MBB Bo-105
Страна: Германия
Год: 1967
Вертолет

Four/five-seat light helicopter
Jane's Encyclopedia of Aviation
Фотографии:

Цветные фото (50)

Jane's Encyclopedia of Aviation

MBB BO 105 (Germany)
   The prototype of this five-seat light utility helicopter flew for the first time in 1967. The original production version was the BO 105C powered by two 298 kW (400 shp) Allison 250-C20 turboshaft engines. This is no longer available. The current models are the BO-105CB powered by two 313 kW (420 shp) Allison 250-C20B engines and the standard production model since 1975; BO 105CBS with increased seating or cargo capacity in a 0.25 m (9 3/4 in) longer fuselage, available in five-seat executive or six-seat high-density configurations; BO 105D, a variant supplied to the UK with modified equipment; BO 105L, deliveries of which began in 1980; BO 105M (VBH) liaison and observation helicopter for the German Army, with uprated engines and transmission (227 ordered to replace Alouette IIs); and the BO 105P (PAH-1) anti-tank version, with outriggers able to carry six Hot missiles; procurement of 212 PAH-1s by the German Army began in 1979.

Data (BO 105CB): Engines as above Main rotor diameter 9.84 m (32 ft 3 1/2 in) Length overall 11.86 m (38 ft 11 in) Max T-O weight 2,300 kg (5,070 lb) Max cruising speed 245 km/h (152 mph) Range 656 km (408 miles) Accommodation five persons or pilot and two stretchers or freight
Germany
Based on the popular BO 105CBS, the higher performance Eurocopter EC Super 5 is derived from the German Army PAH-1 upgrade programme and features new main rotor blades, greater lift and payload capability, reduced direct maintenance costs and fuel consumption, improved stability and better single-engine operation.
В 1972 году немецкая автомобильная организация ADAC и баварская полиция стали стартовыми заказчиками вертолетов Bo 105, которые использовались в качестве полицейских и медико-эвакуационных.
EC Super Five operated by the German Interior Ministry's air rescue service (1999)
Начиная с 2007 года, немецкие вертолеты PAH-1 стали постепенно заменяться на новейшие ударные вертолеты Tiger. Около 100 снятых с вооружения PAH-1 лишились вооружения и под обозначением Bo 105P-1M поступили на вооружение трех подразделений армейской авиации Германии (HFlgUStff 1, 10 и 100) в качестве разведывательных и многоцелевых.
Модернизированный противотанковый вертолет PAH-1A1 армейской авиации ФРГ вооружен уже ПТРК HOT2. Пусковые трубы расположены по-иному. Все PAH-1 уже сняты с эксплуатации как ударные машины, лишились вооружения и заменили более ранние Bo 105M VBH в роли разведывательных и связных.
Kampfhubschrauberregiment (KHR) 36 painted MBB Bo-105P1 87+38 in this striking special scheme to celebrate the 50-year association between German Army Aviation and the town of Fritzlar, where the unit is based. KHR-36 will became the first German unit to convert to the Eurocopter Tiger later this year.
German Army Bo105 87+51 from Kampfhubschrauberregiment 36 (KHR36) ‘Kurhessen’ at Fritzlar was painted in a special colour scheme for the fly-out of the type from the base on November 26, 2014. The type has been in service at Fritzlar since 1978, but KHR36 will hand over its remaining Bo105s at the year-end to the Heeresfliegerwaffen: (German Army Aviation School) at Buckeburg and then operate only the Tiger UHT helicopter.
Two MBB Bo 105Ps have received special schemes to mark the end of operations by Kampfhubschrauberregiment 26 (KHR 26, Attack Helicopter Regiment 26) at Roth. Bo 105P1 86+49 (w/n 6049) carries the hornet emblem of the unit on its rear cabin, while Bo 105P1M 87+28 (w/n 6128) features saluting soldiers in front of Roth's skyline. The regiment is due to be disbanded in October 2013, with its Bo 105s passing to the last units that fly the type, at Celle and Fassberg.
