Ryan RQ-4 Global Hawk / MQ-4C Triton     США, 1998
Northrop-Grumman RQ-4E EuroHawk     International, 2010
Страна: США
Год: 1998
Беспилотный

Дальний беспилотный высотный разведчик
Описание
Фотографии:

Цветные фото (82)
Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk

   Программа разработки БЛА Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk началась в 1995 году с создания демонстратора технологий. В ноябре 2001 года, когда еще продолжались испытания, аппарат использовался в Афганистане. Более половины элементов планера летательного аппарата, включая крыло, оперение, гондолу двигателя и радиопрозрачный обтекатель, выполнены из легких и прочных композиционных материалов. ВВС США получили всего семь БЛА RQ-4 Block 10, их сняли с вооружения в 2011 году. Аппараты модификации Block 20 поначалу были способны вести только видовую разведку (IMINT), но позже стали также заниматься радиотехнической разведкой (SIGINT). Модификация RQ-4 Block 30 способна одновременно нести оптико-электронную и инфракрасную аппаратуру, РЛС бокового обзора и системы РТР. На вооружении ВВС США в настоящее время находится двенадцать летательных аппаратов этого типа, использовавшихся в Ираке, Афганистане, а также в Ливии. Кроме того, их применяли для мониторинга после цунами в Японии в 2011 году. Предполагалось, что усовершенствованный вариант Block 40 поступит на вооружение в 2014 году, но, возможно, из-за сокращения военного бюджета от этих планов придется отказаться.
   В число других операторов Global Hawk входят ВМС США, ВВС Германии, НАСА и объединенные подразделения НАТО.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   RQ-4 Global Hawk Block 20

   Тип: дальний беспилотный высотный разведчик
   Силовая установка: один ТРДД Rolls-Royce AE30 007H тягой 31,4 кН
   Летные характеристики: макс. скорость в горизонтальном полете 800 км/ч; макс. крейсерская скорость на оптимальной высоте 650 км/ч; потолок 19812 м; дальность полета 24985 км; продолжительность полета с максимальной заправкой 36 ч
   Масса: пустого 3851 кг; максимальная взлетная 12111 кг
   Размеры: размах крыла 35,40 м; длина 13,50 м; высота 4,70 м
Стратегический беспилотный разведчик RQ-4A Global Hawk станет "глазами" Пентагона в начале века
Having completed a successful six-week deployment to Australia, RQ-4A Global Hawk 95- 2005 (AV-5) Southern Cross II is seen here arriving back at the Air Force Flight Test Center at Edwards AFB, California, on June 8, 2001. During the deployment, the Global Hawk completed 11 sorties totalling 238.3 flight hours, four of those missions being in support of Exercise Tandem Thrust ’01. The flight home was AV-5’s 89th mission, bringing tool programme flight hours to 1,182 to date.
20 февраля 1997г. ВВС США и производитель Teledyne Ryan показали первый Global Hawk (Tier II Plus) - высотный беспилотный летательный аппарат (UAV) большой дальности. Длина его составляла 13,53 м, а размах крыльев - 35,41 м.
Хотя основным оператором Global Hawk в США являются ВВС, машины этого типа также используются ВМС и НАСА.
Хвостовое оперение Global Hawk характерной V-образной формы установлено на наплыве, в котором размещается система буксируемых радиолокационных ловушек AN/ALE-50 T-3 с магазином на три ловушки. В каплеобразном обтекателе под хвостовой частью фюзеляжа установлена антенна системы передачи данных.
Стратегический беспилотный разведчик RQ-4 «Глобал Хок» над Афганистаном, 2007г.
Беспилотные летательные аппараты на Западе обозначаются по-разному - UAS (беспилотная авиационная система), UAV (беспилотный летательный аппарат), RPA (беспилотный самолет). В России принят термин БЛА (ранее БПЛА).
Большой «горб» в носовой части скрывает антенну спутниковой системы связи (SATCOM), работающую в Ku-диапазоне (12-18 ГГц).
Как и U-2, Global Hawk отличается крылом большого размаха, оптимизированного для крейсерского полета на больших высотах. Сообщается, что обычно Global Hawk действует на высотах свыше 19800 м.
