Fokker C.V / C.VI
Варианты:
Fokker - C.V / C.VI - 1924 - Нидерланды
Страна: Нидерланды
Год: 1924


Двухместный самолет-разведчик, эскортный истребитель и легкий бомбардировщик
Описание:
C.V / C.VI
Fokker C.V и C.VI
Flight, April 1925
TWO NEW FOKKER MILITARY AEROPLANES
Flight, December 1926
The Paris Aero Show 1926
Flight, March 1927
THE FOKKER C.V.-D.
Фотографии

C.V / C.VI

Разведчик, легкий бомбардировщик и двухместный истребитель. Одномоторный биплан смешанной конструкции с неубирающимся шасси. Выпускался на колесном, лыжном и поплавковом шасси. Создан в КБ фирмы "NV Недерландше влиегтуигенфабрик Фоккер" под руководством Р. Плаца. Опытный образец C.V появился в 1922 г. Серийное производство начали на заводе "Фоккер" в Амстердаме в конце 1924 г. Впоследствии этот самолет строился по лицензии во многих странах мира. Различные варианты C.V выпускались заводами "Манфред Вайс" (Будапешт и Ферихеги, Венгрия), "Валтион лентоконетехдас" (Тампере, Финляндия), "Ромео" (Неаполь, Италия), "Хаеренс фливемаскин фабрик" (Кьеллер, Норвегия), EKW (Тун, Швейцария), "Дорнье" (Альтенрейн, Швейцария), авиамастерскими датских ВВС (Тойхугворксладерн), мастерскими CFM (Мальмслатт, Швеция). Всего построено свыше 1000 экз., в т.ч. более 600 - в Нидерландах. Экипаж самолета - 2 чел. Двигатель и вооружение в зависимости от модификации (обычно 2 - 4x7,69, бомбы до 100 кг).
Основные серийные модификации:
   - C.VA, ближний разведчик с мотором "Либерти", вооружение 4x7,9 (4x7,69);
   - C.VB, с крылом увеличенной площади, выпускался с моторами BMW IV, LD 12Db,HS 12Hb;
   - C.VC, легкий бомбардировщик для Боливии с мотором HS 51;
   - С.VD, ближний разведчик, полутораплан с новым трапециевидным крылом, вооружение 2 - 4x7,69(7,62);
   - С.VE, легкий бомбардировщик, вариант C.VD с крылом увеличенной площади и N-образными межкрыльными стойками (вместо V-образных), вооружение 2 - 3x7,69(7,62) бомбы до 200 кг, выпускался также в варианте двухместного истребителя;
   - FC.VE-400, вариант C.VE для эксплуатации в колониях с мотором "Лайон";
   - С.VM/26, вариант С.VD датской постройки с моторами LD 12Db и вооружением 3x8;
   - C.VM/33 (C.VE/33) с мотором "Пегасус" IIM2, усовершенствованный вариант C.VE для экспорта в Финляндию и Данию, самолеты датской постройки имели увеличенное вертикальное оперение.
На самолетах C.VD и C.VE в разных странах устанавливались двигатели LD12Db, BMW IV, BMW VI, "Юпитер", "Хорнет", "Конкверор", "Пантер", "Уосп", "Ягуар", "Меркьюри", "Лайон". C.VD голландских ВВС в 1934-35 гг. были модернизированы с заменой шасси и установкой двигателей "Кестрел" V. (как C.Vrr). В Дании C.VM/26 доработали под стандарт C.VE/33. В 1936 г. выпуск C.V почти повсеместно закончился. В Норвегии последние машины собрали в начале 1939 г.
Самолеты семейства C.V участвовали во многих вооруженных конфликтах по всему миру. Они состояли на вооружении в Нидерландах с апреля 1925 г., в Боливии - с 1925 г., в Дании - с начала 1926 г., в Венгрии, Швеции, Италии, Швейцарии - с 1927 г., в Норвегии - с 1928 г., в Финляндии - с марта 1935 г.
Итальянские Ro.1 (на базе C.VE) с конца 1927 г. применялись в Ливии против мятежных арабских племен. В декабре 1934 г. они совершили несколько налетов на абиссинские войска во время конфликта у оазиса Уал-Уал. С ноября 1935 г. по май 1936 г. итальянские "фоккеры" в широких масштабах применялись в войне с Абиссинией (Эфиопией) - как разведчики .легкие бомбардировщики и штурмовики. Позднее их использовали против эфиопских партизан.
Боливия использовала свои бипланы в ходе войны с Парагваем за район Гран-Чако в 1932 г.
К началу Второй мировой войны C.V сохранились в строю ВВС в Нидерландах, Дании, Норвегии и Финляндии. Норвежские самолеты использовались как дневные бомбардировщики весь период сопротивления агрессии Германии - с апреля по июнь 1940 г. Уцелевшие машины были эвакуированы в Финляндию, интернированы там и включены в финские ВВС. Датские C.VM были захвачены немцами в апреле 1940 г., в 1943 г. отправлены на Восточный фронт в качестве легких ночных бомбардировщиков. Голландские C.VD в мае 1940 г. внесли свой вклад в оборону страны как легкие дневные бомбардировщики и штурмовики. В частности, они штурмовали аэродромы Ипенбург и Валкенбург, где происходила высадка немецких десантников.
Финские самолеты участвовали в "зимней" войне с Советским Союзом; с ноября 1939 г. по февраль 1940 г. они действовали как разведчики и легкие ночные бомбардировщики в Карелии. Аналогичную работу возобновили и в июне 1941 г., а с февраля 1942 г. самолеты были переведены на ночную разведку и корректировку артиллерийского огня. Их использовали также для борьбы с партизанами. Большая часть финских C.V была выбита к началу 1943 г. С февраля 1945 г. уцелевшие самолеты законсервировали, но окончательно их сняли с вооружения только в мае 1946 г.


