Curtiss CR / R-6
Варианты:
Curtiss - CR / R-6 - 1921 - США
Страна: США
Год: 1921


Одноместный гоночный самолет
Описание:
Curtiss Model 23 (CR и R-6)
Flight, October 1922
THE 1922 PULITZER TROPHY RACE
Фотографии

Curtiss Model 23 (CR и R-6)

Кертис приступил к проектированию и постройке гоночных самолетов в начале 1920 года, отправной точкой стал заказ миллионера С.Кокса на разработку и постройку двух самолетов, которые должны были принять участие в гонках на Кубок Джеймса Гордона Беннетта, проводившихся в сентябре того же года во Франции. Разработанный Кертисом самолет получил обозначение Curtiss Сох Racer (затем - Model 22), а самим машинам были присвоены собственные названия - "Texas Wildcat" и "Cactus Kitten". Они представляли собой подкосные высокопланы, оснащенные одним V-образным двигателем Curtiss C-12 мощностью 427 л.с. До отправки во Францию испытания прошел только "Texas Wildcat", по прибытии он прошел дополнительные испытания, в ходе которых выявились недостатки, связанные со слишком тонким крылом. Проектная группа Кертиса быстро спроектировала нижнее крыло, которое поставили на машину, но при перегонке самолета к месту старта было повреждено шасси, и при посадке самолет получил сильные повреждения, не позволившие ему принять участие в соревнованиях. Второй самолет, "Cactus Kitten", так и не поднялся в воздух и был возвращен в США, где на него установили трипланную коробку с крыльями малого размаха, и в таком виде самолет занял второе место в гонках на Кубок Пулитцера в 1921 году.
   Победителем той гонки стал другой самолет конструкции Кертиса - один из принадлежавших компании бипланов типа Model 23, построенных для ВМС США под обозначениями CR-1 (временное обозначение L-17-1) и CR-2. ВМС США сами намеревались принять участие в соревновании, но затем отказались от этой затеи, поэтому Кертис арендовал у флота CR-2. И CR-1, и CR-2 представляли собой бипланы с неубирающимся шасси с хвостовым костылем и оснащались V-образным двигателем Curtiss CD-12, но имели и ряд незначительных отличий. Вскоре они были переоборудованы под гидросамолеты CR-3 (Model 23А, временное обозначение L-17-3) для участия в гонках на Кубок Шнейдера, проводившихся в 1928 году в Великобритании. Среди прочего на самолеты установили новые двигатели Curtiss D-12 мощностью 465 л.с. с металлическими воздушными винтами Curtiss-Reed. В итоге самолеты заняли сразу первое и второе места.
   Принимая во внимание набиравшее в то время соперничество между американскими Армией и Военно-морскими силами, не вызывает удивления тот факт, что армейское командование тут же решило приобрести два самолета типа R-6 - дальнейшего развития флотских CR. Новая машина имела более чистые аэродинамические формы, что позволило армейским летчикам взять первые два места в гонках на Кубок Пулитцера в 1922 году и дважды устанавливать мировой рекорд скорости (второй раз - 380,74 км/час).


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Curtiss Model 23 (R-6)

   Тип: одноместный гоночный самолет
   Силовая установка: один V-образный ПД Curtiss D-12 Special мощностью 460 л.с. (343 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на оптимальной высоте 381 км/час; дальность 455 км
   Масса: пустого 733 кг; максимальная взлетная 962 кг
   Размеры: размах крыла 5,79 м; длина 5,75 м; высота 2,31 м; площадь крыльев 12,63 м2

