Grumman E-2 Hawkeye
Варианты:
Grumman - E-2 Hawkeye - 1960 - США
Страна: США
Год: 1960


Палубный самолет ДРЛОиУ
Описание:
Grumman E-2 Hawkeye
Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye
Фотографии:

Цветные фото (113)

Grumman E-2 Hawkeye

С момента принятия на вооружение в 1964 году E-2 Hawkeye выполняет задачи дальнего радиолокационного патрулирования авианосных групп ВМС США и управления действиями палубной авиации. E-2 - один из немногих самолетов, специально спроектированных для выполнения задач ДРЛОиУ. Первый полет прототип выполнил в октябре 1960 года. Для размещения на авианосцах самолет выполнили максимально компактным. Построено 59 самолетов варианта E-2A, первый передан ВМС в январе 1964 года, 51 из них прошел модернизацию в E-2B. Затем начался выпуск варианта E-2C, выполнившего первый полет 23 сентября 1972 года. До 1994 года для ВМС США построено 139 машин. Малосерийное производство возобновили в 2000 году. Внешние различия между вариантами невелики, но отличия в бортовом оборудовании огромны. Изначально на E-2C стояла поисковая РЛС APS-125, на самолетах модификации Group I с 1988 года ее заменили на AN/APS-139, а на Group II ставилась уже РЛС AN/APS-145, позволявшая обнаруживать на фоне земли цель типа "истребитель" на удалении до 407 км. Пассивная система обнаружения предупреждала экипаж E-2C об облучении самолета РЛС противника на дистанции, в два раза превосходившей дальность работы РЛС E-2C. E-2C совершенствуется на протяжении почти 30 лет, компания "Northrop Grumman" разработала еще более совершенный вариант E-2C Hawkeye 2000, поступивший в ВМС США в конце 2001 года. Все системы самолета обновлены, приборное оборудование выполнено по принципу так называемой стеклянной кабины, установлены новые восьмилопастные винты, как на новых E-2D Hawkeye. В середине 2010 года E-2C состояли на вооружении эскадрилий ВМС США и будут эксплуатироваться минимум до 2020 года. E-2C экспортировались в Египет (шесть), Францию (три), Израиль (четыре, три из них затем проданы Мексике), Японию (13), Сингапур (четыре, сняты с вооружения в 2010 году) и Тайвань (четыре). Большинство стран-импортеров модернизировали свои E-2 до уровня Group II или Hawkeye 2000.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Grumman E-2C Hawkeye (конфигурация Group I и далее)

   Тип: палубный самолет ДРЛОиУ
   Силовая установка: два ТВД Allison T56-A-427 мощностью по 5100 л. с. (3803 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 626 км/ч; максимальная крейсерская скорость на оптимальной высоте 602 км/ч; максимальная скороподъемность на уровне моря 767 м/мин; практический потолок 11275 м; дальность полета без дозаправки с временем патрулирования 4 часа 24 минуты - 320 км; продолжительность полета 6 часов 15 мин
   Масса: пустого 18 363 кг; максимальная взлетная 24687 кг
   Размеры: размах крыла 24,56 м; размах крыла со сложенными консолями 8,94 м; диаметр обтекателя антенны РЛС 7,32м; длина 17,54 м; высота 5,58 м; площадь крыла 65,03 м2

Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye

После успеха с самолетом ДРЛО E-2 Hawkeye компания "Northrop Grumman" приступила к созданию достойной замены для него, соответствующей требованиям 21-го века. Хотя планер нового E-2D Advanced Hawkeye мало отличается от предшественника, но это практически новый самолет. Машина получила совершенно новую РЛС AN/APY-9 с механическим и электронным сканированием, полностью интегрированный с остальным оборудованием пост обработки тактической информации, новый бортовой компьютер и модернизированные системы связи и передачи данных. Использование уже имеющегося коммерческого оборудования и программного обеспечения позволяет значительно снизить стоимость модернизации. Самолет оснащен новыми восьмилопастными винтами NP 2000, уже опробованными на ранних вариантах Hawkey, и новыми ТВД T64-A-427A. Первый опытный E-2D взлетел 3 августа 2007 года, и вскоре к нему присоединилась вторая машина. В июле 2010 года оба самолета были переданы ВМС США для испытаний на авиабазе флота Патаксент Ривер, а еще две машины были переданы в конце того же года.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye

   Тип: самолет ДРЛОиУ с экипажем из пяти человек
   Силовая установка: два ТВД Rolls-Royce T-64A-427A мощностью по 5100 л. с. (3803 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 626 км/ч; потолок 11275 м; дальность полета 2854 км; продолжительность полета с максимальным запасом топлива 6 ч 15 мин.
