RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Швеция

Год : 1991

Региональный пассажирский самолет с экипажем из двух человек

Saab 2000

   Производство Saab 340 завершилось в 1999 году.
   На основе этого достаточно удачного самолета компания разработала Saab 2000 с удлиненным фюзеляжем вместимостью до 58 пассажиров. Для снижения уровня шума в салоне более мощные двигатели отнесены дальше от фюзеляжа. В кабине летчиков установлен комплект приборного оборудования Collins Pro Line 4 с шестью электронно-лучевыми индикаторами. В конструкции увеличен процент использования композиционных материалов.
   Первый прототип Saab 2000 поднялся в воздух 26 марта 1992 года. Сертификат летной годности получен в марте 1994 года, коммерческая эксплуатация началась в сентябре 1994 года; первый заказчик - авиакомпания «Crossair».
   Но продажи шли плохо, и производство в 1999 году свернули после сборки всего 60 самолетов, включая два инспекционных Saab 2000FI для Управления гражданской авиации Японии.
   Позже Saab 2000 выбрали как платформу для РЛС Erieye. Первым заказчиком стал Пакистан; первый из четырех самолетов ВВС Пакистана получили в 2009 году.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Saab 2000

   Тип: региональный пассажирский самолет с экипажем из двух человек
   Силовая установка: два ТВД Rolls-Royce Allison AE2100A мощностью по 4152 л. с. (3096 кВт)
   Летные характеристики: макс. крейсерская скорость на высоте 7620 км - 682 км/ч; экономичная крейсерская скорость на высоте 9450 м - 594 км/ч; начальная скороподъемность 685 м/мин; практический потолок 9450 м; дальность с макс. полезной нагрузкой 2868 км
   Масса: пустого 13 800 кг; максимальная взлетная 22 800 кг
   Размеры: размах крыла 24,76 м; длина 27,28 м; высота 7,73 м; площадь крыла 55,74 м2
   Полезная нагрузка: до 58 пассажиров, максимальная масса полезной нагрузки 5900 кг

Показать полностью
  • Описание
  • Air International 1993-02 / B.Wheeler - SAAB 2000 An exercise in growth and commonality
    Регистрационный номер: SE-003   [3]

    With its swept tail, low wing and slim fuselage, Saab’s latest family member, the 2000, cuts an attractive image in the air as shown in this view of the third prototype SE-003. The type is scheduled to enter service with Crossair in September.

  • Авиация и Время 1998-04
    Регистрационный номер: SE-003   [3]

    SAAB 2000 - шведский вклад в развитие "коммютеров"

  • Мировая Авиация 247
    Регистрационный номер: SE-001   [2]

    26 марта 1992г.: впервые взлетел Saab 2000, сочетавший в себе скоростные качества реактивного лайнера с экономичностью турбовинтового.

  • Air International 1993-02 / B.Wheeler - SAAB 2000 An exercise in growth and commonality

    Making its Farnborough debut in 1992 alongside Saab 340B SE-C12, the Saab 2000 had first appeared publicly earlier in the year at Berlin, albeit briefly.

    Другие самолёты на фотографии: SAAB SAAB 340 - Швеция - 1983

  • Мировая Авиация 240
    Регистрационный номер: SE-003   [3]

    Третий Saab 2000 и Saab 340B (340-й построенный) из "American Eagle", партнера "Simmons Airlines". Saab 2000 не смог повторить успеха своего предшественника.

    Другие самолёты на фотографии: SAAB SAAB 340 - Швеция - 1983

  • Air International 2005-09 / News: Headline, Military, Civil, Accidents
    Регистрационный номер: HB-IZK   [2]

    Seen being rolled out of the Air Livery hangar at Southend on August 9, 2005 after respray in the colours of Romania’s Carpatair is former Crossair Saab 2000 HB-IZK (c/n 018), which had the Swiss registration taped back over its new one, YR-SBJ, for its ferry flight to Timisoara, Romania, later that day. It joins five other Saab 2000s and six Saab 340Bs already in service with the airline.

