Описание
Страна : Великобритания
Год : 1951
Единственный экземпляр
Одноместный исследовательский (опытный) самолет
Fairey F.D.1
Даже сегодня истребители с вертикальным взлетом и посадкой являются относительно большой редкостью, тем более удивительно, что конструкторы "Fairey" изучали возможность создания боевого самолета с вертикальным взлетом еще в 1946 году. Ими даже были построены использовавшиеся для испытаний и отработки концепции уменьшенные беспилотные прототипы - с треугольным крылом и ракетными двигателями. Вскоре после этого компания, в соответствии со Спецификацией E.10/47, получила контракт на проведение опытно-конструкторских работ, результатом которых стала постройка самолета Fairey F.D.1, оснащенного турбореактивным двигателем Rolls-Royce Derwent и возможностью установки стартовых ракетных ускорителей для обеспечения вертикального старта. Последний, впрочем, реализован так и не был.
К постройке планировались три самолета F.D. 1, но завершен был лишь один из них, рулежки и пробежки которого состоялись в аэропорту Рингвэй в мае 1950 года, а в марте 1951 года в Боскомб-Дауне самолет выполнил первый полет, продолжавшийся 17 минут.
Впрочем, потеря интереса к самолету, способному осуществлять при помощи наклонной рампы вертикальный взлет, поставила крест на всем проекте - остальные два самолета строить не стали. Но прототип принял участие в многочисленных испытаниях и экспериментах, в том числе по изучению возможностей тормозного парашюта и для исследования поведения треугольного крыла на малых скоростях полета. После аварии при посадке самолет F.D.1 был списан.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Fairey F.D.1
Тип: одноместный исследовательский (опытный) самолет
Силовая установка: один ТРД Rolls-Royce Derwent 8 тягой 1633 кгс
Летные характеристики: расчетная максимальная скорость на высоте 3050м - 1011 км/ч; предельная скорость при наличии горизонтального хвостового оперения - 555 км/ч
Масса: максимальная взлетная 3084кг
Размеры: размах крыла 5,96 м; длина 8,00 м
- Описание
Фотографии
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / B.Jones - Delta One /British post-war experimental jet aircraft/ (12)
Регистрационный номер: VX350 [14] The Fairey F.D.1 in August 1950, still fitted with the large “torpedo” fairings on the middle two unused booster-rocket housings. Its first flight took place in March the following year.
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / B.Jones - Delta One /British post-war experimental jet aircraft/ (12)
Регистрационный номер: VX350 [14] The Fairey F.D.1 in August 1950, still fitted with the large “torpedo” fairings on the middle two unused booster-rocket housings. Its first flight took place in March the following year.
-
OS 1 / H.Cowin - X-Planes
Регистрационный номер: VX350 [14] The sole Fairey FD I, VX 350 seen at rest with wing leading edge slots open. First flown by Fairey's Grp. Capt. R.G. Slade on 12 March 1951, he had initiated taxi tests ten months earlier on 12 May 1950. However, so violent were the pitching moments as the machine gathered speed that Gordon Slade insisted that the porpoising be remedied before he would fly it. The remedy came in the shape of the small, fixed tailplane. which restricted the machine's maximum speed to below 345mph, demolishing all thought of reaching the estimated 628mph at 10.000 feet.
-
Мировая Авиация 60
Регистрационный номер: VX350 [14] 12 марта 1951г.: впервые взлетел Fairey Delta FD.1, разработанный как концептуальная модель истребителя безаэродромного старта и оснащенный двигателем Rolls-Royce Derwent.
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / B.Jones - Delta One /British post-war experimental jet aircraft/ (12)
Регистрационный номер: VX350 [14] The F.D.1 awaits take-off clearance at the 1954 SBAC show at Farnborough. Peter Twiss and Gordon Slade shared the flying.
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / B.Jones - Delta One /British post-war experimental jet aircraft/ (12)
Регистрационный номер: VX350 [14] The Fairey F.D.1 landing at Farnborough during the 1954 SBAC show on September 9. It was VX350’s first Farnborough appearance, although it had first flown some 3 1/2 years earlier.