"Глобал Хоук"
About to touch down at Edwards AFB, California, at the conclusion of its first flight on April 23, 2002 is the sixth RQ-4A Global Hawk, which had taken off from Plant 42, Palmdale, California, where it was built at the manufacturer’s facility. Wearing the new dark grey camouflage being adopted for the type, the UAV will now join the other examples to continue the EMD flight test programme.
New for the RQ-4B Global Hawk: a "dynamic inflight rerouting" capability
MQ-4C должен стать коммуникационной и разведывательной платформой для ВМС США. Он будет способен действовать совместно с самолетом P-8 Poseidon.
Northrop Grumman M/RQ-4A/B/C Global Hawk. Высотный стратегический разведывательный БЛА RQ-4A имеет дальность полета более 1930 км и может оставаться в назначенном районе до 24 часов. БЛА оснащен современными оптико-электронными и инфракрасными средствами разведки и наблюдения, а также РЛС с синтезированной апертурой луча - благодаря им он может одновременно обозревать территорию в 137196 км2, передавая по спутниковому каналу связи разведданные на наземные КП и командирам подразделений. RQ-4B - модернизированный вариант, a MQ-4C вместе с самолетом P-8 был выбран ВМС США по программе BAMS (Broad Area Maritime Surveillance). Изучается возможность создания БЛА-танкера KQ-4.
The wingspan of an RQ-4 Global Hawk measures nearly 131 feet.I
Характеристики целевого оборудования американских БПЛА RQ-4B засекречены, но по данным открытых источников просматривать всю территорию Украины, оставаясь вне ее воздушного пространства, они не способны
An RQ-4 Global Hawk equipped with a MS-177 multi-spectral camera system
RQ-4B Global Hawk Block 20 04-2020 about to touch down at Grand Forks AFB, North Dakota.
Фотоснимок, демонстрирующий техническое обслуживание Global Hawk на базе Биэль, дает наглядное представление о размерах этого БЛА.
A Northrop Grumman RQ-4 Block 20 UAV is towed to a hangar at Beale AFB, California. The 9th Reconnaissance Wing, based there, is the focal point for US Air Force Global Hawk operations.
US Air Force RQ-4 Global Hawk 08-035/GF wearing tail markings for the commander of Det 1, 69th Reconnaissance Group based at Anderson Air Force Base on the island of Guam.
The USAF acknowledges it has lost one battle - a clash with Congress over the Block 30 Global Hawk intelligence-gathering aircraft.
Members from the 7th Reconnaissance Squadron based at Beale Air Force Base, California prepare to launch an RQ-4 Global Hawk at Naval Air Station Sigonella, Italy. The RQ-4-equipped 7th Reconnaissance Squadron conducts high-altitude surveillance and reconnaissance missions including peacetime intelligence gathering, contingency operations and conventional warfare around the world. If successful, the algorithms developed as part of Project Maven could potentially be applied to the RQ-4 Global Hawk UAV system.
An airman attaches an air cart to a RQ-4 Global Hawk at Beale AFB, California. The air cart provides air to the starter for launch.
An RQ-4 test aircraft undergoes routine maintenance at Edwards AFB, California.
Обратно в Ирак. 19 марта 2003г.: после нескольких месяцев оказания давления, в ходе которого международное сообщество стремилось возобновить работу инспекций ООН по контролю за вооружениями, против Ирака началась военная кампания под кодовым названием "Iraqi Freedom". Особо важную роль в уничтожении иракского оборонного потенциала сыграла авиация коалиции. Кроме ВВС США, в ней участвовали ВВС Австралии (20 самолетов), Канады (три транспортных самолета) и Великобритании (свыше 100). Силы коалиции базировались в Бахрейне, Иордании, Кувейте, Омане, Катаре, Саудовской Аравии и Объединенных Арабских Эмиратах. Береговая авиация также использовалась в боевых и вспомогательных операциях по поддержке наземных войск, летая с шести авианосцев и двух ударных кораблей ВМФ США, одного авианосца и одного ударного корабля ВМФ Британии. В ходе этой войны в воздухе впервые был применен ряд новых образцов вооружения, включая английскую крылатую ракету Storm Shadow, бомбу CBU-105 с неконтактным взрывателем, кассетную бомбу CBU-107 и крылатую ракету AGM-86D с неконтактным взрывателем для поражения сильно защищенных объектов. Из всех израсходованных боеприпасов более 60% относились к управляемому вооружению. Другим важным дебютантом стал БЛА RQ-4 Global Hawk (фото). Самолетам и вертолетам коалиции было оказано слабое противодействие. Войска вторжения захватили Багдад уже в апреле. В мае президент Джордж У. Буш сообщил о завершении полномасштабных боевых действий, но вместо них началась долгая и ожесточенная партизанская война.
