ATR ATR 42
Варианты:
ATR - ATR 42 - 1984 - International
Страна: International
Год: 1984


Региональный авиалайнер с экипажем из двух/трех человек
Описание
Фотографии
Avions de Transport Regional ATR 42 и ATR 72

   Консорциум "Avions de Transport Regional" был организован в феврале 1982 года для выпуска регионального авиалайнера Avions de Transport Regional ATR 42. Разработка этого самолета началась тремя месяцами ранее, как совместное предприятие французской фирмы "Aerospatiale" и итальянской "Aeritalia". Машина создавалась на основе предварительных разработок обеих компаний. Лайнер должен был перевозить 42 пассажира, но с самого начала работ обсуждалась возможность увеличения этого количества. Наконец, спустя четыре года после старта разработки ATR 42 приступили к созданию его удлиненного варианта - ATR 72.
   Работы между участниками консорциума были распределены следующим образом: за крыло отвечала "Aerospatiale", ныне вошедшая в состав концерна EADS, а создание фюзеляжа и хвостового оперения было возложено на "Aeritalia", в декабре 1990 года вошедшей в состав группы "Alenia". За пассажирский салон, кабину пилотов, двигатели, электросистему и систему управления отвечала французская фирма, а итальянцы занимались разработкой гидросистемы и системы кондиционирования. Сборка и летные испытания гражданского варианта ATR 42 проводились во Франции, а за выпуск военных и гражданских транспортных вариантов самолета, снабженных подфюзеляжной рампой, отвечали итальянцы.
   Первый из двух прототипов ATR 42 поднялся в воздух 16 августа 1984 года, а первая серийная машина взлетела 30 апреля 1985 года. 25 октября 1985 года был получен сертификат летной годности, а в декабре началась коммерческая эксплуатация нового лайнера.
   Обозначения ATR42-100 и ATR 42-200 первоначально использовались для разрабатываемых вариантов с максимальной взлетной массой 14900 и 15 750 кг. Последний имел переработанный салон, вмещавший 50 пассажиров. Однако к моменту начала поставок серийных машин, ATR 42-200 стал базовой начальной моделью, за которой последовал ATR 42-300, имевший большую взлетную массу. Он поставлялся в двух вариантах: ATR 42-310 с двигателями Pratt & Whitney Canada PW120 мощностью по 2000 э.л.с. (1491 кВт) и ATR 42-320 с двигателями PW121 мощностью по 2100 э.л.с.(15б7кВт).
   ATR 42 MP несет на борту все оборудование, необходимое для наблюдения за морским пространством. В настоящее время эти самолеты несут службу в итальянской Guardia de Firenza, а в конце 2009 года должны быть поставлены Ливии и Нигерии.
   К 2009 году стандартным вариантом стал значительно улучшенный ATR 42-500. К марту того же года ATR получила заказы на 422 экземпляра ATR 42, поставив 403 из них.
   Работы над удлиненным вариантом ATR 72 были начаты в январе 1986 года. Он представлял собой дальнейшее развитие ATR 42 с более мощной силовой установкой, возросшим запасом топлива и увеличенными размерами, что позволяло разместить на борту от 64 до 74 пассажиров (в зависимости от шага кресел).
   Первый из трех прототипов поднялся в воздух 27 октября 1988 года, а поставки серийных машин начались в октябре 1989 года. К весне 2009 года ATR получил заказы на 563 ATR 72, поставив 412 из них.
   Возможна переделка ATR 42-300/320 и ATR 72-200 в транспортные варианты, с установкой большого грузового люка по левому борту в передней части фюзеляжа и другими доработками. Предлагаются и морская патрульная модификация самолета ATR 42MP и его более совершенный вариант Surveyor, самолет для калибровки радиотехнических средств, а также корпоративные самолеты на базе ATR 42 и 72.
   Противолодочный самолет ATR 72 A5W использует бортовое оборудование ATR 42MP, дополненное устройством для постановки гидроакустических буев, магнитным детектором и торпедами. Возможна поставка ATR 42 и 72 в варианте Quick Change, позволяющем быстро преобразовывать их из транспортного варианта в пассажирский и обратно.


