
Описание
Страна : Великобритания
Год : 1947
Вертолет
Легкий пятиместный многоцелевой вертолет
Bristol Type 171 Sycamore
В конце 1944 года фирма "Bristol" организовала в Филтоне вертолетное отделение, руководить которым стал Рауль Хафнер, ранее работавший в испытательном центре ВДВ. Опираясь на довоенный опыт, полученный при создании своего A.R.III Gyroplane, Хафнер начал проектирование однодвигательного четырехместного вертолета Bristol Type 171 Sycamore, предназначенного для военного и гражданского использования. Из-за отсутствия британской силовой установки подходящей мощности на первых двух прототипах Type 171 Mk 1 решили установить американский звездообразный двигатель Pratt & Whitney Wasp Junior, развивавший 450 л. с. (336 кВт). Разработка машины велась в соответствии со спецификацией Е.20/45 Министерства снабжения.
9 мая 1947 года после отработки отдельных агрегатов приступили к наземным испытаниям первой машины, а 27 июля Г. А. Марш поднял ее в воздух. Испытания второго прототипа начались в феврале 1948 года. Гражданский сертификат летной годности был выдан 25 апреля 1949 года в преддверии летного показа вертолета на Парижском авиасалоне. На третий прототип, продемонстрированный на выставке Британского общества авиакомпаний в Фарнборо в 1948 году, установили радиальный двигатель Alvis Leonides. Получивший обозначение Type 171 Mk 2, этот вертолет впервые поднялся в воздух 3 сентября 1949 года. При второй попытке взлета машина потерпела аварию из-за разрушения несущего винта. После усиления конструкции испытания возобновились, а фирма приступила к постройке первой серии из 15 машин, получивших обозначение Type 171 Mk 3.
Варианты
Type 171 Mk 3: фюзеляж доработан: носовая часть укорочена, а кабина стала шире - теперь на заднем сиденье могли разместиться три человека. Для обеспечения работы основных систем при отказе мотора вспомогательный привод перенесен из двигательного отсека к редуктору несущего винта. Первая серия включала один Sycamore HC.Mk 10, четыре санитарных и связных вертолета Sycamore HC.Mk 11 для испытаний в армейском авиационном центре (ААС), четыре поисково-спасательных Sycamore HR.Mk 12 для Берегового командования RAF. Два вертолета Mk 3А с грузовым отсеком позади двигателя были построены для авиакомпании BEA
Type 177 Mk 4: основной серийный вариант, доработанный по опыту эксплуатации Mk 3, с шасси новой конструкции, четырьмя дверями в кабине и местом пилота по правому борту вместо левого. В число поставленных входили три Sycamore HR.Mk 50 и семь Sycamore HC.Mk 51 для Королевских ВМС, три Sycamore Mk 14 для ВВС Бельгии (использовались в Конго) и 50 Sycamore Mk 52 для армии и флота Западной Германии. RAF получили два Sycamore HR.Mk 13 и более 80 Sycamore HR.Mk 14, оснащенных лебедкой, для использования в качестве спасательных. 13 апреля 1953 года первый вертолет получила 275-я эскадрилья Истребительного командования. Sycamore также использовались в качестве легких десантных и разведывательных вертолетов в Малайе, на Кипре и Борнео.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Bristol Type 171 Sycamore HR.Mk 14
Тип: легкий пятиместный многоцелевой вертолет
Силовая установка: один радиальный двигатель Alvis Leonides 73 мощностью 550 л. с. (410 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость у земли 204 км/ч; крейсерская скорость 169 км/ч на оптимальной высоте; скороподъемность у земли 396 м/мин; продолжительность полета 3 ч
Масса: пустого 1728 кг; максимальная взлетная 2540 кг
Размеры: диаметр несущего винта 14,81 м; длина со сложенными лопастями винта 14,07 м; высота 3,71 м; площадь, ометаемая винтом 172,22 м2
- Описание
Фотографии
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / 1994 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер : WV783 RNAY Fleetlands has Sycamore WV783, seen here with a rather compressed undercarriage!
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Bristol Sycamore helicopters operated by the Royal Australian Navy.
-
Aeroplane Monthly 1996-07 / 1996 UK Aircraft Collections and Museums Guide (1)
Регистрационный номер : XG547 The International Helicopter Museum’s Bristol Sycamore HR.14 XG547 in the silver-and-Dayglo colours of the Central Flying School.