   Масса: пустого 18363 кг; максимальная взлетная 24687 кг
   Размеры: размах крыла 24,56 м; длина 17,53 м; высота 5,58 м; площадь крыла 65,03 м2
   Вооружение: отсутствует
USA
Hawkeye 2000 is the name given to the latest E-2C variant. The US Navy has 21 on order and they are the first aircraft type to have a co-operative engagement capability system installed. This variant is most easily identified by a bulge under the fuselage for the latter equipment and a satellite communications antenna on top of the rotodome, just visible in this photograph.
E-2 Group II из VAW-116 патрулирует над Тихим океаном. Все четыре эскадрильи Hawkeye Тихоокеанского флота теперь оснащены машинами модификации -2000, причем в двух из них - самолеты с винтами NP2000.
Если не считать "советской копии", макета Як-44, то E-2 остается единственным самолетом, который изначально создавался как самолет ДРЛОиУ.
E-2, лишенный какой-либо элегантности во внешнем облике, тем не менее, является ключевым самолетом любой американской палубной авиагруппы. Ни одно авианосное соединение ВМС США не смогло бы выполнить свою боевую задачу без этих "Hummer", которые способны вовремя отслеживать угрозу и наводить на противника "дружественные" самолеты.
Находясь на службе более 45 лет, E-2 не сдает свои позиции и не имеет замены. Действительно, если создаются новые самолеты ДРЛОиУ сухопутного базирования, на море Hawkeye не имеет конкурентов. Новые возможности ДРЛОиУ для ВМС обеспечивает E-2D - вариант E-2, выполненный по технологиям 21-го века. Единственным достойным упоминания преемником Hawkeye мог бы стать самолет CSA (Common Support Aircraft), создававшийся по амбициозной программе по замене E-2, C-2 и S-3 единой машиной. В конечном итоге на эту программу не хватило денег. Модернизированные варианты E-2 и C-2 будут продолжать службу, а на смену S-3 придут Super Hornet и современные противолодочные вертолеты.
VAW-112, одна из нескольких эскадрилий Hawkeye Тихоокеанского флота, была сформирована 20 апреля 1967 года. В 2007 году эскадрилья получила четыре Hawkeye 2000.
Как правило, Hawkeye взлетают с авианосца первыми, а посадку выполняют последними. E-2 координируют действия палубной авиации на протяжении всей летной смены.
The US Navy is the largest and oldest user of the Hawkeye with more than 80 in service with 11 air wings.
Two E-2C Hawkeyes assigned to VAW-77 fly over an old Spanish fort in Puerto Rico. VAW-77, a reserve unit established specifically to conduct drug interdiction operations, assumed its roles from VAW-122, a former fleet carrier squadron.
Passing in from of Mount Fuji, Japan, on April 12, 2007, this formation from Carrier Air Wing 5 (CVW 5) includes a 'CAG bird' in full colour markings from each of the Wing's squadrons (excluding SH-60F-equipped HS-14), which are embarked on the carrier USS Kitty Hawk (CV 63), stationed at Yokosuka, Japan. From left to right, these comprise VAW-115 'Liberty Bells' E-2C Hawkeye 165295 'NF-600', VRC-30 Det 5 'Providers' C-2A Greyhound 162148 'NF-31', VAQ-136 'Gauntlets' EA-6B Prowler 163524 "N F-500", VFA-102 'Diamondbacks' F/A-18F 165894 '100-NF', VFA-27 'Royal Maces' F/A-18E 165860 '200-NF', VFA-192 'Golden Dragons' F/A-18C 164010 '300-NF' and VFA-195 'Dambusters' F/A-18C 164905 '400-NF'/'Chippy Ho!'.
