Dornier Do.328
Варианты:
Dornier - Do.328 - 1991 - Германия
Страна: Германия
Год: 1991


Региональный пассажирский самолет
Описание
Фотографии
Fairchild-Dornier 328
  
   Вскоре после решения в 1986 году разработать 30-местный региональный самолет под обозначением Do 328 фирма "Dornier" заморозила этот проект. Только в августе 1988 года она вновь запустила программу Do 328. После приобретения фирмы "Dornier" компанией "Fairchild" в середине 1996 года этот проект стал более известен как программа "Fairchild-Dornier".
   Do 328 являлся развитием базисной концепции, воплощенной в Do 228. Он имел то же усовершенствованное крыло сверхкритического профиля, выполненное по новой технологии TNT (tragflugels neuer technologie), в сочетании с новым Т-образным оперением и герметизируемым фюзеляжем круглого сечения, полученным на основе опыта создания фюзеляжа по новой технологии в рамках программы NRT (neue rumpf technologien).
   Целью проекта Do 328 стало получение эксплуатационных и взлетно-посадочных характеристик, схожих с данными Do 228, но со значительным улучшением скоростных и высотных показателей. В его увеличенном салоне постоянная внутренняя высота кабины в проходе и ширина кресел были больше, чем в лайнерах Boeing Model 727 и 737. Do 328 сделан в основном из легких сплавов, кроме хвостовой части фюзеляжа, оперения, носового обтекателя и задних кромок крыла, выполненных из углепластика. Главные стойки шасси убираются в большие обтекатели по бортам фюзеляжа. Высоко установленное крыло имеет механизацию почти по всему размаху. Она включает в себя зависающие элероны и выдвижные двухсекционные однощелевые закрылки Фаулера. Возможен вариант с тремя интерцепторами перед каждым элероном.
   Первый Do 328 впервые взлетел 6 декабря 1991 года. За ним последовали еще два опытных экземпляра. Первая серийная машина поднялась в воздух 23 января 1993 года.
   Сертификация для Европы и США была получена в октябре и ноябре того же года. А уже 21 октября авиакомпания "Air Engiadina" стала первым получателем нового лайнера.
   Базовая версия Do 328-100 имела кухню, туалет и стандартный салон на 30-33 пассажира с размещением кресел по схеме 2+1. Стандартный летный экипаж - два пилота, возможно сопровождение одним либо двумя стюардами. Кабина экипажа оснащена приборным оборудованием Honeywell Primus 2000 (электронным комплексом пилотажно-навигационных приборов с выводами на пять дисплеев), включающим систему автоматического управления полетом, электронную систему индикации, предостережения и рекомендации. Возможны варианты поставки с цветным дисплеем метео-РЛС вместо монохромного, системой предупреждения столкновений и оповещения о трафике, и модифицированной системой навигации, использующей либо приемник системы GPS навигации, либо лазерную инерциальную систему.
   За проектом Do 328-100 последовали три улучшенных варианта. Максимальная масса версии Do 328-110 возросла до 13 990 кг, а дальность полета с максимальной загрузкой - до 1853 км. Версия Do 328-120 получила двигатели PW119C мощностью по 2180 л. с. (1625 кВт) с улучшенной термодинамикой, вращающие винты увеличенного диаметра. Do 328-130 - развитие Do 328-120 с двигателями PW119C, улучшенной системой управления по курсу и увеличенными закрылками для улучшения пилотажных характеристик.
   Фирма "Dornier" также предложила машины серии Do 328-200 в вариантах -210, -220 и -230, эквивалентных вариантам серии Do 328-100 для перенасыщенного рынка лайнеров с коротким фюзеляжем. В этих вариантах помещалось до 39 пассажиров в салоне по четыре кресла в ряд.
   Версия Do 328-500 (первоначально Do 328 S) отличалась турбовинтовыми двигателями Pratt&Whitney Canada PW150/2, увеличенным до 23,40 м размахом крыла и удлиненным фюзеляжем с салоном на 50 пассажирских кресел. "Fairchild-Dornier" также предложила платформу для испытаний силовой установки с турбовинтовыми двигателями Pratt & Whitney Canada PW119, приспособленными для работы на водородном топливе. Серийный выпуск самолетов Fairchild-Dornier Do 328 прекратился в начале 2000 года после постройки 105 экземпляров.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Fairchild-Dornier Do 328-110

