Blackburn Baffin / B-5
Варианты:
Blackburn - Baffin / B-5 - 1933 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1933


Двухместный бомбардировщик-торпедоносец корабельного и наземного базирования
Описание
Фотографии
Blackburn В-5 Baffin

   По мере того как звездообразные двигатели совершенствовались в плане уменьшения веса и увеличения соотношения мощность/масса, компания "Blackburn" решила последовать примеру финнов, которые на свои построенные по лицензии самолеты Ripon ставили различные звездообразные двигатели. Один Ripon, принадлежавший авиации Королевских ВМС, был оснащен двигателем Armstrong Siddeley Tiger I мощностью 650 л.с, на второй же - поставили двигатель Bristol Pegasus IMS мощностью 545 л.с. Обе машины получили обозначение T.5J Ripon Mk V, но также известны как В-4 и В-5 соответственно. После проведения сравнительных испытаний в качестве нового военного самолета была выбрана вторая модификация с двигателем Pegasus IM3, было заказано два предсерийных самолета. Ранние Ripon Mk II были доведены до нового стандарта еще на этапе производства и получили название Baffin. Три подразделения авиации британских ВМС получили Baffin, постепенно более 60 Ripon были переоборудованы до этого стандарта. Летные характеристики нового варианта самолета оказались немного лучше, чем у его предшественника, однако служба была недолгой - последний самолет морской авиации Великобритании был снят с вооружения в 1937 году.
   Новозеландские ВВС приобрели 12 самолетов Baffin. За ними последовало еще 17, что позволило оснастить три эскадрильи. Эти Baffin были единственными экземплярами, служившими во время Второй мировой войны, но большинство из них покинули строевые части уже к 1941 году.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Blackburn Baffin

   Тип: двухместный бомбардировщик-торпедоносец корабельного и наземного базирования
   Силовая установка: один звездообразный двигатель Bristol Pegasus IM3 мощностью 565 л.с (421 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 1981 м - 219 км/ч; начальная скороподъемность 146 м/мин; практический потолок 4570 м; дальность полета 869 км
   Масса: пустого 1444 кг; максимальная взлетная 3452 кг
   Размеры: размах крыла 13,88 м; длина 11,68 м; высота 3,91 м; площадь крыльев 63,45 м2
Самолет S1573, первоначально отправленный в 810-ю эскадрилью британской морской авиации (ее схему окраски и несет изображенный самолет), был переделан из Ripon IIА и позже продан Новой Зеландии.
Velos G-AAAW at Brough tn October 1932 with the Pegasus-engined Baffin prototype in the foreground
MINUS ITS "MOULDY": A Blackburn "Baffin" (Bristol "Pegasus" engine) torpedo bomber undergoing tests.
BLACKBURN "BAFFIN": Adopted by the Fleet Air Arm as the standard deck-landing aircraft for torpedo and bombing operations.
Самолет КЗ589 был одним из двух предсерийных Baffin. Он был приобретен для проведения испытаний в 1933 году и продан на слом уже в 1937 году.
Pre-production Blackburn Baffin.
A Blackburn Baffin (Bristol Pegasus engine) practising air firing with the rear gun at a target on the sands at North Coates Fitties.
A Baffin pilot diving at a ground target and firing his front gun.
During torpedoplane manoeuvres by the Fleet Air Arm the Blackburn Torpedo-Bombers undergo the severest stresses to which a military aeroplane is normally subjected. These machines have an uninterrupted view in all directions and a remarkably steady aim. Alternative power units: 643 h.p. Tiger and 545 h.p. Pegasus.
THE BLACKBURN "BAFFIN": This photo, shows the prototype, as indicated by the identification letters. The engine is a Bristol "Pegasus."
A flight of No. 810 Squadron about to bomb a target on the sands at North Coates Fitties.
WHERE THE BAFFINS WENT: A considerable number of ex-R.A.F. Blackburn Baffin torpedo-bombers are being used by the Royal New Zealand Air Force. Those above are flying over mountains in the Wellington Province.
THE PUNY WORKS OF MAN: The Baffin torpedo-bombers of No. 811 Squadron from H.M.S. Furious, look down on the Forth Bridge, the battleship Nelson, and the carrier Courageous.
Blackburn Shark torpedo spotter reconnaissance machines of the Fleet Air Arm with a Blackburn Baffin torpedo bomber beyond.
SILHOUETTE: A fine impression of four Blackburn "Baffin" (Bristol "Pegasus M") torpedo-bombers from H.M.S. Furious on early patrol during the recent Combined Fleet Exercises.
SENIOR AND JUNIOR. Units of the Fleet Air Arm gave a wonderful exhibition of formation flying during their fly-past at the review by the King of his fleet. This is how the Blackburn "Baffins" of No. 810 (T.B.j Squadron appeared from one of the lower decks of HMS Glorious. A sister-ship, the Courageous, is on the left of the picture.
Blackburn Baffin torpedo bombers (Bristol Pegasus) of the Fleet Air Arm approach Courageous from behind a smoke screen laid by H.M.S. Crusader, the attendant destroyer.
"Landing-on is a far more difficult process ... everything should be done to make it as easy as possible" Blackburn Bafhns coming in.
"The aircraft to be flown-off are brought up on the lifts from the hangars below decks and are ranged up behind each other on the flight deck. Often two or more squadrons are so ranged up at the same time." Sharks and Baffins are seen in this striking photograph taken on board H.M.S. Courageous.
"Shove her back": Airmen and seamen work together in moving a Baffin on the tarmac.
A lineup of the Baffins of No. 810 (F.T.B.) Squadron together with their crews and all other ranks. The uniforms of Royal Navy, Royal Marines, and Royal Air Force make a curious contrast.
Baffin torpedo bombers are seen in service with the R.A.F.
Officers, airmen, seamen, ana Marines ol No. 810 (F.T.B.) Squadron.
HARKING BACK IN NEW ZEALAND: Some old-timers still in service with the Royal New Zealand Air Force lined up for inspection by the Governor-General, Lord Galway, at Rongotai Aerodrome. The pretty little fighters in the foreground are Gloster Grebes (circa 1928) and behind are Blackburn Baffins.
Blackburn Baffin (Ripon conversion) S1662 is retrieved after hitting the island of H.M.S. Courageous and going overboard.
What appears to be a Blackburn Baffin entangled in the round-down of, presumably, HMS Glorious. A small group of naval personnel survey the damage.
Blackburn Baffin S1660 was converted from a Ripon IIc, and is seen here at Malta after an unhappy landing. The Fleet Air Arm pennant number "74" on the fuselage side denotes that it was a torpedo bomber serving with 810, 811 or 812 Squadron in the Mediterranean Fleet. The photograph was taken in the mid-1930s.
Bashed Baffins
Sir, Mr Coombs in his article The expanding years (November 1984 Aeroplane) writes that “A cyclone swept across RAF Hal Far in Malta in November 1936” and destroyed the Baffins of 812 Sqn. I was in 812 at the time and it seems to me that many of your readers will not have seen a Baffin, and fewer still will have seen one after a cyclone has hit it. <...>
GEOFF CLARKE, Editor, SAM 35 Speaks, 5 Woodside Road, Sutton, Surrey
The British Fleet Air Arm have adopted the Blackburn "Baffin" Torpedo-bomber as the standard deck-landing aircraft. For maximum efficiency the "Baffins" are fitted with Bristol "Pegasus" radial air-cooled engines