Germany’s Heersflieger flew its final flight with the MBB Bo 105 at Celle Air Base on December 13, 2016. Bo 105P 87+62, the aircraft painted in a special colour scheme to mark the type’s retirement, made its final landing at 1412 local time ending 37 years of service with the Heersflieger.
After 43 years of reliable service and over one million flight hours with the Heersflieger (German Army Aviation), the Bo105 will be retired on December 31, 2016.
Netherlands
Вертолеты Bo 105 весьма востребованы полицией во многих странах мира и приняты в эксплуатацию в правоохранительных органах Албании, Аргентины, Германии, Греции, Индонезии, Иордании, Испании, Кении, Перу, Тринидада и Тобаго, Филиппин, Чили, Чехии и ЮАР, а также департамента полиции Нью-Йорка и полиции штата Вирджиния. Изображенный Bo 105C до недавнего времени принадлежал голландской полиции, но затем его сменил EC135.
A BO 105C of No 299 Sqn at Deelen.
UK
Royal Marines Falklands veteran, Capt Richard Brocklehurst, pilot, and Sergeant John Galbally, observer, discuss the approach route across the water-meadows, with PAS “Bravo" at rest on the landing site beside Salisbury Cathedral.
The rapidly expanding role of police aviation is dominated by two principal types of helicopter, both produced by the Eurocopter combine: the Deutsche Aerospace (MBB) BO-105 and the Aerospatiale AS.355F Twin Squirrel.
На фотографии - вариант Bo 105D, сертифицированный в Великобритании для использования в прибрежных районах (полеты над морем) и в середине 1970-х - 1980-х годов обслуживавший британскую организацию службы маяков "Trinity House". На шасси видны баллонеты для посадки на воду.
Авиационная медицинская служба Восточной Англии в настоящее время эксплуатирует вертолеты BK117C-1 и ВО 105, но последние в ближайшее время будут сняты с эксплуатации.
Spain
A CASA-assembled BO 105GSH of BHELA I, showing the 20-mm cannon beneath the fuselage
The BO 105 ATH variant, showing launching rails for the HOT missiles.
Spanish Aduanas/Agencia Tributaria (Customs/Tax Agency) MBB BO-105 EC-DVK seen on April 15, 2007 at Vigo Airport, one of the type's regular detachment bases along the Spanish Coast. The helicopter wears a new colour scheme that is being progressively applied to the whole fleet, whilst it has also been recently fitted with a new forward-looking infra-red turret on the port side to search, track and identify suspect vessels. EC-DVK was the first helicopter to enter service with the Aduanas, in July 1985, and has since been joined by three more BO-105s, a BK-117 and, more recently, three AS365 Dauphins. One of the BO-105s was, however, lost in a fatal accident in November 1989.
Czech
Вертолет MBB BO 105 очень популярен в полицейской авиации. Полиция Праги, Чехия, активно эксплуатировала BO 105 до закупки в 2010 году восьми EC 135. Пражская полиция также располагает шестью Bell 412.
Albania
Албанские Вооруженные силы получили в 2006 году 12 вертолетов Bo 105E-4. На фотографии - первый из шести вертолетов, поставленных в авиабригаду, остальные машины переданы различным министерствам страны. Армейские Bo 105 вместе с переданными итальянской армией вертолетами AB.205 и AB.206 вошли в состав вертолетного полка, дислоцированного около Тираны.
Russia
Three Bo105CBS-5s, in service since 1994, are used to provide helicopter emergency medical services for Russia’s Ministry of Health.
The Bo105CBS-5, an integral component of the rapidly deployable global rescue systems, being unloaded from a Il-76TD during the recovery operation following the Sukhoi SSJ100 Superjet crash in Indonesia in 2012.
Japan
Вулканические горы Японии представляют особую привлекательность для альпинистов, поэтому горно-спасательной службе приходится быть начеку постоянно. На фотографии - японский спасательный BO 105.
Indonesia
IPTN-built NBO-105 CB, operated with searchlight and stabilised sensor turret by the Indonesian police (1999)