Flight, October 1922

THE 1922 PULITZER TROPHY RACE

   The Curtiss Machines. - The Curtiss fleet consisted of a Navy racer, biplane, and a racing triplane, entered by the U.S. Navy, and two Army racers, entered by the U.S. Army. An outstanding feature with three of these machines may be said to consist of the employment of wing-radiators - radiators built into and following the contour of the wing itself - instead of the usual type of water-cooling radiators. We refer to this again later. The Navy racer is similar to the type which won last year's Pulitzer race, but with certain modifications, and improvements. These two machines differ only in that one year's model is fitted with Lamblin radiators, mounted on the landing chassis, whilst the other is equipped with the wing type radiator. The fuselage, of Curtiss-ply construction, is carefully streamlined and of the minimum cross-sectional area. The wings are of multi-spar construction, with Curtiss-ply covering. The petrol tank is mounted between the top plane and the fuselage, and is streamlined. A Curtiss CD.12, 12-cylinder engine is fitted, which develops 400 h.p. at 2,000 r.p.m. A simplified oiling system, reducing the number of tanks and parts to a minimum, is employed, in addition to an improved type of oil cooler, which maintains a constant oil temperature, low enough to permit the engine to deliver its maximum horse-power at full throttle. Aluminium and duralumin have been made use of to the fullest possible extent, including in many instances piping, tanks, fittings, etc. The principal characteristics of the Navy Racer are as follows :- Span (overall), 22 ft. 8 ins.; length, 21 ft.; height, 8 ft. 11 ins.; chord, 4 ft.; gap, 4 ft.; stagger, 1 ft. 3 ins.; wing section, Sloan; angle of incidence, 0°; dihedral (lower), 2°; total wing area, 168 sq. ft.; area of ailerons, 18 sq. ft.; 2 sq. ft.; tail plane, 12-6 sq. ft.; fin, 4.8 sq. ft.; sq. ft.; weight empty, 1,735 lbs.; weight laden, loading/sq. ft., 12-5 lbs.; loading/h.p., 5-24; speed range, 70-190 m.p.h. It is estimated that with the wing-radiators an increase in speed of 10 m.p.h. is obtained.
   The Army Racers are the latest development of Curtiss practice. The fuselage is of Curtiss-ply, a strong light 2-ply veneer of laminated spruce, 3/32-in. thick, and like the Navy Racer, well streamlined. The weight of the fuselage complete is only 127 lbs. The projected area of the fuselage is 25 per cent, less than that of the Navy Racer, which won last year's race. The wings are multi-spar, Curtiss-ply covered, with wing-radiators. These latter consist of corrugated sheet brass radiator surfaces which replace the wing covering, top and bottom, maintaining the true shape of the wing section. The flow of air around the wings thus cools the engine water without any extra head resistance. It may be of interest to note this type of radiator was developed by the Curtiss Co. during the last two years, and has been given a thorough "try-out," on one occasion a cross-country flight of about 1,500 miles at an average speed of 100 m.p.h. being made by a Curtiss "Oriole" fitted with this radiator.
   The Army Racer has single I-inter-plane struts, and the fixed tail surfaces are of the Curtiss-ply cantilever construction, without any external bracing. The control surfaces - ailerons, elevators and rudder - are of steel and duralumin, with fabric covering, and are all operated by means of internal cables and tubes. The wing section employed is the Curtiss No. 27. A Curtiss D. 12, 375 h.p. 12-cylinder V engine is fitted. By the employment of the single-strut type of landing chassis the resistance of this unit has been reduced two-thirds, whilst, retaining the strength and rigidity of the conventional V-chassis. The wheels are provided with cupped discs of aluminium which cover the spokes and hub, and a fabric covering is applied over the wheel and tyre in such a manner that a smooth oval section is presented to the air stream. The axle is enclosed in a lifting section fairing, 7 sq. ft. area.
