Bristol Freighter / Type 170
Страна: Великобритания
Год: 1945


Транспортный самолет
Описание
Фотографии
Bristol Type 170 Freighter

   Разработку грузового транспортного самолета Type 170 фирма "Bristol" вела на заключительном этапе войны. Его размеры и характерный внешний вид определялись требованиями британской армии, в число которых входила возможность перевозки стандартного трехтонного грузовика. Окончательный вариант проекта предусматривал постройку высокоплана с неубирающимся шасси с хвостовым колесом, двустворчатым погрузочным люком в носовой части, кабину пилотов разместили над грузовой кабиной, а для силовой установки использовали два радиальных двигателя Bristol Hercules, установленные на крыле. Министерство снабжения (MoS) финансировало постройку двух прототипов для гражданских нужд с условием, что фирма покроет расходы на оснастку производства и построит еще два дополнительных прототипа.
   В результате фирма "Bristol", воспользовавшись представившимся случаем, построила свои машины в грузопассажирском варианте. Самолеты для MoS получили обозначение Type 170 Mk I Freighter и сохранили носовой погрузочный люк, а машины, называвшиеся Type 170 Mk II Wayfarer, отличались бортовым погрузочным/посадочным люком и (опционально) усиленным полом грузовой кабины. В то время как Freighter был только грузовым самолетом. Wayfarer летал в нескольких вариантах, включая вариант, рассчитанный на перевозку 32 пассажиров с туалетом и кухней.
   Первым 2 декабря 1945 года в воздух поднялся прототип Freighter, за которым 30 апреля 1946 года последовал Wayfarer в 32-местной конфигурации. Первый прототип проходил эксплуатационные испытания в Боскомб Дауне, по результатам которых был увеличен размах крыла и, соответственно, максимальная взлетная масса. Это в свою очередь повлекло установку более мощных двигателей, и доработанная машина получила обозначение Type 170 Freighter Mk 21. Наибольшее распространение получил вариант Type 170 Freighter Mk 32 с удлиненным фюзеляжем. Этот самолет был разработан для авиакомпании "Silver City Airways", использовавшей его для перевозки пассажиров и автомобилей через пролив Ла-Манш. Позднее появился вариант Super Wayfarer, способный перевозить до 60 пассажиров. К 1958 году (моменту завершения серийного производства Type 170) были построены 214 самолетов всех модификаций.


Варианты

   Type 170 Freighter Mk IA: грузопассажирский вариант Mk I на 16 мест с туалетом
   Type 170 Freighter Mk IB: вариант Mk I для компании BEA
   Type 170 Freighter Mk IС: вариант Mk IA для BEA
   Type 170 Freighter Mk ID: вариант Mk IA для компании BSAA
   Type 170 Wayfarer Mk IIА: 32-местный вариант Mk II с гардеробом и туалетом
   Type 170 Wayfarer Mk IIB: вариант Mk IIА для BEA с двумя туалетами
   Type 170 Wayfarer Mk IIС: 20-местный вариант Mk II с багажным отсеком и туалетом
   Type 170 Freighter Mk XI: вариант Mk I с размахом крыла 32,92 м и дополнительными баками
   Type 170 Freighter Mk XIA: грузопассажирский вариант Mk XI
   Type 170 Freighter Mk 21E: конвертируемый вариант Mk 21 с обогревом кабины, звукоизоляцией и 32 съемными креслами
   Type 170 Freighter Mk 31: вариант Mk 21 с форкилем
   Type 170 Freighter Mk 31Е: конвертируемый вариант Mk 31
   Type 170 Freighter Mk 31M: военный вариант Mk 31 с приспособлениями для сброса грузов
   Type 179 Freighter: проект с двухбалочным фюзеляжем
   Type 179A Freighter: проект с хвостовой погрузочной рампой
   Type 216 Freighter: проект самолета для перевозки автомобилей с двумя ТВД Dart


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Bristol Type 170 Freighter Mk 32

