
Описание
Страна : Великобритания
Год : 1949
Одно- или двухместный исследовательский самолет с дельтовидным крылом
Avro серии 707
Когда фирма "Avro" начала работу над бомбардировщиком Vulcan - самым большим на тот момент самолетом с дельтовидным крылом - она еще не была уверена в хороших аэродинамических качествах и управляемости подобной машины. Для отработки аэродинамической схемы была построена небольшая серия одноместных самолетов-аналогов в уменьшенном масштабе, получивших обозначение серия 707.
Первый Avro серии 707 поднялся в воздух в Боскомб-Дауне 4 сентября 1949 года и через два дня отправился на авиасалон в Фарнборо. В конце того же месяца машина потерпела катастрофу. Второй самолет серии 707B отличавшийся от предшественника углом стреловидности передней кромки крыла, совершил первый полет 6 сентября 1950 года. Он использовался для испытаний на малых скоростях. Третий экземпляр, серия 707A, поднялся в воздух в Боскомб-Дауне в июне 1951-го. Его отличали воздухозаборники двигателя, размещенные в корневых частях крыла, а не на верху фюзеляжа. Этот самолет был создан для аэродинамических исследований на больших скоростях и испытаний автоматических систем управления. Следующий 707A совершил первый полет в феврале 1953-го. Пятая машина, серия 707C, использовалась для ознакомительных полетов и имела двухместную кабину с расположением пилотов бок о бок. Все пять самолетов серии 707 оснащались турбореактивными двигателями Derwent.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Avro серии 707
Тип: одно- или двухместный исследовательский самолет с дельтовидным крылом
Силовая установка: один турбореактивный двигатель Rolls-Royce Derwent мощностью 16,01 кН
Масса: макс, взлетная 4309 кг
Размеры: размах крыла 10,06 м; длина 12,90 м; высота 3,61 м
- Описание
Фотографии
-
Aeroplane Monthly 1994-02 / D.O'Brien - One flew south
Регистрационный номер : WD280 [23] This apparently hand-coloured photograph of WD280 gives an approximate idea of its all-red colour scheme. It is seen here, with its original straight leading edge before the wing was modified.
-
Мировая Авиация 41
Регистрационный номер : VX784 [7] Первый экземпляр серии 707 с регистрационным номером VX784 имел самый короткий срок эксплуатации. На нем стоял фонарь кабины от истаребителя Meteor.
Avro 707, VX 784, the first of five delta-winged 707s built as roughly 1/3rd-scale flight test machines for Avro's forthcoming Vulcan, VX 784, was first flown on 4 September 1949, powered by a 3.500lb s.t. Rolls-Royce Derwent 5 and was meant to test low speed Vulcan handling. Unfortunately, the aircraft had hardly entered flight testing, when, on 30 September, it crashed following a loss of control, killing Avro's Deputy Chief Test Pilot, E.S. Esler. This loss set the 707 research programme back by almost a year, with the first flight of the second low speed aircraft, 707B, VX 790, not taking place until 6 September 1950, thanks to the need to fit the machine with ejector seat and other modifications. -
Мировая Авиация 85
Регистрационный номер : VX784 [7] 4 сентября 1949г.: поднялся в воздух экспериментальный Avro 707 с дельтовидным крылом, предназначенный для получения аэродинамических характеристик полета в рамках создания бомбардировщика Vulcan.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / B.Gunston - Avro's Baby Deltas
Регистрационный номер : VX784 [7] View of the first 707, VX784, which survived only 26 days before it crashed near Blackbushe, killing the pilot.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / B.Gunston - Avro's Baby Deltas
Регистрационный номер : VX784 [7] The first 707, VX784, on view at the SBAC display, Farnborough, in September 1949, shortly after its first flight.
-
Авиация и Время 2018-01 / А.Чечин - Крылатый Бог огня (Самолет Avro Vulcan)
Регистрационный номер : VX784 [7] Экспериментальный самолет «Авро 707»
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / B.Gunston - Avro's Baby Deltas
Регистрационный номер : VX784 [7] View of the first 707, VX784, which survived only 26 days before it crashed near Blackbushe, killing the pilot.
