RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1950

Пятиместный исследовательский самолет

Варианты

Avro серии 706 Ashton

   Хотя реактивная модификация самолета Tudor 8 с трехопорным шасси так и не была создана, потребность в исследовательском реактивном самолете оставалась. Английское Министерство снабжения заказало шесть Avro серии 706 Ashton на основе укороченного фюзеляжа Tudor 2 с более тонкой обшивкой. Ashton Mk 1 поднялся в воздух 1 сентября 1950 года и был отправлен в Боскомб-Даун для проведения испытаний реактивных двигателей на больших высотах. Второй самолет Ashton Mk 2 впервые взлетел в августе 1951-го. Поначалу он использовался Королевскими ВВС, а затем был переведен в Национальное управление по газотурбинным двигателям в качестве летающей лаборатории для испытаний силовых установок. В этом качестве он успешно летал с двигателями Rolls-Royce Avon. Conway и Armstrong Siddeley Sapphire. Первый из трех экземпляров Ashton Mk 3 совершил первый полет в июле 1951 года. Его использовали в Исследовательском центре радиолокации для испытаний радиолокационных бомбовых прицелов. Другой Mk 3, выпущенный в декабре 1951-го, применялся в Королевских ВВС, затем на нем испытывали двигатели Bristol Olympus и Orpheus. Третий образец Mk 3, поднявшийся в воздух в апреле 1952 года, использовался в исследованиях баллистики авиабомб, а затем - в испытаниях противообледенительной системы. Пятый и последний Ashton под индексом Mk 4 начал летать в ноябре 1951 года. Его задействовали в испытаниях оптического бомбоприцела, а затем в испытаниях противообледенительной системы с двигателем Sapphire.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Avro серии 706 Ashton

   Тип: пятиместный исследовательский самолет
   Силовая установка: четыре турбореактивных двигателя Rolls-Royce Nene 5 или 6 мощностью 22,24 кН каждый
   Летные характеристики: максимальная скорость 707 км/ч на оптимальной высоте; крейсерская скорость 653 км/ч на оптимальной высоте; практический потолок 12 345 м; дальность полета 2776 км
   Масса: максимальная взлетная 37195 кг
   Размеры: размах крыла 36,58 м; длина 27,29 м; высота 9,53 м; площадь крыла 132,01 м:

Показать полностью
  • Описание
  • Aeroplane Monthly 1998-10 / B.Jones - Perfecting the power (4)
    Регистрационный номер: WB493   [5]

    Orpheus Ashton WB493 in the fictitious airline livery it wore for its appearance as “a six-jet airliner” in the film Cone of Silence during a lull in testbed activity in 1959. It retained these colours when it returned to its day-job.

  • Aeroplane Monthly 1990-06 / R.Swain - Getting some in
    Регистрационный номер: WB490   [2]

    WB490, one of six Avro 706 Ashtons built, was the first to fly, on September 1, 1950. Developed from the Tudor 8, The Ashtons were variously used for engine testing and research work.

  • Aeroplane Monthly 1977-07 / B.Turpin - The Tudor family (2)
    Регистрационный номер: WB490   [2]

    The first Avro 706 Ashton, WB490, first flew on September 1, 1950, and spent most of its life at Boscombe Down.

  • Aeroplane Monthly 1977-07 / B.Turpin - The Tudor family (2)
    Регистрационный номер: WB491   [5]

    The Ashton Mk 2 WB491 resided at RAE Farnborough for a number of years, engaged on cabin pressurisation and temperature control test work and later served as an engine test bed for the Rolls-Royce Avon and Conway engines amongst others.

  • Aeroplane Monthly 1994-04 / 1994 UK Aircraft Collections and Museums Guide
    Регистрационный номер: WB491   [5]

    The nose of Ashton WB491 is preserved at the Wales Aircraft Museum. The photo shows it as a testbed for the Conway engine.

  • Мировая Авиация 41
    Регистрационный номер: WB491   [5]

    Во время испытаний двигателя Conway Ashton Mk 2 нес экспериментальный двигатель в подфюзеляжной гондоле. В этой конфигурации самолет был представлен на авиашоу в Фарнборо в 1955 году.

  • Air Pictorial 1955-10 / J.Stevens - Farnborough 1955
    Регистрационный номер: WB491   [5]

    The Conway-Ashton.

  • Aeroplane Monthly 1999-05 / B.Jones - Perfecting the power /Airborne engine testbeds/
    Регистрационный номер: WB491   [5]

    A close-up of the underbelly installation of a podded Rolls-Royce Conway on Avro Ashton WB491.

  • Aeroplane Monthly 1977-07 / B.Turpin - The Tudor family (2)
    Регистрационный номер: WB492

    Mk 3 Ashton WB492 was delivered to the Telecommunications Research Establishment at Defford in 1952 for radar bombing research.

  • Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
    Регистрационный номер: WB493   [5]

    Avro 706 Ashton.

  • Air Pictorial 1955-04
    Регистрационный номер: WB493   [5]

    A fine in-flight study of the Avro Olympus-Ashton taking off from Filton. It is the first British six-jet aircraft.

  • OS 1 / H.Cowin - X-Planes
    Регистрационный номер: WB493   [5]

    The Avro Ashton was one of the largest aircraft to be produced for pure research. Largely unsung, the high altitude flight testing of engines and equipment carried out by these aircraft, with their unprecedented space in which to house the necessary complement of flight test observers and their instruments, contributed materially in maintaining Britain in the forefront of aero-engine development well into the 1960s. First flown on 1 September 1950, the sole Mk. I was followed by a single Mk. 2, three Mk. 3s and a final, single Mk. 4, the latter making its first flight on 18 November 1952. All six employed four 5.000lb s.t. Rolls-Royce Nenes as their basic propulsion, with additional test engines being carried as required. Seen here lifting off from Filton is WB493, the second of the three Mk. 3s, piloted by Bristol Siddeley Engines' Chief Test Pilot, Wg. Cdr. Waiter Gibbs. Photographed on 2 February 1955. the machine carries two reheated Bristol Siddeley Olympus outboard of the Nenes.

  • Air Pictorial 1957-01 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: WB493   [5]

    AVRO ASHTON 3. WB493 is used by Bristol Engines at Filton to test pylon-mounted reheat Olympus and Orpheus turbojets.

  • Air Pictorial 1955-08 / The journal of a roving spotter
    Регистрационный номер: WB494

    Ashton WB494. which has not previously been illustrated. Note belly "pannier" for bomb-aimer.

  • Air Pictorial 1955-05 / The journal of a roving spotter
    Регистрационный номер: WE670   [2]

    Avro Ashton Mk.3 WE670 has an Avon RA.14 mounted under t.he belly with a water spray over the intake for icing trials.

  • Aeroplane Monthly 1999-05 / B.Jones - Perfecting the power /Airborne engine testbeds/
    Регистрационный номер: WE670   [2]

    The third Mk 3 Ashton, WE670, flew on bomb ballistics research at RAE Orfordness in 1952 and later flew for Napiers and Rolls-Royce.
    Avro Ashton WE670 banks steeply to show the podded Rolls-Royce Avon beneath its fuselage, with a water-spray gantry just visible in front of it.

  • Мировая Авиация 41

    Avro Type 706 Ashton Mk 3

  • Фотографии