B-52 из 20-й экспедиционной бомбардировочной эскадрильи возглавляет отряд в составе двух F-16 из 18-й эскадрильи "Aggressors", двух F-2 японских ВВС, двух EA-6B авиации ВМС США и одного E-2C японских ВВС. Совместное учение ВВС США и Японии "Cope North".
Решая задачи обороны, F-14 использовался в тесном контакте с компаньоном от фирмы "Grumman" - самолетом дальнего радиолокационного обнаружения E-2C Hawkeye. Во время воздушного боя системы двух самолетов обменивались информацией по закрытому радиоканалу передачи данных.
Hawkeyes have assisted in operations in Vietnam, the Gulf War and during the present conflict in the Balkans. This E-2C is in the markings of VAW-112.
Американское «чудо-оружие» 1960-х гг. Палубный самолет ДРЛО E-2 «Хокай» с авианосца «Корал Си» над Тонкинским заливом. Февраль 1965 г.
A Northrop Grumman E-2C Hawkeye of VAW-116 Sun Kings. The US Navy is to take delivery of the latest version of the Hawkeye, the E-2D, in 2009.
Grumman E-2C Hawkeye.
Самолет ДРЛО E-2C
A radar-equipped Grumman E-2 Hawkeye landing on the USS Kittyhawk. Deliveries of the Hawkeye to US Navy units began in January 1964.
A Hawkeye at touchdown.
Хотя Hawkeye является сравнительно большим самолетом, он легко перемещается по палубе авианосца, но в то же время его размеры со сложенным крылом относительно невелики.
Force Squadron is one of four units comprising the Flight Test and Engineering Group and is responsible for the test and evaluation of the US Navy's fixed wing inventory (excluding fighter/attack aircraft). It also leads field activities on airborne early warning. Grumman E-2B Hawkeye. BuNo 152476, was operated by Force to develop AEW systems and tactics.
Northrop Grumman E-2C Hawkeye early warning and control platform of US Navy's Force Aircraft Test unit (1999)
E-2D / E-2C Hawkeye 2000
Northrop Grumman’s first E-2D Advanced Hawkeye, 'AA1', which was rolled out at St Augustine, Florida, on April 30, 2007.
Northrop Grumman's second E-2D Advanced Hawkeye development aircraft, 166502 (c/n AA2) 'Delta Two', which made its first flight on November 29, 2007, is seen here undertaking engine tests on the ramp at the company's facility at St Augustine, Florida, on December 1.
E-2D BuNo 166501 (c/n AA-1), one of two EMD aircraft, is the first of three to be modified for developmental test of an air refuelling system which is expected to run through to 2018, after which production cut-in and retrofit are scheduled to begin.
E-2D Advanced Hawkeye BuNo 166502 (c/n AA-2) is the second of two System Design and Development air­craft on the VX-20 flight line at Patuxent River.
A VX-20 E-2D Advanced Hawkeye makes its first carrier take-off aboard the aircraft carrier USS Harry S Truman (CVN 75) during carrier suitability trials.
Northrop Grumman's first E-2D Advanced Hawkeye development aircraft, 'AA1/Delta One’, seen during its maiden flight from St Augustine, Florida, on August 3, 2007.
27 марта 2014г. на военно-морской базе США Чамберс в Норфолке состоялась церемония ввода в состав авиации ВМС США очередного палубного самолета дальнего радиолокационного обнаружения и управления E-2D Advanced Hawkeye. 25-я эскадрилья VAW-125 Tigertails, получившая этот самолет, стала первым оперативным подразделением ВМС США, полностью оснащенным новейшей модификацией «Хокая». В самое ближайшее время самолеты эскадрильи начнут свою службу на авианосце «Теодор Рузвельт» (CVN-71)
Возможности E-2D Hawkeye значительно расширены по сравнению с ранними вариантами. На снимке - два первых опытных самолета, использовавшихся для отработки бортовых систем новой машины.
E-2D Advanced Hawkeye в настоящее время проходят палубные испытания. Самолет оснащен сложным комплексом бортового радиоэлектронного оборудования, включающего новую РЛС.
Первый E-2D AEW для ВМС США. 29 июля 2010г.: первый Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye доставлен на авиабазу ВМС США Норфолк, штат Виргиния. Первый полет радикально модернизированный E-2D выполнил в 2007 году. E-2D оснащен новыми РЛС APY-9, цифровым БРЭО и приборным оборудованием.