-
Aeroplane Monthly 1994-11 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : XJ917 The Bristol Aero Collection’s Sycamore XJ917 and Scout D replica were on static display at Filton on August 19-20, 1994 for the collection’s highly successful museum fundraising event. Concorde and the Blenheim flew in for the occasion, which has been marked by the publication of a fine colour brochure - available for £4 inc p&p from Bristol Aero Collection (AM), 12 Glebelands Rd, Filton, Bristol BS12 7AE.
Другие самолёты на фотографии: Bristol Scout - Великобритания - 1914
-
Air Enthusiast 1998-09 / E.Myall - Sycamore Seeds
Регистрационный номер : VL958 [2] An early shot of the first prototype, VL958. Note the rudimentary air intake below the rotor pylon.
-
Aeroplane Monthly 1990-06 / J.Yoxall - H.A.Marsh /They who dared first/ (2)
Регистрационный номер : VL958 [2] Alan Marsh made the first flight of the prototype Bristol 171, VL958, on July 27, 1947.
-
Aeroplane Monthly 1990-11 / B.Elliott - The flying squad (2)
Pye in the sky - during 1956 a Bristol 171 was fitted with Pye “Heli-tele” equipment. Bristol Aircraft invited police to view the new system.
-
Aeroplane Monthly 1994-12 / G.Wansbrough-White - What's in a name? (2)
Helicopters were to be named after trees, but the only example was the Bristol Sycamore.
-
Air Enthusiast 1998-09 / E.Myall - Sycamore Seeds
Регистрационный номер : XD196 Sycamore HR.13 XD196 had a relatively short life, being issued to 275 Squadron in March 1953, and crashing in 1954.
-
Air Enthusiast 1998-09 / E.Myall - Sycamore Seeds
Регистрационный номер : G-AMWG [3] Mk.3A G-AMWG in BEAH colours and named ‘Sir Gawain'
-
Aeroplane Monthly 1989-07 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : D-HALD [3] Photographed in April 1989 near the Swiss/Austrian border was Bristol Sycamore D-HALD, the last flyable example in Europe. Built in 1957, it was operated in West Germany on SAR and fire brigade duties until 1981. It has recently gone to a new private owner, a wine producer from Berneck in Switzerland.
-
Aviation Historian 13 / J.Stroud - The South Bank Show /The John Stroud Archive/
Регистрационный номер : G-ALSR [4] Joining S-51 G-AJOR for the trials was Bristol Type 171 Mk 3 prototype G-ALSR, which had been leased to BEA by Westland from November 1951 for evaluation. As the results were satisfactory, two Type 171s were ordered by BEA in July 1952; G-ALSR was returned, but rejoined the airline to become Sir Gareth in July 1953.
-
Aviation Historian 13 / J.Stroud - The South Bank Show /The John Stroud Archive/
Регистрационный номер : G-ALSR [4] Two days later Bristol Type 171 Mk 3 G-ALSR was flown in.
-
Aviation Historian 13 / J.Stroud - The South Bank Show /The John Stroud Archive/
Регистрационный номер : G-ALSR [4] With the modernist windmill of the Festival of Britain’s Country Pavilion in the background representing what had been and the elegant curve of the as-yet unfinished Waterloo Air Terminal marking what was to come, G-ALSR is prepared for another flight out of the narrow confines of the South Bank site during July-August 1952.
-
Air Enthusiast 1998-09 / E.Myall - Sycamore Seeds
Регистрационный номер : G-ALSR [4] Delightful shot of all three BEAH Sycamores (G-ALSR centre), June 1954.
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / B.Elliott - Above, the law (2)
Регистрационный номер : G-AMWG [3] Bristol 171 G-AMWG was used by the air-minded Lancashire Constabulary to provide air cover of Haydock races in May 1956.
-
Aeroplane Monthly 1977-11 / M.Hooks - British Airways Helicopters 1947-1977
Регистрационный номер : G-AMWG [3] This Bristol 171 Mk3A, G-AMWG, was leased to BEA during 1954-6. It later became VH-INQ and finally crashed in Queensland in September 1961. Note the rear extension for light freight carrying.
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / B.Elliott - Above, the law (2)
Регистрационный номер : G-AMWH [2] Bristol 171 G-AMWH was used to give air experience to men of the Worcestershire Constabulary in 1956.