C.VE||
Размах:||15,3 м
Длина:||9,3 м
Моторы, количество х мощность:||1x780 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||2450 кг
Максимальная скорость:||320 км/ч
Практический потолок:||9300 м
Дальность:||1140 км

Fokker C.V и C.VI

Вне всякого сомнения, семейство самолетов C.V было одним из самых успешных среди военных самолетов в период 1920-1930-х годов. Первым представителем нового семейства стал прототип C.V, поднявшийся в воздух в мае 1924 года, причем самолеты этого семейства выпускались с различными двигателями и с пятью типами крыла. Модели C.V-A, C.V-B и C.V-C имели прямоугольные в плане крылья площадью соответственно 37,5 м2,40,8 м2 и 46,1 м2. Модели C.V-D и C.V-E получили сужающиеся крылья разного размаха, причем модель C.V-D имела площадь крыльев 28,8 м2 и V-образные стойки бипланной коробки, а модель C.V-E - N-образные стойки и площадь крыльев 39,3 м2. Модели C.V-D и C.V-E стали доступны только после января 1926 года. Все самолеты семейства C.V имели смешанную конструкцию, основа фюзеляжа - силовой каркас из стальных труб, а крыльев - силовой каркас из древесины.
   Эти машины быстро завоевали признание как надежные многоцелевые самолеты. Разработчик заявлял, что крылья и двигатели можно сменить всего за час, устанавливая при этом различные двигатели мощностью от 350 до 730 л. с. Среди первых заказчиков самолета C.V-E были Боливия и военно-морская авиация Голландии. Причем голландцы получили также 10 гидросамолетов C.V-W, которые были позднее переоборудованы в стандартные сухопутные C.V-C. Данные ранние варианты C.V обычно оснащались двигателями Hispano-Suiza мощностью 450 л. с. (336 кВт), хотя на некоторых из них устанавливали двигатели Lorraine-Dietrich мощностью 400 л. с. (298 кВт). Массовый выпуск самолетов данного семейства был сконцентрирован на полуторапланах C.V-D и C.V-E. Fokker C.V-D имел крылья меньшего размаха и представлял собой истребитель и самолет поддержки войск, а вторая модель - с увеличенным размахом крыльев - предназначалась для использования в качестве разведчика и бомбардировщика.
   Большинство самолетов C.V-D, состоявших на вооружении авиакорпуса голландской Армии, оснащались либо V-образными двигателями с жидкостным охлаждением Hispano-Suiza мощностью 350 или 450 л. с. (261 или 336 кВт), либо же звездообразными поршневыми двигателями воздушного охлаждения Armstrong Siddeley Jaguar мощностью 450 л.с. (336 кВт). Экспортные заказы включали поставки самолетов для Дании - один из самолетов получил звездообразный двигатель Bristol Pegasus мощностью 730 л. с. (544 кВт). Всего Данией были куплены 14 самолетов и 36 построены по лицензии, в последующем часть из этих самолетов была в 1940 году захвачена германскими войсками и использовалась в Люфтваффе летом 1944 года на Восточном фронте.
   Норвегия построила партию C.V-E, часть из которых оставалась в эксплуатации до 1940 года, Швеция приобрела восемь боевых C.V-E у компании "Fokker" и построила по лицензии еще 46 самолетов с двигателем Pegasus. Финляндия эксплуатировала 19 самолетов C.V-D и C.V-E, часть из которых была получена как новые, а еще три C.V-E - приобретены у Швеции и два C.V-D - у Норвегии. Швейцарские ВВС приобрели шесть новых C.V-E и еще 49 самолетов, построенных по лицензии в 1932- 1936 годах. Однако самым крупным эксплуатантом данных двух вариантов стала Италия - они строились по лицензии под обозначениями Meridionali Ro.1 (со звездообразным двигателем Bristol Jupiter мощностью 420 л. с.) и Ro.1bis (с двигателем Jupiter VIII постройки компании "Piaggio" мощностью 550 л. с).
   Манфред Вайсс из Венгрии приобрел три самолета C.V у "Fokker" и затем построил по лицензии не менее 100 самолетов под обозначениями WM-Budapest 9 с двигателем Jupiter, Budapest 11 и Budapest 14 с двигателями WM К-14 (Gnome Rhone 14K) венгерской постройки мощностью 870 л.с. (649 кВт). Модифицированный Вайссом самолет получил обозначение WM-21 Solyom и находился в эксплуатации в годы Второй мировой войны, в которой принял участие и ряд других самолетов семейства C.V - в Финляндии и Нидерландах, где на момент германского вторжения в эксплуатации имелись 28 боеготовых самолетов данного типа. Многие машины были уничтожены на аэродромах, но уцелевшие самолеты использовались голландскими военными в последующие пять суток, пока Голландия не капитулировала. Самыми долгоживущими оказались самолеты C.V-E нейтральной Швейцарии, где последний самолет был списан только в 1954 году - в конце службы он использовался в качестве буксировщика мишеней.


Варианты

   C.VI: неофициальное обозначение 26 самолетов C.V-D, переоборудованных под двигатели Hispano-Suiza мощностью 350 л.с. (261 кВт); использовались авиакорпусом голландской Армии


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Fokker C.V-D

   Тип: двухместный самолет-разведчик, эскортный истребитель и легкий бомбардировщик
   Силовая установка: один V-образный ПД Hispano-Suiza мощностью 450 л. с. (336 кВт)
   Летные характеристики: макс. скорость на высоте 4000 м - 225 км/ч; крейсерская скорость на оптимальной высоте 185 км/ч; практический потолок 5500 м; дальность полета 770 км
   Масса: пустого 1250 кг; максимальная взлетная 1850 кг
   Размеры: размах крыла 12,50 м; длина 9,50 м; высота 3,50 м; площадь крыльев 28,80 м2
   Вооружение: один или два 7,9-мм пулемета вверху носовой части фюзеляжа, один или два 7,9-мм наводимых пулемета в задней кабине, плюс до 200 кг бомб под нижним крылом

