Bristol Sycamore / Type 171
Страна: Великобритания
Год: 1947
Вертолет

Легкий пятиместный многоцелевой вертолет
Описание
Фотографии
Bristol Type 171 Sycamore

   В конце 1944 года фирма "Bristol" организовала в Филтоне вертолетное отделение, руководить которым стал Рауль Хафнер, ранее работавший в испытательном центре ВДВ. Опираясь на довоенный опыт, полученный при создании своего A.R.III Gyroplane, Хафнер начал проектирование однодвигательного четырехместного вертолета Bristol Type 171 Sycamore, предназначенного для военного и гражданского использования. Из-за отсутствия британской силовой установки подходящей мощности на первых двух прототипах Type 171 Mk 1 решили установить американский звездообразный двигатель Pratt & Whitney Wasp Junior, развивавший 450 л. с. (336 кВт). Разработка машины велась в соответствии со спецификацией Е.20/45 Министерства снабжения.
   9 мая 1947 года после отработки отдельных агрегатов приступили к наземным испытаниям первой машины, а 27 июля Г. А. Марш поднял ее в воздух. Испытания второго прототипа начались в феврале 1948 года. Гражданский сертификат летной годности был выдан 25 апреля 1949 года в преддверии летного показа вертолета на Парижском авиасалоне. На третий прототип, продемонстрированный на выставке Британского общества авиакомпаний в Фарнборо в 1948 году, установили радиальный двигатель Alvis Leonides. Получивший обозначение Type 171 Mk 2, этот вертолет впервые поднялся в воздух 3 сентября 1949 года. При второй попытке взлета машина потерпела аварию из-за разрушения несущего винта. После усиления конструкции испытания возобновились, а фирма приступила к постройке первой серии из 15 машин, получивших обозначение Type 171 Mk 3.


Варианты

   Type 171 Mk 3: фюзеляж доработан: носовая часть укорочена, а кабина стала шире - теперь на заднем сиденье могли разместиться три человека. Для обеспечения работы основных систем при отказе мотора вспомогательный привод перенесен из двигательного отсека к редуктору несущего винта. Первая серия включала один Sycamore HC.Mk 10, четыре санитарных и связных вертолета Sycamore HC.Mk 11 для испытаний в армейском авиационном центре (ААС), четыре поисково-спасательных Sycamore HR.Mk 12 для Берегового командования RAF. Два вертолета Mk 3А с грузовым отсеком позади двигателя были построены для авиакомпании BEA
   Type 177 Mk 4: основной серийный вариант, доработанный по опыту эксплуатации Mk 3, с шасси новой конструкции, четырьмя дверями в кабине и местом пилота по правому борту вместо левого. В число поставленных входили три Sycamore HR.Mk 50 и семь Sycamore HC.Mk 51 для Королевских ВМС, три Sycamore Mk 14 для ВВС Бельгии (использовались в Конго) и 50 Sycamore Mk 52 для армии и флота Западной Германии. RAF получили два Sycamore HR.Mk 13 и более 80 Sycamore HR.Mk 14, оснащенных лебедкой, для использования в качестве спасательных. 13 апреля 1953 года первый вертолет получила 275-я эскадрилья Истребительного командования. Sycamore также использовались в качестве легких десантных и разведывательных вертолетов в Малайе, на Кипре и Борнео.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Bristol Type 171 Sycamore HR.Mk 14