-
Aeroplane Monthly 1990-11 / B.Elliott - The flying squad (2)
Регистрационный номер : G-AMWH [2] The police used Bristol 171 Sycamore G-AMWH to keep an eye on traffic around Wembley at the time of the 1956 Cup Final.
-
Aeroplane Monthly 1983-02 / B.Gunston - The classic aero engines (5)
Регистрационный номер : G-ALOU The first two Bristol Type 171 helicopters were powered by a single 450 h.p. Wasp Junior radial engine. One, G-ALOU, seen here, was originally given the RAF serial number VL963 and made its first flight in February 1948. All subsequent Type 171s were powered by the 550 h.p. Alvis Leonides engine. G-ALOU was the first British helicopter to receive a certificate of airworthiness.
-
Aeroplane Monthly 1990-11 / B.Elliott - The flying squad (2)
The Sycamore hovering over the cornered Vanguard as the “criminals” attempt to get away on foot.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер : G-ALSX Bristol Sycamore Mk III Demonstrator G-ALSX flying over the local docks.
-
Air Pictorial 1958-03
Регистрационный номер : VR-TBS Bristol 171 Mk. 3, VR-TBS (c/n. 12892, ex-G-ALSX), has been flown to Mwadui in Freighter F-BFOU on delivery to Williamsons Diamonds Ltd.
-
Air Enthusiast 1998-01 / A.Thomas - I Kill & Return
Регистрационный номер : XG544 Although a short-range transport unit, 118’s Sycamores perpetuated the fighter markings as seen on XG544 in full tactical camouflage during a visit to Ballykelly.
-
Air Pictorial 1969-06 / P.March - Central Flying School
Регистрационный номер : XF269 Sycamores (XF269 illustrated) formed the mainstay of the Rotary Wing Flight until about mid-1965
-
Air Enthusiast 1998-09 / E.Myall - Sycamore Seeds
Регистрационный номер : WT924 The second HC.11, WT924, seen at Northolt with the Metropolitan Communications Squadron in 1961.
-
Air Enthusiast 1998-09 / E.Myall - Sycamore Seeds
Регистрационный номер : WT933 Classically standard MoS view of Mk.3 WT933.
-
Air Enthusiast 1996-07 / J.Smith - Mau Mau! A Case Study in Colonial Air Power
Bristol Sycamore HR.14, used for casevac flights out of Eastleigh.
-
Air Enthusiast 1998-09 / E.Myall - Sycamore Seeds
Регистрационный номер : WA576 WA576, first Mk.3 to enter service trials and evaluation, initially at A&AEE from early 1958.
-
Air Enthusiast 1998-09 / E.Myall - Sycamore Seeds
Регистрационный номер : VW905 Mk.2 VW905 showing the Leonides installation.
-
Air Enthusiast 1998-09 / E.Myall - Sycamore Seeds
Регистрационный номер : XA221 All three of the HR.50s for the RAN, on HMS ‘Vengeance’ off Weymouth in January 1953. XA221 is in the lift.
-
Air Enthusiast 2000-03 / D.Taylor - Trial and Error
Sycamores of 110 Squadron at RAAF Butterworth, 1960.
-
Air Enthusiast 1998-09 / E.Myall - Sycamore Seeds
Регистрационный номер : WV781 WV781, the first of four HC.12s for Coastal Command, during tests at Filton. It joined the ASWDU at St Mawgan in February 1952.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер : XL829 Bristol Sycamore XL829.
-
Aeroplane Monthly 1989-09 / I.Hayes - Rotary resque
Royal Marine Commandos being flown in a Sycamore while a Dragonfly picks up cargo from the bow of a landing craft. These helicopters were used in Run Aground VII, an exercise carried out in May 1956 for the benefit of Staff College students, at Eastney Reach, Portsmouth.
Другие самолёты на фотографии: Westland Dragonfly / Widgeon - Великобритания - 1948
-
Air Enthusiast 1998-01 / A.Thomas - I Kill & Return
Регистрационный номер : XG502 No 118 was re-formed for security duties in Northern Ireland in support of the RUC. Sycamore HR.14 XG502 dropping off a police patrol on the troubled border in 1962.