  • Мировая Авиация 240

    Региональная румынская "Carpatair" располагает шестью Saab 2000.

  • Air International 2006-11 / News: Headline, Military, Civil, Accidents, Airshow
    Регистрационный номер: SE-LSG

    Saab 2000 SE-LSG (c/n 055), previously operated by Blue1, has now joined City Airline, becoming the second of the type with the Swedish regional carrier. One operates on the new Stockholm/Bromma - Kristiansand route, which commenced on August 28, 2006, whilst the other is being used for charter flights out of Arlanda.

  • Air International 1993-02 / B.Wheeler - SAAB 2000 An exercise in growth and commonality
    Регистрационный номер: SE-001   [2]

    Indicative of the support given to the new aircraft by Crossair, the first prototype 2000 received the airline’s livery on the port side with the company scheme on the starboard side.

  • Мировая Авиация 240
    Регистрационный номер: SE-004

    Швейцарская "Crossair" первой заказала и получила как Saab 340, так и Saab 2000. На фотографии: четвертый построенный и первый поставленный "Crossair" региональный Saab 2000. Самолет еще несет регистрацию Швеции.

  • Air International 2002-07 / I.Goold - A Tale of Two Industries /Commercial/
    Регистрационный номер: HB-IZO

    Although Crossair, as such, has effectively ceased to exist, with the demise of national flag carrier Swissair it has been reborn as Swiss International Airlines and has added the majority of the former Swissair fleet to its own under the new name. Seen here at Dublin on May 16, 1998, is Saab 2000 Concordino HB-IZO, one of 34 in the Crossair fleet which have now transferred into the new operation.

  • Air Pictorial 1999-05 / R.Jackson - Airport Movements
    Регистрационный номер: HB-IYD

    Pictured at Birmingham on 30/3/99, Crossair’s Saab 2000 HB-IYD, which has the emblem of the Canton of Valais on the tail, advertises Sion’s bid to host the Winter Olympics in 2006. A decision on the venue will be made by the International Olympic Committee on June 19th

  • Air International 1995-08 / Airscene Headlines
    Регистрационный номер: HB-IZK   [2]

    Continuing Crossair's recent tradition of applying special schemes to its aircraft, the tenth Saab 2000 Concordino to be delivered, HB-IZK, has acquired 'The PHANTOM of the OPERA' titles along the full length of the black painted fuselage with a theatrical mask on the fin. The scheme was applied by AIM Aviation at Bournemouth, UK, in its Saab 2000 Completion Centre. Crossair has become one of the key sponsors of the famous musical which opens in Basel this October.

  • Мировая Авиация 240
    Регистрационный номер: SE-007

    "Deutsche BA" со штаб-квартирой в Мюнхене получила пять Saab 2000, сделка предусматривала опцион еще на пять самолетов, которые так и не были поставлены. Этот самолет был передан в лизинг французской "Regional Airlines of Nantes".

  • Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-01 - AIRCRAFT - FIXED-WING - CIVIL

    Saab 2000 customers initially included Deutsche BA (1999)

  • Air International 2007-11 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents
    Регистрационный номер: G-CERY   [2]

    Saab 2000 G-CERY (c/n 008, ex D-AOLA of OLT), seen here at Groningen-Eelde in the Netherlands on October 5, 2007 operating a scheduled flight from Norwich, is one of two additional Saab 2000s to join the Eastern Airways fleet. First to be delivered was G-CERZ (c/n 042, ex SE-LSA of City Airlines), which joined the fleet on August 24, whilst G-CERY entered service the following week. The airline now has six of the type in its fleet, in addition to 23 Jetstream 41s, making Eastern the largest operator in the world of the latter.

  • Air International 2009-01 / I.Goold - Full of eastern Pragmatism /Commercial/
    Регистрационный номер: G-CERZ

    Saab 2000 G-CERZ taxiing at Newcastle Airport whilst serving one of its UK domestic routes.

