Nieuport Nieuport-28
Страна: Франция
Год: 1917


Одноместный истребитель
Описание:
Nieuport Type 28
Flight, January 1920
The Nieuport Machines
Фотографии

Nieuport Type 28

Прототип Type 28 совершил первый полет в июне 1917 года и заметно отличался от более ранних моделей. Так, крылья бипланной коробки были теперь скругленные и почти одинакового размера, а вместо V-образных стоек были применены параллельные. Кроме того, фюзеляж с прямоугольным сечением был заменен на фюзеляж с круглым сечением. На серийные самолеты ставили девятицилиндровый ротативный двигатель Gnome мощностью 160 л. с. - в таком варианте истребитель поступил в крупномасштабное производство для Франции и США. Впрочем, на момент своего поступления в войска он уже стал уступать истребителям SPAD.
   Американский экспедиционный корпус имел высокую потребность в истребителях, а все SPAD тогда поставлялись во Францию - в итоге компания "Nieuport" поставила Американскому экспедиционному корпусу 297 самолетов Type 28. Вероятно, самым знаменитым подразделением, оснащенным новыми машинами, стала 94-я авиаэскадрилья, символом которой была "шляпа в круге". Впрочем, частые проблемы с двигателем и тенденция к потере полотняной обшивки верхнего крыла во время длительного пикирования не принесли истребителям Type 28 какой-либо популярности у пилотов, поэтому в июле 1918 года их стали заменять на истребители SPAD. После войны в 1920 году четыре гражданских самолета работали на почтовой линии Париж - Лондон, а еще 12 самолетов Type 28 использовались авиацией ВМС США в рамках экспериментов по отработке взлета с платформ, сооруженных на орудийных башнях линкоров.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Nieuport Type 28

   Тип: одноместный истребитель
   Силовая установка: один ротативный ПД Gnome 9N в 160 л. с. (119 кВт)
   Летные характеристики: макс. скорость на высоте 1981 м - 195 км/ч; набор высоты 5000 м - за 21 мин 15 с; практический потолок 5200 м; максимальная дальность 400 км
   Масса: пустого 532 кг; максимальная взлетная 740 кг
   Размеры: размах крыльев бипланной коробки 8,00 м; длина 6,20 м; высота 2,48 м; площадь крыльев бипланной коробки 20,00 м2
   Вооружение: два фиксированных стреляющих вперед 7,7-мм пулемета Vickers

