Vickers Viscount
Страна: Великобритания
Год: 1948


Ближне-/среднемагистральный четырехдвигательный турбовинтовой авиалайнер
Описание
Фотографии:

Цветные фото (40)
Vickers Type 630 Viscount

   Самолет VC2 Viscount проектировался в соответствии с требованиями Brabazon IIB, сформулированными британским Комитетом лорда Брабазона к перспективному послевоенному турбовинтовому ближне-/среднемагистральному авиалайнеру вместимостью 24 пассажира. В конечном итоге спроектировали прототип 32-местного самолета Type 630, который оснащался четырьмя двигателями Dart RDa.1 Mk 502 мощностью по 990 л. с. и был облетан 16 июля 1948 года. Но заказов не поступило, поскольку компания «British European Airways» (BEA) вскоре приобрела авиалайнеры Airspeed Ambassador.

   Однако в результате переговоров с BEA были разработаны варианты Type 700 Viscount с герметизированным салоном на 40-59 пассажиров и с двигателями Dart Mk 506 мощностью 1400 л. с., а также Type 700D с двигателями Dart Mk 510 мощностью 1600 л. с. Последние двигатели также применялись на самолете Type 800 с удлиненным фюзеляжем, рассчитанным на 65-71 пассажира, но окончательный вариант Type 810 был оснащен уже двигателями Dart Mk 525 и имел усиленную конструкцию, позволявшую совершать полеты с увеличенной полетной массой. 29 июля 1950 года прототип Type 630 открыл первое в мире регулярное воздушное сообщение гражданской авиации, осуществлявшееся самолетами с турбовинтовыми двигателями. В течение двух недель он совершал рейсы на линии Лондон - Париж. Модель Type 700, сертифицированная 17 апреля 1953 года, на следующий день вышла на маршрут Лондон - Кипр. Авиалайнеры Viscount внесли огромный вклад в развитие авиаперевозок в Северной Америке, где основными его эксплуатантами стали компании «Capital Airlines», «Trans Canada Airlines», «Continental Airlines» и «Northeast Airlines». Когда в 1964 году выпуск самолета прекратился, всего было продано 444 Viscount. Незначительная часть из них попала к военным заказчикам в Австралии, Бразилии, Индии, Омане, Пакистане и Турции. Последний полет пассажирского Viscount состоялся в Великобритании в апреле 1996 года.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Vickers Type 810 Viscount

