Harbin Y-12
Варианты:
Harbin - Y-12 - 1982 - Китай
Страна: Китай
Год: 1982


Twin-turboprop STOL general purpose transport
Описание
Фотографии
Harbin Y-11, Y-12 и Twin Panda

<...>
   Легкий транспортный самолет Y-12 I, по существу, является усовершенствованным вариантом Y-11, оснащенным турбовинтовым двигателем, с более широким и удлиненным фюзеляжем для увеличения полезной нагрузки. Первый из трех прототипов взлетел в июле 1982 года с двумя ТВД Pratt & Whitney PT6A-11 номинальной мощностью 500 л. с. каждый.
   Y-12 II был облетан 16 августа 1984 года, он имел более мощные двигатели, уменьшенный подфюзеляжный киль и переделанное крыло - без предкрылков. Y-12 II экспортировался в Бангладеш, Фиджи, Лаос, Монголию и Непал. Он применяется в ВВС Кении, Намибии, Перу, Шри-Ланки, Танзании и Замбии.
   С развитием базовой концепции появился вариант Y-1 2 IV, впервые взлетевший 30 августа 1993 года. В 1995 году было получено разрешение на его серийное производство.
   Y-12 IV имеет стреловидные консоли крыла, переделанные шасси и систему управления, измененный салон, способный вместить максимум 19 пассажиров. Группа "Canadian Aerospace" и ее дочерняя компания "Panda Aircraft" предложили вариант Twin Panda - версию Y-12 IV, ориентированную на Запад, но проект не пошел. При проработке конструкции предлагалась герметизированная версия с убирающимся шасси, названная Y-12F.
К 2011 году харбинское авиапредприятие HAMC поставило свыше 100 самолетов Y-12, хотя их производство приостанавливалось на некоторое время для запуска более приоритетной программы по выпуску вертолетов.
IRGCAF Y-12II, serial number 15-2245, carried IRGCNA paratroopers for a daily parachute jump display.
Civil Y-12 (II) of Nepal Airways (1998)
Five Harbin Y-12 IIs form the latest equipment for MIAT and illustrate increasing reliance on China. The ‘D-’ prefix to the registration is unexplained.
The pilot of Namibian Air Force Y-12 NDF97-000 starts the left engine at a dirt strip during Blue Kunene
Транспортный Y-12 ланкийских ВВС.
The Sri Lankan Air Force has finished re-serialling its aircraft. Following the end of the conflict with the Liberation Tigers of Tamil Eelam in May 2009, the Air Force opted for a new serial system, adopting a specific role designation. Seen here are Harbin Y-12-II SCL-3203 (SCL standing for Sri Lanka Cargo Light), Antonov An-32B SCM-3303 (Sri Lanka Cargo Medium, c/n 3509, ex CR864) and Lockheed C-130K Hercules SCH-3402 (Sri Lanka Cargo Heavy, c/n 4240, ex CR881) at their home base of Ratmalana in early February 2011.
Two Harbin Y-12E light transport aircraft, TZ-WAA (c/n 093) and TZ-WAB (c/n 095) were delivered to Mali's Armee de L'Air via Malta international airport in September 2017. It is not known how many the African nation has ordered.
Although in service for over ten years, the two Harbin Y-12-IIs of the Force Aerienne Islamique de Mauritania (Mauritanian Islamic Air Force) are rarely seen. The visit of 5T-MAE to Accra/Kotoka International Airport, Ghana, on November 18, 2007 was therefore most welcome.
Pakistan Air Force/41 Squadron HAMC Y-12-II 96-035 seen at its Chaklala base on May 12, 2001. Although there were reports some time ago that the Pakistan Air Force had acquired at least one Y-12, delivery of the aircraft had not previously been confirmed. It is believed that the Air Force has two examples in service while a further two have reportedly joined the Pakistan Navy and the Army are known to use two for para dropping.
Noted at Lusaka International Airport in Zambia recently was Harbin Y-12-II AF-214 (c/n 0076) and Y-12-IV AF-221 (ex B-801L) and Mikoyan-Gurevich MiG-21bis Fishbed AF-920 of the Zambia Air Force. The Zambian Fishbed fleet is based at Mumbwa, while the Y-12 Turbo Pandas are operated by 22 Squadron from the airport.
Harbin Y-12-II JW9029 (c/n 0079, ex B-580L) was seen at Dar es Salaam in late December 2010.
The 19-seat Y-12 (IV), with extended span and sweptback wingtips (1999)
HAMC Y-12 IV B-537L represented the latest version of this 18/19-passenger STOL transport. Revised features include uprated 507kW (680shp) Pratt & Whitney PT6A-27 turboprops, modified wingtips and main undercarriage, plus increased maximum take-off weight and maximum payload. The Y-12 IV achieved US FAA FAR Part 23 certification on March 26, 1995.
Y12F
Y-12F
Y12F
The Y-12F displaying at Zhuhai during Airshow China in November 2014.
На авиасалоне Air Show China 2012, проходившем в китайском городе Чжухай с 13 по 18 ноября 2012г., дебютировал прототип 19-местного пассажирского самолета Harbin Y12F. По сравнению со своим предшественником, самолетом Y12E, он получил новое бесподкосное крыло, увеличенный фюзеляж, убираемое шасси, современную авионику, а также более мощные двигатели РТ6А-65В. Первый полет Y12F состоялся в конце 2011 г., а сегодня самолет проходит сертификационные испытания
Photograph of the Harbin Y-11T, flight testing of which is now under way in China.
AVIC Y-12F - сегодня единственный реальный конкурент «СкайКурьера»
Первые приобретения победившего народа Эритреи: легкие транспортники Y-12.
A three-view drawing of the Harbin Y-11T, flight testing of which is now under way in China.
HAMC Y-12 (II) twin-turboprop STOL general purpose transport (1988)