Martin 2-0-2 / 4-0-4
Страна: США
Год: 1946


Транспортный самолет малой/средней дальности
Описание
Фотографии
Martin 2-0-2, 3-0-3 и 4-0-4

  Двухмоторный пассажирский самолет Martin 2-0-2 вместимостью 36-40 мест был создан компанией "Glen L. Martin Company" в попытке завоевать послевоенный рынок гражданских авиалайнеров. Первый полет опытная машина совершила 22 ноября 1946 года, а в эксплуатацию первая партия поступила в октябре 1947 года. Впрочем, потеря самолета в 1948 году в результате структурных проблем с крылом вызвала необходимость осуществления доработки остальных имевшихся в эксплуатации машин, а выпуск данной модификации был прекращен. Прототип усовершенствованного варианта Martin 3-0-3 поднялся в воздух 20 июня 1947 года, но он был выпущен в единственном экземпляре - потребовалось перепроектировать крыло. Следующий самолет, Martin 4-0-4, отличался существенным увеличением прочности конструкции крыла и герметизированным и слегка удлиненным фюзеляжем, в котором размещались обычно 3-4 человека экипажа и 40 пассажиров. К моменту прекращения производства - в начале 1953 года - было выпущено 103 таких самолета, в это число входили и два, переданных Береговой охране США (использовались как штабные транспортные и там сначала получили обозначение RM-1G, затем стали обозначаться RM-1Z и, наконец, VC-3A). Позже эти две машины передали ВМС США.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Martin 4-0-4