   Тип: ближне-/среднемагистральный четырехдвигательный турбовинтовой авиалайнер
   Силовая установка: четыре ТВД Rolls-Royce Dart RDa.7/1 Mk 525 мощностью 2100 л. с. (1566 кВт)
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость на высоте 6095 м - 563 км/ч; практический потолок 7620 м; дальность полета с максимальной полезной нагрузкой, без запаса по топливу - 2776 км
   Масса: пустого снаряженного 18 854 кг; максимальная взлетная 32 885 кг
   Размеры: размах крыла 28,56 м; длина 26,11 м; высота 8,15 м; площадь крыла 89,46 м2
Short-lived Air International flew this Viscount 700, G-APPX, which was leased from Fields and went on to be broken up at East Midlands in 1977.
Виккерс «Вайкаунт» авиакомпании «Air Rhodesia», 1960-1970 rr.
Виккерс «Вайкаунт» «Air Rhodesia» (борт VP-YND «Умниати»). 12 февраля 1979 г. этот самолет будет сбит боевиками ZIPRA из ПЗРК «Стрела-2М». Фото начала 1970-х гг.
Preserved at the airlines’s headquarters is this ex-Air Rhodesia Vickers Viscount 700
N7428, a Viscount 700 leased from Texas-based Airworld by Servicios Aereos Nacionales (SAN).
A late 1960s view of BEA Viscount 806 G-AOYT at the old terminal on the eastern side of Aberdeen Airport.
Still painted in the “red square” livery BEA aircraft had worn since 1960, Viscount 802 G-AOJB (c/n 151) whistles along the taxiway at Wick in the Scottish Highlands in June 1969. The airline’s new “Speedjack” scheme was introduced in 1968, but took time to filter down to the Viscounts, being applied as each came up for overhaul.
Some types are more photogenic than others, a fact Mike used to good advantage when in the perfect spot on the terminal roof at Liverpool’s Speke Airport to photograph Vickers Viscount 701C G-ANHA in 1961. Note the 11th window added at the rear of the cabin when ’NHA was converted to a high-density configuration in 1959.
BEA Viscount 701C G-ANHF Mathew Flinders heads a line-up of the company’s Dakotas at a very basic Heathrow around the mid-to-late 1950s.
Компания "British Midland Airways" была одним из крупнейших операторов подержанных Viscount. Свой первый самолет этого типа она приобрела в 1966 году и на протяжении последующих 22 лет эксплуатировала еще 20 лайнеров различных модификаций.
Базирующаяся в Вашингтоне, округ Колумбия, авиакомпания "Capital Airlines" стала крупнейшим зарубежным покупателем Viscount, заказав в 1954 году 60 самолетов модификаций V.744/V.745. Дополнительный заказ на еще 15 машин был отменен в 1957 году, когда компания столкнулась с финансовыми проблемами.
The Viscount entered service with Capital Airlines in July 1955, supplementing the company’s fleet of Douglas DC-3s, DC-4s and elderly Lockheed Constellations. At a stroke, Capital became the standard-setter for airlines in the USA, having acquired a cutting-edge aircraft type that had the flexibility to operate profitably over a varied network.
In April 1966 Continental’s remaining fleet of 11 V.812s (two had been sold, and two lost in accidents) were sold to UK airline Channel Airways, which also acquired the entirety of Continental’s stock of Viscount spares and ground equipment as part of the $6-8m (£2-5m) deal. Formerly N244V, G-ATUE flew Channel Airways’ inaugural Viscount service in May 1966, the colour scheme remaining much the same.
Шесть последних построенных Viscount 843 предназначались для китайской государственной авиакомпании "Civil Aviation Administration of China". Самолет B-404 был сфотографирован в аэропорту Пекина в 1970-х годах.
Gleaming in its newly-applied Continental Airlines scheme, factory-fresh Viscount V.812 N248V (c/n 360) attracts the attention of press and public alike at the SBAC show at Farnborough in 1958.
As 707s began taking over Continental’s long-sector routes,the Viscounts were gradually diverted to the airline’s regional routes. Viscount II N244V (c/n 357) was one of Continental’s longer-serving examples and is seen here at Love Field, Dallas, in the early 1960s, before the fleet was repainted in a revised black and gold livery.
In early 1958 the CAB awarded Continental authority for some 2,800 miles (4,500km) of new non-stop routes in Texas and New Mexico, bringing Viscount services to many towns in both states, including Dallas, where Viscount Ils N246V and N253V are seen here, with the distinctive Braniff hangar at Love Field in the background.
A Continental stewardess leads passengers down the integral airstairs of Viscount II N241V, named Chicago, and on to the specially prepared gold carpet and velvet rope at Los Angeles in May 1959. Within a few years, the Viscounts were superseded on Continental’s long-haul sectors by 707s, and this aircraft was sold to Australian airline Ansett-ANA in 1960.
The immaculately attired crew of a Continental Airlines “Viscount II” prepare to board circa 1958.
Proudly wearing Continental’s new black-and-gold livery, originally introduced by the airline’s 707s on their entry into service in the summer of 1959, N246V (c/n 359) is prepared for a flight at Los Angeles. The Viscounts did not immediately have the new scheme applied, but were gradually repainted, some retaining the original red and blue scheme well into 1961-62.
