Farman F.430
Варианты:
Farman - F.430 - 1934 - Франция
Страна: Франция
Год: 1934


Легкий пассажирский самолет
ремонт световых коробов
Описание:
Семейство Farman F.430
Flight, May 1934
FRENCH REPLY TO THE "DRAGON"
Flight, November 1934
THE FOURTEENTH PARIS AERO SHOW
Фотографии

Семейство Farman F.430

Первым в семействе двухмоторных низкопланов стал Farman F.430 (F-ANBY), собранный в 1934 году - в комфортабельной закрытой кабине с большой площадью остекления размещались летчик и пятеро пассажиров. Шасси широкой колеи повышали безопасность взлета и посадки. Силовая установка - два мотора de Havilland Gipsy Major.
  F.431 демонстрировался на авиасалоне 1934 года в Париже. Были построены не менее двух таких самолетов с моторами Renault Bengali-Six мощностью по 185 л. с. Вариант с 180-сильными моторами Farman обозначался F.432.
  После национализации "Farman" вошла в конгломерат SNCAC, здесь был разработан варианте убираемым шасси, получивший обозначение Centre 433. Не исключено, что самолет не строили заново, а переделали из F.431.
  Прототип F.430 и два F.431 использовались как легкие транспортные самолеты на линиях, связывавших Париж с фешенебельным курортом Биарриц. Самолеты эксплуатировала дочерняя авиакомпания "Air Service" фирмы "Farman".


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Farman F.430

  Тип: легкий пассажирский самолет
  Силовая установка: два 4-цилиндровых рядных ПД с перевернутым блоком цилиндров de Havilland Gipsy Major мощностью по 130 л. с. (97 кВт)
  Летные характеристики: максимальная скорость 210 км/ч; нормальная крейсерская скорость 190 км/ч; практический потолок 4500 м; дальность 1000 км
  Масса: пустого снаряженного 1306 кг; максимальная взлетная 2200 кг
  Размеры: размах крыла 15,40 м; длина 11,70 м; высота 2,82 м; площадь крыла 36,00 м2

Flight, May 1934

FRENCH REPLY TO THE "DRAGON"
Imitation the sincerest Form of Flattery

  AT the Farman Works at Billancourt (Seine) a machine, whose appearance is being eagerly awaited in France, is nearing completion. It is the Farman Company's reply to the "Dragon" - a product of the epidemic of the "Dragonmania" which has existed on the Continent since the production of the de Havilland "Dragon" with its large payload per h.p. - and bears the type number F.430. Test flight should begin within a month. The machine is of wooden construction and is a low-wing cabin monoplane fitted with two de Havilland "Gipsy Major" engines. It is expected that the price will be about ?3,560. A second machine of similar type is to be fitted with a retractable undercarriage and two D.H. "Gipsy Six" engines.

FARMAN F. 430
2 "Gipsy Majors"

  Span 50 ft. 9 in. (15,5 m)
  Length 38 ft. 8 in. (11,8 m)
  Height 9 ft. 2 in. (2,8 m)
  Wing Area 377 sq. ft. (35 m'').
  Disposable load 1,102 lb. (600 kg)
  Gross flying weight 4,520 lb. (2 050 kg)
  Wing loading 12 lb./sq. ft. (58,5 kg/m2)
  Power loading 16-75 lb./h.p. (7-6 kg/h.p.)
  Maximum speed 127-3 m.p.h. (205 km/hr.)
  Cruising speed 99-4 m.p.h. (160 km/hr.)

Flight, November 1934

THE FOURTEENTH PARIS AERO SHOW

THE EXHIBITS DESCRIBED

Large Civil Machines

<...>
  The Farman 431, with Gipsy engines, has already been illustrated in Flight. At the Salon the latest version is fitted with Renault "Bengali Six" engines of 190 h.p. each, and is certainly one of the most beautifully finished machines exhibited. The fuselage, in general shape, is peculiarly reminiscent of the "Dragon," but, as it is a low-wing monoplane, the resemblance ends there.
  With a top speed of 245 km.p.h. (152 m.p.h.) the 431 has a performance which should make it a fairly attractive proposition to commercial users. The construction is mainly of plywood, and the fuselage has very large windows running the whole length of the cabin and giving considerably more light than is usual. The undercarriage is of the conventional three-strut type, and it is rather surprising to find that it is not retractile in standard form.
<...>
По обводам носовой части фюзеляжа F.430 сильно напоминает семейство de Havilland Dragon, сходство усиливается использованием моторов de Havilland Gipsy Major. Пассажирам обеспечен отличный обзор.
A FRENCH "DRAGON": This Gipsy-Farman, described in Flight of May 3, will be used on the Air France service between Paris and Biarritz. With five passengers and 220 Ib. of luggage, it has a maximum speed of 130 m.p.h. and a range of 625 miles.
A selection of oil coolers: (top left) Farman 431; (top right) P.Z.L. 24; (bottom left) Focke-Wulfe; (bottom right) Potez 54.
Farman F.430 2 Gipsy "Major" Engines.