-
Air International 1985-07 / M.Spick - The Fighter (2)
Регистрационный номер: VX350 [14] A rare air-to-air view of VX 350. The cylindrical housing projecting rearwards below the jet pipe is for the braking parachute.
The small target defence interceptor concept was destined to be overtaken by the surface-to-air missile, but at the beginning of the 'fifties, such fighters appeared to hold much promise, and the Fairey F.D.1 was seen as a basis for a fast-climbing interceptor launched from a near vertical ramp. -
Aeroplane Monthly 1994-03 / B.Jones - Delta One /British post-war experimental jet aircraft/ (12)
Регистрационный номер: VX350 [14] Построенный в единственном экземпляре исследовательский самолет Fairey F.D.1 задумывался как самолет вертикального взлета, для чего мог оснащаться стартовыми ракетными двигателями.
This mid-1953 photograph of the F.D.1 shows it after the “torpedo” fairings aft of the wings had been replaced by much smaller trailing-edge fillets. Note the wing slats. -
Aeroplane Monthly 1994-03 / B.Jones - Delta One /British post-war experimental jet aircraft/ (12)
Регистрационный номер: VX350 [14] This view of the F.D.1 shows the bulge at the wing/fuselage joint associated with the fuel-run modifications mentioned in the text.
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / B.Jones - Delta One /British post-war experimental jet aircraft/ (12)
Регистрационный номер: VX350 [14] Another September 1954 view of the Fairey F.D.1. VX350’s flying career came to an abrupt end on February 6, 1956, in a landing accident by a Service pilot.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / D.Middleton - Peter Twiss /Test Pilot Profile/ (9)
Регистрационный номер: VX350 [14] The Fairey F.D.1 delta research aircraft was powered by a Rolls-Royce Derwent. Built at Fairey's Heaton Chapel works the sole example, VX350, was first flown on March 12, 1951, from Boscombe Down.
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / B.Jones - Delta One /British post-war experimental jet aircraft/ (12)
Регистрационный номер: VX350 [14] Taken in September 1954, this view of the F.D.1 shows the airbrakes inboard of the ailerons and the small but vital transparency on the canopy roof through which the pilot may be seen peering at the photographic aircraft.
-
Aeroplane Monthly 1984-07 / Skywriters
Регистрационный номер: VX350 [14] The other memory was of a photo acquired during a period of service at Shoeburyness Ranges about 12 years ago, which I kept because it struck me as portraying a sad end to an obviously historic aeroplane. After a lot of searching I found it, and enclose it in case it is new to you. It looks as if the F.D.1 was set up for attack by a continuous-rod warhead exploded above and behind the cockpit.
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / B.Jones - Delta One /British post-war experimental jet aircraft/ (12)
Регистрационный номер: VX350 [14] -
Air Enthusiast 2006-01 / T.Buttler - Upwardly Mobile /Test-beds and experimentals/
Artist's impression of the modified Fairey Delta 1.
-
Air Enthusiast 2006-01 / T.Buttler - Upwardly Mobile /Test-beds and experimentals/
Internal arrangement for the modified Fairey Delta 1.
-
Air Enthusiast 2006-01 / T.Buttler - Upwardly Mobile /Test-beds and experimentals/
Modified Fairey Delta II to ER.143T, dated February 1954.
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / B.Jones - Delta One /British post-war experimental jet aircraft/ (12)
A three-view of VX350 as it appeared before its first flight on March. 12, 1951. Three of the proposed rear-end rocket housings were faired off with the fourth (bottom) one used to house the braking parachute. Apart from the fixed leading-edge slats and nose-mounted sighting post, the head-on view looked unchanged when the aircraft was modified during 1952-53.
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / B.Jones - Delta One /British post-war experimental jet aircraft/ (12)
A plan and side-view of a very polished VX350 as seen at Farnborough in 1954, with the modified rear end, leading-edge slats removed and sporting a name in rather amateur script on the nose.
- Фотографии