Vickers Vanguard
Страна: Великобритания
Год: 1959


Среднемагистральный турбовинтовой авиалайнер
Описание
Фотографии
Vickers Type 950 Vanguard

   В целях обеспечения компании «British European Airways» (BEA) новым авиалайнером на 100 пассажиров, который должен был заменить Viscount, компания «Vickers» разработала самолет, получивший вначале фирменное обозначение Type 870, а затем - Type 950. Разработчик считал, что лайнер будет отвечать требованиям авиаперевозчиков BEA и «Trans-Canada Air Lines», но несмотря на привлекательный внешний вид, успеху самолета помешал выбор турбовинтового двигателя вместо турбореактивного - экономичный расход топлива, характерный для турбовинтовых двигателей, стал играть важную роль только в конце 1970-х годов. В итоге компания получила всего два заказа на 43 самолета. BEA приобрела 20 Type 951 Vanguard, рассчитанных на экипаж из трех человек, двух стюардов и 126 пассажиров, но затем заказ был сокращен до шести машин - остальные 14 достраивались в варианте Type 953, отличавшемся увеличенной до 135 мест вместимостью. Все 20 самолетов, заказанных BEA, оснащались четырьмя ТВД Tyne RTy.1 Mk 506 мощностью 4985 л.с.
   В свою очередь «Trans-Canada» приобрела 23 самолета Type 952 Vanguard, которые оснащались более мощными двигателями Tyne и отличались усиленной конструкцией, позволявшей эксплуатировать авиалайнеры с увеличенной полетной массой (вместимость до 139 пассажиров, плюс пять человек экипажа).
   Опытный образец Type 950 поднялся в воздух 20 января 1959 года, в феврале 1960 года BEA начала пробную эксплуатацию Vanguard на своих маршрутах, но выход машин на линии был отложен ввиду выявленных проблем с некоторыми бортовыми системами самолета. В итоге BEA и «Trans-Canada» начали коммерческую эксплуатацию своих авиалайнеров только в начале 1961 года. Позже один из самолетов «Trans-Canada» был переоборудован в грузовой вариант и получил название «Cargoliner» (он отличался наличием на левом борту переднего грузового люка). Самолеты BEA, подвергшиеся таким же переделкам, были названы «Merchantman».


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Vickers Type 952 Vanguard

   Тип: среднемагистральный турбовинтовой авиалайнер
   Силовая установка: четыре ТВД Rolls-Royce Tyne RTy.11 Mk 512 мощностью по 5545 л. с. (4135 кВт)
   Летные характеристики: макс. крейсерская скорость на высоте 6095 м - 684 км/ч; практич. потолок 9145 м; дальность полета с макс. нагрузкой без запаса по топливу - 2945 км
   Масса: пустого снаряженного 37 421 кг; максимальная взлетная 63 977 кг
   Размеры: размах крыла 36,14 м; длина 37,45 м; высота 10,64 м; площадь крыла 141,86 м2
Этот G-APEE Euryalus представлял собой лайнер Vanguard 951, построенный для компании BEA. Самолет был передан заказчику в начале декабря 1960 года, но в октябре 1965 года в аэропорту Хитроу он разбился и был списан.
Новые лайнеры компании BEA. 17 декабря 1960г. компания BEA представила также новый турбовинтовой лайнер Vickers Vanguard, начав эксплуатировать его на маршруте Лондон - Париж.
Two of the first turbine-powered civil aircraft to enter widespread service were the Viscount and Vanguard (foreground), seen here at London’s Heathrow Airport c.1964.
An intensive sales campaign was initiated to move the Vanguard beyond its two launch customers, but it was unsuccessful. The third aircraft, Series 951 G-APEB was first flown on July 23,1959 and made an appearance at the 1959 Farnborough show before departing for tropical trials in the Sudan and South Africa, in October. It joined BEA on March 17,1961, serving until 1973 when it was broken up.
"Air Bridge Carriers" в начале 1990-х годов переделала ряд своих самолетов для выполнения спецзадач. Переделка включала в себя установку в грузовом отсеке стойл для перевозки 18 скаковых лошадей.
