Short SC.1
Страна: Великобритания
Год: 1957


Одноместный экспериментальный самолет вертикального взлета и посадки
Метчик дюймовый http://www.glavit.ru.
Описание
Фотографии
Short. Экспериментальные самолеты 1951-1957

<...>
  Последним экспериментальным самолетом компании стал S.C.1, имевший дельтовидное крыло и использовавшийся для отработки двигателя Rolls-Royce RB.108 тягой 907 кг. После завершения первого этапа летных испытаний двигателя RB.108 последний был приспособлен в качестве подъемного для выполнения вертикального взлета и посадки.
  Компания "Short Brothers" получила от правительства контракт на постройку в рамках тактико-технического задания ER.143 двух экземпляров S.C.I. Получившийся в результате самолет не имел горизонтального хвостового оперения и оснащался низкорасположенным относительно большим дельтовидным крылом и неубирающимся трехопорным шасси. Один двигатель RB.108 был размещен в хвостовой части фюзеляжа и являлся маршевым (для горизонтального полета), а четыре других RB.108 располагались в фюзеляже в центре масс вертикально, единым блоком на платформе с карданным подвесом и являлись подъемными (для вертикального взлета/посадки). При вертикальном взлете и посадке, а также на малых скоростях управление осуществлялось при помощи реактивных сопел, размещенных на концах крыла, в носовой и хвостовой частях фюзеляжа. Трубопроводы подачи сжатого воздуха образовывали при этом закольцованную систему и питались от компрессоров всех пяти двигателей.
  Первый (обычный) полет состоялся 2 апреля 1957 года - на самолете был установлен только один маршевый RB.108. Второй самолет, уже оснащенный подъемными двигателями, совершил первое висение на привязи в мае 1958 года, первый свободный полет - 25 октября 1959 года, а первый переход из вертикального режима в горизонтальный был выполнен 6 апреля 1960 года.
  В июне 1963 года второй S.C.1 потерпел катастрофу и получил тяжелые повреждения, однако был восстановлен и даже успел вновь подняться в воздух до того момента, как программа дальнейших испытаний S.C.1 по соображениям экономии средств была прекращена. Но более важной причиной стало то, что разработанные для силовой установки самолета Harrier поворотные сопла позволили отказаться от использования большого количества двигателей - отдельно маршевых и подъемных. Впрочем, самолеты S.C.1 принимали участие в различных испытаниях еще вплоть до 1971 года.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Short SC.1