Flight, January 1920

The Nieuport Machines

   The exhibits on the Nieuport stand, as regards aeroplanes - there were several motor-boats - were completed by a single-seater sporting machine, type 28, with 180 h.p. Le Rhone engine. Constructionally the type 28 differs from the other machines in that it has a stream-line, but not monocoque body. In front the fuselage is of circular section, covered with three-ply wood. The rear portion is of polygonal section and is fabric-covered. One pair of inter-plane struts on each side connect the main planes, of which the bottom is straight while the top plane has a dihedral angle. The bracing is in the form of cables, the lift being in duplicate. A fairing of wood is interposed between duplicate cables. There are four ailerons, of which the bottom pair is operated by tubes inside the wing, and connected up to the top ailerons by elliptical section tubes. The machine presented no unusual features, and calls for no comment.
"Ньюпор-28" N 6184 2-го лейтенанта Алана Уинслоу, 94-я эскадрилья. После воздущного боя 14 апреля в эмблеме эскадрильи появился "железный крест" - первое в истории авиации обозначение воздушной победы.
94-я авиаэскадрилья Американского экспедиционного корпуса использовала данный Nieuport 28 во Франции в мае 1918 года.
"Ньюпор 28" 1-го л-та У.Дж.Гувера из 27-й АЭ. Тул, июнь 1918г.
"Ньюпор-28Э (борт. "Becky", сер. №N6157) из состава 27-й эскадрильи AEF принадлежавший 1-му лейтенанту Уильяму Гуверу, одному из участников воздушного боя, произошедшего 2 июля 1918 г.
"Ньюпор-28" N 6164 1-го лейтенанта Дугласа Кампбелла, 94-я эскадрилья. В марте 1918 этот самолет пострадал от пожара, после чего на нем заменили часть полотна, свидетельством чего является камуфляжная схема не полностью соответствующая стандарту. Когда был перекрашен капот достоверно не известно, но к началу мая он уже выглядел именно так.
"Ньюпор 28" 1-го л-та Э.Риккенбакера из 94-й АЭ. Тул, май 1918г. Плакат "Сражайся или купи облигации. Третий Заем Свободы" - сверху справа на крыле
"Ньюпор 28" из 213-й АЭ. Флорида, конец 1919г.
"Ньюпор 28" ВВС Швейцарии. Середина 1920-х гг.
"Ньюпор 28" л-та Б.Матьенцо. Аргентина, март 1919г.
Nieuport 28C.1 N27226.
RICHARD WINSLADE'S colour plate was taken during the summer near Old Warden, the Nieuport’s current base. Stuart Goldspink was the pilot.
The Historic Aircraft Collection's Nieuport 28 making its presence heard in the hands of Stuart Goldspink - the fighter’s 160 h.p. Gnome rotary engine is extremely loud.
Another Skysport project, the Historic Aviation Collection of Jersey’s ex-Tallmantz Nieuport 28, G-BSKS, made its first post-restoration flight on May 6, 1991 in the hands of Stuart Goldspink at Henlow. Nine days later it went to France to take part in the Sails Collection airshow at La Ferte-Alais. It is painted in the colours of the American Expeditionary Force’s 95th Aero Squadron.
Nieuport 28.
The Continental-powered Nieuport over the field at Lake Guntersville.
Nieuport 28 reproduction N128CX is painted in the colours of the American Expeditionary Force’s Hat-in-the-Ring Squadron.
Первый опытный "Ньюпор 28" (зав. N N4434)
Ранний вариант Nieuport XXVIII, поступивший в американские войска. Национальные опознавательные знаки на самолетах Nieuport наносились на нижнюю поверхность верхнего крыла. Но делалось это только на первой партии Nieuport XXVIII, поставленных Американскому экспедиционному корпусу.
Nieuport 28.
Не имея своих истребителей, Американский экспедиционный корпус был вынужден приобретать такие машины, как Nieuport 28, который не мог сравняться с Fokker D.VII противника.
На самолетах Джеймса Мейсснера и Эдварда Риккенбакера (фото) в воздухе срывало обшивку верхнего крыла
Курьерский "Ньюпор 28" французской компании "Женераль Трансариен"
"Ньюпор 28" на стартовой площадке линкора "Оклахома"
На фотографии - один из Nieuport 28, использовавшихся ВМС США в экспериментах по отработке взлета с платформ, сооруженных на орудийных башнях линкоров. К испытаниям привлекли 8 линкоров, включая "Оклахому", "Аризону" и "Пенсильванию".
The Nieuport single-seater sporting biplane, 180 h.p. Le Rhone engine
PARIS-LONDON-PARIS RACE: Centre, the Nieuport, piloted by Lecointe, arrives over Waddon aerodrome. On the left, M. Lecointe getting out of his machine, and on the right, the Nieuport biplane at rest
Nieuport 28 reproduction built by Jim Appleby of Antique Aero, Riverside, California, and owned by Jim Osborne of Stolp Starduster Corp.
Jim Appleby's Fokker Dr.I bears down on Eric Schilling in his Nieuport 28, and then bites the dust
A line-up of unidentified Nieuport 28s (possibly including G-BSKS), S.E.5s and other types assembled for the filming of Hell’s angels in 1930.
Hollywood goes to war - based on John Monk Saunders’ story Death in the Morning, Paramount’s 1933 film The Eagle and the Hawk highlighted the psychological stress the Great War had imposed on pilots. Starring Fredric March and Cary Grant, the film used flying scenes from some of the studio’s earlier movies including Dawn Patrol, Wings and Young Eagles. The new footage was shot at the Paramount Ranch in Agoura, California, where a full-scale replica British airfield was built. Movie stunt pilot and aircraft supplier Garland Lincoln supplied four Nieuport 28s, five Thomas-Morse SC-4 Scouts, a Curtiss Jenny and a pair of de Havilland DH-4s for the film. Here, the British field comes under attack and airmen scramble past one of the DH-4s and a Nieuport 28.
The genuine article was photographed early in 1918 at an unidentified Royal Naval Air Service aerodrome, and was the personal mount of Quentin Roosevelt, a relative of the (Later) President Franklin D. Roosevelt. Like the R.A.F. Eagle Squadron in World War II. the Lafayette squadron comprised volunteers; they fought with great valour over the Western Front. In February 1918, Lafayette was integrated in the A.E.F. and became the 103rd Pursuit Squadron - retaining the famous Indian Chief insignia. The A.E.F. purchased 297 Nieuport 28 C-1s (170-h.p. Gnome 9-N rotary) and equipped five combat squadrons in France. The Garland Lincoln No. 1 - stressed for 7g inverted - is owned and flown by Cdr. Frank Tollman of Riverside, California. Film now generally-released in the U.K. with new title "Hell Bent for Glory".
LAFAYETTE ESCADRILLE. When the U.S. movie "With You in My Arms" is screened, watch out for the Garland Lincoln No. 1 masquerading as a Lafayette Escadrille Nieuport 28 C-1.
G-BSKS awaiting a test flight at Henlow in May 1991.
Nieuport 28 G-BSKS al BAB Henlow during test-flying in early May 1991 - it made its first post-restoration flight on May 6, in the hands of Stuart Goldspink (seen here in the cockpit).
The kicking-donkey insignia of aircraft No 5 of the American Expeditionary Force's 94th Aero Squadron.
Guy Black's newly acquired Nieuport 28, N5246, during its life in the USA.
Проходивший ремонт "Ньюпор" мог служить пособием по его конструкции
The newly-restored fuselage frame at Skysport Engineering's base near Sandy, Bedfordshire, on April 20, 1990. Much original material was retained, although the longerons had to be replaced to make the structure airworthy.
Another current Skysport Engineering project is former Wings and Wheels Museum Nieuport 28 "N5246", being restored for the Historic Aircraft Collection of Jersey. Skysport's Tim Moore reports that a high proportion of original material is being reused: "We’ve gone as far as we can, consistent with airworthiness", he says.
Двигатель Гном "Моносупап 9N"
The Nieuport is powered by a nine-cylinder Gnome Monosoupape rotary engine, an extremely noisy powerplant which, although nominally rated at 160 h.p., appears to develop well over twice that power.
Правое колесо со шнуровым резиновым амортизатором
Although sparsely-instrumented, the cockpit is better equipped than the original: the central panel containing compass, altimeter and ASI is a temporary addition for flight-testing.
Кабина пилота
The Nieuport’s cockpit.
На самолетах Джеймса Мейсснера (фото) и Эдварда Риккенбакера в воздухе срывало обшивку верхнего крыла
"Ньюпор 28" л-та Грэя, потерпевший аварию. Флорида, начало 1920-х гг.
Первый в истории ВВС США воздушный бой, произошедший 14 апреля 1918 г. стал сюжетом картины Фрэнка Уоттона, написанной им в 1988 г.
Nieuport 28C.1