After the 558th Flying Training Squadron, students will learn to fly their major weapons system, such as the RQ-4 pictured here, before reporting to their operational squadron.
US Air Force Global Hawk operations in southwest Asia run around the clock. This shot shows an RQ-4 being prepared for a mission by six technicians at Al Dhafra AB in the United Arab Emirates.
Looking to the future, there is no doubt that UAVs and UCAVs will take over many of the tasks presently performed by manned aircraft. Unmanned air vehicles have traditionally carried out reconnaissance of high-threat areas, but UCAVs have more recently been used for strike missions. Once UAVs have been certified for flight in controlled air space there is likely to be a massive leap in the numbers operated by civilian and paramilitary users. The figures in this photograph of a Global Hawk give scale to the 130ft 9in wingspan UAV.
The U-2S Dragon Lady and RQ-4 Global Hawk provide the US Air Force, and the wider Department of Defense, with intelligence gathered from deep within an adversary’s territory. Global Hawk is defined as a high-altitude, long-endurance, remotely piloted aircraft.
Хотя короткие стойки шасси RQ-4 обеспечивают простой доступ к большинству смотровых люков, его обслуживание является трудоемким, а эксплуатация - дорогой.
US Air Force technicians conduct pre-flight checks on an RQ-4 Global Hawk at Al Dhafra AB in the United Arab Emirates.
The engine exhaust and the empennage arrangement of the Triton make for an interesting photo.
MQ-4C BuNo 168458 features a straight wing.
The first two operational US Navy MQ-4C Triton aircraft, BuNo 168460 and BuNo 168461, in the newly refurbished hangar at Naval Base Ventura County, Point Mugu, with VUP-19 insignia applied to their vertical stabilisers.
One of the first MQ-4C Tritons to arrive at Andersen AFB in Guam.
The Triton MQ-4C's wingspan measures 130.9ft and the leading edge of the wing is fitted with a de-icing system.
Maintainers walk with aircraft 457 as the tug-tractor driver edges the 130ft wide Triton into the purpose-built hangar at Pax.
Aircraft 457 and 459 side by side on the Triton ITT flight line at Pax.
Maintainers assigned to the Triton ITT push aircraft 457 to the hangar.
The MQ-4C Triton will enter service via an EOC in 2017.
MQ-4C BuNo 168457 on a parking spot prior to a mission.
The US Navy’s Multi-Intelligence, or Integrated Functional Capability 4-configured MQ-4C Triton UAVs, developed by Northrop Grumman, has been selected by Australia
MQ-4C Triton BuNo 168457 during the final stage of its inaugural cross­country ferry flight near Naval Air Station Patuxent River. The aircraft took off from the Northrop Grumman facility at Palmdale on September 17, 2014.
Northrop Grumman MQ-4C Triton BuNo 168457 during its maiden flight on May 22, 2013.
This shot of MQ-4C BuNo 168457 shows the radome housing the Multi-Function Active Sensor Active Electronically Steered Array maritime surveillance radar.
MQ-4C BuNo 168459 during Multi-INT flights
MQ-4C Triton BuNo 168457 approaches runway 32 at Naval Air Station Patuxent River at 7.53am on September 18, 2014, after completing its inaugural cross-country flight from Palmdale, California.
The first RAAF MQ-4C Triton
P-8 запечатлен вместе с другими летательными аппаратами авиации ВМС США дальнего действия: тремя самолетами БПА P-3 и одним БЛА MQ-4C.
НАСА использует Global Hawk с 2007 года. Самолеты применялись для различных исследований, включая изучение озонового слоя и погоды. В 2010 году два Global Hawk НАСА успешно пролетели через ураган.