Flight, April 1925

TWO NEW FOKKER MILITARY AEROPLANES
The C.VI Biplane and the D.XIV Monoplane

   EVERY few weeks news reaches this country of a new type of Fokker aeroplane to be put through its "flight tests" The famous Dutch designer is a most prolific producer of new types, and the peculiar fuselage construction using welded-steel tubing which Fokker has developed and used for many years now, whatever theoretical objections may be raised against it, does have the advantage of avoiding premature standardisation. It is, almost literally, possible to change a design overnight, the Fokker system being extremely elastic. The wing construction also is simple, and geometric enlargements or reductions of an existing wing can be made with little difficulty. Hence, the Fokker works are able to bring out a variety of types in a relatively short space of time.
   The two latest types to be produced, of which particulars are available, are the C.VI and the D.XIV. The former is a two-seater biplane intended for artillery spotting, fighting, etc., and is generally similar to the C.V with the exception of the arrangement of the wings. In the new type these are of the "sesquiplan" type, with a large top plane and a diminutive bottom plane, a single pair of V-struts on each side transmitting torsional loads from the top plane via the lower plane to the fuselage, and serving in no way as lift struts.
   The engine mounting, of welded-steel tubing, is so arranged as to enable the whole engine unit to be removed and, if necessary, replaced by another in a very short space of time, the attachment to the main fuselage structure being by four bolts only. The C.VI is produced in two types, according to function and engine power. With a 12-cylinder Hispano-Suiza engine of 350 h.p. it is used as an artillery spotter, and has then a speed of 225 km./h. (140 m.p.h.), while the climb to 3,000 m. occupies 11 minutes. These performances refer to the machine carrying 580 kgs. (1,275 lbs.) useful load.
   When fitted with the 450 h.p. Hispano-Suiza engine the C.VI is used as a two-seater fighter, and a top speed of 250 kms./h. (155 m.p.h.) is then claimed for it, and a climb of 3,000 m. in 8 minutes and 5,000 m. (16,100 ft.) in 20 minutes.
<...>

Flight, December 1926

The Paris Aero Show 1926

FOKKER

   THE famous Dutch aircraft constructor, whose firm is the N. V, Nederlandsche Vliegtuigenfabriek of Amsterdam, will be represented by two aeroplanes, one a commercial type and one a military. The former is the three-engined monoplane type F.VII-3m., similar to that on which Commander Byrd flew to the North Pole, and the latter is the C.V. two-seater fighter.
<...>
   The Fokker C.V.- The machine exhibited at the Paris Show will be fitted with a 450 h.p. Hispano-Suiza engine, but this machine can be fitted with almost any engine, a list issued by the Fokker firm including no less than 10 different types, while the use of different wings etc., affords further combinations possible, so that the C.V. can justly be described as a “general-purpose" aeroplane. Furthermore, it can if desired, be supplied as a seaplane, so that there is practically no end to the variety of forms which the C.V. may take. The choice of wings for different purposes has been greatly facilitated by the cantilever wing arrangement, which calls for but a very few fittings.
   As shown at Paris, the Fokker C.V. will have the "D" cellule, i.e., wings giving a total area of 28-8 sq. m. Constructionally the machine follows normal practice in that it has the welded tube fuselage and the wooden wings with three-ply covering. The engine mounting, in order to allow of a rapid change-over to another type of engine, or of replacing a damaged engine, is a complete unit, attached to the fuselage by four bolts only.
   Specification of Fokker C.V :- Wing span, 12-5 m.; length overall, 9-53 m.; wing area, 28-8 sq. m.; weight of machine empty, 1,290 kg.; load 600 kg.; total loaded weight, 1,890 kg. Top speed 255 km./h.; low speed 95 km./h.; climb to 1,000 m. in 2-1 mins.; to 2,000 m. in 4-6 mins.; to 3,000 m. in 7-6 mins.; to 4,000 m. in 11-5 mins.; to 5,000 m. in 17 mins. Ceiling, 6,700 m. With a load of 800 kg. the following performances are obtained: top speed, 252 km./h.; low speed. 100 km./h. Climb to 2,000 m. in 5-6 mins.; to 5,000 m. in 23 mins. Ceiling, 6,300 m.


