IAI Lavi
Страна: Израиль
Год: 1986


Описание
Фотографии
Israel Aerospace Industries Lavi
  
   Научно-исследовательские и опытно-конструкторские работы по самолету IAI Lavi начались в феврале 1980 года, а в конце 1982 года приступили к полномасштабному проектированию этого перспективного многофункционального истребителя. ВВС Израиля предполагали закупить порядка 300 самолетов. В летных испытаниях планировалось задействовать шесть прототипов, включая два двухместных. Первые два прототипа поднялись в воздух, соответственно, 31 декабря 1986 года и 30 марта 1987 года, но под давлением США и ограниченности военных расходов в августе 1987 года все работы компании по проекту создания Lavi свернули. Однако опыт разработки истребителя Lavi оказался востребован в Китае.
В облике Lavi отчетливо прослеживается влияние самолета F-16. Неудивительно, что США посчитали израильскую машину прямым конкурентом своему F-16.
Test pilot Menchem Shmul took to the air for the first time in the prototype Lavi on December 31, 1986.
31 декабря 1986г.: истребитель IAI Lavi, разработанный и построенный в кооперации с авиапромышленностью США, показал великолепные данные, но программу Lavi закрыли в пользу закупки истребителей F-16C/D.
Два прототипа Lavi в полете. Самолет обладал огромным потенциалом. Если бы проект был доведен до завершения, то вряд ли машина в чем-то уступала бы одному из лучших современных легких истребителей Gripen.
The first two prototype IAI Lavi (Young Lion) multi-role fighters, B-1 flying on December 31, 1986, and B-2 on March 30, 1987. Israeli technology for the Lavi was supplied to China following cancellation of the IAI programme in August 1987.
Menachem Shmul in the Lavi B-1 for its second flight on January 8, 1987, with Adi Benaya piloting the chase Kfir TC2 308.
Reportedly taken in the 1980s, this photo shows a Chinese delegation including the J-10's chief designer Song Wencong (fourth from right) in front of an IAI Lavi prototype.
The first Lavi prototype soon after its roll-out on 21 st July 1986
Двухместный "Лави" теперь экспонат музея
Опытный экезмпляр IAI Lavi B-2 в экспозиции музея ВВС Израиля
The Lavi second prototype which first flew on 30th March 1987. B-2 used the same engine as B-1 (which first flew on 31st December 1986), after repair work to foreign object damage to the low-pressure compressor
The Lavi first prototype on its second test flight, 8th January 1987
Although heavily financed by U.S. aid and despite many American contractors, the Lavi remained an Israeli-designed and supervised project, crammed with Israeli avionics and powered by a modified Pratt & Whitney PW1120, built under licence by Beit Shemesh Engines
Apparent in this view of the Lavi is its arrowhead-shaped wing blended into the area-ruled fuselage
The Lavi B-1 and B-2 prototypes in formation with an Israel Aircraft Industries Kfir-TC2 chase plane (Israeli A.F. No. 308). The Lavi's small size is evident; although its span is 2 ft. more than the two-seat Kfir’s, its length is 6 ft. greater
The Lavi (second prototype) made its first in-flight refuelling test on 15th June 1987 from an Israeli A.F. McDonnell Douglas A-4 Skyhawk
The Elta EL/M2035 multi-mode radar intended for the Lavi. Air-to-air and air-to-ground modes are featured in the design
Mock-up of the Lavi's cockpit which was designed to minimise the pilot's workload. Visible are the HUD collimator, two large monochrome CRT displays, with conventional flight instruments below and engine instruments to the left
Full-scale mock-up of the Lavi which, when unveiled, revealed certain similarities to the General Dynamics F-16B/D, al­though the flying surfaces are very different