В 1980-х годах на рынке авиатехники появилось много подержанных Viscount. В 1985 году компания "Euroair" приобрела этот самолет, ранее принадлежавший BEA, и затем сдала его в лизинг "Tunisavia". Пять месяцев спустя машина была перепродана "British Air Ferries".
Vickers Viscount 732 G-ANRT, seen here at Salisbury, Rhodesia (now Harare, Zimbabwe), in 1958, was one of three ordered by Hunting-Clan in 1953. The company was the first British independent airline to place an order for turboprop aircraft, although all three were leased to Middle East Airlines in 1955, and did not fly with Hunting-Clan until September 1957.
Viscount 833 G-APTC at one of the Safari Service stops. Following the 1960 creation of British United Airways the former Hunting-Clan Viscounts continued to operate on the Safari routes until they were replaced by Britannias in October 1961. The Viscounts were transferred to trooping flights from Gatwick to RAF bases in West Germany.
Another of Brian Robbins’s splendid colour photographs of Hunting-Clan aircraft, a number of which we used to illustrate Angela’s article in TAH6. This one depicts Vickers Viscount 833 G-APTC (c/n 425), seen at Salisbury, Southern Rhodesia (now Harare, Zimbabwe) in 1959.
A superb photograph of Viscount 732 G-ANRT at Salisbury. The airport was officially opened on February 5, 1957, although it had been used by airline traffic extensively for the previous six months. On July 1, 1960, Hunting-Clan and its subsidiaries were officially merged with those of Airwork to form British United Airways, based at Gatwick.
Viscount, G-AVJB, served with JEA in 1980 in the airline’s red/white/blue livery. During the course of that summer, the aircraft spent some time flying charters for Air UK, British Midland and Dan Air. On October 28, 1980, it operated its final service for JEA with a return trip to Malaga.
Viscounts galore at New York’s La Guardia Airport in November 1960, with Northeast’s N6597C (c/n 391) sharing the busy apron with another of the company’s examples and a pair of Capital Viscounts.
Northeast Viscount V.798D N6596C (c/n 288) awaits its next flight at Boston’s Logan Airport, its integral forward “air stair” extended, ready to receive its next load of passengers. Northeast received its first Viscount in 1958, operating the type for a relatively short period of five years.
Viscount N6590C at Washington National Airport in June 1963. The introduction of the British turboprop saw Northeast enjoy what came to be known as the "Viscount jump", in which operators of the type experienced a substantial spike in their profits; Northeast's load factors in the Northeast Corridor sectors increased by 60 per cent after the Viscounts entered service.
В годы холодной войны лишь немногие лайнеры западного производства использовались авиаперевозчиками по ту сторону "железного занавеса". На снимке один из трех Viscount Series 800 польской авиакомпании LOT, купленных у "British United Airways" в 1962 году.
HC-AVP of Sociedad Anonima Ecuatoriana de Transportes Aeros (SAETA), an ex-Alitalia Viscount 785 (I-LARK), parked in front of the control tower at Mariscal Sucre Airport in August 1974.
HC-ASP, a Viscount 828 of Servicios Aereos Nacionales (SAN), at Mariscal Sucre Airport in 1974.
Seen here in 1961 shortly after the merger of Capital and United, V.745D N7454 (c/n 209), originally delivered to Capital in November 1956 with Fleet No 372, taxies out in its new United Air Lines uniform. Note the legend "Viscount Mainliner" applied to the rear fuselage of United’s Viscount fleet.
Two of the first turbine-powered civil aircraft to enter widespread service were the Viscount and Vanguard (foreground), seen here at London’s Heathrow Airport c.1964.
Starting up at Sumburgh en route for Aberdeen is British Air Ferries' ex BA Viscount 806 G-AOYI.
BAF Viscount G-APEY loading freight in Shetland prior to its journey south.
В 1980-х годах компания "British Air Ferries" была одним из самых крупных операторов Viscount. Каждый из ее 16 Viscount 802/806 был приспособлен для перевозки или 76 пассажиров, или 7,5 т груза. Самолеты использовались как на чартерных, так и на регулярных линиях в Англии и континентальной Европе. Компания, сменившая в 1993 году название на "British World Airways", продолжала эксплуатацию этих машин до 1998 года.
Служба самолета G-BLOA, введенного в эксплуатацию авиакомпанией BEA в 1958 году, была долгой и интересной. В 1980-х годах машина была переделана в конфигурацию "Freightmaster" и продолжала летать до 1993 года.
Whilst moves continue to ensure the survival of British Air Ferries, for which an Administrator was appointed last January 1988, the company has been operating its fleet of Viscounts on a variety of passenger and cargo services. One of the Viscounts, G-BLOA, was recently converted to all-freight configuration and has appeared in a natural metal finish, as shown in this photo from Geoffrey P Jones.
Данный Type 781D Viscount был передан ВВС Южной Африки в 1958 году в варианте VIP-транспортного и затем получил название «Casteel». В 1991 году он был продан компании «ITAB Zaire» и разбился в Конго в 1997 году.
EARLY PRODUCTION Vickers V.708 Viscount F-BGNR (c/n 35) Victoria Lynne, which has been in open storage in Bedfordshire since 1998, has been purchased from current owners SkySport Engineering Ltd by Martin Garrett and Rob-Mac Skimming for restoration to live ground running condition.