   AMONG their other distinctions the two machines exhibited on the Fokker stand had that of being the only machines to have arrived from their home stations by air, both flying to le Bourget and there dismantled for transport to the Grand Palais. Of the two the C.VD was borrowed at the last moment from the Dutch air service, where it had been in use for a considerable period, and had already done more than 160 hours' flying when it arrived at le Bourget. One would certainly never suspect this from the appearance of the machine which, apart from a few places on cockpit coamings, etc., where the paint had been rubbed off by the crew getting in and out, looks as good as new. Thus, it would seem that the Fokker machines are not only relatively cheap in first cost but are also able to stand up to hard wear – two qualities which do not always go hand in hand. The C.V. is already well known to our readers, and no detail reference seems to be required.
<...>
   On the Fokker stand was also exhibited a C.V. "nose" with "Jupiter" engine, demonstrating a special feature of all Fokker machines: that of having easily interchangeable engine units to suit various requirements. Altogether the Fokker stand was one worth a visit, and the fact that Mijnheer Stephan seems able to speak, in addition to his native tongue, French, German, English, Czech, and goodness knows how many other languages fluently, enabled visitors of all nationalities to obtain reliable information with a minimum of trouble. At a show like the Paris exhibition this is a point of no small importance, and is one which it might be well to learn from on this side of the Channel also.

Flight, March 1927

THE FOKKER C.V.-D.

