Fairey Gannet AEW
Fairey - Gannet AEW - 1958 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1958

Fairey Gannet

  Флоту потребовался самолет радиолокационного дозора для замены Skyraider, что привело к появлению в 1957 году модификации Gannet AEW.Mk 3, которая выполнила первый полет в августе 1958 года. За прототипом построили 43 серийных самолета с двигателем Double Mamba Mk 112 мощностью 3875 л. с. Самолет AEW Mk 3 отличался совершенно новым фюзеляжем и опорами шасси с удлиненными стойками, этот вариант был принят на вооружение в 1960 году и поступил на вооружение только одной, 849-и, эскадрильи. Gannet AEW.Mk 3 стал последним самолетом марки Fairey, принятым на вооружение авиации Королевских ВМС Великобритании.
  Gannet британского флота стали также последними обычными (стандартными) самолетами, принятыми на вооружение британской палубной авиации. Последний Gannet AEW.Mk 3 снят с вооружения в конце 1978 года. Gannet AS.Mk 1 и Gannet AS.Mk 4 были заменены вертолетами Westland Wessex к 1961 году, но часть Gannet AS.Mk 4 прошли модернизацию (установлены новые РЛС и БРЭО), после чего стали обозначаться AS.Mk 6; они состояли на вооружении 831-й эскадрильи.
"Гэнит"AEW.3, 849-я эскадрилья FAA, авиабаза Лоссимаут, Морэй, Великобритания, 1978г.
"Гэнит"AEW.3 на палубе авианосца "Арк Ройял", под крылом самолета - подвесные топливные баки.
The Royal Navy preceded the RAF in adopting aircraft for the AEW role, but when HMS "Ark Royal" was decommissioned and the last Gannet AEW Mk 3 was retired, no AEW replacement was provided.
На самолетах AEW.Mk 3 под нижней частью фюзеляжа монтировался большой обтекатель антенны РЛС.
Gannet AEW.Mk 3 из 849-й эскадрильи стартует с катапульты авианосца "Арк Ройял". Хорошо виден массивный обтекатель РЛС AN/APS-20.
Английский палубный самолет ДРЛО "Ганнет" AEW.3
With undercarriage doors closing and flaps still extended, another of H. Q. Flight's Gannet AEW.3s, XL502, gets airborne from Lossiemouth on a dull day
On 7th July 1977 No. 849 Squadron, one of the Royal Navy's Iew remaining fixed-wing units, celebrated 25 years of continuous commission. Its task throughout this period has been airborne early warning, initially flying Douglas Skyraider AEW.1s and then, since February 1960, Fairey Gannet AEW.3s. Three of the squadron's current Gannets are shown in the accompanying photo - two of them from 849's base at R.A.F. Lossiemouth and the third from "8" Flight which embarks in H.M.S. "Ark Royal".
The Fairey Gannet A.E.W.3 will eventually replace the Douglas Skyraider now in service with the Royal Navy. The dimensions of the A.E.W.3 are: span 54 ft, 6 in., length 44 ft. 0 in., height 16 ft. 10 in.
Gannet AEW.3 XL500/"760" of No.849's H.Q. Flight shortly after take-off. Note that only one underwing tank is normally carried
"Гэнит"AEW.3 садится на палубу авианосца.
The Fairey Gannet AEW Mk 3 - seen in this April 1962 picture about to pick up the arrester wire on HMS “Ark Royal“ - was the first British aircraft developed for the airborne early warning role.
Gannet AEW.3 XL482 of "B" Flight, No. 849 Squadron
AEW.3 в одном из авиамузеев.
"Гэннит" AEW.Mk 3
Starting-up Gannet AEW.3 XL482/"761" of H.Q. Flight, No. 849 Squadron; first Mamba to start drives the rear prop
AEW.3 XL450/"042" of "B" Flight, from H.M.S. "Ark Royal", and (right) close-up showing RVAW-120's zapped emblem from U.S. tour
Parked alongside No. 849's Gannets at Lossiemouth, Grumman E-2B Hawkeye 150537 of VAW-116 "Sun Kings" on a visit from U.S.S. "Nimitz"
One of "Ark Royal's" AEW.3s. XL497/"041", undergoes major servicing at Lossiemouth
Stored since 1978, Fairey Gannet AEW Mk III XL482 has now been purchased by a Texan and allocated the US Civil registration N1350X. Following restoration to flying condition at RNAS Culdrose, where Brian Halsey’s photograph (below) was taken, it made a successful test flight on February 4, 1982 and departed on February 15, piloted by Lt Cdr Ken Lamprey and Lt Cdr Phil Howard of the Royal Navy. It was flying to Texas via Lossiemouth, Ice­land, Greenland, Canada and down through the USA.
FAIREY GANNET A.E.W.3: To enter service with the Royal Navy next year as a shipboard early warning aircraft, the Gannet A.E.W.3 has now completed a considerable amount of testing, and a number are flying. It is powered by a 3,875-e.h.p.Armstrong Siddeley Double Mamba 112 turboprop, and dimensions are: Span 54 ft. 6in.; length 44 ft.; height 16ft. 10 in.; wing area 490 sq. ft.