Sikorsky PBS / VS-44 Excalibur
Страна: США
Год: 1937
Летающая лодка

Описание:
Sikorsky XPBS-1 и VS-44 Excalibur
Flight, September 1937
PATROL BOMBER
Фотографии

Sikorsky XPBS-1 и VS-44 Excalibur

На протяжении 1930-х годов ВМС США продолжали финансировать постройку сверхбольших летающих лодок. 29 июня 1935 года военные заказали Игорю Сикорскому создание прототипа океанского патрульного бомбардировщика XPBS-1.
   Летающая лодка, названная "Flying Dreadnought", оснащалась четырьмя моторами Pratt & Whitney XR-1830-68 Twin Wasp мощностью по 1050 л. с. (783 кВт). Первый полет лодка выполнила 13 августа 1937 года. Новинкой стала кормовая турель с 12,7-мм пулеметом - впервые такая турель была установлена на американском военном самолете; аналогичные пулеметы поставили в носовой и в средней части корпуса.
   XPBS-1 не предназначалась для запуска в серию, а единственный построенный экземпляр использовался патрульным подразделением ВМС США как транспортный самолет. Лодка разбилась в июне 1942 года.
   XPBS-1 послужила основой для создания гражданской транспортной лодки VS-44 Excalibur, оснащенной четырьмя моторами Whitney R-1830-S1C3-G мощностью по 1200 л. с. С полезной нагрузкой 2268 кг лодка могла пролететь 611 б км с крейсерской скоростью 257 км/ч, то есть быстрее и дальше, чем конкурирующая лодка Boeing 314 Clipper. Размах крыла VS-44 составил 37,79 м, а максимальная взлетная масса - 26082 кг.
   Компания "American Export Airlines" (AEA) заказала три лодки VS-44 для эксплуатации на планируемых к открытию трансатлантических линиях в Великобританию и Францию. Однако организация этих перевозок была запрещена Бюро по гражданской авиации США. 12 января 1942 года Авиационная транспортная служба ВМС США подписала с авиакомпанией AEA контракт на перевозки в военное время через Атлантику. Самолеты закупались под обозначением JR2S-1.
   10 февраля 1942 года авиакомпания получила временный гражданский сертификат на выполнение беспосадочных полетов из Нью-Йорка в Ирландию. Первый полет был выполнен 20 июня, перевозки продолжались всю войну. Лодки получили собственные имена Excalibur, Excambian и Exeter. Одна лодка затонула в октябре 1942 года, но две другие выполняли задания в интересах Транспортного командования ВВС Армии США до конца 1944 года. Эксплуатация лодок продолжалась и после войны. Одна разбилась в 1947 году в районе Монтевидео, Уругвай. Уцелевшая VS-44 Excambian была восстановлена и с 1997 года находится в экспозиции Авиационного музея Новой Англии в Виндзор-Локс, Коннектикут.

Flight, September 1937

PATROL BOMBER
Trials of the New U.S. Navy Sikorsky: Cantilever Wing and "Full-depth" Hull