   IN order to meet the demand for a military machine which would suit the requirements of various countries, and to avoid designing a machine specially to suit some individual requirement, the Dutch Fokker Company of Amsterdam produced a "general purpose," or standard, type of machine, known as the C.V. In this type it was possible, by means of a few quickly effected alterations, to have a machine which could be rendered suitable for every military purpose, yet possessing at the same time a performance equal to that obtained from a machine specially built for any particular purpose.
   That the Fokker C.V. has fulfilled this object has been demonstrated on frequent occasions and a number have been put into service in various parts of the world. The C.V. is a tractor fuselage biplane, which can be employed either as a two-seater fighter, artillery-spotter, etc., or else as a long-distance reconnaissance or day bombing machine. This dual "personality" is brought about by the simple expedient of interchangeable wings. In the former case - when the type is known as C.V-D. - medium-sized wings, as shown in the accompanying illustration, are fitted, which, as will be seen, comprise a fairly thick, straight, tapering top plane and a much smaller lower plane, with single V interplane struts. In the second case - known as type C.V-E - much larger wings are fitted, having a total area of 39-3 sq. m. (422-8 sq. ft.) as compared with 28-8 sq. m. (309-8 sq. ft.) in type C.V-D. Type C.V-D has a maximum load of 800 kg. (1,764 lbs.), whilst the C.V-E. has a maximum load of 1,000 kg. (2,205 lbs.).
   Apart from changing the wings, a further provision is made for adapting this machine to meet various requirements, in that the power plant is in the form of a standard detachable unit, so that, if required, different makes of engines may be installed, ranging from 250 h.p. to 260 h.p. In the model illustrated herewith, the Armstrong-Siddeley 425 h.p. "Jaguar" is fitted, but the engine unit - which is attached to the fuselage by four bolts only - may be adapted for the mounting of other types of engines, air-cooled radial or water-cooled in line "V" and "broad-arrow." We give an illustration showing two examples of this power-plant unit.
   The fuel tanks of the C.V. are carried in the top plane, and have a capacity of 485 litres (107 gals.) and 800 litres (176 gals.) in the types "D" and "E" respectively.
   As regards performance, etc., there is, of course, a certain variation according to the type of engine installed, or wings fitted, but to give our readers a general idea as to the characteristics of this machine, we give below some figures concerning the model illustrated - the C.V-D with "Jaguar" engine - and its alternative type, "E." It will be seen that this 'bus gives good all-round performance, and we understand that it is very easy to fly, is controllable, can be stunted, and lands well.
   D. E.
   Span 41 ft. 50 ft. 2 ins.
   Length 31 ft. 31 ft.
   Height 10 ft. 9 ins. 11 ft.
   Area 309-8 sq. ft. 422-8 sq. ft.
   Weight empty 1,502-6 lbs. 2,745-2 lbs.
   Useful load 1,323 lbs. 2,205 lbs.
   Weight laden 3,825-6 lbs. 4,950-2 lbs.
   Weight per h.p. 8-6 lbs. 11-2 lbs.
   Weight per sq. ft. 12-3 lbs. 11-6 lbs.