Варианты ATR 42

   ATR 42-400: первый полет 12 июля 1995 года, ТВД PW121A с шестилопастными винтами вместо четырехлопастных
   ATR 42-500: первый полет 16 сентября 1994 года, ТВД Pratt & Whitney Canada PW127E мощностью 2400 э.л.с. (1789 кВт) и новое оборудование кабины
   ATR 42-600: в 2007 году ATR приступила к созданию нового варианта лайнера. Этот самолет, поступление которого в эксплуатацию ожидается в 2011 году, отличается новой кабиной пилотов с пятью многофункциональными индикаторами фирмы Thales, соответствующей последним требованиям RNP (Required Navigational Procedures) и условиям захода на посадку CAT III. Установленные на нем ТВД PW127M имеют большую мощность и более эффективны в условиях высокогорья и повышенных температур. Максимальная взлетная масса увеличена на 300 кг. Пассажирский салон имеет повышенный уровень комфорта, с улучшенной звукоизоляцией и виброзащитой. В качестве вариантов предлагается улучшенная отделка (Elegance Cabin) и установка развлекательного медиацентра. Первое включение электросистемы прототипа ATR 42-600 состоялось 17 декабря 2008 года, и сейчас он готовится к первому полету.


Варианты ATR 72

   ATR 72-200: первый серийный вариант
   ATR 72-210: поставляется с декабря 1992 года, разработан на базе ATR 72-200 для улучшения летных характеристик в условиях высоких температур и высокогорья; оснащен более мощной силовой установкой из ТВД Pratt & Whitney Canada PW127 no 2480 эл.с. (1849 кВт), приводящих усовершенствованные винты с композитными лопастями
   ATR 72-210A: сертифицирован в январе 1997 года и позднее получил новое обозначение ATR 72-500, усовершенствованный вариант ATR 72-210 с шестилопастными винтами вместо четырехлопастных, увеличенным взлетным весом и новым оборудованием кабины
   ATR 72-600: новейший вариант ATR 72, включающий улучшения, примененные на ATR 42-600


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Avions de Transport Regional ATR 42-310

   Тип: региональный авиалайнер с экипажем из двух/трех человек
   Силовая установка: два ТВД Pratt & Whitney Canada PW120 мощностью по 2000 э.л.с. (1491 кВт)
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость 490 км/ч на высоте 5180 м; скороподъемность у земли 640 м/мин; потолок 7620 м; дальность полета с 46 пассажирами на борту 1944 км
   Масса: пустого 10 285 кг; максимальная взлетная 16 700 кг
   Размеры: размах крыла 24,57 м; длина 22,67 м; высота 7,59 м; площадь крыла 54,50 м1
   Полезная нагрузка: до 4915 кг, включая от 42 до 50 пассажиров в зависимости от шага кресел
Largest of the new generation of regional airliners now under development is the Aerospatiale/Aeritalia ATR 42, a joint Franco-Italian project.
16 августа 1984г.: первый полет турбовинтового транспортного самолета ATR 42 (F-WEGA), созданного фирмами "Aerospatiale" и "Aeritalia".
The three Aerospatiale/Aeritalia ATR 42 regional airliners that have been used for the flight development and certification programme which was completed on 24 September 1985.
ATR is studying a new short take-off and landing variant of the ATR 42-600, pictured here on a recent demonstration tour in China.
An artist's impression of the ATR 42-600 STOL variant, due to enter service in 2022
ATR sees a bright future for its latest models
The first ATR 42-300 to join Havana, Cuba-based Aerogaviota, CU-T1451 (c/n 015, ex F-WQIQ, N19AE), is one of four former American Eagle examples which were traded back to ATR and subsequently placed with Cuban carriers Aero Caribbean and Aerogaviota recently. CU-T1451, seen here at Cayo Largo on February 3, 1999, is leased from ATR Asset Management and was delivered via Lanzarote on January 11.