   Тип: региональный пассажирский самолет
   Силовая установка: два турбовинтовых двигателя Pratt&Whitney PW119B по 2180 э. л. с. (1625 кВт)
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость 620 км/ч на высоте 6095 м; крейсерский потолок 7620 м или 9450 м в доработанном варианте; дальность полета 1853 км с 30 пассажирами
   Масса: пустого самолета 8920 кг; максимальная взлетная масса 13 990 кг
   Размеры: размах крыла 20,98 м; длина 21,28 м; высота 7,24 м; площадь крыла 40,00 м2
   Полезная нагрузка: до 33 пассажиров в пределах максимальной нагрузки 3690 кг
Dornier 328 regional airliner and corporate transport (1999)
Prototype Dornier 328 D-CHIC in formation with company demonstrator Dornier 228 D-CALY showing the Company's two current offerings in the regional airliner market.
The new aircraft's predecessors are the Dornier 228 (242 delivered to 85 customers), the 328 (110 delivered to 23 customers), both seen here, and the current production 328JET with 81 delivered to 17 operators from an orderbook of 142 aircraft.
Dornier 328-100 CC-ACG, the first for Aerocardal, was used on its inaugural schedule service from August 16, 2011.
Dornier 328
Produced in both jet and turboprop form, the Dornier 328 sold well until the company went into liquidation in 2002 and even now both models remain popular. Chinese carrier Hainan Airlines is the biggest operator of the 328JET, with 29 in its fleet, and the turboprop variant is the sole type flown by Air Alps Aviation.
Formerly in Lone Star colours, Dornier 328 N340PH (ex-D-CDXF) is now flying in Aspen Mountain Air markings and is seen at Fort Worth, Texas.
Cirrus Airlines Dornier 328-110 D-CTOB seen taking off from Stuttgart Airport, Germany, on June 16, 2006. The aircraft ran off the runway landing at Mannheim, Germany, on March 19, 2008, and was extensively damaged.
ScotAirways Dornier 328-100 G-BYML, seen here at Edinburgh on September 5, 2007, is the first to be repainted in CityJet colours following the airline's commencement of flights two days earlier from London City to Dundee and Edinburgh under the 'CityJet for Air France' banner.
Dornier 328-100 D-CATS, c/n 3009, in the markings of its former operator Eastwest Airlines, prior to being leased to Templehof Express in January 2000.
Among the benefits of the Dornier 328-100 are that it is claimed to offer the highest comfort of all regional turboprop aircraft, the quietest cabin and the fastest cruising speed (335kts). A measure of its reliability and speed are that on some days the airline's 328-100 operates ten sectors in 15 hours.
Лайнер Do 328 с кабиной пилотов, оснащенной системой полетной информации EFIS и совершенным комплексом БРЭО, смог проникнуть на перенасыщенный американский авиарынок.
One of the hoped-for successes in the Dasa stable is the Dornier 328 regional airliner. D-CATI in Horizon Air colours is the second pre-production aircraft and this was joined on October 20, 1992 by the third 328 to fly, D-CDOL.
The movement of Fairchild Dornier aircraft has increased in recent months as these photographs show. Gandalf Airlines of Italy, leased 328 D-CGAO and began a Manchester-Bergamo service at the end of October 1999.
The movement of Fairchild Dornier aircraft has increased in recent months as these photographs show. Long-time 228/328 operator, Suckling, was renamed Scot Airways on October 31, and G-BYMK now carries the new livery
Suckling Airways, has applied a Scottish style livery (tartan tail and St. Andrews flag on the nose) to the Dornier 328s G-BWWT and G-BYHG used on its recently launched services to Glasgow and Dundee from London/City
By shutting down the port engine while taxiing to the stand, the ground power unit can be connected to the aircraft within ten seconds of the aircraft reaching its parking position. This reduces the time on the ground by 10%.
Seen on the apron at Berlin Templehof, with a Eurowings ATR 42 in the background, the crew of D-CATS prepare for another sortie during a rare lull in a day’s busy schedule.
D-CATS appears to be 'running on rails' as it comes in to land al Berlin Templehof Airport.
Dornier 328s in service with Vision Air, N329MX is seen at Phoenix-Mesa Gateway airport.
Anonymous-looking Dornier Do 328-110 N339PH (c/n 3015, ex D-CARR) was seen at Kabul Airfield International Airport in mid-January 2013. The twin turboprop commuter airliner is employed by the Afghan National Army's Special Mission Wing, to transport personnel around the country and uses the callsign 'Gold Digger 01'. N339PH is registered to Berry Aviation Inc, based at San Marcos, near Austin, Texas.
A C-146A Wolfhound, serial number 97-3091, assigned to the 524th Special Operations Squadron, part of the 27th Special Operations Wing based at Cannon Air Force Base, New Mexico, seen at Phoenix-Mesa Gateway International Airport on a brief refuelling stop during a routine training flight in the local area.
A United States Air Force SAF C-146A Wolfhound (Dornier 328), 16-3025, arrives in April 2018, carrying American diplomats to visit the refugee camps
DEUTSCHE AEROSPACE (DORNIER) 328
"Дорнье 328" - типичный представитель "коммютеров" вместительностью до 30 человек
Air One competes strongly with Alitalia on main routes within Italy, but Minerva uses its Dornier 328s (shown) on franchise services on behalf of the national carrier.
Dornier 328 flight deck with Honeywell Primus 2000 avionics including five tubes for flight instruments, systems and EICAS functions (1996)
Garmin’s Companion flightdeck will feature on the D328eco
Dornier 328 cabin in 31-passenger layout (1997)
Dornier 328 configured for air ambulance operations (1997)
A model of the Dornier 328
Daimler-Benz Aerospace is to convert a Dornier 328 turboprop as a hydrogen-fuelled test-bed. Funded by the German government, the project is intended to provide data for possible Airbus applications. It is the latest in a series of trials with cryogenic fuels; German firms led by DASA have been working with Tupolev and Kuznetsov since 1989 and an experimental Tu-155 first flew with an engine that could operated alternatively with kerosene, natural gas or hydrogen, in 1988.
The new Dornier 328 turboprop variant is due in 2025
Cabin cross-section of 328-100, 328JET and 428JET (1994)
A three-view of this latest application of Dornier's commuterliner design expertise, the Dornier 328.
Dornier 328 (two P&WC PW119B turboprops) 30/33-passenger transport (1997)
DEUTSCHE AEROSPACE (DORNIER) 328