NASA's Dryden Flight Research Center (DFRC) announced on December 20, 2007 that two early Northrop Grumman RQ-4A Global Hawk Advanced Concept Technology Demonstration (ACTD) unmanned air vehicles (UAVs) have recently been transferred to NASA DFRC. The UAVs, 95-2001 (c/n AV-1) and 00-2006 (c/n AV-6), previously in use for USAF trials at Edwards Air Force Base, California', have now moved across the airfield to NASA's co-located DFRC facilities to support NASA's Airborne Science Program research missions. One has already been painted in the NASA blue and white colours and re-serialled as NASA 872, as seen here on the ramp at Dryden on December 3. The aircraft were made available to NASA because the USAF no longer has a requirement for them now that ACTD testing has been completed. After modifications for their new role, they are expected to be available for initial research activities in 2009.
NASA’s two Global Hawks on the ground at Edwards AFB.
NASA’s RQ-4s routinely operate at up to 62,300ft (19,989 m) on HALE missions.
One of the two NASA RQ-4s operating at altitude.
RQ-4 N782NA, one of two Global Hawks used by NASA, is studying water vapour in the layer between the tropopause and the stratosphere.
Совместный полет «Протеуса» и БЛА «Global Hawk» во время имитации дозаправки в воздухе
A tropical storm as seen during a HS3 Mission.
A NASA RQ-4A landing at Edwards AFB, California, after completing a mission over the Atlantic Ocean as part of HS3.
NASA Goddard support scientist Patrick Selmer installs cables during the installation of the Cloud Physics Lidar into a NASA Global Hawk for the HS3 mission.
The Scanning High-Resolution Interferometer Sounder system, used for the HS3 mission, mounted on the bottom of a NASA RQ-4A.
NORTHROP GRUMMAN’S RQ-4 RangeHawks supported NASA’s Artemis I mission. Part of SkyRange, the US Department of Defense Test Resource Management Center’s uncrewed high-altitude long-endurance mission, the RangeHawks collected telemetry from the rocket and transmitted it during a gap in ground station coverage.
The Northrop Grumman RQ-4D Global Hawk is the centrepiece of the NATO Airborne Ground Surveillance system.
The NATO AGS and its five Sigonella-based RQ-4Ds have now attained initial operational capability
NATO's first Alliance Ground Surveillance aircraft, marked CS XAV-SA-0014, lands at Edwards Air Force Base, California, on December 19, 2015, completing its first flight.
Первый "Глобал Хок" Североатлантического альянса совершает посадку на авиабазе Эдвардс 19 декабря 2015г.
Training and testing: the NATO RQ-4D Phoenix.
Высотный разведывательный БПЛА с большой продолжительностью полета RQ-4D «Феникс»
On January 11, 2013, Northrop Grumman/EADS RQ-4E EuroHawk 99+01 (EHS001) completed its first flight from Manching in Germany. The high-altitude long-endurance unmanned air vehicle (UAV) completed a six-hour sortie during which a signals-intelligence package was tested. The flight was the UAV's first since it arrived from Edwards AFB, California, on July 21, 2011. Germany plans to acquire a further four EuroHawks, which will enter service with Aufklarungsgeschwader 51 'Immelmann' (Reconnaissance Wing 51) at Jagel AB in northern Germany.
The Euro Hawk, developed and built for the German Ministry of Defence, is the first international derivative of the RQ-4 Global Hawk.
Northrop Grumman RQ-4E EuroHawk 99+01 completed the longest unmanned air system flight in Europe on August 8, 2013. The air vehicle is seen on approach to Manching AB at the end of the sortie.
RQ-4E Euro Hawk 99+01 touching down at Manching in Bavaria at 1006hrs on July 21, 2011, on its delivery flight to Germany from Edwards AFB, California.
A Memorandum of Understanding was signed in Berlin on May 16, 2006 between the German Ministry of Defence and the US Department of Defense establishing baseline conditions for US/German Government co-operation on interoperability of the Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk and EuroHawk systems. The EuroHawk will have a new signals intelligence (SIGINT) mission system designed by EADS to meet Luftwaffe requirements and a demonstrator system is scheduled for delivery in 2010 to commence replacement of the SIGINT Atlantic fleet.
Макет БПЛА Дженерал Атомик RQ-4 "Глобал Хок" с опознавательными знаками ВВС Южной Кореи
Northrop Grumman flew Japan's second RQ-4 in June 2021
A MQ-4C Triton RPAS on display at the 2018 Avalon Air Show. Deliveries of the first three aircraft will take place once airbase facilities are completed
Australia's first MQ-4C Triton fuselage is lowered onto one-piece wing