  Тип: транспортный самолет малой/средней дальности
  Силовая установка: два звездообразных ПД Pratt & Whitney R-2800-CB16 мощностью по 2400 л. с. (1790 кВт)
  Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 4420 м - 502 км/ч; практический потолок 8840 м; дальность полета с максимальной нагрузкой 1738 км
  Масса: пустого снаряженного 13 211 кг; максимальная взлетная 20 366 кг
  Размеры: размах крыла 28,42 м; длина 22,73 м; высота 8,66 м; площадь крыла 80,27 м2
2-0-2
Allegheny Martin 2-0-2A N93204 at Detroit Metropolitan Airport in July 1962. Unlike the 4-0-4, the 2-0-2 was unpressurised; craftily, Allegheny never used the 2-0-2 designation and only ever referred to the type as the “Martin Executive”.
Martin 2-0-2A N93206, named Skyliner Phoenix in TWA service, at Newark, New Jersey, with the distinctive Federal Trust and Lefcourt buildings in the background. The 2-0-2As were withdrawn from TWA services from 1958, with N93206 going first to Pacific Air Lines that year before being sold to Allegheny the following June.
An early TWA promotional shot of Martin 2-0-2A N93201, named Skyliner San Francisco and given Fleet Number “211”. Delivered to the airline on July 14, 1950, it served until April 1958, when it was acquired by Allegheny Airlines.
4-0-4
San Francisco-based Pacific Air Lines acquired eight ex-TWA 4-0-4s for use predominantly on the San Joaquin Valley route between Los Angeles and San Francisco and Oakland. Pacific fitted its “Four O Fours”, as the airline dubbed them, with weather radar, hence the modified nose shape.
Southern Airways was the only one of the 13 Locals to make the change from piston-engined aircraft to jets without employing turboprops in between. The airline flew Martin 4-0-4s, as seen here, until the last day of their authorisation for use by a certificated carrier in April 1978.
Компания "Systems International Airways" эксплуатировала два Martin 4-0-4 в 1990-х годах и списала их только после того, как они полностью исчерпали ресурс планера и двигателей.
Displaying the type’s steerable nosewheel to good effect, 4-0-4 N40401 prepares to board its next flight of passengers. In February 1960 Sky liner Baltimore lost a wheel on take-off at Chicago and had to make a belly-landing at NAS Olathe, Kansas. It was ultimately written off after a propeller reversal during a single-engined landing at Wilmington, North Carolina, in August 1962.
Martin 4-0-4 N40424 taxies past a Chicago Helicopter Airways Sikorsky S-58 at Chicago-Midway in July 1959. A total of 103 4-0-4s was built; 60 for Eastern Air Lines, 41 for TWA and two for the US Coast Guard as VIP transports, designated RM-1Zs.
A rampful of TWA 4-0-4s - and one Constellation - on a very cold day at Pittsburgh, Pennsylvania. Nearest the camera is N40424, named Skyliner Toledo while with TWA, delivered on June 20, 1952, and flying its first service the same day. It plied its trade with TWA for a decade before going on to Piedmont in February 1962.
2-0-2
Самолет NC93 002, второй прототип Martin 2-0-2, остался у фирмы-производителя и позднее был переделан в прототип Model 2-0-2A, а затем и в Model 4-0-4.
The Martin Model 202 Airliner (two Pratt & Whitney R-2800 Double-Wasp engines).
Martin 2-0-2 prototype.
Called the Martin Executive, N170A, "The Pennsylvanian ", is one of four Martin 2-0-2s operated by Allegheny Airlines of Washington, D.C. These 2-0-2s have been converted from 36- to 40-seaters and , together with fourteen DC-3s, serve more than fifty cities in the Middle Atlantic area. The airline has a staff of 626 and in 1955 carried nearly 350,000 passengers (approx . 56 million passenger/ miles). Compare this domestic local service line with one of the "Big Seven" domestic trunk lines, American Airlines, having more than 18,000 staff and carrying, in 1955, nearly 7.4 million passengers (approx . 4,360 million passenger/miles). Allegheny Airlines' colour scheme, green dressing on white top-decking and white under the windows. Green "boomerang" on tail cut by red band with white "Allegheny", and green lower band. Engines are two 2,400-h.p. P. & W . Double Wasp R-2800s giving maximum cruise of 270 m.p.h . Span 93 ft . 3 in.
Acquired in 1955, by which time the company had changed its name to Allegheny Airlines. Martin 2-0-2 N170A (origin­ally N93042) is seen at Washington National Airport
The launch customer for the Martin 2-0-2 was Northwest Airlines, which began services with the type in October 1947. This example, NX93037, was unusual in that it was initially built with a smaller fin and reduced dorsal fin, and outer wing sections without the type’s standard pronounced dihedral, as seen here. It crashed on a training flight in Minnesota in October 1950.
Originally part of Northwest’s 2-0-2 fleet, N93043 was acquired by Transocean Air Lines in August 1951 and was operated by the airline on behalf of Japan Air Lines from that October until it crashed into the volcanic Mount Mihara on the Japanese island of Izu Oshima on April 9, 1952.
Компания "Trans World Airlines" была единственным покупателем Model 2-0-2A и получила 12 машин. Этот самолет, названный "Skyliner San Francisco", был позднее продан "Allegheny Airlines".
4-0-4
The prototype 4-0-4 was in fact the second 2-0-2 prototype, NX93002, which was modified initially to become the 2-0-2A prototype in August 1947. Modified again in 1950 to the new 4-0-4 standard but without pressurisation and re-registered NX40400, the de facto 4-0-4 prototype made its maiden flight on October 21, 1950, and remained with Martin thereafter.
Авиакомпания "Aerolineas Dominicanas" из Доминиканской республики приобрела два Martin 4-0-4 в конце 1970 года. Первый поставленный самолет (на фотографии) ранее принадлежал компании "Eastern".
TWA и "Eastern" приобрели в общей сложности 100 Martin 4-0-4. Самолет "Eastern", представленный на снимке, получил имя "Silver Falcon". На киле этого 4-0-4, начавшего службу в январе 1952 года, был изображен красный орел.
Martin 4-0-4.
One of the last Martin 4-0-4s in commercial service.
Many of the former TWA Martinliners went on to have extended careers with second-line operators, including 4-0-4 N40428, previously Skyliner South Bend, which was acquired by the Outboard Marine Corp of Waukegan, Illinois, in January 1960 and used as an executive transport. The type was little-seen in Europe, however, Frank Sinatra’s N40434, named Christina, being a rare exception.
Компании "Martin" не удалось достичь со своим Martin 4-0-4 такого грандиозного успеха, который выпал на долю ряда других двухмоторных поршневых самолетов.
The first production 4-0-4, N40401, named Skyliner Baltimore, was delivered to TWA only on February 19, 1952, three months after its first 4-0-4 delivery, N40403, the previous November. Unlike the 2-0-2As, which were initially bare metal with TWA stripes and titles, the 4-0-4s were in the company’s distinctive white-fuselage scheme from the outset.
With its aft ventral airstair extended, 4-0-4 N40439, named Skyliner Johnson City, awaits its next complement of passengers at San Francisco after its introduction into service in September 1952. The airstair was hydraulically operated and completely self-contained, a boon on some of the more remote stops.
После службы в Береговой охране США этот VC-3A недолгое время использовался в ВМС в качестве штабного транспорта, пока в июле 1970 года его не сдали в центр хранения на авиабазе Дэвис Монтан.
Два последних построенных Martin 4-0-4 были поставлены Береговой охране США под обозначением RM-1Z (позднее VC-3A). Они несли службу в Береговой охране и ВМС вплоть до списания в 1969-1970 годах.
“It’s swift. .. it’s luxurious ... it’s spacious” - TWA’s brochure issued for the introduction of the “Martin Skyliner” extols the 2-0-2A’s virtues in no uncertain terms; “It gets you where you’re going fast - and on time!”
 
TWA “Martin Skyliner” timetable dated September 1, 1950.
A sectioned drawing of the Martin Model 303 Twin-engined Airliner showing the interior arrangements.