E-2D Advanced Hawkeye BuNo 167110 is assigned to the test fleet at NAS Patuxent River.
E-2 Hawkeyes in various forms have been in service for 40 years, and Northrop Grumman expects the type to serve for another four decades. The US Navy has used the type more than any other operator and is at the forefront of developing the latest variants.
Carrier Airborne Early Warning Squadron (VAW) 125 is the first operational unit; one of its E-2Ds is pictured here above its NAS Norfolk, Virginia, home base.
Пара E-2C из эскадрильи VAW-115 в полете над Фудзиямой. Подразделение расквартировано на базе Атсуги в Японии и входит в состав Пятого авианосного авиакрыла.
The first AAR-capable Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye, BuNo. 169066, was delivered to NAS Norfolk, Virginia, on September 9, 2019.
E-2C BuNo 165648/600 is the current CAG-bird aircraft assigned to Carrier Airborne Early Warning Squadron 116 (VAW-116) ‘Sun Kings’ based at Naval Air Station Point Mugu, California. The squadron is assigned to Carrier Air Wing 17 (CVW-17) and USS Theodore Roosevelt (CVN 71). This shot shows the Sun Kings’ CAG-bird on take-off from Naval Air Station Joint Reserve Base Fort Worth, Texas.
VX-1 undertook the E-2D’s IOT&E effort to develop tactics, techniques and procedures.
Boeing’s MQ-25 T1 refuels a US Navy VX-20 E-2D Advanced Hawkeye
Беспилотный заправщик MQ-25 передает топливо самолету ДРЛО E-2 «Хокай»
E-2C Hawkeye, BuNo 166505/'NF600’, landing at Naval Air Station Fallon, Nevada on August 19, 2015. The aircraft is the CAG-bird of Carrier Airborne Early Warning Squadron 115 (VAW-115) ‘Liberty Bells' and part of Carrier Air Wing 5 based at Naval Air Facility Atsugi, Japan. The air wing was in the United States during August as part of a carrier swap in which USS George Washington (CVN-73) changed home port with USS Ronald Reagan (CVN-76) now forward deployed to Yokosuka, Japan.
The E-2D's 24-foot diameter rotordome houses Ihe ADS-18 electronically scanned array antenna.
Close-up shot of a Carrier Airborne Early Warning Squadron (VAW-117) 'Wallbangers' E-2C Hawkeye on final approach to Fallon.
E-2C из эскадрильи VAW-120, несущий специальную юбилейную окраску, садится на палубу авианосца "Джордж Буш" (CVN 77).
3 августа 2007г.: прототип-демонстратор самолета Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye для ВМС США, известный как "Delta One", поднялся в воздух. За первым прототипом, зав. № 166501, в том же году последовал второй (зав. № 166502), совершивший полет 29 ноября.
An E-2C of the US Navy’s VAW-120 just prior to touching down on the aircraft carrier USS Harry S Truman. This view shows the Hamilton Standard NP2000 eight-blade propellers: these are replacing the earlier four-blade version on aircraft currently in service and are being used on the new Hawkeye 2000. The most recent design has been purchased as the previous type is no longer in production. They are more efficient, give less vibration and are less noisy.
Первым подразделением E-2C, оснащенных новыми винтами NP2000, стала в 2004 году эскадрилья VAW-124 "Bear Aces". Одним из преимуществ новых винтов стало значительное снижение уровня шума
An E-2D Hawkeye from Carrier Airborne Early Warning Squadron 121 (VAW-121) 'Bluetails' performs an arrested landing on the flight deck of the Nimitz-class aircraft carrier USS Abraham Lincoln (CVN 72).
An E-2D Hawkeye assigned to VAW-126 lands aboard the aircraft carrier USS Harry S. Truman (CVN 75). Northrop Grumman specifies the E-2D's approach speed as 103kts.
Aircraft handlers direct an E-2D Hawkeye assigned to Carrier Airborne Early Warning Squadron 126 (VAW-126) on the flight deck of aircraft carrier USS Harry S. Truman (CVN 75).
E-2 являются основой воздушной мощи ВМС США и доктрины "флота из 1000 кораблей" ("1000-ship navy"), которая предусматривает разделение задач между флотами союзников.
