RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1955

Авиалайнер для местных линий с экипажем из двух человек

Handley Page H.P.R.3/H.P.R.7 Herald

   Разработанный отделением "Handley Page", ранее являвшимся самостоятельной компанией "Miles Aircraft Company", первый прототип Handley Page H.P.R.3 Herald поднялся в воздух 25 августа 1955 года. Herald представляя собой высокоплан с четырьмя звездообразными моторами Alvis Leonides Major мощностью по 870 л. с. Фюзеляж выполнен герметичным. Шасси трехопорное, убираемое. Хвостовое оперение выполнено по традиционной схеме. В стандартном варианте пассажировместимость составляла 36 человек, в варианте максимальной плотности размещения - 46 человек.
   Ожидалось, что Herald будет востребован на плохо подготовленных аэродромах в Азии, Австралии и Южной Америке. Изучение рынка выявило потребность многих эксплуатантов в предельно простых в обслуживании самолетах. На момент начала производства первой партии из 25 самолетов, имелись предварительные заказы на 29 машин. Но ни один из этих 25 бортов так и не собрали, так как оказалось, что конкурирующие Vickers Viscount имеют более эффективные турбовинтовые двигатели - не только более надежные, но еще и экономичные.
   Потенциальных покупателей впечатлил и близкий по размерам турбовинтовой Fokker F.27, проходивший в то время сертификационные испытания. В мае 1957 года было принято решение о разработке варианта Herald с двумя ТВД Rolls-Royce Dart. Фактически, только первый прототип летал с поршневыми моторами, но позже его переоснастили ТВД, первый полет с ТВД прототип выполнил в 1958 году.
   Первым серийным вариантом стал H.P.R.7 Herald Series 100 с максимальной пассажировместимостью - 47 человек. Фюзеляж Herald Series 200 удлинили на 1,09 м, доведя пассажировместимость до 56 человек. К моменту разорения компании "Handley Page" в 1970 году были собраны четыре Series 100 и 36 самолетов Series 200, а также восемь Herald Series 400 (это военный вариант Series 200) для ВВС Малайзии. Ликвидация компании "Handley Page" поставила крест на серийном производстве Herald.
  

ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Handley Page Herald Series 200

   Тип: авиалайнер для местных линий с экипажем из двух человек
   Силовая установка: два ТВД Rolls-Royce Dart Mk 527 мощностью по 2105 л. с. (1570 кВт)
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость на высоте 4570 м - 441 км/ч; экономичная крейсерская скорость на высоте 7010 м - 426 км/ч; начальная скороподъемность 550 м/мин; практический потолок 8505 м; дальность полета с максимальной нагрузкой 1786 км
   Масса: пустого 11703 кг; максимальная взлетная 19504 кг
   Размеры: размах крыла 28,88 м; длина 23,01 м; высота 7,34 м; площадь крыла 82,31 м2
   Полезная нагрузка: до 56 пассажиров в закрытой кабине с учетом общей массы полезной нагрузки 5100 кг

Показать полностью
  • Описание
  • Мировая Авиация 136
    Регистрационный номер: G-AODE   [8]

    Прототип H.P.R.3 получил окраску "Queensland Airlines" - одной из авиакомпаний, заказавших самолет. Позже заказ был аннулирован.

  • Мировая Авиация 136
    Регистрационный номер: TG-ASA

    В 1990-е годы Herald также эксплуатировали компании "Janes Aviation", "BAC Express", "BAC Charter", колумбийская LACOL и "Aerovias of Guatemala" (фото). Последний пассажирский Herald прекратил полеты в 1995 году.

  • Air International 2007-05 / W.Mellberg - Handley Page Herald /Aircraft profile/
    Регистрационный номер: G-APWE

    Handley Page’s prototype Herald first flew on August 25, 1955 - 30 years later Air UK operated the type’s last passenger flight.

  • Aeroplane Monthly 2000-04 / 2000 Airshows & Museums Guide
    Регистрационный номер: G-APWA   [4]

    The Museum of Berkshire Aviation’s Handley Page Dart Herald, G-APWA, is displayed in British European Airways colours.

  • Aviation Historian 26 / J.Jackson - 748 vs Herald
    Регистрационный номер: G-AODF   [4]

    The much-travelled second Dart Herald prototype, G-AODF, was painted in BEA colours for its appearance at the SBAC Show at Farnborough in September 1959. The aircraft had already completed sales tours to India, Iran, the Mediterranean, the Caribbean and South America, and the following month departed for yet another tour, this time to New Zealand, Australia and southeast Asia, returning to Woodley in December 1959.

