FIAT G.18
Страна: Италия
Год: 1935


Транспортный самолет с экипажем из трех человек
Описание:
Fiat G.18
Flight, May 1935
ITALY'S LATEST TRANSPORT
Фотографии

Fiat G.18

Прототип самолета G.18 спроектировал Джузеппе Габриэли для нужд "Avio Linee Italiane" - собственной авиакомпании фирмы "Fiat". Машина выполнила первый полет 18 марта 1935 года. Авиалайнер стал ответом Габриэли на появление самолетов DC-1 и DC-2. Он представлял собой цельнометаллический свободнонесущий низкоплан и воплощал в себе ряд конструкторских решений, изученных Габриэли во время командировки в США. Основные опоры шасси убирались в мотогондолы, оставляя колеса частично выступающими за их обводы, а силовая установка включала два звездообразных поршневых двигателя A.59R мощностью по 700 л. с. (522 кВт). Численность экипажа - три человека, пассажировместимость - 18 человек.
  Однако испытания прототипа оказались разочаровывающими, и после того, как в начале 1936 года в авиакомпанию "Avio Linee Italiane" поступили три G.18, была выявлена еще и недостаточная мощность силовой установки. Эксплуатант потребовал разработать вариант с более мощной силовой установкой, в итоге 1 марта 1937 года в воздух поднялся G.18V, оснащенный двигателями A.80 RC.41 и отличавшийся перепроектированным вертикальным хвостовым оперением и подфюзеляжным гребнем почти по всей длине фюзеляжа. Были построены шесть G.18V, все они поступили в "Avio Linee Italiane" и летали на маршрутах, связывающих Рим, Турин, Милан и Венецию с девятью европейскими странами.
  После вступления Италии во Вторую мировую войну в июне 1940 года авиакомпания перешла под контроль военных, а ее служащие стали военнослужащими, получив звания ВВС. Компания была переименована в "Nucleo Comunicazioni Avio Linee" и регулярно эксплуатировала свои самолеты G.18 и G.18V в интересах военных. Так, например, они перевозили войска и снаряжение в Албанию в ноябре 1940 года - в рамках кампании итальянской армии против Греции. После заключения перемирия между Италией и англо-американскими союзниками в сентябре 1943 года один самолет оказался в руках союзных англо-американцам подразделений итальянских ВВС, а три самолета оказались в оккупированной нацистами части Италии и были переданы в Люфтваффе. Еще одна машина вошла в состав ВВС союзной рейху итальянской фашистской республики - последний вылет самолет выполнил 29 апреля 1944 года. На следующий день во время подготовки к очередному вылету груженный боеприпасами и амуницией самолет взорвался, нанеся серьезные повреждения аэродрому в Брессо.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Fiat G.18V

  Тип: транспортный самолет с экипажем из трех человек
  Силовая установка: два звездообразных ПД Fiat A.80 RC.41 мощностью по 1000 л. с. (746 кВт)
  Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 4600 м - 400 км/ч; крейсерская скорость на оптимальной высоте 340 км/ч; набор высоты 3000 м - за 10 мин 25 с; практический потолок 8700 м; дальность 1675 км
  Масса: пустого 7200 кг; максимальная взлетная 10800 кг
  Размеры: размах крыла 25,00 м; длина 18,81 м; высота 5,01 м; площадь крыла 88,25 м2
  Полезная нагрузка: до 18 пассажиров в закрытой кабине

Flight, May 1935

ITALY'S LATEST TRANSPORT
The Fiat G.18 An Eighteen-Passenger Monoplane with a 185 m.p.h. Cruising Speed

  ULTRA-MODERN in conception, the new Fiat G.18 monoplane is an excellent example of the highly creditable commercial machines being constructed in Italy to-day.
  As regards constructional features, the wings are completely of duralumin, with three longitudinal members and, for the most part, smooth sheet duralumin covering, although the trailing edges are fabric-covered. The tips are easily detachable from the main wings. It appears that the ailerons are connected to the gear controlling the trailing-edge flaps, so that when these latter are lowered the ailerons behave in a similar manner, although retaining their differential movement. The wing is tapered both in plan form and in thickness; the centre portion is built up of steel tubing, and carries the engine mountings, retractable undercarriage and petrol tanks.
  Duralumin is employed for the entire fuselage, and the skeletons of the tail members are also of this material. Except for the tail plane, which is covered with smooth metal sheet, the tail units are fabric covered. Retraction of the landing wheels is effected by an electric motor, although an emergency hand gear is provided for safety's sake. Each half of the landing gear is fitted with a fork, consisting of two compression legs, and has a compressed air brake and a medium high-pressure tyre.

The Engines

  Power is provided by two Fiat A.59R. geared and supercharged radials giving 700 h.p. each at 2,150 r.p.m. at 6.500ft. These are actually Pratt and Whitney "Hornets" built under licence, and are fitted with N.A.C.A. cowlings, the forward portions of which are readily removable by unscrewing four bolts. The engine nacelles have fireproof bulkheads and a special type of oil cooler fitted with shutters controlled by the pilot. Hamilton three-bladed variable-pitch airscrews, and hand and electric starters are fitted as standard.
  The rods and cables leading to the control surfaces pass beneath the cabin floor in easily accessible conduits. All cables are duplicated, and each movable surface has a trimming "tab."
  Although the G.18 has a maximum speed of 210 m.p.h., its cabin is by no means cramped. It is 6ft. high, 5ft. wide, and 29ft. 3in. long. There are eighteen seats arranged in two rows of nine, with a central gangway; the distance from the back of one seat to that of the next is 36m. Each passenger has a window of safety glass, an electric lamp and an adjustable ventilator.
  Individual ventilation is secured by admitting into the cabin air which enters a vent in the nose of the fuselage, and distributing it through piping to each passenger. Heating is effected by conducting through various openings near the floor a mixture of cold and hot air which is graduated to maintain the desired temperature.
  Wireless and an exceptionally complete array of navigational instruments are carried in the pilot's cabin, which is situated well forward and allows an excellent outlook.
  The main data on the Fiat G.18 are as follows:-
  Wing area, 947 sq. ft. (88 m2); weight empty, 11,794 lb. (5 350 Kg.); gross weight, 17,637 lb. (8 000 Kg.); maximum speed, 210 m.p.h. (340 Km/hr); cruising speed, 185 m.p.h. (300 Km/hr); ceiling, 21,000 ft. (6 500 m); ceiling on one engine 8.800 ft (2 700 m.); range, 500 miles (800 Km).
The Fiat G.18V Eighteen-passenger Commercial Monoplane (two 1,000 h.p. Fiat A.80RC.41 engine).
Typically modern in appearance, the Fiat G.18 has some interesting constructional details.
На фотографии представлен G.18V в предвоенной окраске авиакомпании "Avio Linee Italiane".
Avio Linee Italiane S.A.'s Fiat G.18V l-ENEA at Croydon in 1938. Very similar to the DC-2, the G.18 first flew in March 1935 and entered service with AVI the following year. Six G.18Vs were built, of which 'EA was the fourth, entering service in 1937. The fleet was based at Milan and operated the Venice-Milan-Turin-Paris service which was extended to London on June 1, 1938.
DOUGLASIAN: On the power of two 700 h.p. geared and supercharged radials (which are Pratt & Whitney "Hornets" built under licence) the new Fiat G.18 shown here has a maximum speed of 210 m.p.h. carrying eighteen passengers, luggage and mail with fuel for 500 miles