   Speed range 56-138 m.p.h. 56-130 m.p.h.
   Climb to 3,280 ft. 3-5 mins. 3-7 mins.
   ,, 6,560 ft. 7 mins. 10-3 mins.
   ,, 13,120 ft. 19 mins. 31 mins.
   Ceiling 20,864 ft. 18,040 ft.
Швейцарские C.V-E закончили свою карьеру как буксировщики мишеней, прослужив дольше всех остальных машин данного типа.
ВВС Дании. Данный Fokker C.V в середине 1930-х годов принадлежал 3-й эскадрилье Королевских ВВС Дании (Haerens Flyvertropper).
Люфтваффе. Данный Fokker C.V-Е принадлежал 2-й эскадрилье 11-й ночной авиагруппы, действовавшей в августе 1944 года с аэродрома Ракла (Эстония). В октябре 1944 года перебежчики перелетели на самолете, принадлежавшем ранее датским ВВС, в Швецию. В 1947 году его вернули Дании.
Биплан Фоккер C.VD стоит в экспозиции авиационного музея "Авиодом" в Амстердаме
The Fokker C.VI, with B.M.W. engine and nose radiator.
The latest type of B.M.W. engine in the Fokker C.VI.
Fokker C.VEs.
NAPIERS FOR DUTCH EAST INDIES: The machine shown above is a Fokker, type C.V., one of a batch built by the Fokker works for the Dutch East Indian Military Air Force. It is a two-seater reconnaissance biplane with Napier "Lion" engine, and is credited with a top speed of 147 m.p.h., a ceiling of 21,300 ft., and a useful load of 2,112 lb. The famous Dutch designer shows a decided preference for British aero engines.
Устаревший «Фоккер» C.V
FOKKERS FOR DENMARK: The Fokker C.V-E (Bristol "Pegasus") being supplied to the Danish Army Air Service.
A Fokker CV (Reconnaissance) of the Danish Army Air Force.
Этот бывший датский CVM/33 использовался немцами как легкий ночной бомбардировщик Осенью 1944 г. советские войска захватили его на аэродроме в Таллине
Разведчик Фоккер CV-E.
Fokker C.V. Observation Biplanes of the Finnish Air Force.
Самолеты C.V-E финских ВВС в 1935 году. C.V-E - самый многочисленный вариант данного семейства.
Фоккер С.VM/33 финских ВВС, 1943 г.
Легкий бомбардировщик Блэкберн "Райпон" (Fokker C.V ???).
Fokker C.VE with ski landing gear.
INTERNATIONAL APPRECIATION :This photograph shows a batch of Fokker aeroplanes outside the flying sheds at Schiphol aerodrome, Amsterdam. On the left are four C.V.'s for the Swedish Air Force. Next comes "Mr." Carbery's Universal. Next to that is an F. VII built for the Danish Air Traffic Co. An F. VII-3m for the Nederlandsch-Indische Luchtvaart Maatschappy follows, and in the foreground is an F. VII built for Poland. The C.V.'s and one of the F. VII's are fitted with "Jupiter"engines, while the F. VII-3m has three Armstrong-Siddeley "Lynx" engines. The latter machine is one of a batch to be used in the Dutch East Indies
THE "JUPITER" AND NOBILE'S RESCUER: Our picture shows Lieut. Lundborg, of the Swedish Army (right), with his mechanic and a Fokker C.V. fitted with a Bristol "Jupiter" engine. It was Lieut. Lundborg who rescued Gen. Nobile, and who was himself stranded with the remaining members of the Italia's crew when he damaged his machine on landing after his second rescue trip
Датские ВВС эксплуатировали C.V-E голландской постройки. Модификации D и E - полуторапланы, нижнее крыло имело меньший размах.
The Nordic Cup Race: The Fokker S.6.A. (Bristol Pegasus) on which Lt. L. G. H. Thunberg, of the Swedish Royal Air Force, won the race
Fokker C.VD.