   THE marked resemblance of the new Sikorsky XPBS patrol bomber to our own Short Empire type of flying boat is an instance of how the design of such large boats is being directed, inevitably, into less mutable channels. Despite this affinity, the craft is essentially Sikorsky and is obviously a scaled-up and cleaned-up development of the successful S-42 model, the latest version of which is being used by Pan-American Airways for experimental transatlantic operation.
   According to the manufacturers, the XPBS "will afford the Navy Department an opportunity to compare the relative value as a National Defence weapon, both from a tactical and engineering viewpoint, of the large four-engine type and the smaller twin-engine type." The latter is exemplified in the Consolidated PBY boats now in extensive use.
   The new Sikorsky, which has four Pratt and Whitney Twin Wasp engines, has been under construction for more than two years. It is said that the mock-up alone, constructed of wood and fabric, took six months to complete.
   Those who have made long cruises in some of the older types of Service flying boats will be interested to learn that the XPBS is soundproofed throughout. Equipment includes a mechanic's workshop, a galley with electric stove, water distiller and dry ice refrigerator. Provision is made for the carriage of beaching gear.
   The armament includes bow, midships and tail gun turrets, the tail position being of exceptionally neat design.
   An innovation is the installation of a complete 110-volt electrical system with an auxiliary petrol engine.
   It may be significant that the wing-tip floats are not retractable as in the new Consolidated flying boats which have found such favour with the U.S. Navy. Obviously, the shape of the wing, the outer sections of which have a sharp taper does not lend itself easily to float retraction.
   In accordance with the U.S. Navy's policy with regard to prototypes, performance figures are being withheld, but it is safe to assume that the maximum speed of the XPBS lies very close to 200 m.p.h.
   Points which must have raised some problems in the design stages, due to the high-wing arrangement, are bomb stowage and methods of loading.
Авиакомпания AEA окрасила все свои самолеты VS-44 в те же цвета, в которые были окрашены морские круизные лайнеры фирмы-учредителя "Four Aces shipping line". Интерьер лодок был выполнен на высоком уровне, с полноценными спальными местами и кухней. Изображен самолет NC41881 Excambian в окраске военного времени.
Only three Sikorsky VS-44s were built, plus one military XPBS-1, on which the commercial variant was based. The first to fly, NX41880 (later NC41880), seen here, made its maiden flight on January 18, 1942, with Blair at the controls. The original Excalibur crashed taking off at Botwood on October 3, 1942, killing 11 of the 37 aboard.
After having been left derelict in Peru after a stint in South America in the 1950s, N41881 was acquired by Avalon Air Transport of California, which used it for the tourist trade to and from Catalina Island during 1957-67. It then passed to AAB, in whose colours it is seen here while in outside storage after being damaged in early 1969.
The Sikorsky XPBS-1 Patrol-Bomber Flying-boat (four 1,050 h.p. Pratt & Whitney "Twin-Wasp" engines).
The Sikorsky XPBS-1 Patrol-Bomber Flying-boat (four 1,050 h.p. Pratt & Whitney "Twin-Wasp" engines).
The new Sikorsky is much more eyeable than the S-42 model, due not only to its greater aerodynamic cleanness but to the shape of the wing and hull.
Последним самолетом Игоря Сикорского стала 40-местная летающая лодка VS-44, обладавшая беспрецедентными летными данными и на протяжении почти всей Второй мировой войны перевозившая людей и грузы через Атлантику.
The third VS-44, NC41882 Exeter, in AEA’s wartime colour scheme of sky-blue upper surfaces and fuselage and light grey undersides, probably at the Marine Air Terminal, La Guardia, circa June 1942. This too was lost, in Uruguay on August 15, 1947, some time after the aircraft had passed through several ownerships after AEA.
At Marine Air Terminal, La Guardia Field, May 1942
Incorrectly named "Excalibur" in the late 1950s
NC41881 during initial AEA operations
With Avalon Atr Transport, October 1958
Avlon Airlines' Sikorsky VS-44A N41881 photographed in 1965
At Charlotte Amalie, St Thomas, on September 10, 1976
Sole remaining example oj the Vought-Sikorsky VS-44-A (N41881; built 1943) 46-passenger, 185-m.p.h. cruise, flying-boat rides the step across Avalon Bay, Catalina Island. Powered by P. & W. R-1830-92s, the VS-44-A is a commercial adaptation of the Sikorsky XPBS-1 (Serial A-9995), a "one-off" U.S. Navy long-range patrol bomber of 1936. Concentration on quantity production of the Consolidated PBYs (R.A.F. Catalina) resulted in the 1942 cancellation of U.S.N, version of the VS-44-A - the JR2S-1 and JRK-1. Current owner, Avalon Air Transport of Long Beach, Calif.
The last Sikorsky VS-44A flying boat, N41881 Excambian, is to join the Bradley Air Museum in Windsor Locks, Connecticut, on permanent loan from the US Naval Air Museum in Pensacola, Florida.
A touch of glamour - Charles Blair and Maureen O’Hara in the cockpit of VS-44 Excalibur VII (the former Excambian), which AAB acquired from Avalon Air Transport in 1968. O’Hara starred in numerous films with John Wayne, who became a regular visitor to the Blairs’ home on St Croix, and who said of his frequent co-star, "She’s my kind of woman... a great guy".