   Тип: легкий пятиместный многоцелевой вертолет
   Силовая установка: один радиальный двигатель Alvis Leonides 73 мощностью 550 л. с. (410 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость у земли 204 км/ч; крейсерская скорость 169 км/ч на оптимальной высоте; скороподъемность у земли 396 м/мин; продолжительность полета 3 ч
   Масса: пустого 1728 кг; максимальная взлетная 2540 кг
   Размеры: диаметр несущего винта 14,81 м; длина со сложенными лопастями винта 14,07 м; высота 3,71 м; площадь, ометаемая винтом 172,22 м2
Bristol Sycamore helicopters operated by the Royal Australian Navy.
An early shot of the first prototype, VL958. Note the rudimentary air intake below the rotor pylon.
Sycamore HR.13 XD196 had a relatively short life, being issued to 275 Squadron in March 1953, and crashing in 1954.
Mk.3A G-AMWG in BEAH colours and named ‘Sir Gawain'
Photographed in April 1989 near the Swiss/Austrian border was Bristol Sycamore D-HALD, the last flyable example in Europe. Built in 1957, it was operated in West Germany on SAR and fire brigade duties until 1981. It has recently gone to a new private owner, a wine producer from Berneck in Switzerland.
Joining S-51 G-AJOR for the trials was Bristol Type 171 Mk 3 prototype G-ALSR, which had been leased to BEA by Westland from November 1951 for evaluation. As the results were satisfactory, two Type 171s were ordered by BEA in July 1952; G-ALSR was returned, but rejoined the airline to become Sir Gareth in July 1953.
Two days later Bristol Type 171 Mk 3 G-ALSR was flown in.
With the modernist windmill of the Festival of Britain’s Country Pavilion in the background representing what had been and the elegant curve of the as-yet unfinished Waterloo Air Terminal marking what was to come, G-ALSR is prepared for another flight out of the narrow confines of the South Bank site during July-August 1952.
Delightful shot of all three BEAH Sycamores (G-ALSR centre), June 1954.
Bristol Sycamore.
This Bristol 171 Mk3A, G-AMWG, was leased to BEA during 1954-6. It later became VH-INQ and finally crashed in Queensland in September 1961. Note the rear extension for light freight carrying.
The first two Bristol Type 171 helicopters were powered by a single 450 h.p. Wasp Junior radial engine. One, G-ALOU, seen here, was originally given the RAF serial number VL963 and made its first flight in February 1948. All subsequent Type 171s were powered by the 550 h.p. Alvis Leonides engine. G-ALOU was the first British helicopter to receive a certificate of airworthiness.
Bristol Sycamore Mk III Demonstrator G-ALSX flying over the local docks.
Bristol 171 Mk. 3, VR-TBS (c/n. 12892, ex-G-ALSX), has been flown to Mwadui in Freighter F-BFOU on delivery to Williamsons Diamonds Ltd.
Although a short-range transport unit, 118’s Sycamores perpetuated the fighter markings as seen on XG544 in full tactical camouflage during a visit to Ballykelly.
Sycamores (XF269 illustrated) formed the mainstay of the Rotary Wing Flight until about mid-1965
The second HC.11, WT924, seen at Northolt with the Metropolitan Communications Squadron in 1961.
Classically standard MoS view of Mk.3 WT933.
Bristol Sycamore HR.14, used for casevac flights out of Eastleigh.
WA576, first Mk.3 to enter service trials and evaluation, initially at A&AEE from early 1958.
Mk.2 VW905 showing the Leonides installation.
All three of the HR.50s for the RAN, on HMS ‘Vengeance’ off Weymouth in January 1953. XA221 is in the lift.
Sycamores of 110 Squadron at RAAF Butterworth, 1960.
WV781, the first of four HC.12s for Coastal Command, during tests at Filton. It joined the ASWDU at St Mawgan in February 1952.
Bristol Sycamore XL829.
No 118 was re-formed for security duties in Northern Ireland in support of the RUC. Sycamore HR.14 XG502 dropping off a police patrol on the troubled border in 1962.
Bristol Sycamore HR.12 XL824 of 194 Squadron on a joint training exercise with 155 Squadron at Dusan Tua.
Вертолеты Sycamore HR.Mk 14 поступили на вооружение 275-й эскадрильи RAF в апреле 1953 года. Эта спасательная машина демонстрирует использование лебедки при подъеме пострадавших на борт.
Mk.4 G-AMWI in Autair colours undertaking work for a Trinity House lighthouse, lt was used extensively for trials, demonstration and training work.
Аэрогеофизические исследования могут проводиться с очень малых высот - вплоть до 80 м. Особенно когда необходимы точные данные электромагнитных измерений. В горной местности самолеты для этих целей не годятся - приходится использовать вертолеты, как этот Bristol Sycamore.
CANUCK SKYHOOKS. A 20-ft. EM (electromagnetometer) "bird", designed by the Finnish engineer Vaino Ronka, is used to detect base ore deposits in Canada by Aeromagnetic Surveys Ltd. of Toronto in conjunction with Kenting Helicopters Ltd. of Oshawa; both companies being in the group controlled by Hunting Associates Ltd. Kenting purchased the first helicopter for commercial use in Canada in 1947. Helicopters used in EM-bird tests are a Bell Model 47D and (photo) a Bristol Type 171 Mk. 4 (CF-HVX).
West Germany has selected the Bristol 171 for service with the German Defence Forces. A substantial order is expected.
Во второй половине 1950-х гг. британские "Сикаморы" выполнили на Кипре большой объем работ
The RAF worked its C.4 transports hard. Troops boarding XR396 of 216 Squadron, as a Bristol Sycamore hovers overhead.
Sycamore - in service throughout the world and in quantity production
К моменту прибытия в Малайю вертолетов Bristol Sycamore способы применения вертолетов в джунглях уже были отработаны экипажами вертолетов Dragonfly из 194-й эскадрильи. С октября 1954 года 194-я эскадрилья "пересела" с вертолетов Dragonfly на HR.Mk 14 Sycamore. На снимке: вертолет Sycamore в джунглях.
Flying on special operations. Men of jungle patrols in Malaya depend on the helicopters of the Far East Air Force for ammunition, water, food, and often their lives.
Вертолет "Сикамор" в джунглях Калимантана.
A bit of imagination and artistry can turn a casual eye into an appreciative stare. Two artists on opposite sides of the world have achieved this happy state. The R.A.F. at Khormaksar, Aden (whew! one can almost feel the heat), had the happy idea of giving one of their two chrome-yellow Bristol Sycamore HR. Mk. 14s the Father Christmas treatment last Yuletide. Which is one sensible use for Service-issue whitewash. Note "Rescue" in Arabic.
German Navy Sycamores SC-201 to SC-204 and Luftwaffe DA-391 prior to delivery via Lulsgate 17th June 1958.
An overall view of the Dumfries and Galloway Aviation Museum, based in the old control tower of what used to be Dumfries Airfield. From left to right: Lockheed T-33 Shooting Star FT-36; 22,000lb bomb; Dassault Mystere 318, North American F-100 Super Sabre 54-2163, Fairey Gannet, Varsity nose section and Bristol Sycamore.
One of other exhibits threatened by the North East Aircraft Museum's short-notice eviction from Sunderland Airport is Bristol Sycamore XG518 seen shortly after its arrival in March 1983.
The Sycamore after the incident.
The crash of HC.11 WT926 at Middle Wallop in April 1953. was attributed to pilot error.
Bristol Sycamore Mk.4.