Boeing DH-4M / O2B / Model 16
Варианты:
Boeing - DH-4M / O2B / Model 16 - 1920 - США
Страна: США
Год: 1920


Двухместный дневной бомбардировщик, разведчик и учебно-тренировочный самолет
Описание:
Boeing Model 16 (DH-4 с двигателем Liberty и O2B)
Flight, November 1922
AN IMPROVED U.S. MAIL 'PLANE
Фотографии

Boeing Model 16 (DH-4 с двигателем Liberty и O2B)

В 1920 году фирма "Boeing" под обозначением Model 16 начала выпускать самолеты DH-4 с двигателями Liberty. Компанию выбрали для переделки DH-4 в более совершенный стандарт DH-4B. фирма построила 111 таких переделанных машин для их поставки с марта по июль 1920 года, а в 1923 году 50 из этих самолетов снова прошли переоборудование на заводах "Boeing".
   В феврале 1923 года Армия США заключила с фирмой "Boeing" контракт на поставку трех DH-4 с увеличенными колесами шасси и каркасом фюзеляжа из стальных труб вместо первоначальной деревянной конструкции. Эти машины получили обозначение DH-4M-1 (позднее XDH-4M-1, где "М" означало "модернизированный"). Аналогичную конверсию провел американский филиал фирмы "Fokker" под названием "Atlantic Aircraft Corporation". Переделки оказались удачными, и летом 1923 года фирме "Boeing" заказали 183 таких самолета для наблюдения и фоторазведки.
   Около 163 машин поставили Армии США с января по сентябрь 1924 года. Впоследствии 22 из них переделали в учебные самолеты DH-4M-1T с двойным управлением, при этом еще несколько аэропланов с обозначением DH-4M-1K приспособили для буксировки мишеней. В марте 1925 года последние 30 машин из заказа Армии США передали под обозначением O2B-1 Корпусу морской пехоты. Последние четыре из них позже переделали в стандарт O2B-2 для действий днем и ночью в сложных погодных условиях. Изменения включали установку навигационных огней, радиоаппаратуры, сигнальных ракет и улучшение приборного оборудования.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Boeing Model 16 (DH-4M)

   Тип: двухместный дневной бомбардировщик, разведчик и учебно-тренировочный самолет
   Силовая установка; V-образный двигатель Liberty 12А мощностью 420 л. с. (313кВт)
   Летные характеристики: скорость максимальная 190 км/ч на оптимальной высоте; крейсерская скорость 167 км/ч на оптимальной высоте; начальная скороподъемность 232 м/мин; практический потолок 3900 м; дальность полета 531 км
   Масса: пустого самолета 1333 кг; максимальная взлетная 2084 кг
   Размеры: длина 9,12 м; высота 2,95 м; размах крыла 12,93 м; площадь крыльев 40,88 м-
   Вооружение: два синхронных 7,62-мм пулемета в передней части фюзеляжа и два спаренных турельных 7,62-мм пулемета в задней кабине, до 181 кг бомб под фюзеляжем

