Short SA.1 Sturgeon
Варианты:
Short - SA.1 Sturgeon - 1946 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1946


Twin-engined three-seat Naval Reconnaissance-Bomber
Описание
Фотографии
Short S.A.1/2 Sturgeon 1, 2, 3 и S.B.3

   Short Sturgeon проектировался в конце Второй мировой войны как палубный торпедоносец, бомбардировщик и разведчик для использования на новых авианосцах британских ВМС. Проект был направлен на рассмотрение Адмиралтейства, и разработчику удалось получить контракт на постройку трех прототипов. Однако в самом конце войны потребность в торпедоносцах отпала, и было принято решение переоборудовать самолет в скоростной буксировщик мишеней по техническому заданию Q.1/46. Первые два самолета S.A.1 Sturgeon S.Mk 1 были тренировочными и использовались для обучения стрелков, имея возможность установки вооружения. Третьим стал опытный самолет S.A.2 Sturgeon TT.Mk 2, после которого уже поступил заказ на 23 серийных самолета.
   Интересной особенностью самолетов было наличие соосных воздушных винтов на двух двигателях Rolls-Royce Merlin 140 мощностью 1660 л. с. - винты малого диаметра позволяли устанавливать двигатели в корневой части крыла, что придавало самолету компактность, когда консоли крыла были сложены.
   Самолет мог развивать максимальную скорость 595 км/ч и имел способность буксировать мишень с размахом крыла 9,75 м на высоте 10030 м. Часть самолетов TT.Mk 2 позже переоборудовали подстандарт Sturgeon TT.Mk 3 и использовали с береговых баз, в основном на Мальте.
<...>
The Short Sturgeon I Three-seat Naval Reconnaissance-Bomber (two Rolls-Royce Merlin 140 engines).
The Short Sturgeon I seen from underneath.
The first Sturgeon variant was, in the Author’s opinion, an attractive aircraft and this delightful view enhances that feeling. Note the camera positions on the bottom fuselage just beyond the wing trailing edge.
The first Sturgeon 1, RK787, made its maiden flight on May 18, 1948, piloted by J. S. Booth.
View of the first SA.1 prototype, RK787, photographed in June 1946 around the time of its first flight.
View of the first SA.1 prototype, RK787, photographed in June 1946 around the time of its first flight.
The Short Sturgeon I Naval Reconnaissance-Bomber with wings folded.
The impressive wing fold mechanism demonstrated by an SA.1, showing just how much the aeroplane could tuck itself in.
TT.2 front the front, showing the neat wing fold. The nose could also fold downwards to decrease the length.
T.T.2 TS476 makes a carrier landing. The extended nose allowed unobstructed use of the Vinten camera.
A Sturgeon TT.2 making a take-off from a carrier.
A T.T.2 demonstrates its short take-off.
Sturgeon VR363, piloted by Jock Eassie, tows off Tom Brooke-Smith in the SB.1 glider at Aldersgrove for its first towed flight on July 30, 1951.
First flown in 1948, VR371, the second prototype T.T.2, was still at Rochester in 1957.
Wg Cdr Maurice Smith in TS486 again. Both nose and wings folded for carrier stowage.
Wg Cdr Maurice A. Smith, DFC, brings Sturgeon T.T.2 TS486 alongside the Rapide photographic aircraft on April 13, 1951.
Even in its TT.2 target-tug version, the Sturgeon was a reasonable-looker. Not so the SB.3!
Short Sturgeon TT.2 target-towing aircraft.
A view of TT.2 TS4S8 on a sortie out of Sydenham. With the elongated nose, turret and other protuberances, the target-tug Sturgeon now had workmanlike appearance
TS486 displays the conspicuous black and yellow belly of a target tug.
Aerial view of TT.2 TS475 showing the guards and guides for the tow line.
Изображенный на фотографии Sturgeon TT.Mk 2 (TS475) был одним из пяти самолетов, переоборудованных в 1953 году под стандарт TT.Mk 3, в результате чего они лишились носовой станции и складывающегося крыла.
T.T.2 first prototype VR363 served as the tug for the S.B.1 experimental glider in 1951.
Booth brings in Sturgeon 2 VR363.
TARGET-TOWING STURGEON was photographed recently at Rochester airport, Kent, by Peter A. Shephard. This Merlin 140-powered Short S.B.9 Sturgeon TT. Mk. 3 (VR371) carries prototype "P" on fuselage. Note six-blade Rotol contra-prop and lengthened nose section.
TT.2 TS475 served as the ‘prototype’ TT.3.
T.T.3 TS475, converted from a T.T.2, at Sydenham in November 1953.
Short Sturgeon TT.3 TS492 "587/HF" of No. 728 F.R.U., R.N.A.S. Hal Far, Malta, during the summer of 1957. The modified nose and absence of arrester gear are apparent. Note the extra-large "ROYAL NAVY” inscription
The Fleet Air Arm night fighter development of the Sturgeon with two AJ.40s. Was this the S.41/SA.3?
Left, top to bottom: Sturgeon S.1; Sturgeon TT.2 (and front and plan views); Sturgeon TT.3; SB.3.