Air Caledonie ATR 42-500 F-OIPI (c/n 647, ex F-WWLC) was handed-over to the airline on June 30, 2006 at Toulouse and is the first of three new ATRs (one ATR 42-500 and two ATR 72-500s) ordered last September.
Местное воздушное сообщение между островами Новой Каледонии обеспечивает авиакомпания "Air Caledonie", имеющая в своем парке один ATR 42-500 и два более вместительных ATR 72-500. Все три самолета несут аналогичную яркую окраску.
ATR 42-500, F-OHFA, seen here in Air Dolomiti’s old colour scheme, on the apron at Ronchi dei Legionari, home base of Air Dolomiti.
Although not itself an operator of the ATR 42, Air France has its livery on one of the Air Littoral aircraft
Фирмы "Aerospatiale" и "Alenia" занимаются высокотехнологичными разработками. Поэтому в базовый проект ATR 42 внесен ряд серьезных новшеств. Однако при этом удалось избежать чрезмерной сложности с учетом нацеленности этого самолета на рынок, требовавший скорее неприхотливой рабочей лошадки, нежели капризного породистого скакуна.
3 декабря 1985г.: французская авиакомпания "Air Littoral" получила первый серийный ATR42, в производстве находится четвертая машина. Самолет полетел 30 апреля, сертификацию FAA прошел 25 октября.
Cheerful markings on this Air Littoral ATR 42-500 belie the state of the airline. At the beginning of April 2001, the SAir Group announced that it was cutting off all financial backing for Air Littoral and its future now looks bleak.
A popular tourist destination in Malawi is Club Macakola on the shore of Lake Malawi. Here, the ATR 42 7Q-YKQ taxies in from the evening flight from Chileka.
Air Queensland is the first Australian operator of the type.
Air Sicilia was founded in 1994, and operates three ATR42-300s, including I-ATRM.
By the end of 1986, Avions de Transport Regional had delivered 35 ATR 42s and production will peak at 3-4 per month this year. Among the 15 airlines operating the regional transport were Simmons Airlines, serving American Airlines with its aircraft in American Eagle livery
Departing runway 06R at Palma de Mallorca on June 16, 2014, Aero Nova ATR 42-320 EC-IDG (msn 003, ex F-WQNE) is based at Burgos-Villafria in northern Spain for the summer season for charter flights to Mediterranean destinations including Alicante, Malaga and the Balearic Islands. It has special titles (‘Burgos origen y destino’ - Burgos origin and destination) on its forward fuselage for the duration. The turboprop is the oldest active ATR, having first flown on April 30, 1985.
First UK operator of the ATR 42 is City Flyer with G-BUEA being the first of two planned for service.
ATR 42-500 of Continental Express (1997)
With no prospect of a fall in fuel prices, ATR has experienced a sudden increase in demand for its turboprops. In addition to its ATR 42-500s, one of which is shown here on approach to Prague Airport, CSA Czech Airlines operates four ATR 72-202s.
The ATR turboprop, in both its lengthened -72 and shorter -42 (shown) versions, forms the backbone of Eurowings’ fleet. However, the airline recognises that the future is with jets and a replacement for the ATR72s is urgently being sought.
ATR 42-300 operated by Eurowings Luftverkehrs, Germany (1999)
Франко-итальянские ATR42 особенно популярны в Европе
Seen on the apron at Berlin Templehof, with a Eurowings ATR 42 in the background, the crew of D-CATS prepare for another sortie during a rare lull in a day’s busy schedule.
Among the 15 airlines operating the regional transport were Holland Aerolines, flying on regional routes to and from cities in the Netherlands.
One of Italair’s leased ATR42-300s, EI-CPT.
The two former Thai ATR-42s G-BYHA and G-BYHB were due to be delivered to the new Italian airline Italy First after completion of preparatory work by JEA Engineering at Exeter.