Flight, November 1922

AN IMPROVED U.S. MAIL 'PLANE

   THE following interesting report on an improved American D.H. mail 'plane appeared in a recent issue of our American contemporary, Aviation. Some time ago the U.S. Air Mail Service began experiments with a view of increasing the capacity of the D.H. equipment employed in mail work, in the course of which a special fuselage was built for machine No. 299, having 40 cu. ft. of cargo space. It was found, however, that the original R.A.F. 15 wing section was not suitable for the additional load and increased resistance. A special set of wings (A 2) were, therefore, obtained from the Aeromarine Co., and these fitted instead. From the following data of results obtained with this machine under actual service conditions on the New York-Cleveland route, it will be seen that expectations have been more than realised.
   The actual over ground speed flying between New York and Cleveland of this machine is only slightly less than that of the regular D.H. with R.A.F. 15 wing, and a certain amount of this loss in speed might be attributed to the larger fuselage. The average speed on five trips over the same route was 96-34 m.p.h., while the speed of the standard D.H., which was flying in opposite directions on the same days, was 97-8 m.p.h. The average load of the latter machine was slightly over 400 lbs., while on three of the five trips made by 299 the load was 800 lbs.
   It is very interesting to note that loading up to 800 lbs. did not show any marked difference in the speed, and there is every indication that the A 2 wing curve can be loaded up to 12 lbs. per square foot, and give a very satisfactory performance even at the slower speeds. As to maximum speed, it has been found that the 299 will do 115-3 m.p.h. at 1,725 r.p.m., with the regular club propeller 9 ft. 2 in. diameter and 7 ft. 6 in. pitch, which is about 4 m.p.h. slower than the average, standard D.H. machine (U.S. Mail).
   Perhaps the most outstanding feature of this modified D.H. is the slow speed at which it will cruise and maintain its altitude with 800 lbs. load ; it has been flown for a period of 20 mins. at 1,075 r.p.m. with an air speed of approximately 68 m.p.h. without losing any altitude, and having fair manoeuvrability at all times. It does not have a tendency to slip off on a wing as the D.H. does at the slower speeds; in fact, it seems very difficult to make it side-slip, and its tendency is to settle flat in a stall.
   Tests have shown a climb of 800 ft. in the first minute and 5,150 ft., in 10 mins. with 800 lbs. load, as compared with 1,000 ft. in first minute and 6,500 ft. in 10 minutes with the standard D.H. with 400 lbs. load. While the 299 has not the "zoom" that the D.H. has, it will climb at a higher angle and at considerably slower speed. It was found that the best climbing angle is at an air speed of 70-75 m.p.h., while the D.H. climbs at a considerably higher speed.
   A special trip from New York to Washington with 1,032 lbs. load, was recently made, and even with this load the performance was very good, and the cruising speed satisfactory, although the machine was making a head wind. The landing speed is 50 m.p.h. with 800 lbs. load, as compared with 60 m.p.h. for the D.H. with 400 lbs. load. The length of run on the ground for take-off is approximately the same with the D.H., while the time element is slightly greater: when 299 gets off with 800 lbs. load in 11 secs., the D.H. with 400 lbs. load, rises in 9 sees. Streamline wires and other minor refinements are being installed, which will improve the speed and performance somewhat.
The DH-4M-1 after completion of restoration by the USAF Museum, showing the colour scheme and markings based on those of the aircraft originally flown by Maj Gen Mason M Patrick.
Another view of the beautifully restored DH-4M-1
Two views of the DH-4M-1 being manoeuvred into its permanent exhibition site in the USAF Museum.
После войны многие из 4846 выпущенных D.H.4 использовались в различных областях, в частности, для аэрофотосъемки.
В США строились самолеты трех основных вариантов: DH.4A, DH.4B (на фотографии) и DH-4M. В условиях послевоенной экономической депрессии новые самолеты почти не закупались, поэтому DH-4 дорабатывали для выполнения множества задач, известно более 55 подвариантов.
Оснащенный 400-сильным мотором Liberty 12, самолет DH-4B американской постройки в отличие от британских машин имел кабину пилота, смещенную ближе к кабине стрелка.
A typical DH-4 mail plane; the Museum example probably looked like this in its mail-carrying days.