Motorists driving south on the autoroute cannot fail to notice the collection of airliners stored in front of Europe Air Service hangars. In the foreground, two Vanguards F-BVRZ and G-APEK in Air Bridge colours.
On June 1, 1964 TCA became Air Canada and the fleet was repainted. CF-TKB, fleet number ‘902’ was disposed of to Air Holdings in August 1969, becoming G-AYFN. It joined Thor Air Cargo of Iceland as TF-JES in 1971 and then to Air Trader of Sweden as SE-FTK in 1972. Back as G-AYFN, it served with Invicta from 1973 until being sold to Europe Aero Service of France as F-BXAJ in 1975 before being finally retired in 1979.
One of the most colourful of Vanguard schemes was that worn by Sweden’s Air Trader. SE-TKI started life as TCA CF-TKU in April 1962. It was sold to Air Holdings in November 1969, becoming G-AZNG, being delivered to Air Trader on brief lease April to December 1972. It was with Merpati in Indonesia as PK-MVC briefly, before going to EAS in France as F-BVUY in November 1974. It was back with Merpati (this time as PK-MVA) and retired in 1984.
Курьерская компания "Elan"в 1987 году восстановила этот ранее принадлежавший EAS самолет - тогда Merchantman переживал период "возрождения" благодаря спросу на растущем рынке экспресс-доставок.
Merchantman ‘Echo Sierra’ wearing the white with blue tail colour scheme and Hunting Cargo Airlines titles finally operated by the type, December 1996. It is currently in storage at East Midlands Airport awaiting an uncertain future.
Vickers V.953C Merchantman G-APES is one of three survivors of the type which remain in service with Hunting Cargo Airlines (nee Air Bridge Carriers) which is slowly supplanting them with freighter versions of the L188 Electra.
G-APEP ‘Superb’ at work on Coventry Airport’s ramp, September 20, 1996. The impressive size of the cargo door is evident. (Author)
Merchantman G-APEP in her final resting place at the Brooklands Museum
Merchantman 953C G-APEP ‘Superb’ hard at work in Belfast, September 1996 with the freight door open. ‘Echo Papa’ was converted to freighter status at Heathrow in 1971. It was acquired by ABC in December 1979 and went on to be the last of its breed to fly.
At rest, ‘Superb’ reflected in a puddle on the hardstanding at Brooklands in the stark light of a February 1997 day.
Девять Vanguard были приобретены британской "Invicta International" для использования в качестве грузовых. На снимке: Vanguard G-AXNT, ранее принадлежавший ТСА, загружается в Агадире (Марокко) томатами, предназначенными для продажи в Великобритании.
Последним оператором пассажирских Vanguard была индонезийская "Merpati Nusantara", использовавшая самолеты наряду с Viscount до 1987 года.
TCA Series 952 CF-TKB, the second for the Canadian customer, made its first flight on July 25, 1960 going on to demonstrate at the SBAC show at Farnborough that September. It entered service on April 14, 1961.
G-AOYW was rolled out at Brooklands/Weybridge on December 4, 1958 and started a series of ground runs on the RR Tyne engines. The personnel give scale to the ‘Super Viscount’.
20 января 1959г.: первый экземпляр турбовинтового авиалайнера второго поколения Vickers Type 950 Vanguard (G-AOYW) перелетел из Вейбриджа на заводской аэродром фирмы в Уизли, графство Суррей. Самолетом управлял летчик-испытатель Г. Р. Брайс.
The prototype Vanguard, Type 950/1 G-AOYW in ‘house’ colours. It was first flown by ‘Jock’ Bryce and Brian Trubshaw on January 20, 1959. With the brief life of the Vanguard programme, ‘Yankee Whisky’ was scrapped at Wisley in late 1964.
Несмотря на появление реактивных самолетов, испытания прототипа Vanguard доказали его экономичность, особенно на расстояниях до 800 км.
Series 951 G-APEA was the second Vanguard to fly, doing so on April 22, 1959. It was the first for BEA and the only one to be painted in the ‘pin-stripe’ BEA colour scheme, the remainder of the fleet helping to pioneer the new black cheatline with red BEA ‘square’ logo. With the fleet name ‘Vanguard’, G-APEA was retired and scrapped at Heathrow in 1973.