  • Air International 2009-01 / I.Goold - Full of eastern Pragmatism /Commercial/

    Jetstream 41 G-MAJU taxies behind a Saab 2000 at Aberdeen Airport. The two types complement each other well, with the larger aircraft being used on longer sectors and on routes with growing demand, and the smaller J41s serving the rest of the network.

    Другие самолёты на фотографии: Handley Page/BAe Jetstream / H.P.137 - Великобритания - 1967

  • Air International 2009-01 / I.Goold - Full of eastern Pragmatism /Commercial/
    Регистрационный номер: G-CERY   [2]

    Eastern Airways introduced its first Saab 2000 in 2003 and now has four of the type. The latest to enter service, G-CERY, was delivered to the airline in September 2007.

  • Air International 2017-03 / Commercial Turboprops /AirFocus/
    Регистрационный номер: HB-IZJ

    Only 56 Saab 2000s were built but 378 remain operational, including eight operated by the Swiss-based Etihad Regional.

  • Air International 2014-03 / News
    Регистрационный номер: HB-IZP

    Saab 2000 HB-IZP (c/n 031, ex N168GC) of Darwin Airline touches down at Rome-Fiumicino Airport, Italy, on January 23, 2014 at the end of a service from Geneva, Switzerland. The flight marked the start of operations by Etihad Regional, the aircraft being unveiled in its new brand colours the previous week. All ten Saab 2000s operated by Darwin will be repainted in the new livery by June. Etihad Regional is a partnership between Etihad Airways of the United Arab Emirates and Darwin Airline of Lugano, Switzerland.

  • Air International 2017-03 / Commercial Turboprops /AirFocus/
    Регистрационный номер: HB-IYI

    Etihad Regional Saab 2000 HB-IYI (c/n 16) at Bern, Switzerland.

  • Air Pictorial 1999-07 / E.Ferrighi - Italy's Airlines
    Регистрационный номер: SE-LSH

    Med Airlines was one of the last airlines to order Saab 2000s before the Swedish company announced it was ceasing production of the twin turboprop.

  • Мировая Авиация 240
    Регистрационный номер: SE-LSE

    Компания "Swelink", шведское отделение "Scandinavian Airlines Commuter", использовала шесть Saab 2000, арендованных у компании "Saab". Самолеты выполняли полеты из стокгольмского аэропорта Арланда. Самолет на фотографии с собственным названием "Gerd Viking" - четвертая арендованная компанией машина. В 2004 году "Swelink" вошла в состав национального авиаперевозчика SAS.
    Двигатели самолета Saab 2000 оснащены шестилопастными серповидными воздушными винтами. У них меньше частота вращения и уровень шума, чем у воздушных винтов двигателей самолета Saab 340.

  • Air International 2008-10 / D.Carrara - The Real CON AIR /Law enforcement/

    JPATS has a base in Aguadilla, Puerto Rico from where it operates a Beech 99 and this Saab 2000. Aircraft used by JPATS carry no titles - they don't want to attract attention to their role.

  • Air International 2023-06 / M.Broadbent - Euro freight
    Регистрационный номер: ES-NSJ

    Swedish company TAM flew its first Saab 2000 Cargo conversion in March 2023

  • Air International 2013-11 / J.Dorschner - Gulf Patrol /Military/

    Saab is offering to modify existing Saab 340 and Saab 2000 (on photo) regional airliners as maritime patrol or surveillance aircraft equipped to the customer's specification.

  • Air International 2013-11 / J.Dorschner - Gulf Surveillance /Military/

    The Saab 2000 AIRTRACER signals intelligence gathering system.

  • Air International 1993-02 / B.Wheeler - SAAB 2000 An exercise in growth and commonality

    To reduce interior noise, Saab selected slow turning, six bladed Dowty propellers for the 2000 and sited them at twice the distance from the fuselage sides as those on the 340.

  • Фотографии