-
Aeroplane Monthly 1989-09 / I.Hayes - Rotary resque
Two soldiers of the Gloucester Regiment in Cyprus train with a Sycamore as a jumping-off point, in accordance with Maj-Gen Kendrew's policy of hunting terrorist bands with small but highly efficient units of men dropped by helicopter at strategic points.
-
Aeroplane Monthly 1989-09 / I.Hayes - Rotary resque
A 284 Sqn Sycamore demonstrates a troop-drop in the Kyrenia range, Cyprus during an exercise with the King's Own Yorkshire Light Infantry.
-
Air Enthusiast 2000-03 / D.Taylor - Trial and Error
Регистрационный номер : XL824 Bristol Sycamore HR.12 XL824 of 194 Squadron on a joint training exercise with 155 Squadron at Dusan Tua.
-
Мировая Авиация 77
Вертолеты Sycamore HR.Mk 14 поступили на вооружение 275-й эскадрильи RAF в апреле 1953 года. Эта спасательная машина демонстрирует использование лебедки при подъеме пострадавших на борт.
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / B.Elliott - Above, the law (2)
Регистрационный номер : G-AMWI [2] This demonstration of a stretcher casualty being loaded aboard Bristol 171 G-AMWI in February 1955 was watched by the Chief Constable of Bristol.
-
Air Enthusiast 1998-09 / E.Myall - Sycamore Seeds
Регистрационный номер : G-AMWI [2] Mk.4 G-AMWI in Autair colours undertaking work for a Trinity House lighthouse, lt was used extensively for trials, demonstration and training work.
-
Мировая Авиация 219
Аэрогеофизические исследования могут проводиться с очень малых высот - вплоть до 80 м. Особенно когда необходимы точные данные электромагнитных измерений. В горной местности самолеты для этих целей не годятся - приходится использовать вертолеты, как этот Bristol Sycamore.
-
Air Pictorial 1957-12 / Air Pictorial's photo-review
Регистрационный номер : CF-HVX CANUCK SKYHOOKS. A 20-ft. EM (electromagnetometer) "bird", designed by the Finnish engineer Vaino Ronka, is used to detect base ore deposits in Canada by Aeromagnetic Surveys Ltd. of Toronto in conjunction with Kenting Helicopters Ltd. of Oshawa; both companies being in the group controlled by Hunting Associates Ltd. Kenting purchased the first helicopter for commercial use in Canada in 1947. Helicopters used in EM-bird tests are a Bell Model 47D and (photo) a Bristol Type 171 Mk. 4 (CF-HVX).
-
Air Pictorial 1956-09 / J.Stevens - Farnborough 1956
West Germany has selected the Bristol 171 for service with the German Defence Forces. A substantial order is expected.
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / I.Hayes - Choppers over Malaya
Bristol Sycamores of 194 Squadron fly in formation near Kuala Lumpur, Malaya in early 1956.
-
Авиация и Время 2008-01 / А.Котлобовский - Эхо старой вражды (1)
Во второй половине 1950-х гг. британские "Сикаморы" выполнили на Кипре большой объем работ
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / I.Hayes - Choppers over Malaya
Sycamore and Whirlwind helicopters of Nos 194 and 155 Sqns photographed during rehearsals for the Queen's birthday flypast over Kuala Lumpur. They are seen flying over tin mine holdings on the outskirts of the city.
Другие самолёты на фотографии: Westland Whirlwind - Великобритания - 1953
-
Air Enthusiast 1998-11 / F.Prins - World Beater
The RAF worked its C.4 transports hard. Troops boarding XR396 of 216 Squadron, as a Bristol Sycamore hovers overhead.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Comet 3 / 4 - Великобритания - 1954
-
Air Pictorial 1957-09
Sycamore - in service throughout the world and in quantity production
-
Мировая Авиация 53
К моменту прибытия в Малайю вертолетов Bristol Sycamore способы применения вертолетов в джунглях уже были отработаны экипажами вертолетов Dragonfly из 194-й эскадрильи. С октября 1954 года 194-я эскадрилья "пересела" с вертолетов Dragonfly на HR.Mk 14 Sycamore. На снимке: вертолет Sycamore в джунглях.
-
Air Pictorial 1958-10
Flying on special operations. Men of jungle patrols in Malaya depend on the helicopters of the Far East Air Force for ammunition, water, food, and often their lives.
-
АвиаМастер 2004-04 / М.Жирохов, А.Котлобовский - Небесные войны Индонезии /Горячая точка/ (3)
Вертолет "Сикамор" в джунглях Калимантана.
