Boulton Paul P.111 / P.120
Страна: Великобритания
Год: 1950


Одноместный околозвуковой экспериментальный самолет
Описание
Фотографии
Boulton Paul P.111 и P.120

   Экспериментальные самолеты Р.111 и Р.120 собрали по спецификациям Е.27/46 и Е.27/49 для исследования характеристик треугольного крыла.
   Р.111 впервые взлетел 10 октября 1950 года с турбореактивным двигателем Rolls-Royce Nene RN.2 Mk 3. Самолет создавался по аэродинамической схеме "бесхвостка", законцовки консолей крыла были сделаны съемными. После испытаний машины в первоначальном виде ее оснастили носовой штангой с датчиками и четырьмя прямоугольными аэродинамическими тормозами по периметру носовой части фюзеляжа. Также ввели некоторые другие изменения. В новом виде машина получила обозначение Р.111A. Ее летные испытания возобновили в июле 1953 года. Считается, что Р.111A мог превысить скорость звука в пологом пикировании. Р.120 впервые взлетел 6 августа 1952 года. По компоновке он был подобен Р.111, но имел цельноповоротный хвостовой стабилизатор. К сожалению, 29 августа он разбился в аварии, возможная причина которой - флаттер хвостового оперения. Р.120 стал последним самолетом, разработанным и собранным на фирме "Boulton Paul".


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Boulton Paul Р.111A

   Тип: одноместный околозвуковой экспериментальный самолет
   Силовая установка: турбореактивный двигатель Rolls-Royce Nene RN.2 Mk 3 тягой 22,69 кН
   Летные характеристики: максимальная скорость 0.98М; начальная скороподъемность 2865 м/мин
   Масса: пустого самолета 2948 кг; максимальная взлетная 4354 кг
   Размеры: (крыло с заостренными законцовками) размах крыла 10,21 м; длина 7,95 м; высота 3,81 м; площадь крыла 26,95 м2
P.111
Треугольное крыло Р.111 имело угол стреловидности по передней кромке 45". Возможность замены законцовок крыла упростила их сравнительный анализ. Размах крыла самолета с законцовками как на снимке уменьшался до 7,82 м, а площадь - до 25,01 м2, по сравнению с заостренными законцовками.
VT935 in its original unadorned silver colour scheme.
The sole Boulton Paul P. 111, VT 935 was contracted in November 1946 under Specification E.27146 to research delta wing handling at high speed and first flew some three years, nine months later, on 6 October 1950. The P.111's sole stable-mate, the P. 120, VT 951 employed the same basic wing and fuselage, but carried a much modified fin and rudder, to which had been added an all-flying, or slab tailplane mounted two-thirds up the fin. The P.120 first went aloft early in August 1952. Quite what these machines were envisaged to achieve with the relatively modest 5.100lb s.t of their single Rolls-Royce Nenes begs a host of questions. The highest speed known to have been reached by the P.111 in level flight was Mach 0.935 at 35.000 feet, or 622mph, during 1953 trials. (Boulton Paul)
The yellow-and-black Boulton Paul P.111A VT935 pictured in September 1953.
VT935 as the P.111a, in an overall yellow colour scheme with a black cheatline running from the intake to the mid-span wing leading edge. By this time it had a set of four airbrakes fitted to reduce its fearsome landing speed.
View of the Boulton Paul P.111/111a prototype VT935, showing its compact delta planform and distinctive flattened elliptical intake. The aircraft is seen with airbrakes open
View of the P.111 prototype VT935, which made its maiden flight in the hands of Boulton Paul chief test pilot A. E. "Benn" Gunn at A&AEE Boscombe Down on October 10, 1950.
View of the Boulton Paul P.111/111a prototype VT935, showing its compact delta planform and distinctive flattened elliptical intake. The aircraft is seen taxying at the 1951 Farnborough Air Display.
Boulton Paul P.111A VT935, the squat fuselage and centre-body mounted pitot tube reflecting the P.121 project.
Boulton Paul P.111.
View of the P.111 prototype VT935, which made its maiden flight in the hands of Boulton Paul chief test pilot A. E. "Benn" Gunn at A&AEE Boscombe Down on October 10, 1950. The characteristic nose-up ground attitude of the aircraft is apparent in this picture, as is the tall pointed fin - the extreme tip of which was designed to be removable for inflight comparison of sharp and blunt tip profiles.
10 октября 1950г.: экспериментальный самолет Boulton Paul P.111 выполнил первый полет в Боскомб-Дауне под управлением Бена Ганна, позже он доработан в P.111A.
Three views illustrating the P.111’s stages of wingtip expansion; they increased the span from the basic 25ft 8in (left) to 29ft 8in, and ultimately to 33ft 6in.
P.120
The short-lived Boulton Paul P. 120, first flown on 6 August 1952, ended spectacularly a little over three weeks later, on the 29th. The highest speed known to have been reached by the P. 120 was Mach 0.68 at 4.000 feet, or 518mph, moments before it lost its left-side elevon. Fortunately, Boulton Paul's Chief Test Pilot, A.E. 'Ben' Gunn ejected successfully, going on to end his career in airport management.
The P.120 as originally rolled out at Pendeford in July 1952, in natural metal finish.
6 августа 1952г.: построенный для изучения аэродинамики дельтовидного крыла и оснащенный двигателем Nene, самолет Boulton Paul P.120 разбился 28 августа, налетав всего 11 часов.
The sole Boulton Paul P. 120 had one of the shortest flying careers of all, even for a research aircraft. The second of two Boulton Paul P.111 research machines, VT951 became the P. 120 when it was decided to equip the aircraft with a revised fin and rudder to which a 'slab', or all-flying tailplane was attached.
P.120 VT951 made only two flights in the final paint scheme.
VT951, the P.120, was designed to investigate the interaction between a delta wing and a horizontal tailplane. It was painted in the colours seen here - gloss black with a yellow cheatline - in order to steal the 1952 Farnborough Show limelight from Avro’s blue and vermilion pair of 707 research deltas.
Artist’s impression of the P.121.
 
Boulton Paul P.111, P.111a & P.120
Boulton Paul BP.120.
Boulton Paul P.121 project.