В 1917 году Армия США приняла на вооружение разведчик Airco (de Havilland) DH.4. Три американские фирмы ("Dayton-Wright", "Fisher Body" и "Standard") выпустили 4846 таких машин, из которых 111 фирма "Boeing" позже переделала в Model 16.
28 августа 1923г.: DH-4B Liberty Plane из Авиаслужбы Армии США, пилотируемый лейтенантами Смитом и Рихтером, продержался в воздухе 37 ч 15мин 14,8 с, преодолел 5299,84 км и совершил посадку в Роквелл филд, штат Калифорния, буквально за 15 мин до этого выполнив в воздухе дозаправку от DH-4B.
Первая в мире дозаправка в воздухе 27 июня 1923г.
Smith and Richter remain airborne with flight refuelling (27-28 August 1923).
Lee Schoenhair’s showpiece D.H.4B at Las Tunas Lake, California, air meet in 1925. Painted maroon, it shone like a piano and the Liberty engine sparkled. It is thought that the aircraft served as a back-up mailplane when Schoenhair joined Pacific Air Transport in 1926.
General Patrick’s original aircraft, which the restoration has been painted to represent.
Boeing re­manufactured DH-4M-1, 489, used for mail flights prior to 1927 by the USPO.
D.H.4BM AS68212, the personal aircraft of Air Service Chief Maj Gen Mason M. Patrick; St Louis International Air Races, October 1923.
In February 1921 border patrol Lt A Pearson, seen with his specially modified DH.4B, attempted a record flight from San Diego, California, to Pablo Beach, Florida. The aircraft had extra fuel tanks in what had been the front cockpit. The attempt failed and he was forced down in Mexico.
Three stages in the life of DH-4M-1: As restored in 1938, with new fabric and a coat of paint, for the Air Mail commemorative flight.
Three stages in the life of DH-4M-1: N -489 as it appeared at the Detroit war-bond sales drive in 1944, with its former owner A K Miller in the front cockpit.
Three stages in the life of DH-4M-1: Back in mailplane configuration, N -489 was displayed in this guise at the USAF Museum until January 1982.
10 апреля: совершил полет Boeing DH-4M с американским двигателем Liberty, ставший лицензионным вариантом известного британского самолета.
BOEING-DE HAVILLAND D.H.4M. In the lean years immediately after the First World War contracts for new military types were sparse and most companies had to be content with re-working wartime types - the de Havilland D.H.4 was a typical example. Some 1,538 D.H.4s were modernised by no fewer than ten different U.S. firms from 1919 to 1923. Boeing received two separate contracts successively, for fifty-three D.H.4Ms and ninety-seven D.H.4M-1s.
DH-4B американской постройки, получивший обозначение P139, был доработан для проведения высотных исследований. Самолет отличался удлиненными опорами шасси, редуктором и мотором Liberty с четырехлопастным винтом большого диаметра.
4 сентября 1922г. Лейтенант Джеймс Дулитл пролетел на самолете DH.4 с одного побережья Америки до другого (от Пабло-Бич, штат Флорида, до Рокуэлл-филд, штат Калифорния) за 21 ч 19 мин.
The U.S. Night Air Mail Experiments. One of the mail 'planes (a converted D.H.) tuning up at Cheyenne aerodrome. In the background a Sperry 36-in. aerial beacon.
A rebuilt D.H.4 during its first flight on April 14, 1968. “Old 249,” as the aeroplane was known, crashed in 1922 while flying US mail. The remains were recovered and restoration was carried out in time to celebrate the 50th anniversary of the US Air Mail Service. It is currently exhibited at the National Air and Space Museum, Washington.
The scene at Maywood Field, Chicago, on May 15, 1926. Lindbergh and Postmaster Green load the first sack of mail to be carried by a contract carrier over CAM-2. Lindbergh was the Robertson Aircraft Corp’s chief pilot and a captain in the Missouri Air National Guard.
Robertson D.H.4 No 110 at Richards Field, Kansas City, circa November 1926.
D.H.4B mailplanes at St Louis for the Detroit News Air Mail Trophy Race, October 6, 1923. The winning D.H. averaged 124-9 m.p.h.
One of the last Government D.H.4Bs in the Air Mail Service was No 372, shown taking off at Sacramento, California, in 1926. No 372 became NC915 in 1927 and, for a time, served the interests of the Richfield Oil Company. It was reduced to ashes during the filming of an air mail epic, circa 1932.
Британские "пылающие гробы" внесли значительный вклад в зарождение коммерческой авиации как в Старом, так и в Новом Свете. На снимке D.H.4B Министерства Почт США.
American-built DH-4B.
The converted D.H. Mail 'Plane of the U.S. Air Mail Service. It is fitted with A2 wings, and has 40 cu. ft. of cargo space.
Atlantic-Loening XCO-8
The wing assembly shop in the DH-4 production factory at Fisher Body, Detroit, about 1918.
Kelly Field D.H.4 No 41, AS23-1325, piloted by Cadet E. B. Schildauer, after its Liberty engine failed.