On February 12, 2013, the sole ATR 42-600 ordered by Jhonlin Air Transport (JAT) of Indonesia was delivered. The turboprop (PK-JBA, c/n 1004, ex F-WWU) is seen conducting a test flight from Toulouse in southern France prior to hand-over. JAT began operations in November 2011 using Cessna 208 Caravans.
Venezuela is one of a few Latin American countries which allocate registration suffixes to indicate classifications of ownership. This ATR 42 of LAI is marked C for commercial (1999)
Loganair is in the process of replacing its Saab 340s with ATRs, including the 50-seater ATR 42 shown there
Two ATR 42-500s were delivered to Oman Air in December to supplant the A320s operating the regional network. The airline has a further four options which, if taken up, will replace the F27s and Twin Otter on oil support operations.
До банкротства компании "Pan Am" в ее цветах на региональных и ближних рейсах летали шесть лайнеров ATR42. Этот самолет был сфотографирован над Тулузой перед его поставкой и, хотя на нем уже нанесены эмблемы компании "Pan Am", ему пока присвоен французский испытательный регистрационный номер.
PIA's first ATR 42-500, AP-BHH (c/n 645, ex F-WWLE), wearing PIA's smart new colour scheme and 'Gwadar The New Port City' titles, seen during an air-to-air photographic session on May 24, 2006. The aircraft was handed-over in Toulouse on May 31 and arrived in Pakistan on June 2 before operating its first service on June 10.
Berlin’s famous Tempelhof terminal forms the backdrop to one of RFG’s ATR42s in May 1996.
ATR 42
REGIONAL CARRIER Silver Airways has selected NAVBLUE to design, test, train, implement and administer a range of operations control centre products to improve the efficiency of its operations.
NEW ATR passenger turboprops have been ordered for the United States market for the first time in decades. Twenty ATR 600-series aircraft comprising 16 ATR 42-600s and four ATR 72-600s, all on lease from Nordic Aviation Capital, are to be operated by Fort Lauderdale-based Silver Airways.
ATR 42-600 F-WWLX (msn 1015) - delivered to TransNusa Aviation Mandiri of Indonesia as PK-TNJ on September 29, 2014 - on test at Toulouse-Blagnac in southern France on September 22, a week after its first flight. TransNusa ordered a single ATR 42-600 and placed options for a further three in 2013. The airliner is based at El Tari Airport in Kupang and is expected to begin operating revenue earning flights in November.
One of two former Zambian Airways ATR 42-300s, 9J-AFD, repossessed by JCPL leasing of New York, currently held in storage at Jan Smuts/Johannesburg International Airport, South Africa. The other aircraft is 9J-AFC. Note the blacked out Zambian Airways logo on the upper fuselage. They were flown to South Africa by crew from the South African domestic carrier Air Link. Zambian Airways, meanwhile, has recently been reduced to one Boeing 737 and one DC-10 and on November 3/4 finally went into liquidation.
Former Air Madagascar ATR 42-320 5R-MJC (c/n 132), now in an all white scheme and devoid of titles, is seen here at Dublin, Ireland, on the night of December 4, 2006, having arrived from Marseilles, France. It left the following morning for the USA, where it is reported that it will be converted to cargo configuration.
This ATR 42 freighter conversion, ZS-OVP, carries www.solenta.com titles and the legend ‘Flying Together with DHL’ on the upper forward fuselage sides. The operator has purchased two aircraft for this operation, the other being ZS-OVR.
Around 100 ex-passenger ATRs have now been converted to freighters, with FedEx one of the operators.
FedEx also operates a fleet of AIR 42s (pictured) and 72s. These turboprops are relatively new additions to the company with the first examples arriving in 2003.
Самолет морского патрулирования ATR-42MP
The ATR 42MP Manta crew consists of a pilot, a co-pilot, a coordinating officer, two system operators and two specialists in the technical role also employed as observers.
In Manta 01 and 02 there is a side-looking airborne radar installed on both sides of the aircraft's tail to detect marine pollution.
In 2016, more than 2,900 total flight hours and 144 SAR missions were undertaken from Catania, mainly with the ATR 42MP and AW139.
