Варианты
- Aerospatiale - Dauphin / SA.360 - 1972 - Франция
- Aerospatiale - Dauphin 2 / SA.365 / HH-65 - 1975 - Франция
- Harbin - Z-9 / WZ-9 - 1998 - Китай
- Eurocopter - X-3 - 2010 - International
- Harbin - WZ-19 - 2011 - Китай
Фотографии
-
Air International 2011-08 / T.Withington - X-Cubed /Technology/
Регистрационный номер: F-ZXXX [15] -
Air International 2011-08 / T.Withington - X-Cubed /Technology/
Регистрационный номер: F-ZXXX [15] -
Air International 2024-11 / J.Lake, G.Sands - Racing ahead
Регистрационный номер: F-ZXXX [15] Built in absolute secrecy by Airbus Helicopters, the X3 was a technology demonstrator within the the company for three years from September 2010. It reached a cruise speed of 220kts (410km/h), 50% faster than a conventional helicopter. It paved the way for the development of the RACER, which has a new cruise speed goal of 240kts (444km/h)
-
Авиация и Время 2010-05
Регистрационный номер: F-ZXXX [15] 6 сентября 2010г. во Франции на аэродроме Центра летных испытаний DGA в Истре начались летные испытания инновационного гибридного вертолета Eurocopter X3.
-
Мировая Авиация 229
Регистрационный номер: F-ZXXX [15] 29 ноября 2010г.: фирма «Eurocopter» выполнила первую задачу летных испытаний экспериментального гибридного вертолета XЗ - скорость горизонтального полета достигла 333 км/ч. В мае 2012 года модернизированный EC155 Dauphin в горизонтальном полете развил скорость 430 км/ч.
-
Air International 2011-08 / T.Withington - X-Cubed /Technology/
Регистрационный номер: F-ZXXX [15] X-3: скоростной гибрид. Демонстратор X-3 представляет собой глубоко модернизированный EC155 (использованы компоненты от EC145 и EC175 и двигатели от NH90). На X-3 установлено крыло небольшого размаха с тянущими винтами на законцовках. Тянущие винты приводятся теми же двумя ТВаД, которые работают на несущий винт. Частота вращения несущего винта в полете с большой скоростью уменьшается для снижения скорости потока воздуха на законцовках лопастей, а нагрузка с винта перераспределяется на крыло. Тянущие винты обеспечивают поступательную тягу в скоростном полете и предотвращают вращение вертолета на режиме висения. В 2011 году X-3 в демонстрационном полете развил скорость 430 км/ч.
-
Air International 2014-08 / News
Регистрационный номер: F-ZXXX [15] Eurocopter X3 F-ZXXX leading a Dassault Alpha Jet E of the Patrouille de France. The hybrid helicopter reused the fuselage from the AS365N4 development airframe.
Другие самолёты на фотографии: Dassault/Dornier Alpha Jet - International - 1973
-
Air International 2012-09 / News
Регистрационный номер: F-ZXXX [15] The Eurocopter X3 demonstrator is seen landing at the Pentagon in Washington, DC, at the conclusion of its tour of the United States.
-
Air International 2011-08 / T.Withington - X-Cubed /Technology/
Регистрационный номер: F-ZXXX [15] Eurocopter's X3 high speed helicopter technology demonstrator uses a number of components from the company's existing helicopter range, including the fuselage from the AS365 Dauphin family.
-
Air International 2011-08 / T.Withington - X-Cubed /Technology/
Регистрационный номер: F-ZXXX [15] The five-bladed wooden propellers utilised on the X3 are clearly visible in this picture. This provides the helicopter's forward thrust and can also be used to control torque.
-
Авиация и Космонавтика 2013-08 / А.Юргенсон - Ле Бурже 2013
Регистрационный номер: F-ZXXX [15] Другие самолёты на фотографии: Airbus A380 / A3XX - International - 2005
-
Авиация и Космонавтика 2013-08 / А.Юргенсон - Ле Бурже 2013
Регистрационный номер: F-ZXXX [15] Рекордный вертолет Еврокоптер X-3
-
Air International 2024-11 / J.Lake, G.Sands - Racing ahead
Регистрационный номер: F-WRAC [4] The propellers are two lateral "pusher" types. In addition to providing thrust for high-speed cruise, they counteract the main rotor's torque effect, so replacing the role of a conventional tail rotor
-
Air International 2024-11 / J.Lake, G.Sands - Racing ahead
Регистрационный номер: F-WRAC [4] The RACER is a high-speed helicopter demonstrator that aims to leverage increased speed to deliver significant added value for a wide range of missions such as EMS, SAR and commercial transportation
-
Air International 2024-11 / J.Lake, G.Sands - Racing ahead
Регистрационный номер: F-WRAC [4] he asymmetric tail boom benefits from the interaction from the main rotor wake to provide a significant contribution to the anti-torque function on RACER
-
Air International 2024-11 / J.Lake, G.Sands - Racing ahead
Регистрационный номер: F-WRAC [4] "The aim of the RACER is not to go as fast as possible, but to offer enhanced operational capabilities at the right price for missions where speed can really be an asset," says Julien Guitton
-
Авиация и Космонавтика 2013-01 / Новости мировой авиации
Регистрационный номер: F-ZXXX [15] Винтокрыл Еврокоптер X3
-
Air International 2011-08 / T.Withington - X-Cubed /Technology/
Регистрационный номер: F-ZXXX [15] The cockpit of the X3 is spacious and features a number of multifunction displays. The windscreen also offers a wide and clear field of view for the pilot.
-
Air International 2011-08 / T.Withington - X-Cubed /Technology/
Регистрационный номер: F-ZXXX [15] Behind the cockpit of the X3, the cabin is filled with test equipment to evaluate the aircraft's performance sensors can also be found positioned on the exterior of the aircraft.
-
Air International 2017-08 / Airscene
Airbus Helicopters says the RACER, which is due to fly in 2020, will offer a 50% increase in speed over a conventional helicopter.
-
Air International 2017-08 / Airscene
Elements of the X3 and Bluecopter, which respectively demonstrated the compound helicopter concept and an engine eco mode, are part of the RACER design.
-
Air International 2017-08 / Airscene
The unique box wing of the RACER is designed to provide maximum aerodynamic efficiency and lift in the cruise.
Airbus now intends to fly its RACER demonstrator in September 2021. -
Air International 2024-08 / P.Kennard - Hight-speed VTOL
Racer was launched under the European Clean Sky 2 programme which encourages the development of lower-emission air transport. Under the initiative Racer had to demonstrate a 20% reduction in fuel consumption and CO2 emissions compared with conventional aircraft of the same class. Racer reached all these targets on the first few test flights in April. Racer's wing takes the load off the rotor, reducing dynamic loads and vibration
-
Air International 2024-11 / J.Lake, G.Sands - Racing ahead
The only way to make a conventional helicopter fly faster and negate the speed restrictions placed upon it by the rotor blades is to add either a wing or a second rotor and propellers to increase the aircraft's speed
-
Авиация и Время 2018-05
16 октября 2018г. компания Airbus Helicopters распространила информацию о ходе программы создания концептуального вертолета Racer. Кроме несущего винта, машина будет оснащена двумя толкающими винтами, что должно обеспечить скорость не менее 400 км/ч. Начать летные испытания вертолета планируется в 2020 г.
-
Air International 2024-11 / J.Lake, G.Sands - Racing ahead
The RACER's two propellers are mounted on box wings joined at the tips by the propellers' bullet-shaped casing. The wings attain good cruise efficiency and have a small surface area above to minimise their interaction with the main rotor wake when the RACER is in the hover