  • Air International 2007-05 / W.Mellberg - Handley Page Herald /Aircraft profile/
    Регистрационный номер: G-ATIG

    In all, 36 Series 200 Heralds were built, making it the most popular variant. This aircraft, G-ATIG, is a Herald 214 in the colours of Brymon Airways.

  • Мировая Авиация 136
    Регистрационный номер: G-ATDS   [2]

    Последние Herald. Самолет получил второе рождение в 1980-е годы на рынке лизинга подержанных авиалайнеров. Высокая надежность и низкая стоимость привлекали эксплуатантов, и Herald летали до 1990-х годов. К числу основных операторов этих машин относится "Channel Express" (фото), базировавшаяся в международном аэропорту Борнмута. Эта компания использовала в 1990-е годы не менее 11 Herald разных вариантов, главным образом для перевозок грузов на острова в проливе Ла-Манш. Последний самолет сняли с эксплуатации в 1999 году.

  • Air International 2007-05 / W.Mellberg - Handley Page Herald /Aircraft profile/
    Регистрационный номер: G-BEYF

    Channel Express was the last Herald operator to use the type to carry cargo. This aircraft, G-BEYF, was the final example to take to the air on April 9, 1999.

  • Мировая Авиация 136

    Замена четырех поршневых моторов на два ТВД Rolls-Royce Dart сделала Herald привлекательным для авиакомпаний, но потенциальные покупатели уже сделали выбор в пользу Fokker F27.

  • Aeroplane Monthly 2000-04 / 2000 Airshows & Museums Guide
    Регистрационный номер: G-CEXP

    A welcome addition to the skyline at Gatwick is Dart Herald G-CEXP, seen here being lowered into position on the Skyview terrace atop the South Terminal.

  • Aviation Historian 26 / J.Jackson - 748 vs Herald
    Регистрационный номер: G-AODE   [8]

    The forerunner of the Dart Herald was the H.P.R.3 Herald, the prototype of which, G-AODE, is seen here in Queensland Airlines colours in July 1956. The Australian airline cancelled its order for the H.P.R.3 (powered by four Alvis Leonides piston engines) when it was acquired by Ansett-ANA, which favoured Fokker’s F.27 turboprop.

  • Мировая Авиация 150
    Регистрационный номер: G-AODE   [8]

    Первый прототип Herald, G-AODE, с исходной силовой установкой в полете. Был также построен второй прототип H.P.R.3, полностью оснащенный штатным оборудованием и с герметичным фюзеляжем.

  • Air Pictorial 1955-10 / J.Stevens - Farnborough 1955
    Регистрационный номер: G-AODE   [8]

    The first Handley Page Herald.

  • Air Pictorial 1957-09 / J.Stevens - Farnborough 1957
    Регистрационный номер: G-AODE   [8]

    Herald

  • Air Pictorial 1955-10 / The journal of a roving spotter
    Регистрационный номер: G-AODE   [8]

    HANDLEY PAGE HPR-3 HERALD. Designated HPR-3, the Herald has been produced by Handley Page as a private venture . It is a' general purpose transport with characteristics which suit it for undeveloped countries and in particular for taking the place of the DC-3. The Herald may eventually be offered with turboprops when engines of suitable power are available. The machine is engineered and stressed for such units.
    Salient features: The Herald has a deep oval-section fuselage with nose not unlike that of the Viscount . There is marked upsweep on the underside of the rear fuselage, the windows are circular, and there are two loading doors on the port side. The wing is of fairly high-aspect ratio with little taper and square-cut tips. There is a distinct hump in the fuselage at the wing/fuselage intersection. Large flap guides are situated on the wing top surface. The circular section nacelles of small diameter are underslung, and have small cooling intakes above the spinner. In the head-on view the dihedral from the roots on the aircraft is most noticeable . The fin is very tall and square cut, while the tailplane, also square cut, is set low. Main undercarriage legs retract into the inner nacelles, and the nosewheel forwards.

  • Air Pictorial 1956-09 / J.Stevens - Farnborough 1956
    Регистрационный номер: G-AODE   [8]

    The second prototype Handley Page Herald made its first night on 7th August from Woodley Aerodrome. Photograph shows first prototype in Queensland Airline colours.