An E-2D Hawkeye assigned to Airborne Early Warning Squadron 125 (VAW-125) taxis across the flight deck aboard the aircraft carrier USS Theodore Roosevelt (CVN 71) prior to a mission in support of Operation Inherent Resolve.
E-2C готовится к взлету с авианосца "Нимиц" во время развертывания в Аравийском море в 2010 году. На этом снимке хорошо видны восьмилопастные воздушные винты NP2000.
Aviation Boatswain’s Mate (Handling) 2nd Class Christina Irwin directs a VX-23 E-2D at Patuxent River.
Самолет ДРЛО E-2C «Хокай» эскадрильи VAW-124
An aircraft handler directs the tug driver moving an E-2D Hawkeye aboard the USS Harry S Truman (CVN 75).
Aviation Boatswain's Mates prepare an E-2C Hawkeye for launch.
An aviation boatswain’s mate signal for forward movement of an E-2D Advanced Hawkeye, assigned to Air Test and Evaluation Squadron 1 (VX-1) 'Pioneers’, on the TC-7 catapult at NAS Patuxent River, Maryland. The E-2D will begin service in 2014 with Carrier Airborne Early Warning Squadron 121 (VAW-121) ’Bluetails’ based at Naval Station Norfolk, Virginia.
Командующий ВМС США адмирал Гэри Рафхед позирует на фоне E-2D Advanced Hawkeye на официальной церемонии принятия самолета на вооружение, 29 июля 2010 года.
Lt Michael McGhan, assigned to the Air Test and Evaluation Squadron (VX) 1, performs pre-flight checks on an E-2D Hawkeye at NAS Patuxent River.
An Aviation Electronics Technician Airman works on an E-2C Hawkeye.
E-2D BuNo 168076 taxis to runway 32 at Naval Air Station Patuxent River. The mission was flown by Air Test and Evaluation Squadron 20.
Another element from CVW-11 present at Fallon in February was Carrier Airborne Early Warning Squadron 121 (VAW-121) ‘Biuetaiis’ making its debut Fallon detachment with the E-2D Advanced Hawkeye including aircraft BuNo 168600/NH604.
US Navy E-2D Advanced Hawkeyes will receive a digital upgrade to their ALQ-217 ESM system. This E-2D, BuNo 168991, is assigned to Carrier Airborne Early Warning Squadron 125 (VAW-125) at Marine Corps Air Station Iwakuni, Japan.
Elements of Carrier Air Wing 9, currently assigned to USS John C Stennis (CVN 74), deployed to Naval Air Station Fallon, Nevada in November 2017 for a detachment. One of the CVW-9 aircraft operating from the base was Carrier Airborne Early Warning Squadron 117's CAG-bird E-2C Hawkeye BuNo 165814/NG600.
E-2C Hawkeye-equipped Carrier Early Airborne Warning Squadron 113 (VAW-113) ‘Black Eagles' is currently assigned to Carrier Air Wing 2 (CVW-2). The squadron's latest CAG-bird BuNo 165819/NE600 features a black and white livery, motifs of the unit's Black Eagle emblem and the USS Carl Vinson, and colour badges of the squadron and CVW-2.
A VAW-125 about to launch from NAS Fallon, Nevada; the squadron is scheduled to move to Naval Air Facility Atsugi in Japan to join the Carrier Wing 5, operating on the USS Ronald Reagan.
E-2D Advanced Hawkeye BuNo 167929 is seen departing NAS Patuxent River, Maryland, on November 30, 2010. The aircraft is undergoing Initial Operational Test and Evaluation with Air Test and Evaluation Squadron 1 (VX-1) 'Pioneers' based at of its Patuxent River. The US Navy currently plans to acquire enough E-2Ds to equip each carrier air wings with one squadron, plus a training unit. The type will replace the E-2C and features an active electronically scanned array.
Carrier Air Wing 9 (CVW-9) ‘Team Shogun’ deployed to Naval Air Station Fallon in Nevada in late June 2015 for its final deployment work-up on USS John C Stennis (CVN 74). Carrier Airborne Early Warning Squadron (VAW-112) ‘Golden Hawks' sent its full-colour E-2C Hawkeye BuNo 165821/’NG601 ’ on the detachment.
