Piaggio P.166 Portofino
Варианты:
Piaggio - P.166 Portofino - 1957 - Италия
Страна: Италия
Год: 1957


Легкий транспортный самолет
Описание
Фотографии
Piaggio P.166

   Прототип Piaggio P.166 совершил первый полет 26 ноября 1957 года, он проектировался как легкий гражданский транспортный самолет с применением крыла и конструкции силовой установки по типу самолета P.136-L.
   Двигатели Avco Lycoming GSO-480 мощностью 340 л. с. (254 кВт) были установлены на свободнонесущем высокорасположенном крыле типа "чайка" и вращали толкающие воздушные винты. Самолет имел убирающееся трехопорное шасси и однокилевое вертикальное оперение с форкилем. Хорошая управляемость обеспечивала ему возможность маневра на небольших аэродромах, а дальность полета могла быть увеличена при применении сбрасываемых топливных баков. Первые 32 самолета P.166 поступили к гражданским операторам, причем поздние модификации имели более мощную силовую установку и большую пассажировместимость.


Варианты

   P.166: первая серийная модель; широко продавалась и применялась в Австралии, Новой Гвинее и в США (дистрибутор - компания "Tracker Corporation"); два пилота и до шести пассажиров
   P.166B: создан в 1962 году и получил название Portofino; установлены двигатели с непосредственным впрыском Avco Lycoming IGSO-480 мощностью 380 л.с.; построено шесть машин, в основном на экспорт
   P.166C: имел измененный центральный отсек фюзеляжа с дополнительной кабиной для пяти пассажиров и новое шасси, основные стойки которого убирались в обтекатели по бортам фюзеляжа; серийный выпуск начат в 1964 году
   P.166M: военный вариант; построен 51 экземпляр для ВВС Италии - для связи и транспортировки на поле боя; был усилен пол и увеличена грузовая дверь
   P.166S Albatross: 20 самолетов приобретены ЮАР для берегового патрулирования и поисково-спасательных операций
   P.166BL2: установлены двигатели IGSO-540-A1H мощностью 380 л.с., увеличен запас топлива
   P.166-DL3: последняя серийная модель; прототип совершил первый полет 3 июля 1976 года, оснащался двумя ТВД Avco Lycoming LTP 101; возможность быстрой конвертации в различные варианты; два самолета использовались авиакомпанией "Alitalia" в качестве учебных, а два - Воздушным корпусом Сомали в качестве военно-транспортных
   P.166-DLR-MAR: морской патрульный вариант самолета P.166-DL3; предназначен для использования в любых погодных условиях и время суток, может взлетать с неподготовленных ВПП, оборудован системой поиска, обнаружения и идентификации целей