The aviation component of the Indonesian Army, the TNI-AD, is receiving, like the two other armed services, a number of Nurtanio-assembled BO 105 helicopters, such as that seen here equipped with rocket pods. The first export customer for BO 105s from the Nurtanio line is the Royal Malaysian Air Force which has ordered 10-12 helicopters of this type. Late this year, a start will be made on the licence manufacturing programme of the AS 332 Super Puma 21-seat medium transport helicopter, and the Nurtanio product line will be still further broadened with the 35-seat CN-235 transport now undergoing design definition as a collaborative venture with CASA. Plans also exist for a 70-seat transport.
NBO 105CB индонезийских ВМС на палубе австралийского фрегата, 2011 год. В течение 1976-2011 годов индонезийская компания IPTN выпустила 123 вертолета семейства Bo 105 под обозначением NBO 105. Они поступили в национальные СВ, ВВС, ВМС и полицию.
Philippines
One of the three MBB BO 105 helicopters assembled by the National Aero Manufacturing Corporation so far delivered to the 205th Airlift Wing is seen here with rocket armament, with a Navy Islander in the background.
Bahrain
В 1976-1977 годах Королевские ВВС Бахрейна получили три вертолета Bo 105C. Вертолеты входили в состав 10-й вспомогательной/транспортной вертолетной эскадрильи, дислоцировавшейся на авиабазе Аль-Рифа. Бахрейнские ВМС получили два Bo 105CBS-4, оснащенных РЛС и базировавшихся на фрегате "Сабха".
Brunei
Captain Ishak flies an MBB BO 105 (serial AMDB-126) from No 2 Squadron of the Askar Melayu Diraja Brunei over Brunei Bay.
USA
The National Test Pilot School runs a complete range of courses for both fixed and rotary-wing students. The Bo 105 is one of the important assets used for the latter.
Two NTPS instructors pause for a photo between training sessions in the Bo 105M.
Canada
The 52nd production Eurocopter Canada BO 105 LS prior to delivery in August 1998 (1999)
One of the pair of MBB BO 105CBS helicopters acquired in 1983 carries supplies to repair the lighthouse on Sambro Island.
Argentina
A mix of BO 105As and the longer-fuselage BO 105CBS versions of the MBB helicopter equip the Escuadron Aereo of the Buenos Aires Police. Tasks include surveillance, patrol, search and rescue, aeromedical evacuation, logistical and staff transport.
A Bo 105CBS takes off from Don Torcuato, 15 miles outside downtown Buenos Aires.
Mexico
Eurocopter BO 105 LSA-3 Super Lifter in the foothills of the 5,452 m (17,887 ft) Mount Popocatepetl, Mexico (1998)
В ряде стран Bo 105 успешно применяется и как корабельный. На фотографии - Bo 105CBS-5 авиации ВМС Мексики во время учения в 2009 году дает залп 70-мм НАР по мишени - списанному американскому эсминцу. ВМС Мексики располагают 11 вертолетами, в составе двух патрульных эскадрилий корабельного базирования.
Bo 105 принят на вооружения ВМС ряда стран Латинской Америки в качестве вертолета берегового или корабельного базирования. На фотографии - патрульный Bo 105CB мексиканских ВМС, оснащенный поисковой РЛС и баллонетами на полозковом шасси.
Chile
Моряки крейсера УРО "Томас С. Гейтс" (CG 51) обеспечивают прием одного из семи вертолетов Bo 105CBS чилийских ВМС во время международных учений в Карибском бассейне в 2005 году. Под обтекателем расположена антенна поисковой и метео-РЛС Telephonies RDR-1400 (рабочий диапазон частот - X).
Bo 105 LS был разработан для эксплуатации в горных районах и жарком климате, он прошел сертификацию на осуществление взлета/посадки на высотах до 6096 м. На фотографии - чилийский вертолет в Андах.
Uruguay
The Uruguayan Navy's new fleet of ex-German Army BO-105s lined up on the ramp at Base Aeronaval 2 C/C Carlos Curbelo on August 7, 2007, just a week or so after their arrival by sea from Germany. At present the helicopters still retain their German camouflage and are devoid of either their former or any new serials.
 
Вертолеты привнесли новое измерение в поле боя, однако специализированные боевые вертолеты появились не сразу. Одной из альтернатив специальному ударному вертолету являлся BO-105.
Eurocopter BO 105 rotor head (1997)