Carrier Airborne Early Warning Squadron 121 (MAW-121) ‘Bluetails’ is based at Naval Air Station Norfolk. E-2D Hawkeye BuNo 168597NH600 is pictured at Naval Air Station Fallon for the latest Carrier Air Wing 11 work-up.
E-2C Hawkeye Group 2 BuNo 164353/'AJ600' of Carrier Airborne Early Warning Squadron 124 (VAW-124) ‘Bear Aces' based at NS Norfolk, Virginia. The squadron acquired its nickname as a result of its crews' directing numerous interceptions of Soviet Tu-95 Bear bombers during a deployment to NAS Keflavik, Iceland, in 1981.On August 19 that year, two F-14A Tomcats under the control of VAW-124 intercepted and shot down two Libyan Su-22 Fitter fighter aircraft over the Mediterranean. The US Navy aircraft were all assigned to CVW-8 operating from the USS Nimitz (CVN 68) which was under way in the Gulf of Sidra. In June 1985, VAW-124 provided tracking of hijacked TWA Flight 847 as it crisscrossed the Mediterranean while deployed with CVW-8 on USS Nimitz.
Noted at NBVC Point Mugu, California on February 25, 2013 were the four E-2C Hawkeyes assigned to Carrier Airborne Early Warning Squadron 116 (VAW-116) ‘Sun Kings' wearing the new 'NA' tail markings for Carrier Air Wing 17.
Senior Chief Aviation Boatswain’s Mate (Equipment) Ronnie Josey signals for the launch of a VX-1 E-2D.
An E-2D Hawkeye assigned to Carrier Airborne Early Warning Squadron 126 (VAW-126) 'Seahawks' on catapult one prior to launch from the aircraft carrier USS Harry S. Truman (CVN 75). The E-2D is powered by two Rolls-Royce T-56-A427 turboprop engines each rated at 5,100 shaft horsepower.
An E-2D Advanced Hawkeye assigned to Carrier Airborne Early Warning Squadron 125 (VAW-125) Tiger Tails moves into position to be launched off the flight deck of the USS Theodore Roosevelt (CVN 71).
E-2D Hawkeye BuNo 168595/601 assigned to Carrier Airborne Early Warning Squadron 121 (VAW-121) 'Bluetails' launches from the flight deck of USS Abraham Lincoln (CVN 72) during the carrier's composite training unit exercise with Carrier Strike Group 12.
An aviation boatswain's mate signals for the launch of an E-2D Hawkeye from catapult one of the aircraft carrier USS Ronald Reagan (CVN 76). The Hawkeye is the largest aircraft within a US Navy Carrier Air Wing.
France
Meanwhile, the newest operator of the type is the French Aeronavale, which is currently training crews on the aircraft prior to assignment aboard the Charles de Gaulle.
Apart from the USN, six countries have purchased Hawkeyes. France has just received two, with two more planned
The Aeronavale’s 4F committed one of its three E-2Cs to Dynamic Mariner 2020. It provided situational awareness and air traffic control services for the exercise, and monitored the simulated air-to-air and air-to-ground combat
The second flying course of the Tactical Leadership Programme (TLP) at Albacete AB, Spain, featured a large French presence, including Aeronautique Navale (French Fleet Air Arm) Northrop Grumman E-2C Hawkeye 2000 No.2 (ex BuNo 165456) of BAN Lorient-based Flottille 4F.
With HMS Northumberland in the background, this Flottille 4F E-2C Hawkeye is shot-off from the Charles de Gaulle's waist catapult.
The two Westland Sea King ASaC7s of 849 Naval Air Squadron at Landivisiau share the ramp with the French Navy E-2C Hawkeye, while a pair of Swiss F-18C Hornets taxi by during the air defence exercise held there.
The Aeronavale 4 Flotille from BAN Lann-Bihoue deployed one of its E-2C Hawkeyes in this stunning paint scheme. Engine problems meant this was temporarily substituted for some missions by another aircraft.
Самолет ДРЛОиУ E-2C "Хокай" ВМС Франции
Aeronautique Navale E-2C Hawkeye No.2 from Base de’Aeronautique Navale Lann-Bihoue provided airborne early warning and control during both the main composite air operations staged for the 2017 Tiger Meet, and shadowed missions supported by a Fleet Air Arm Sea King ASaC7 and a NATO E-3A Sentry.