ATR 42-320 operated as a transport by French telecommunications agency CNET in paramilitary guise with cockades and an air force call-sign (1999)
MM62165/GF13, c/n 500, one of two ATR-400MP maritime patrol aircraft operated by the Italian Government's Guardia di Finanza or customs service, visited Dublin and Edinburgh on 10/3/99.
First ATR 42MP Surveyor, operated by the Italian customs service (1999)
Проект ATR 42 не просто авиалайнер - он также несет военную и пограничную службу. Самолеты версии ATR 42MP используются в береговой охране Италии.
ATR 42 MP несет на борту все оборудование, необходимое для наблюдения за морским пространством. В настоящее время эти самолеты несут службу в итальянской Guardia de Firenza, а в конце 2009 года должны быть поставлены Ливии и Нигерии.
P.166DP1 M.M.62267 flying in formation with an ATR 42-500MP.
Details of an ATR 42-500's 2,400 shp Pratt & Whitney PW127E undergoing maintenance in the Air Dolomiti hangar at Ronchi del Legionari Airport. The propeller is a six-blade Hamilton Standard 568F.
The first prototype of the ATR 42, finished in house livery
The first two ATR 42s engaged in the flight test programme
Самолет ATR42-500
The first revenue passengers to fly in the ATR 42 were carried in this aircraft, operated by Air Littoral on routes within France from December 1985 onwards,
ATR 42
May 1992 and City Flyer's first ATR 42 takes on passengers for the inaugural flight from London Gatwick to Guernsey in the Channel Islands.
The second prototype of the ATR 42, finished respectively in the colours of Command Airways, the first US customer and operator. The second aircraft had Finnair livery on the other side of the fuselage.
The final assembly line of ATR 42s in the Aerospatiale facilities at Toulouse.
An interesting sight at Luton in the summer of 1989 was this ATR 42-300 (c/n 112) operated by Ryanair on wet lease from Inter Canadien pending delivery of Ryanair's own third ATR 42 in September.
Aircraft of all three airlines, pictured just after the merger which resulted in the formation of Eurowings.
The ATR 42 flight deck benefits from experience gained with the Airbus A310. with which it shares such features as the two-pilot forward-facing crew compartment (FFCC), push-button system controls grouped on the overhead panel, a centralised crew-alerting system and the colour-coded, dark cockpit concept with a synoptic chart to identify faults.
Coast Guard pilots say the ATR 42MP Manta is a little sluggish in the turn, but praise its reliability and good controls.
Single-class four-abreast seating is the norm in the ATR 42.
The two system operators on the ATR 42MP Manta have very high resolution colour monitors on which both navigation data and those provided by the search sensors can be viewed.
Management of the ATR 42MP Manta's sensors and operational radio communication takes place through the MPMS under the supervision of the onboard TACCO.
На месте катастрофы самолета ATR 42-500 (борт AP-BHO) пакистанской авиакомпании PIA
A model of the ATM 42-R military transport version, with rear loading ramp.
An artist's impression of the Aerospatiale AS 35 project.
ATR 42
Manufacturers of the ATR airframe (1995)
Relaunched (1996) cross-section of ATR-42/72 cabin, showing overhead lockers of increased capacity (1997)
Noise reduction measures in the ATR 42-500 include skin damping material (above) and dynamic vibration absorbers (right) (1995)
Noise reduction measures in the ATR 42-500 include skin damping material (above) and dynamic vibration absorbers (right) (1995)
A preliminary three-view drawing of the Aerospatiale AS 35 project.
Three-view of the AIT-230-208, the latest version of the Aeritalia project for a 40/50-seat commuterliner.
The Aerospatiale/Aeritalia ATR 42 as launched in November 1981 is depicted in this three-view drawing; the cargo door of the ATR 42F is shown by dotted lines.
A three-view drawing of the ATR 42 and an extra side view of the ATR 72.
Aerospatiale/Alenia ATR 42 twin-turboprop regional transport (1983)
AERITALIA/AEROSPATIALE ATR 42
ATR 42