.

  • Flight 1940-12 / Flight

    The various layers of leather and rubber which ensure the self-sealing character of the tank are depicted in this drawing. The only metal in the tank is in the small plates which distribute the load from the holding bolts (which are also vent plugs) to the internal bracing members.

  • Flight 1940-12 / Flight

    The square tank in the fuselage is held in by its six holding bolts on the top surface and steadied by fabric straps. This view is drawn underneath the fuselage looking upward.

  • Flight 1940-12 / Flight

    Pressure-dumping arrangements in the fuselage tank. Pressure from the superchargers can be applied to the tank when the solenoid-operated valve is opened. The simultaneous opening of the diaphragm in the dump pipe allows the petrol to flow away down this pipe to the tail where it discharges to the atmosphere. It is possible that such a system might be used for the laying of a smoke screen from the air.

  • Flight 1940-10 / Flight

    The rear two of the four ball joints attaching the fin to the fuselage. The fairing has been removed. The lower rudder hinge may be seen.

  • Flight 1940-12 / Flight

    Diagrammatic sketch of the working of the automatic pull-out, which is designed to aid the pilot in pulling out after a dive-bombing attack. Its working is described in the text.

  • Flight 1940-12 / Flight

    This mass balance in the wing moves horizontally with angular deflections of the aileron. A brake is provided to damp aileron movements and this is operated hydraulically from the pilot's cockpit by a pedal alongside the control column.

  • Flight 1940-10 / Flight

    The inflatable rubber boat is provided with four oars for propulsion and another for steering, each of which, by two simple joints, breaks up into three sections for stowage. An emergency pump is available if the compressed air bottle becomes exhausted.

  • Flight 1940-10 / Flight

    Diagram illustrating the diving angles of the Ju 88.

  • Flight 1940-12 / Flight

    Plan view of the Ju 88.

Тип фотографий

  • Все фото (275)
  • Боковые проекции (42)
  • Цветные фото (1)
  • Ч/б фото (142)
  • Кабина (11)
  • Реставрация (1)
  • Обломки (37)
  • Модели, рисунки, схемы (41)