  • Мировая Авиация 136
    Регистрационный номер: G-AODF   [4]

    Второй Herald получил окраску "British European Airways". Британский авиаперевозчик стал первым эксплуатантом этих машин, взяв в лизинг три самолета Series 101 для использования на шотландских линиях.

  • Aeroplane Monthly 1986-03 / K.Desmond - H.P. (2)
    Регистрационный номер: G-APWA   [4]

    Two Handley Page types heralded the end of an era when they arrived at Farnborough for the SBAC show in 1960, the year Duncan Sandys decreed that Britain’s aviation companies should amalgamate. Shown here arriving over Farnborough are Victor B.2 XH669 and Herald G-APWA.

    Другие самолёты на фотографии: Handley Page Victor / H.P.80 - Великобритания - 1952

  • Air Pictorial 1958-07

    The Dart Herald is a fast, adaptable airliner for the shorter routes. It carries up to 43 passengers in a style to which any traveller gladly becomes accustomed. They relax in pressurised, air-conditioned comfort, enjoying the smoothness of turboprop flight. Alternatively, the Herald takes over 4 1/2 tons of cargo or combinations of passengers and freight. Between cabin and hold is a partition which can be set in several positions to give differing passenger and cargo space for each flight.

  • Aeroplane Monthly 1996-08 / 1996 UK Aircraft Collections and Museums Guide (2)
    Регистрационный номер: G-APWA   [4]

    Handley Page Dart Herald G-APWA, seen during its time with BEA, is now at Woodley with the Museum of Berkshire Aviation.

  • Air Pictorial 1964-09

    British European Airways

  • Aviation Historian 26 / J.Jackson - 748 vs Herald
    Регистрационный номер: G-AODE   [8]

    The prototype Handley Page HPR.7 Dart Herald, G-AODE, gives a sprightly display at Woodley in the spring of 1958, shortly after its first flight under turboprop power that March.

  • Aviation Historian 30 / K.Hayward - Decline & Fall
    Регистрационный номер: G-APWA   [4]

    The first production Dart Herald, G-APWA, resplendent in BEA’s then-still-new red-and-black colour scheme at the SB AC show at Farnborough in September 1960. As part of its display, the Herald embarked 30 troops and took off in less than 600yd.

  • Aviation Historian 26 / J.Jackson - 748 vs Herald
    Регистрационный номер: G-APWB

    In 1962 the MoS leased three Heralds - G-APWB, ’WC and ’WD - to BEA for services in Scotland deemed marginal for Viscounts, the main routes being from Renfrew, near Glasgow, to Islay via Campbeltown, and to the Orkneys and Shetland. Here G-APWB is prepared for another flight from Renfrew in April 1962.

  • Air Pictorial 1959-09 / ??? - Preview Farnborough '59
    Регистрационный номер: G-AODF   [4]

    The second prototype Handley Page P.R.R.7 Herald is seen in B.E.A. livery. Three Heralds are to be used by B.E.A. on some Scottish routes. Note the underwing fuel tanks.

  • Aeroplane Monthly 1985-09 / Grapevine
    Регистрационный номер: G-APWJ

    Duxford Aviation Society's latest acquisition, Handley Page Dart Herald G-APWJ, touches down at Duxford on July 7, 1985.

  • Air Pictorial 1999-07 / C.Woodley - From Air UK to KLM uk
    Регистрационный номер: G-BEYK

    A blue HP Herald at Manchester in May 1980.

  • Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
    Регистрационный номер: G-ASKK

    Handley Page Herald G-ASKK;

  • Air Enthusiast 1972-10 / ??? - The 40-year-old newcomer: British Caledonian Airways
    Регистрационный номер: G-APWF

    After acquiring Jersey Airways, BUA added its own livery to the fleet of HP Herald 200s, before transferring them to the separate division known as British United Island Airways.