-
Aeroplane Monthly 1988-03 / D.Thirlby - Avro Apprentice (2)
Регистрационный номер : VX784 [7] The first prototype Avro 707, VX784. First flown by Eric “Red” Esler on September 4, 1949 at Boscombe Down, the little delta was exhibited in the static display at the 1949 Farnborough Air Show a few days later. At the end of the month it crashed, killing Esler.
-
OS 1 / H.Cowin - X-Planes
Регистрационный номер : WD280 [23] The third of the 707 quintet was WD 280, first of the two 707As, the variant cleared for exploring the higher speed region of the Vulcan's flight envelope. Employing a wing and wing root engine air intake identical to that of the forthcoming bomber, the two 707As made several vital contributions in hastening Vulcan development, along with improving its subsequent handling characteristics. A part of this involved stripping out WD 280's original flight controls and replacing them with a system of fully powered, irreversible, hydraulically actuated pitch and roll controls. The 707As did a surprisingly manful job when you consider that their 3.600lb s.t. Rolls-Royce Derwent 8s produced only 100lb s.t. more than the low speed first prototype's power output, despite a jump of 14 per cent in the 707A's all-up-weight. The fifth and final member of the family was the sole 707C, a side-by-side two seater, later to become Britain's first fly-by-wire aircraft.
-
Aeroplane Monthly 1988-03 / D.Thirlby - Avro Apprentice (2)
Регистрационный номер : WD280 [23] Original Avro 707A WD280 was very much a Vulcan in miniature. It first flew on July 14, 1951, ten months after 707B VX790.
WD280, the first high speed 707A, flew on June 14, 1951 and was also the first of the series to have wing root intakes. -
Aeroplane Monthly 1990-06 / R.Swain - Getting some in
Регистрационный номер : WD280 [23] The Avro 707A WD280, one of four virtually one-third-scale models of the Vulcan built and flown to test the delta-wing configuration during the early Fifties. WD280 featured wing root air intakes similar in shape to those used ultimately on the Vulcan.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / B.Gunston - Avro's Baby Deltas
Регистрационный номер : WD280 [23] WD280, the first high speed 707A, flew in June 1951 and was also the first of the series to have wing root intakes.
-
Авиация и Время 2018-01 / А.Чечин - Крылатый Бог огня (Самолет Avro Vulcan)
Регистрационный номер : WD280 [23] Первый экземпляр самолета «Авро 707A» с исходным крылом
-
Aeroplane Monthly 1994-02 / D.O'Brien - One flew south
Регистрационный номер : WD280 [23] -
Авиация и Время 2018-01 / А.Чечин - Крылатый Бог огня (Самолет Avro Vulcan)
Регистрационный номер : WD280 [23] Первый экземпляр самолета «Авро 707A» с крылом «Фаза 2»
-
Aeroplane Monthly 1994-02 / D.O'Brien - One flew south
Регистрационный номер : WD280 [23] Another view of the partially black-painted Avro 707A, this time on the ground at Laverton in company with an RAAF Dakota.
Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935
-
Aeroplane Monthly 1994-02 / D.O'Brien - One flew south
Регистрационный номер : WD280 [23] WD280 south of RAAF Point Cook. The port wing, painted black, has been covered with a kaolin mixture to study the boundary-layer flow.
-
Air Pictorial 1956-10 / World Air News
Регистрационный номер : WD280 [23] First photograph showing the modified Avro 707a, flying with compound sweep on the leading edge of the wing. This machine was used to test the qualities of the Avro Vulcan's new wing which also has a modified leading edge. This particular 707 is now in Australia and is being used for boundary layer research.
-
Aeroplane Monthly 1994-02 / D.O'Brien - One flew south
Регистрационный номер : WD280 [23] WD280 being unloaded from HMAS Melbourne on arrival at Sydney, Australia, in May 1956. The cranked wing leading edge is apparent in this view.