   Тип: транспортный самолет
   Силовая установка: два радиальных двигателя Bristol Hercules 734 мощностью по 1980 л. с. (1477 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 914м - 362 км/ч; крейсерская скорость на высоте 1524 м - 262 км/ч; потолок 7467 м; дальность полета с максимальной нагрузкой 1320 км
   Масса: пустого 13 585 кг; максимальная взлетная 19958 кг
   Размеры: размеры крыла 32,92 м; длина 22,35 м; высота 7,62 м; площадь крыла 138,14 м2
   Полезная нагрузка: до 5443 кг
Freighter Mk 31M. Данный самолет, поставленный новозеландским ВВС в марте 1955 года, прослужил до 1978 года. В 1981 году его продали, и он использовался для грузовых перевозок в Великобритании и Канаде, а в 1994 году окончательно вернулся в Великобританию, где в 1996 году потерпел аварию и был признан неремонтопригодным
Транспортный Wayfarer из 6-й АЭ ВВС Пакистана, конец 1950-х гг.
The Bristol Freighters of Silver City, such as this Mk 32 G-AMWC City of Durham were later absorbed into the BUA fleet and then separated out to be used by the British Air Ferries division, which was not involved in the Caledonian take-over.
Прототип Bristol Type 170 построили по стандарту Freighter, но без двустворчатых дверей. Кабина располагалась высоко над грузовой палубой, что обеспечивало непосредственный доступ в просторный грузовой отсек.
"Air Charter Ltd" в 1955 году получила Freighter 32 - последний, 214-й Bristol 170. К 1958 году дела компании пошли настолько хорошо, что она модифицировала два Mk 31 до стандарта Mk 32 с увеличенной вместимостью.
Новозеландская "S.A.F.Е." стала основным эксплуатантом Mk 31 и приобрела 10 машин Mk 31M у Пакистана, один Mk 31 - у "Bristol", а также взяла в лизинг несколько машин у своих ВВС для перевозки грузов между Северным и Южным островами.
No mod cons - Bristol Freighter c/n 13059, formerly NZ5906 with the RNZAF, is now used as a two-room hotel at the Waitomo caves tourist destination near Ardmore. The aircraft is just about visible on Google Earth at S38.25437, E175.11871.
Freighter
2 декабря 1945г.: в Филтоне летчик-испытатель С. Ф. Увинс поднял в воздух самолет Bristol Type 170, спроектированный на основе самолета Bombay.
G-AGPV, the proto­type Bristol 170 Freighter.
Silver City Airways’ G-AIFV, over Le Touquet, was a Mk IIA which also served Dalmia Jain and Indian National Airways as VT-CID.
"Брабазон" в совместном полете с другим пассажирским самолетом той же фирмы "Бристоль-170" "Фрейтер".
The 230ft wing span Brabazon flying in company with a 98ft span Bristol Freighter.
Hunting Aerosurveys used brand new Bristol 170 Mk.I G-AICM for extensive survey work in Iran from late 1947 until 1951. It was then converted to Mk.21 standards for use with the famous Silver City Airways. It crashed near Berlin in January 1953 while serving on the Airlift.
Showing signs of its Silver City ownership is Bristol Freighter G-AHJI which carried Air Kruise titles for a period in the 1950s.
Dan-Air's Freighter 31 G-APLH, delivered ex-Weston on 31st March, left Blackbushe for Gibraltar with freight on the following day.
Colourful Bristol Freighter Mk. 21 (ABI-3), belongs to R.A.A.F.'s 86th Transport Wing, Canberra. Ex-WB484 (c/n. 12807), ex-G-AIMR. Red nacelles, blue fuselage band, white tail.
On arrival at Le Touquet the cars were offloaded by Silver City staff and parked beside the terminal for collection by their owners. Le Touquet had been an active Luftwaffe fighter base during the war until 1944, when Rommel had a number of airfields disabled as a result of his (well-founded) concern that an Allied invasion of the French coast was imminent.
Steady as she goes! With the clamshell doors of Bristol Freighter G-AIFV thrown open in a wide smile, the 1904 Darracq is reversed down the loading ramp at Le Touquet on Friday, April 14, 1950. The car is still roadworthy in 2017 and remains a regular participant in the UK’s London-Brighton Veteran Car Run.
Putting the “car” into “cargo” - the Darracq is driven up the ramp at Lympne, while the Alvis TA21 awaits its turn. Just visible in the background is an Avro Anson of the Kenley-based No 61 Group Communications Flight, coded RCE-F.
The inauguration of the first regular car ferry by air between England (Lympne) and France (Le Touquet) took place on April 13, 1949, operated by Silver City Airways.
Bristol Freighter Mk 21.
The 1951 Alvis TA21 is offloaded at Le Touquet, bound for the Amsterdam Motor Show (thanks to Hilton Holloway at automotive technology magazine 5054 for identifying the car!). Silver City expressed an interest in acquiring the eight-car, 40-passenger-carrying Blackburn Universal Freighter, but the plan ultimately fell through.
Именно в Великобритании Freighter "нашел себя" в роли, соответствовавшей его названию. В 1948 году G-AGVC модифицировали для перевозки двух семейных автомашин в грузовом отсеке и 15 пассажиров - в отдельной кабине сзади. 13 июля он выполнил первый 25-минутный полет из Лимпне в Ле-Туке, дав начало долгой эксплуатации в качестве "воздушного парома" через Ла-Манш.
An example of the exotica to be found at Le Touquet, Potez 584 F-AOQT (c/n 4147) was photographed by John with the Austin A70 which had travelled over on the same day in the background, along with another Silver City Freighter, probably G-AGVB.