-
Aeroplane Monthly 1996-11 / D.Peters - Mau Mau (1)
Регистрационный номер : XE309 Bristol Sycamore XE309 was used for casualty evacuation.
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / I.Hayes - Choppers over Malaya
This photograph of a Sycamore 10 destined for Malaya shows well the method of accommodating two stretcher cases.
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / I.Hayes - Choppers over Malaya
Close-up of the Sycamore Mk 10, as used in Malaya, showing the jettisonable door, the swivel seat for medical orderly, and the stretcher installation. The Perspex blisters were easily removed and the stretchers could be folded and stowed in the luggage bay.
-
Air Pictorial 1958-03 / Spotter's Notebook
Регистрационный номер : XG504 A bit of imagination and artistry can turn a casual eye into an appreciative stare. Two artists on opposite sides of the world have achieved this happy state. The R.A.F. at Khormaksar, Aden (whew! one can almost feel the heat), had the happy idea of giving one of their two chrome-yellow Bristol Sycamore HR. Mk. 14s the Father Christmas treatment last Yuletide. Which is one sensible use for Service-issue whitewash. Note "Rescue" in Arabic.
-
Air Pictorial 1958-08
Регистрационный номер : DA-391, SC-201, SC-202, SC-203, SC-204 German Navy Sycamores SC-201 to SC-204 and Luftwaffe DA-391 prior to delivery via Lulsgate 17th June 1958.
-
Aeroplane Monthly 1989-11 / Bristol Type 171 Sycamore D-HALD /Preservation Profile/
Регистрационный номер : CA-327 The Sycamore serving with the Luftwaffe-Flugbereitschaft BmVg as a VIP transport based at Koln Wahn.
-
Aeroplane Monthly 1989-11 / Bristol Type 171 Sycamore D-HALD /Preservation Profile/
Регистрационный номер : GD-112 The same helicopter in use with the 2nd SAR Squadron at Lechfeld with the designation GD+112.
-
Aeroplane Monthly 1989-11 / Bristol Type 171 Sycamore D-HALD /Preservation Profile/
Регистрационный номер : D-HALD [3] D-HALD painted in the colours of the German Democratic Republic for the Walt Disney film With the wind towards the west in 1980.
-
Aeroplane Monthly 1989-11 / Bristol Type 171 Sycamore D-HALD /Preservation Profile/
Регистрационный номер : D-HALD [3] -
Aeroplane Monthly 1988-07 / 1988 UK Aircraft Collections and Museums Guide
An overall view of the Dumfries and Galloway Aviation Museum, based in the old control tower of what used to be Dumfries Airfield. From left to right: Lockheed T-33 Shooting Star FT-36; 22,000lb bomb; Dassault Mystere 318, North American F-100 Super Sabre 54-2163, Fairey Gannet, Varsity nose section and Bristol Sycamore.
Другие самолёты на фотографии: Dassault Mystere / MD-452 - Франция - 1951Fairey Gannet - Великобритания - 1949Lockheed T-33A - США - 1948North American F-100 Super Sabre - США - 1953Vickers Varsity - Великобритания - 1949
-
Aeroplane Monthly 1989-09 / I.Hayes - Rotary resque
The cockpit of a Bristol Sycamore, showing the excellent all-round vision for the pilot.
-
Aeroplane Monthly 1990-11 / B.Elliott - The flying squad (2)
Pye in the sky - during 1956 a Bristol 171 was fitted with Pye “Heli-tele” equipment. Bristol Aircraft invited police to view the new system.
-
Aeroplane Monthly 1984-06 / P.Jarrett - Grapevine
Регистрационный номер : XG518 One of other exhibits threatened by the North East Aircraft Museum's short-notice eviction from Sunderland Airport is Bristol Sycamore XG518 seen shortly after its arrival in March 1983.
-
Aeroplane Monthly 1982-08 / R.Riding - Middle Wallop 1938-1982
The Sycamore after the incident.
-
Air Enthusiast 1998-09 / E.Myall - Sycamore Seeds
Регистрационный номер : WT926 The crash of HC.11 WT926 at Middle Wallop in April 1953. was attributed to pilot error.
-
Air Enthusiast 1998-09 / E.Myall - Sycamore Seeds
Bristol Sycamore Mk.4.
- Фотографии