-
Aeroplane Monthly 1994-02 / D.O'Brien - One flew south
Регистрационный номер : WD280 [23] WD280 undergoing thrust calibration tests at RAAF Laverton. The aircraft was suspended from a crane, with the engine thrust being transmitted and measured via a spaceframe fixed to the anti-spin parachute attachment.
-
Авиация и Время 2018-01 / А.Чечин - Крылатый Бог огня (Самолет Avro Vulcan)
Регистрационный номер : WZ736 [6] Второй экземпляр самолета «Авро 707A»
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / B.Gunston - Avro's Baby Deltas
Регистрационный номер : WZ736 [6] The second 707A, WZ736, was painted orange and first flew in February 1953. It is seen here at the SBAC show in September of that year.
-
Aeroplane Monthly 1994-02 / D.O'Brien - One flew south
Регистрационный номер : WD280 [23] WD280 in a hangar at RAAF Laverton. In the background are de Havilland Vampires and a CAC Winjeel, one of which was specially calibrated and flown in formation with the Avro on low-speed tests.
Другие самолёты на фотографии: Commonwealth (CAC) CA-22 / CA-25 Winjeel - Австралия - 1951De Havilland Vampire T / Vampire NF / D.H.113 / D.H.115 - Великобритания - 1950
-
Aeroplane Monthly 1988-03 / D.Thirlby - Avro Apprentice (2)
Регистрационный номер : WD280 [23] The pilot for the 707A’s first flight was R. J. “Roly” Falk, seen here in the aircraft shortly afterwards.
-
Aeroplane Monthly 1994-02 / D.O'Brien - One flew south
Регистрационный номер : WD280 [23] WD280 in Geoffrey Mallett’s garden soon after its delivery there in 1967. The aircraft had to be hoisted in by crane, with just inches to spare.
-
Aeroplane Monthly 1994-02 / D.O'Brien - One flew south
Регистрационный номер : WD280 [23] WD280 nestling amongst the flowerpots in Geoffrey Mallett’s garden at Williamstown in December 1988. Mallett built a shelter to protect the forward section from the elements.
-
Aeroplane Monthly 1989-11 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : WD280 [23] Photographed last December, Avro 707A WD280 nestles unobtrusively behind the flowerpots in an Australian suburban back yard, its home for the last 22yr. The aircraft is now up for sale.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / B.Gunston - Avro's Baby Deltas
Регистрационный номер : VX790 [11] VX790, the low speed 707B, in takeoff attitude on December 28, 1950.
-
Aeroplane Monthly 1980-10 / B.Gunston - The V-bombers (2)
Регистрационный номер : VX790 [11] The Avro 707B VX790 during a test flight in the hands of R. J. Falk, winter 1949.
-
Aeroplane Monthly 1988-03 / D.Thirlby - Avro Apprentice (2)
Регистрационный номер : VX790 [11] Original Avro 707A WD280 was very much a Vulcan in miniature. It first flew on July 14, 1951, ten months after 707B VX790, shown. The latter was designed for lower speeds, and had a prominent dorsal air intake in place of WD280's neat wingroot intakes.
-
Air Enthusiast 2006-01 / T.Buttler - Upwardly Mobile /Test-beds and experimentals/
Регистрационный номер : VX790 [11] «Авро 707B» в полете
The first Avro 707B delta wing test aircraft to fly was VX790. -
Aeroplane Monthly 1974-05 / B.Gunston - Avro's Baby Deltas
Регистрационный номер : VX790 [11] VX790, the low speed 707B, presents its blue undersurfaces to the camera.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / B.Gunston - Avro's Baby Deltas
Регистрационный номер : VX790 [11] VX790, the low speed 707B, landing with brake parachute deployed before touchdown.
-
Aeroplane Monthly 1974-08 / Skywriters
Регистрационный номер : WZ744 [13] The Avro 707c, WZ744, shortly before it was moved into one of the Aerospace Museum hangars at RAF Cosford
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / B.Gunston - Avro's Baby Deltas
Регистрационный номер : WZ744 [13] The two-seat trainer variant, the 707C WZ744, flew in 1953.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / B.Gunston - Avro's Baby Deltas
Регистрационный номер : WZ744 [13] Another view of WZ744, the 707C two-seater.