Formerly G-AIMA and temporarily VR-NAZ, D-AHOI is the first freighter to carry 52 passengers. Its sister ship, G-AHJD, is undergoing a similar conversion in Hangar 552 at Ringway Airport,
Bristol 170 Wayfarer SA-AAA (later HZ-AAA) at Filton before delivery in January 1949. In the background is the second prototype Buckmaster, TJ717
Bristol Freighter VH-INL at Essendon Airport in Melbourne after its return from Glenroy at the end of the 1950 Air Beef Season that September. The two Freighters that operated the Air Beef services - VH-INJ and VH-INL - were eventually withdrawn from use at Essendon during 1959-60, and both had been scrapped by late 1961.
An ANA Bristol Freighter on the Air Beef run;
Australian National Airways (ANA) Bristol Freighter VH-INL at Wyndham during the 1952 Air Beef season. Ian Grabowsky’s original plan was to start cattle-freighting operations in Queensland, with ANA as the senior partner; MMA would be senior partner for WA operations, but in the event the Queensland operation never started.
Carcasses are loaded from the Freighter into a refrigerated truck on the last stage of their journey to the freezing works at Wyndham and on to the UK.
Quarters of beef are moved along the monorail from the chilling chambers to the open cargo doors of the awaiting Freighter at Glenroy. The 1951 season saw the Freighters making four trips a day - two between Wyndham and Glenroy in the morning and two between Glenroy and Derby in the afternoon - five days a week.
Complete statistics of Freighter VH-INL’s 1950 Air Beef season were painted on the fuselage, as was the aircraft’s name, Mannana, above the Air Beef logo.
Wayfarer
The Bristol 170 Wayfarer (two 1,690 h.p. Bristol Hercules 131 engines)
G-AGVB was the first Wayfarer. It undertook operations for Channel Islands Airways in 1946.
The Bristol 170 Wayfarer (two Bristol Hercules 131 engines).
Bristol Wayfarer G-AHJC and RAF Yorks at Gatow in 1948.
Bristol 170 F-BCJA was acquired by TAI for £39,400 and delivered to the airline on December 15, 1946, with the carrier’s distinctive gryphon motif on the forward fuselage and TAI legend on the nose. This aircraft was the last Mk IIA Wayfarer built, and was fitted with a fixed nose rather than the Freighter’s clamshell doors.
The two Bristol 170s which have been used at the R.R.E., Defford, as flying test-beds for the development of Air Interception radar, have now been scrapped . They were VR380 (ex-G-GAPV) and VR382 (ex-G-AGUT) illustrated here with a prominent nose radome.
Still alive and, if not kicking, still in one piece, is the Bristol 170 VR380, mentioned by "Aeroscribe" in his June Journal last year.
Mk 31
The first AerLingus Type 170, Mk 31 El-AFP. It joined the Irish airline in March 1952, went to the Ministry of Supply as WJ320 that November and reverted to its original British civil registration G-AINL in 1954 with Aviation Traders at Southend. After a period with Dan-Air it went to Canada in 1970 and became CF-YDO.
Bristol Wayfarer.
Trans-Canada Air Lines’ Mk 31 CF-TFX. The fin and rudder carried the words “Cargo Liner”.
The former Dan-Air Freighter 31 G-APLH at Lasham 28/3/69 prior to delivery to Lambair, Canada as CF-YDP
Основной отличительной чертой Freighter 31 являлось наличие надфюзеляжного гребня. Среди эксплуатантов таких машин были канадские ВВС, которые добавили остекление в нижней носовой части своих трех машин.
CANADA IN EUROPE. Recent photograph taken in Europe recently show part of Canada's air build-up for N.A.T.O. A Bristol Type 170 Mk. 31M (R.C.A.F.9699) of 137 Transport Flight, used for supply purposes.
The last three Bristol Freighters of the Royal New Zealand Air Force en route to New Zealand from Singapore for de-commissioning. They were previously operated by No 41 Sqn RNZAF, formally disbanded at the beginning of December 1977. After 22 years in service, the last Bristol Freighter drop, an aerial resupply mission by one aircraft, took place in November last year.
Транспортный "Уэйфарер" из 6-й эскадрильи ВВС Пакистана
Mk 32
Two of the Silver City Mk 32s at Lydd, Kent.
Silver City’s Mk 32 G-AMWE plying its trade out of Ferryfield on July 4, 1958. This Freighter was scrapped in 1967.
Самолет Superfreighter авиакомпании "Silver City" мог перевозить 23 пассажира и три автомобиля. В 1962 году компании "Air Charter" и "Silver City Airways" объединились в "British United Air Ferries", парк самолетов Type 170 которой увеличился к 1970 году с 24 до 41 машины.
 
The flight deck of a New Type 170 for military use.
No mod cons - Bristol Freighter c/n 13059, formerly NZ5906 with the RNZAF, is now used as a two-room hotel at the Waitomo caves tourist destination near Ardmore. The aircraft is just about visible on Google Earth at S38.25437, E175.11871.
The cabin of Wayfarer G-AGVB when used by Channel Islands Airways.
KEITH WOODCOCK’S painting shows one of Silver City Airways’ Bristol 170 Freighters over a Belgian ferry, Prince Philippe (II), on the Ostend-Dover line.
Caricaturist Ken Aitken’s affectionate depiction of the Bristol Freighter, complete with accompanying Betjemanesque verse.
The Bristol 170 Freighter or Wayfarer.
The Bristol 170 Freighter.
Bristol 170 Freighter Mk 31