Singapore
Сингапур не располагал достаточно длинными сухопутными границами для размещения наземных РЛС. Единственным выходом было приобретение самолетов ДРЛО, способных предупредить о любом виде атак. Поэтому для 111-й эскадрильи были закуплены четыре E-2C Hawkeye (Group 0). На время подготовки экипажей самолеты оставались в США, и лишь в марте 1987 года были развернуты в Тенгахе и объявлены боеготовыми. В 2010 году сингапурские E-2 были сняты с вооружения, уступив место самолетам Gulfstream G550, доработанным израильской фирмой IAI, оснастившей их РЛС EL/M-2075. Четыре G550 (поставленные в 2008 годы) ныне считаются полностью боеготовыми.
Сингапур получил четыре E-2C, поступивших на вооружение 111-й эскадрильи ВВС, в начале 2010 года эти самолеты заменили на G550 Eitam.
From Singapore, Wong Keng Poh sends some photographs to show that the Republic of Singapore Air Force is now using a low-visibility form of the national insignia, in black rather than red and while. Among the types already displaying the new insignia are the Super Puma and Skyvan, as well as the F-5E and (shown) E-2C Hawkeye.
Apart from the USN, six countries have purchased Hawkeyes. Singapore has four, equipping No 111 Sqn
Japan
В 1982-1985 годах восемь E-2C стандарта Group 0 прибыли на авиабазу Мисава, войдя в состав 601-й эскадрильи ВВС Японии. Еще пять самолетов были поставлены в 1992-1993 годах, когда их число дошло до 13. Процесс продажи E-2 Японии был долгим и нелегким, но начав службу, они быстро зарекомендовали себя, обеспечивая радиолокационное прикрытие страны. Выбор Мисава базой для Hawkeye далеко не случаен: она находится на севере острова Хонсю, обеспечивая прикрытие со стороны России. Несмотря на закупку четырех самолетов Boeing E-767 AWACS, Япония модернизировала большую часть своих E-2 до стандарта Group II, оснастив их РЛС APS/AN-145, способной сопровождать более 2000 целей.
One of the six Grumman E-2C Hawkeye airborne early-warning aircraft that are now in service with 601 Hikotai at Misawa.
Hawkeyes have been sold to a number of countries outside the US and are currently in service in Egypt, France, Mexico, Singapore, Taiwan and Japan. An E-2C from the latter country is pictured, one of 13 in service with 601 Hikotai.
Apart from the USN, six countries have purchased Hawkeyes. Thirteen E-2Cs in the Japanese Air Self-Defence Force are Group Os with APS-138 radar
Northrop Grumman announced it flew the first of two E-2D Advanced Hawkeye early warning and surveillance aircraft it is building for Japan at the company's Aircraft Integration Centre of Excellence in St Augustine, Florida, on November 13, 2017. The new aircraft will join Japan's existing fleet of 13 E-2Cs next year.
Taiwan
Taiwan has a fleet of six Hawkeyes, assigned to the 2nd Early Warning Squadron at Ping Tung. This aircraft, serialled 2502, pictured at Chiayi, sports the US Navy E-2B Bureau Number 151710 and is believed to be the sole second-hand airframe received. The other three in the batch were new-build aircraft.
Тайвань стал оператором Hawkeye в 1995 году, когда были получены четыре самолета. Тайваньские ВВС стали первым покупателем отремонтированных машин американских ВМС (в данном случае E-2B). Программа ремонта самолетов, получивших новое обозначение E-2T (Т - от Тайвань), включала доработку их до стандарта Group II с установкой РЛС APS-145. Hawkeye из 78-й эскадрильи в Пингтунге были объявлены боеготовыми в 1996 году и ныне обеспечивают наблюдение за Тайваньским проливом. Позднее парк был пополнен еще двумя самолетами.
Egypt
Египет получил в 1986 году пять самолетов стандарта Group 0, которые стали базироваться на аэродроме Каир-Вест. Шестой самолет был добавлен к ним в 1993 году. Машины были вначале доработаны до уникального стандарта Group 0/II ("Group 1 1/2"), получив цветные дисплеи и систему госопознавания от Group II, но сохранив РЛС APS-138. Позднее их оснастили РЛС AN/APS-145.