-
Air Enthusiast 2000-11 / R.Leach - For Faith and Freedom (3)
Регистрационный номер : WZ744 [13] Two of the developmental Avro 707s were assembled at neighbouring Bracebridge Heath, trundled down the A15 Road and flight tested from Waddington. Avro 707C WZ744 first flew from there on July 1, 1953.
-
Авиация и Время 2018-01 / А.Чечин - Крылатый Бог огня (Самолет Avro Vulcan)
Регистрационный номер : WZ744 [13] Двухместный самолет "Авро 707C"
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер : WZ744 [13] Avro 707C WZ744.
-
Мировая Авиация 41
Регистрационный номер : WZ744 [13] Духместный самолет серии 707C использовался для ознакомительных полетов. Эта машина продолжала летать в Фарнборо до 1963 года.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / B.Gunston - Avro's Baby Deltas
Регистрационный номер : WZ744 [13] The last of the Avro 707 series to fly was the sole 707C, a side-by-side two-seat trainer.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / B.Gunston - Avro's Baby Deltas
Регистрационный номер : WZ744 [13] The two-seat trainer variant, the 707C WZ744, flew in 1953. Four were originally ordered, but only one was built. It is now stored at RAF Finningley for the RAF Museum.
-
Aeroplane Monthly 1988-02 / D.Thirlby - Avro Apprentice (1)
Регистрационный номер : VX790 [11], WD280 [23], WZ736 [6], WZ744 [13] Vulcan in company with four Avro 707s in 1953.
Другие самолёты на фотографии: Avro Vulcan / Type 698 - Великобритания - 1952
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / B.Gunston - Avro's Baby Deltas
Регистрационный номер : VX790 [11], WD280 [23], WZ736 [6], WZ744 [13] Deltas in delta formation; top to bottom, 707A WZ736,707B VX790, Vulcan VX777, 707C WZ744, Vulcan VX770 and 707A WD280.
Другие самолёты на фотографии: Avro Vulcan / Type 698 - Великобритания - 1952
-
Aeroplane Monthly 1988-03 / D.Thirlby - Avro Apprentice (2)
Регистрационный номер : VX790 [11], WD280 [23], WZ736 [6], WZ744 [13] Aerial trigonometry: a Vulcan leads four 707s in an impressive flypast.
Другие самолёты на фотографии: Avro Vulcan / Type 698 - Великобритания - 1952
-
Авиация и Время 2018-01 / А.Чечин - Крылатый Бог огня (Самолет Avro Vulcan)
Регистрационный номер : VX790 [11], WD280 [23], WZ736 [6], WZ744 [13] Демонстрационный полет первого и второго экземпляров «Вулкана» в сопровождении экспериментальных самолетов «Авро 707». Фарнборо, 1953 г.
Другие самолёты на фотографии: Avro Vulcan / Type 698 - Великобритания - 1952
-
Air Pictorial 1955-10 / Air Pictorial's photo-review
Регистрационный номер : VX790 [11] Recent Farnborough Jubilee revealed the Avro 707B (VX790) with aerodynamic devices on the wings
-
Авиация и Время 2018-01 / А.Чечин - Крылатый Бог огня (Самолет Avro Vulcan)
Регистрационный номер : WD280 [23] Сборка самолета «Авро 707A». На заднем плане - первый опытный образец бомбардировщика «Вулкан»
Другие самолёты на фотографии: Avro Vulcan / Type 698 - Великобритания - 1952
-
Air Enthusiast 2006-01 / T.Buttler - Upwardly Mobile /Test-beds and experimentals/
Model of the Avro 707B showing the lift engine arrangement plus the control jets on the extreme nose and tail fuselage and on the wingtips.
-
Air Enthusiast 2006-01 / T.Buttler - Upwardly Mobile /Test-beds and experimentals/
Detail drawing showing the Avro 707B's complex internal arrangement.
-
Air Enthusiast 2006-01 / T.Buttler - Upwardly Mobile /Test-beds and experimentals/
Avro 707B VTOL development, dated February 1954.
- Фотографии