  • Air Pictorial 1964-09

    British United (C.I.) Airways

  • Air Pictorial 1988-01 / A.Johnson - Register Review
    Регистрационный номер: G-GNSY

    Dart Herald G-GNSY is one of two ex-Italian aircraft acquired by Hurn-based Channel Express

  • Air Pictorial 1992-01 / UK Register Review
    Регистрационный номер: G-DGLD

    Now owned by Channel Express, Dart Herald G-BAVX was test flown in its new marks G-DGLD at Exeter on 2/11/91

  • Air Pictorial 1977-12
    Регистрационный номер: G-ATDS   [2]

    Handley Page Dart Herald production amounted to a mere 50 aircraft yet 20 years later the type is entering on a new lease of life and many initially sold overseas have returned to this country. British Air Ferries alone will eventually operate 16 out of Southend on short haul routes. These include the first production aircraft, G-APWA, in which H.R.H. Prince Philip made a 19,000 mile South American tour in 1962, and the entire Sadia and Malaysian Air Force fleets. 4X-AHT which returned to Castle Donington 28/7/77, one of five from the end of the production run supplied to Arkia, Israel in 1965, has now been overhauled for Express Air Freight Ltd. and restored as G-ATDS

  • Air Pictorial 1976-03
    Регистрационный номер: F-BLOY

    BRITONS ABROAD - Dart Herald 210 F-BLOY, ex G-ASPJ, was among aircrafts which brought French rugby fans to Turnhouse 10/1/76

  • Aeroplane Monthly 1990-02 / Personal album. Civil
    Регистрационный номер: B-2001

    Far East Air Transport's Handley Page Herald B-2001 photographed at Taipei, Taiwan on May 11, 1968. This Series 210 Herald started life as CF-MCM and was first flown in August 1962.

  • Jane's All the World Aircraft 1964 / 01 - Aircraft
    Регистрационный номер: HB-AAG

    Handley Page Herald Series 200 in service with Globe Air

  • Air Pictorial 1961-10 / P.Greenhayes - Farnborough Comment

    The Handley Page Herald in the livery of Maritime Central Airways.

  • Мировая Авиация 136
    Регистрационный номер: G-ARTC

    Второй H.P.R.3, модернизированный в Series 200, сменил регистрацию на G-ARTC. Снимок выполнен во время показательного десантирования парашютистов, самолет окрашен в цвета "Maritime Central Airways".

  • Мировая Авиация 136

    Herald Series 202 канадской "Nordair" оснащен подкрыльевыми топливными баками. Такие же баки могли подвешиваться на Herald ВВС Малайзии.

  • Air Pictorial 1987-09 / R.Jackson - Airport Movements
    Регистрационный номер: G-CEAS

    South East Air are now operating two Heralds. G-CEAS arrived at Luton on 2/7/87 in full livery after painting and overhaul at Exeter while sister machine G-ATIG is based at Stansted in all white scheme.

  • Air Pictorial 1973-06
    Регистрационный номер: G-ASVO

    The newly restored Dart Herald G-ASVO at Castle Donington 20/4/73;

  • Air Enthusiast 1971-08 / ??? - Jungle Fliers of the Rubber State
    Регистрационный номер: FM-1024   [4]

    Scottish Aviation Twin Pioneers have now been replaced in the transport role by Handley Page Heralds (shown) and DHC Caribou.

  • Jane's All the World Aircraft 1966 / 02 - Aircraft
    Регистрационный номер: FM-1024   [4]

    Handley Page Herald Series 400 military transport in the insignia of the Royal Malaysian Air Force, with parachuting door open

  • Air Enthusiast 2003-01 / B.Dunn - Heraldic devices

    A Herald Series 401 of the second batch for the Royal Malaysian Air Force during para-dropping trials. The standard freight doors opened inwards to allow this.

  • Air Enthusiast 2003-01 / B.Dunn - Heraldic devices

    Со стороны военных интерес к Herald проявили только ВВС Иордании и Малайзии. На фотографии - первый из двух Herald 207 ВВС Иордании, снимок сделан незадолго до передачи самолета заказчику 22 января 1963 года.
    The first of two Herald Series 207s for the Royal Arab Air Force, 109, taking off from snow-covered grass at Woodley, January 1963.

  • Air Pictorial 1964-09

    Aerolinee Itavia / Globe Air

  • Air Pictorial 1964-09

    Alia Royal Jordanian Airlines / Bavaria Flug-gesellschaft

  • Air Pictorial 1964-09

    British United Airways / Eastern Provincial Airways / Royal Malaysian Air Force

  • Air Pictorial 1977-01 / J.Rawlings - "Taxi, Sir?"

    Passengers disembarking at Jersey - HS 748 and Herald behind

    Другие самолёты на фотографии: Hawker-Siddeley Andover / HS.748 - Великобритания - 1960Piper Seneca PA-34 - США - 1972

  • Фотографии