  Тип: одноместный экспериментальный самолет вертикального взлета и посадки
  Силовая установка: пять ТРД Rolls-Royce RB.108 тягой по 9,47 кН
  Летные характеристики: максимальная скорость на уровне моря 396 км/ч; практическая дальность 241 км
  Масса: максимальная взлетная при вертикальном взлете 3651 кг
  Размеры: размах крыла 7,16 м; длина 9,11 м
Short S.C.1 стал первым самолетом с вертикальным взлетом и посадкой, построенным в Великобритании. Он отличался наличием отдельных подъемных и маршевого двигателей.
XG900 out in the sunshine for the first time in many years.
Short SC.1 research aircraft (five Rolls-Royce RB.108 turbojet engines)
Британский СВВП SC.1
Tom Brooke-Smith flying XG900 at RAE Bedford in April 1960 during transitional flight trials.
Апрель - октябрь 1960г. 6 апреля свой первый полет совершил Short SC.1 - реактивный самолет вертикального взлета и посадки (VTOL). Это произошло на базе британских ВВС в Бедфорде. Машина была оснащена четырьмя турбореактивными двигателями Rolls-Royce RB.108. Short выполнил переходы от горизонтального полета на высоте 30 м к вертикальному снижению до высоты 6 м и обратный вертикальный подъем на прежнюю высоту.
A view from beneath showing the underside of the four vertically mounted RB 108 lift jets.
Short SC.1. На СВВП SC.1 стояло пять двигателей Rolls-Royce RB.108. Четыре из них использовались для создания вертикальной тяги, один, установленный в корне киля, только для создания пропульсивной тяги. Подъемные двигатели поворачивались в небольших пределах, облегчая переход из режима вертикального взлета в режим горизонтального полета и от режима горизонтального полета в режим вертикальной посадки. Устойчивость аппарата на режиме висения обеспечивали небольшие сопла, установленные в носовой и хвостовой частях фюзеляжа, а также на законцовках крыла.
Short SC.1 XG905 in 1964.
Британский экспериментальный аппарат ВВП: самолет SC-1 фирмы "Шорт"
Shorts' SC. I, of which two were built in the 1955 to 1956 period, developed to study the low speed end of a British research programme into VTOL. The basic propulsive layout adopted by Shorts can be seen in the ground view of the ill-fated second machine, XG 905. It consisted of a single, rear-mounted 2,130lb s.t. Rolls-Royce RB 108 for forward flight and four more RB 108s mounted vertically in the central fuselage to provide vertical lift. As was fast becoming the practice, puffer jets were used for attitude control while operating at low speed or in the hover. First flown conventionally on 2 April 1957, XG 905 hovered for the first time just over a year later, on 28 May 1958, which in turn led to the first full transitional flight on 6 April 1960. Sadly, XG 905 was to crash on 2 October 1963, fatally injuring its RAE test pilot. J. R. Green.
A particularly fitting photograph of Thomas W. 'Tom' Brooke-Smith with the Short SC. I as backdrop. As Shorts' Chief Test Pilot, Tom Brooke-Smith had nurtured this 'flat riser' with some potentially lethal handling aspects from inception through and beyond completion of the makers' testing phase. Indeed, it was during a later delivery flight that he was to bring the aircraft safely to rest, following the simultaneous bursting of several tyres at around 178mph during a conventional take-off. 'Tom' Brooke-Smith was one of the few who came to test flying via a non-military route, by gaining a pre-World War II civilian pilot's licence and wartime ferry flying with Britain's Air Transport Auxiliary.
Two views of the cockpit of Short S.C.1 XG900, taken on June 6б 1986 at the Science Museum's store at Hayes, Middlesex. The conventional control column was used for attitude control in all phases of flight. The four vertical engines were controlled in unison by a lift lever, similar to a helicopter's collective pitch control, mounted on the port side of the cockpit. To control the rearward-pointing propulsion engine the pilot could use a normal throttle (forward flight) or a twist-grip on the lift lever (transition flight). A feature of the S.C.1’s cockpit in the early days was an extra airspeed indicator which showed the aircraft's speed in backward as well as forward flight.
SHORT S.C.1. One of the fascinations for the student of aeronautical design is the diversity of approaches to the development of the theme. The V.T.O.L. (Vertical Take-off and Landing) project entrusted by the Ministry of Supply to Short Brothers and Harland Ltd . of Belfast, N. Ireland, is an excellent example of this observation.
At the present time no one can be absolutely certain that the form of V.T.O.L. as conceived by Short Brothers will take its place as accepted design practice or whether it will give ground to the Jet Flap. The Jet Flap was first conceived by Dr. B. Stratford in 1952 at the National Gas Turbine Establishment at Pyestock .
The Short S.C.1 owes its origin to the pioneering work undertaken by Rolls-Royce with the Nene-powered "Flying Bedstead", officially described as the Thrust Measuring Rig. But unlike the Rolls-Royce T.M.R. the Short S.C.I gives the appearance of being a "conventional" delta wing aircraft . A closer examination of the accompanying provisional three-view will indicate some of the unconventional attributes of the S.C.1.
At this early date no data has been made available for publication but the adoption of a small, lightweight ejector seat of the type installed in the Folland Gnat jet fighter has been mentioned.
Revealed for the first time, too, is the existence of the Rolls-Royce RB.10B turbojet which may be related to the RB.93 Soar of 1952. The Soar is an axial turbojet developing some 1,810-Ib. s.t. with the low power/weight ratio of 6.77:1.
The Short S.C.1 is said to have five RB.10Bs - four amidships for V.T.O.L. and a fifth in the conventional tail position. There are four additional outlets, fore and aft and under each wingtip to permit lateral and longitudinal control during critical slow-speed manoeuvring. Examination of the single photograph released on 18th December indicates that the nosewheel-type undercarriage is non-retracting.
Many months may pass before the Short S.C.1 is permitted anything more than tentative ground cushion hovering. Controlled free flight is obviously intended and sufficient wing area is provided to allow for gliding flight . There is so much new territory to be explored and the advances may be slow because the concept is revolutionary. One thing is certain . Without adequate silencing it is unlikely that commercial developments of this theme will be popular with the residents and neighbours of our airports .
SHORT S.C.1: As we close for press it is hoped that this interesting V.T.O.L. aircraft will be flown over from Bedford to demonstrate its capabilities, although a transition had not been effected at the time of writing. The S.C.1 has five 1,810-lb. s.t. Rolls-Royce R.B.108 turbojets, and overall dimensions are: Span. 23 ft. 6 in.; length 24 ft. 5 in., (including pitot head) 29 ft. 10in.