Grob G.110 / G.115 / G.120 / Tutor T Mk.1
Варианты:
Grob - G.110 / G.115 / G.120 / Tutor T Mk.1 - 1982 - Германия
Страна: Германия
Год: 1982


Двухместный спортивный, учебный и туристский самолет
Описание
Фотографии
Grob G 115 (Heron и Tutor) и G 116

   Легкий спортивный и тренировочный самолет Grob G 115 выполнил первый полет в ноябре 1985 года с мотором Lycoming O-235. Весной 1986 года в воздух поднялся второй прототип с более узким килем, перенесенным стабилизатором и винтом постоянного шага. Самолет представлял собой низкоплан стеклопластиковой конструкции с неубираемым шасси и расположением двух членов экипажа в кабине бок о бок. Сертификат получен в марте 1987 года.
   Первый производственный заказ на 88 самолетов выполнили в 1988 году, выпуск возобновился в сентябре 1989 года и продолжался до августа 1990 года - за этот период собрали 19 самолетов. В 1993 году производство опять возобновили, но в конструкцию самолета внесли ряд изменений и предусмотрели установку моторов иных марок; до декабря 2010 года поставлено более 360 самолетов.
  
  
Варианты

   G 115A: базовая серийная модель на основе второго прототипа с двигателем O-235 мощностью 115 л.с.
   G 115B: улучшенный серийный вариант с мотором Lycoming O-320 мощностью 160 л. с.
   G 115C: доработанный серийный вариант, появившийся в 1984 году с мотором O-320-D1A мощностью 160 л. с. и винтом постоянного шага; топливные баки перенесены в крыло, изменено хвостовое оперение, внесен ряд других конструктивных изменений
   G 115C1 Acro: анонсирован в середине 1996 года, предназначен для выполнения пилотажа, оборудован указателем перегрузки; предусмотрена установка кресел, допускающих размещение парашютов
   G 115C2: развитие G 115C с мотором O-360-A1F6 мощностью 180 л.с.
   G 115C3 IFR Trainer: развитие G 115C2 с оборудованием, позволяющим пилотировать по приборам
   G 115D: аэробатический вариант G 115C с мотором AEIO-360-B1F мощностью 180 л.с. с винтом постоянного шага
   G 115D2: развитие G 115D с мотором AEIO-320-D1B мощностью 160 л.с. с винтом постоянного шага; пять машин закуплены авиацией британских ВМС под наименованием Heron T.Mk 1
   G 115E: вариант G 115D2 с двигателем мощностью 180 л.с., доработанный для соответствия требованиям британских ВВС к BAe Bulldog, для использования в университетских эскадрильях; с 1999 года поставлены 95 самолетов под наименованием Tutor T.Mk 1; с 2009 года на некоторые машины ставится навигационное оборудование GPS Garmin
   G 115 Bavarian: вариант G 115C для Международного аэроклуба Флориды, США; установлены топливные баки в крыле, новая приборная доска, измененное хвостовое оперение, изменен профиль крыла
   G 115TA Acro: специализированный гражданский и военный учебный самолет с 6-цилиндровым мотором Lycoming AEIO-540-D4A5, БРЭО военного стандарта и с убираемым трехопорным шасси
   G 116: первый полет выполнил 29 апреля 1986 года, но затем работы по данной теме были прекращены; G 116 - четырехместный вариант G 115 с расположением пилотов и пассажиров по схеме 2+2 в несколько увеличенном фюзеляже, установлен мотор Lycoming IO-360 мощностью 200 л.с.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Grob G 115D