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Piaggio P.166-M3

   Тип: легкий транспортный самолет
   Силовая установка: два ТВД Avco Lycoming LTP101-600 мощностью по 599 л. с. (447 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 3050 м - 400 км/ч; практический потолок 8840 м; максимальная дальность 2035 км
   Масса: пустого снаряженного 2650 кг; максимальная взлетная 4300 кг
   Размеры: размах крыла с концевыми топливными баками 14,69 м; длина 11,88 м; высота 5,00 м; площадь крыла 26,56 м2
Морской патрульный самолет Piaggio P-166S Albatross из 27-й эскадрильи ВВС ЮАP.
McAlpine Aviation operated a number of Piaggio P.166s, the first of which was G-APSJ (c/n 354), which was sold in 1963 to Air Charter of Perth, Australia. With its cranked gull-wings and pusher engines, the type was unusual - and popular with its pilots, despite being given the nickname “the Pig”.
The author beside The Pig at Hastings Airfield, near Freetown, in 1966. The initials SLST on the forward fuselage beneath the cockpit window refer to the aircraft’s operator, the Sierra Leone Selection Trust. McAlpine Aviation at Luton, for which the author was working, had been the official UK agent for Piaggio since May 1959.
The Pig heading south-east down the coast from Lungi Airport to Hastings for a night-stop in Freetown. In December 1968 the aircraft was put on the British civil register as G-AWWJ, but was cancelled five months later to be put on the Swiss register. It was then sold in February 1970 to a new owner in Nigeria, where it became 5N-ADP.
“The Pig” - Piaggio P.166M 9L-LAF, c/n 406, undergoing maintenance at its base at Yengema, Sierra Leone, in 1966. The unconventional gull­winged utility aircraft of pusher configuration was a development of the same company’s P.136 amphibian, the prototype P.166 making its first flight in November 1957.
Nine specially-equipped Piaggio P.166S Albatross twins are used by No 21 Squadron at Ysterplaat.
Италия сохранила P.166 для использования в качестве связного, легкого транспортного, а также для выполнения фотосъемки местности.
Piaggio P.166-DL3SEM operated by the Italian Air Force (1998)
Although the Piaggio P.166-DL3s are on the strength of 1° Gruppo Osservazione at Pratica di Mare, they are currently operating out of the Italian Air Force base at Latina, where they are used to train fixed wing pilots for the GdiF.
P.166DP1 M.M.62267 flying in formation with an ATR 42-500MP.
Images acquired by the CASI system of a cannabis farm in Albania.
The ferry La Superba manoeuvring while searching for a man overboard.
The unusual wing shape of the P.166.
Crew of the P.166 mission flown with the author, from the left: systems operator Head Warrant Officer Calabrese, co-pilot Lieutenant Casini and pilot Captain Miranda.
Maintenance on a Pratt & Whitney Canada PT6A-121 engine at Pratica di Mare.
The Piaggio P.166 is a development of the P.136 amphibian, which is marketed in the United States by Trecker Aircraft as the Royal Gull. The 166 can be easily converted to carry either passengers (8) or cargo.
Piaggio P.166 G-ARUJ, operated by Charrington Breweries, outside the McAlpine Aviation hangar at Luton, where the company provided maintenance services for the type. The underrated P.166 offered superb short-field performance, being able to take off with a full load of passengers and fuel from a 600 yd (550 m) grass strip.
Piaggio P.166B Portofino (two 380 hp Lycoming IGSO-540-A1A engines)
Piaggio P166C (two 380 hp Lycoming IGSO-540-A1C engines)
R. Piaggio P.166-CL2 twin-engined light utility aircraft
McAlpine was the official UK agent for Piaggio aircraft, and the company used several examples of the P.166, including G-APWY (c/n 362), which went to electronics company Marconi in 1967, in whose colours it is seen here. This aircraft survives today and is kept in the Science Museum’s storage hangar at Wroughton, Wilts.
Piaggio P.166M.
Piaggio P.166-DL3
The longevity of the Piaggio P-166 has been extended with the arrival of the P-166DL-3, equipped with two 587 h.p. Avco-Lycoming LTP101 turboprops. First flown on July 3, 1976, it will be offered in civil and military variants.
Piaggio's P.166-DL3 prototype, l-PJAG, powered by Avco-Lycoming LTP-101 turboprops, made its first flight on 3rd July this year
R.Piaggio P.166-BL2 demonstration aircraft (two 380 hp Lycoming IGSO-540-A1H engines)
Данный P.166BL2 Portofino принадлежал компании "Airlines of South Australia", входившей в группу компаний "Ansett-ANA".
Also Italian-built, this Piaggio P-166S Albatross coastal recce, type, serial 888, belongs to No. 27 Squadron, Ysterplaat
A portion of the static display with Shorts SD3-30, McDonnell Douglas TF-15A, Grumman F-14A Tomcat, McDonnell Douglas YC-15 and the Grumman Gulfstream II in the foreground. Behind are a Dassault-Breguet Falcon, GAF Nomad and Piaggio P.166DL-3.
The office - the cockpit of P.166 G-APWY, operated by McAlpine on behalf of Marconi’s aeronautical division. Contemporary flight reports on the type are unanimously positive, James Hay Stevens describing it in a May 1959 article in Flight as “lively but docile”, another report referring to it as “handsome and highly efficient”.
The P.166DP1 cabin features a systems operator console on the right-hand side.
The console has two displays. In this photo, the top screen shows the video fed from the multi-spectrum sensor, the lower screen also shows the FLIR image, the radar picture and the mission track.
A flight grid flown by a P.166DP1 over an archaeological site at Pompei.
R. Piaggio P.166-BL2 twin-engined light transport
R. Piaggio P.166-BL2 twin-engined light transport