Fokker C.V of the clandestine Hungarian Air Force carrying civil registration H-M??? The numeral is an LUH serial.
WM Fokker C.Vd with ‘N’struts. Insignia is for an exercise conducted in the autumn of 1932. Note the Hungarian colours (red top, white and green) on the fin and rudder.
FOKKER C.V.D. A multi-purpose machine, the Fokker C.V.D. of the late 'twenties was one of a series of biplanes intended for fighting, reconnaissance, or artillery spotting. The version illustrated had the 400-h.p. Bristol Jupiter radial, but the 450-h. p. Hispano-Suiza could be fitted . A two-seat, the C.V.D. had a span of 41 ft. and a maximum speed of 158 m.p.h. Either two fixed guns firing forward plus two in the rear cockpit, or a single gun forward and another aft could be fitted.
The Fokker C.V.-D.: Three-quarter front view of the Dutch "general purpose" Military biplane, fitted with a 425 h.p. Siddeley "Jaguar" engine.
A FOKKER-"JAGUAR" COMBINATION: The Fokker C.VI Observation biplane, fitted, with an Armstrong-Siddeley "Jaguar" supercharged engine. This machine is a development of the Fokker C.V.D., previously described in "FLIGHT."
THE ARMSTRONG-SIDDELEY ABROAD: Successful Fokker-Armstrong Siddeley combination. C.VI reconnaissance machine, which is fitted with the 385 h.p. "Jaguar."
C.VI представлял собой вариант C.V-D с новой силовой установкой, в небольших количествах он состоял на вооружении авиакорпуса Армии Голландии.
The Fokker C.VI is an artillery-spotter (two-seater), with Hispano-Suiza engine.
THE FOKKER C. V. can be supplied with a number of different engines, and can be quickly converted into a two-seater fighter, a reconnaissance machine, a bomber, or even a school machine.
На самолетах C.V ставились рядные и звездообразные двигатели. На снимке голландский CV-D.
The illustration shows formation of Fokker C.V.D. Two Sealer Fighters of the Royal Dutch Air Force.
"FORMATING" AT ROTTERDAM: Capt. Versteegh's squadron forming up for their display
A VERY FINE SQUADRON: The two photographs show a flight of Fokker C.V.'s, which gave some excellent demonstrations of formation flying. Under the leadership of Capt. Versteegh, the Dutch pilots approach more nearly to British R.A.F. standards than any we have seen.
The Fokker Stand: On the extreme left a "nose" with "Jupiter" engine. Then a C.V.D. with Hispano engine and, on the right, the F.VII 3M with three Siddeley "Lynx" engines.
THE DANISH ARMY AIR FORCE STAND: The machine in the foreground is a Danish Fokker with Bristol "Pegasus" engine. Beyond it, on the left, can just be seen the de Havilland "Tiger Moth."
The Fokker C.V.-D.: Two of the detachable power-plant units, by means of which various types of engines may be installed, easily and quickly.
The "dropping" petrol tank of the Fokker C.V.
Голландский истребитель "Фоккер" D-XVII (C-VD ???), поврежденный и захваченный немцами.
THE ROYAL DANISH FLYING TROOPS have adopted the modified Fokker C.V.-E two-seaters as the standard army cooperation and reconnaissance 'planes. The engine chosen is the Bristol "Pegasus" RADIAL AIR-COOLED ENGINE
The tail-trimming gear on the Fokker C.V. The pilot rotates the worm shaft, which operates the crank arm that engages with the leading edge of the tail plane.
Fokker C.VE/33 (C.VM/33) (вариант для Финляндии)