   Characteristics : Span, 19 ft.; length, 18 ft. 11 ins.; height, 7 ft. 10 ins.; chord, 3 ft. 10 ins.; gap, 3 ft. 10 1/2 ins.; stagger, 7 1/2 ins.; angle of incidence, 0°; no dihedral; total wing area, 131 sq. ft.; area of ailerons, 9-25 sq. ft.; tail plane,, 11-2 sq. ft.; elevators, 9-2 sq. ft.; fin, 4-9 sq. ft.; rudder, 4-9 sq. ft.; weight empty, 1,454 lbs.; weight laden, 1,950 lbs.; loading/sq. ft., 14-1; loading/h.p., 5-2 lbs.; speed range, 70-200 m.p.h.
Лейтенант Лестер Дж. Мэйтланд из авиакорпуса Армии США занял на этом R-6 второе место в гонках на Кубок Пулитцера в 1922 году.
Обладатель Кубка Пулитцера. 5 ноября 1921г.: после отказа ВМС США от участия в гонках на приз Пулитцера фирма "Curtiss" взяла в аренду самолет CR-2, который должен был принять участие в гонках от ВМС. CR-2 пилотировал летчик-испытатель фирмы "Curtiss" Берт Акоста. Так как Армия США тоже отказалась от участия в гонках, то единственным достойным конкурентом Акосты остался триплан Curtiss-Cox. Акоста на CR-2 с гоночным номером "4" показал скорость 284,36 км/ч, установив тем самым новый рекорд скорости при полете по замкнутому маршруту.
The winner of the Pulitzer Race: The Curtiss-Navy Racer flown by Bert Acosta.
THE PULITZER TROPHY RACE: The Navy-Curtiss Racer entered by the U.S. Navy. This machine has radiators embodied in the wings (the previous Navy-Curtiss Racer having Lamblin radiators), 400 h.p, Curtiss CD 12 engine.
WING RADIATORS: One of successful types of wing radiators - the Curtiss
THE PULITZER TROPHY RACE :- One of the two Army-Curtiss Racers entered by the U.S. Army Air Service. These machines have wing radiators, and are fitted with 375 h.p. Curtiss D 12 engines. One of these machines, piloted by Lieut. R. L. Maugham, won the trophy at a speed of 206 m.p.h.
13 октября 1922г.: Первый полет гоночного Curtiss R-6, который строился для участия в гонках на Кубок Пулитцера, а в 1923 году установил мировой рекорд скорости (380,67 км/ч).
Curtiss R-6.
One of the Schneider Cup challengers under test: The American Curtiss-Navy Racer, type C.R.3, with 400 h.p. Curtiss D.12 engine, on which Lieut. Irvine established, on June 30, what is claimed to be a world's record for seaplanes by averaging, over a 4.26 miles course, 175.3 m.p.h.
Towing her out for a test: The Navy-Curtiss, photographed off Cowes. Note the clean design.
THE 1923 SCHNEIDER CUP WINNER: The Navy-Curtiss racer, 500 h.p. Curtiss D.12 engine.
The illustration taken during the 1923 Contest for the Schneider Trophy - the second time the event had been held in Britain, and the first to be won by the USA. Shown is the winning Curtiss CR-3, racing number 4, in which Lt David Rittenhouse, USN, achieved a speed of 177.38 mph (285,5 km/h).
THE NAVIGABILITY TESTS: The two American representatives taxi-ing across the line.
WINNING THE SCHNEIDER TROPHY: This photograph shows the scene at the finish, with Lieut. David Rittenhouse. on the Navy-Curtiss racer, crossing the line after having covered the course at an average speed of 177.38 m.p.h. Mr. Withers' steam yacht, with a black cone hoisted, was one of the mark boats, and is seen on the right. On the left is a representative of the British Navy, a "P" boat, while in front is an American launch with the crew cheering the winner . The inset shows Rittenhouse starting in the race, and just by the nose of his machine may be seen the front portion and floats of the other American competitor, No.3, who got off a second or so before No.4.
Lieut. Irvine (in shirt sleeves in middle of boat) going ashore after securing second place in Schneider Cup.
The Schneider Cup Race Winners: On the right, Lieut. Rittenhouse being congratulated by his friend and compatriot Lieut. Irvine, who was second. The insets show the two Curtiss-Navy machines used. Irvine's cornering was, if anything, better than Rittenhouse's, but No. 3 was the slower machine.
THREE OF THE COMPETITORS ON SAUNDERS' SLIPWAY ON THE MORNING OF THE RACE: On the left, the Curtiss-Navy No. 3. In the centre, the Supermarine, and on the right, the C.A.M.S. 38
THE MOORING TEST: The six machines in line are, left to right, the Supermarine "SeaLion III," the two American Navy-Curtiss seaplanes, the C.A.M.S. flying boats, and the Latham twin-engined flying boat.
THE SCHNEIDER CUP RACE: Capt. Biard, on the Supermarine "Sea Lion III," gets away, just as the American Navy-Curtiss No. 4 (Rittenhouse) rounds the mark boats after finishing his first lap. Inset shows Capt. Biard turning.