   Тип: двухместный спортивный, учебный и туристский самолет
   Силовая установка: один 6-цилиндровый мотор Lycoming AEIO-360-B1F мощностью 180 л. с.
   Летные характеристики: максимальная скорость на уровне моря 270 км/ч; крейсерская скорость на оптимальной высоте 250 км/ч; начальная скороподъемность 329 м/мин; практический потолок 4875 м; дальность 963 км
   Масса: пустого 660 кг; максимальная взлетная 990 кг
   Размеры: размах крыла 10,00 м; длина 7,60 м; высота 2,40 м; площадь крыла 12,21м2
Компания "Grob" вышла на рынок легких самолетов в середине 1980-х годов, предложив модель G 115, разработанную на основе прототипа учебной машины G 112.
Grob G 115C2 IFR Trainer (1997)
Grob G 115TA Acro preproduction prototype (1999)
The first of the 99 Grob G 115E Tutors will be delivered to Bombardier Contract Services in August 1999 in a basic white colour scheme similar to evaluation aircraft D-EZAN.
Под наименованием Heron T.Mk 1 самолет G 115D2 использовался не только в учебном звене авиации британских ВМС, но и гражданскими операторами.
One of five Grob G 115 Herons operated at Roborough for Naval Flying Grading.
Grob G 115D2 Heron, on which the RAF's G 115E is based (1999)
G-BVHD is one of five Grob G 115D2 aircraft which have recently taken over from the veteran Chipmunk T.10s at Plymouth/Roborough with the Royal Navy Flying Grading Flight (RNFGF). The RNFGF has been operated under civilian contract by Airwork for several decades and this continues under Short Brothers following the latter's take-over of Airwork in November 1993.
To meet the demands of training extra pilots for the F-35B Lightning II, 727 Naval Air Squadron (NAS) based at Royal Naval Air Station Yeovilton, Somerset is now providing elementary flying training (EFT) for the first time, relieving the burden on the traditional EFT training bases at RAF Cranwell and Barkston Heath in Lincolnshire. Two Royal Navy student pilots commenced EFT on the squadron's Grob Tutor T1 fleet in January 2017. The squadron confirmed EFT will be available to potentially four students per course, with a maximum of 12 per year under existing arrangements. Successful candidates will then move to RAF Cranwell to complete their training. Pilots graduating from the 727 NAS course will be selected to fly either frontline helicopters or fast jets.
The five Grob G.115E Tutors of the Royal Navy's 727 Squadron, G-BYVF, G-BYVK, G-BYVN, G-BYWM and G-BYXK, fly in formation with Royal Navy Historic Flight Chipmunk T.10 WK608 '906' on December 12, 2006 whilst en route from their previous base, Plymouth/Roborough Airport, Devon, to a new home at RNAS Yeovilton, Somerset. The move is being made because a study has determined that it will give students flying the aircraft a better understanding of the workings of an operational naval air station.
RAF Tutor T1 G-BYVI lands at its new home at RAF Wittering on February 4, 2015.
RAF Tutor T1 G-BYXH, painted in the first of three new trial colour schemes for the type, at RAF Wittering on October 26, 2020
The first Grob G115 of 28 for Finland, G115EA GO-1, the former G-CGKA soon after its arrival at its new home, Tikkakoski Airport. It wears the scheme it wore with the Royal Air Force's 3 FTS at RAF Cranwell minus the last two of its registration, the squadron badge and Babcock logo that had all been painted on the fin.
The Kuokkalansilts bridge over Lake Jyvasjarvi divides the western side of Jyvaskyla from its eastern suburbs and provides a stunning backdrop as GO-3 heads away from the city
Overflying the Ski resort of Laajavuori, just 2 1/2 miles northwest of Jyvaskala with the ski slope prominent in the background. This provides a popular identification way-point during Grob pilot training as it is only ten miles southeast of Tikkakoski Air Base
Returning to Tikkakoski Air Base after a passing rain shower, GO-3 overflies the new section of highway 4/E75, the major road that links the capital city of Helsinki in the south to Utsjoki in the far north. This is known in Finland as ‘The European Highway’ as it links Finland to the rest of Europe
On the way back to the Tikkakoski ramp after a training sortie, GO-8 follows the lines to its parking spot
During the Conscript and Cadets flying course, students are responsible for moving the Grobs out of and back into the hangars. They are also tasked with refuelling the aircraft in order to instil maintenance procedures should they land away from Tikkakoski
This ‘temporary’ structure was built to house the Grob 115Es as they arrived from the UK while a purpose built Grob hangar was being constructed. However, some have observed it is built to such a high standard that it should become permanent and supplement the new facility
Colonel Kari Rusanen is Squadron Commander of Fighter Squadron 41 at Tikkakoski Air Base. He is responsible to the FINAF HQ for all four Phases of training at Tikkakoski. Patria is responsible to him as a service provider to ensure all Grob 115Es are serviced and maintained to, or above, FINAF standards
Grob G120A-F D-EAVD at Cognac following arrival on March 29, 2007. The aircraft was one of the first two delivered on that date out of a planned total of 18 that will undertake ab initio training of French military pilots.
Photograph of the Grob G-110 on an early test flight. It is constructed primarily of composite materials.
The Grob G 112 is a recent product of the German company that specialises in sailplanes and motor-gliders.
The new, all-glass, Patria-designed, built and installed instrument panel (left) replaces the aged analogue version on all 28 Grob 115Es. All upgrade work on the Grobs was carried out at the Patria facility at Halli AB 48 miles south of Tikkakoski
As well as upgrading the Grob 115E airframes, during late 2017 Patria was also contracted to design, manufacture and install four high fidelity simulators at Tikkakoski
The Grob G 112 is a recent product of the German company that specialises in sailplanes and motor-gliders.
Grob G 115TA Acro military and commercial pilot trainer (one Textron Lycoming AEIO-540) (1997)