The third production Vickers Vanguard - G-APEB - photographed during its first flight on 2nd July. This Vanguard is the second of B.E.A.'s twenty on order and is finished in the airline's new colours - red wing, grey, black and white fuselage. Note also the extended dorsal fin.
Самолет G-APEB под названием "Bellerophon" стал вторым построенным Vanguard. "British European Airways" получила эту машину в марте 1961 года - она прослужила 12 лет и была разобрана в июне 1973 года.
Encouraged by healthy sales of its Viscount turboprop airliner, Vickers began discussions with BEA in 1953 about a successor which would be larger, faster and offer better economics. The prototype Vanguard made its first flight in 1959, but only 44 would be built. Seen here is second production example G-APEB, named Bellerophon.
G-APED was used in the intensive route proving programme undertaken by BEA from March 1960 and in October of that year was used in the joint BEA-Vickers-RR ‘shake-down’ flights for the Tyne. It was officially delivered to BEA on January 30, 1961 and was retired in December 1961, being finally broken up in 1973.
In 1953 the Vickers design team began exploring a larger, improved Viscount, to become the Vanguard, which was developed entirely as a private venture. The type’s extensive development became another burden on the already hard-pressed Vickers production team.
Vickers Vanguard airliner (four Rolls Royce Tyne turboprop engines) in BEA insignia
Vickers Vanguard 953.
Series 953C Merchantman G-APES ‘Swiftsure’ in the definitive Air Bridge red/black/white colour scheme applied in 1980 on a rain swept ramp at Manchester. Converted to freighter status at Heathrow in 1970 - note the outline of the cargo door. It was acquired by parent company Field Aircraft Service for ABC/Air Bridge in 1979.
Vanguard 853C, G-APES in service with Air Bridge Carriers Ltd. at Castle Donington 13/12/76;
BRITONS ABROAD - Vanguard 952 F-BVRZ, ex CF-TKR, was among aircrafts which brought French rugby fans to Turnhouse 10/1/76
Vanguard 952F G-AYLD (note freight door) in its new Silver City colours at Woolsington 11/4/73;
Among the current operators of Vickers Vanguards is Thor Cargo of Iceland, which has these two, ex-Air Canada, acquired from Air Holdings.
Компании BEA и "Trans-Canada" были первыми покупателями Vanguard. В конечном счете, было выбрано низкое расположение крыла, предложенное TCA.
The ‘double-bubble’ cross-section fuselage gave the Vanguard two large under cabin floor freight holds, offering 1,360ft3 (38.5m3) of space. The doorways (front and rear) were 5ft 6in by 3ft 10in (1.6 x 0.94m) and either freight bay could take a Tyne engine.
CF-TKB of TCA showing off its passenger appeal at Brooklands, the twin integral airstairs were a ‘first’ at the time. Note the fleet number ‘902’ carried both on the nose wheel door and fin.
Aviation Traders/Vickers Vanguard Merchantman cargo conversion.
After the last-ever flight, Captains Moore and West disembark having shown Sir Peter Masefield (at top of the airstairs) around the type he first enquired about 44 years ago.
An example of major component jigs, those for the assembly of Vickers Vanguard fuselage sections. The main framework is of rectangular-section steel tube with light-alloy cast beams following the fuselage section. Still under construction, scale can be obtained from the man on the right.
The flight deck of Merchantman G-APEP, September 1996.
Vickers Vanguard
A model of the Vickers Vanguard which shows its final configuration: enlarged wing with cranked trailing edge and the Tyne nacelles with oil-cooler intakes underneath.
VICKERS VANGUARD 951: Another Farnborough debutante, this aircraft now sports a sizeable dorsal fin. B.E.A. is scheduled to receive its first aircraft in March. The initial model is powered by four 4,795-e.h.p. Rolls-Royce Tyne R.Ty.1 turboprops, and overall dimensions are: Span 118ft.; length 112 ft. 10 3/4 in.; height 34 ft. 11 in.; wing area 1,529 sq. ft.
Vickers Vanguard four-engined turboprop transport
Vickers V.953C Merchantman
Vickers 953C Merchantman.