Описание
Страна : Великобритания
Год : 1948
Вертолет
Морской поисково-спасательный вертолет
Варианты
- Sikorsky - R-5 / HO2S / HO3S / S-51 - 1943 - США
 - Westland - Dragonfly / Widgeon - 1948 - Великобритания
 
Westland Dragonfly и Widgeon 
   В 1946 году прошли переговоры между «Westland Aircraft» и американской «Sikorsky», в результате которых первой была выдана лицензия на производство в Великобритании вертолетов Sikorsky S-51. В целом британский вариант был идентичен американскому, собирался из комплектующих, выпускаемых в Великобритании, и оснащался двигателем Alvis Leonides.
   Первый гражданский Westland/Sikorsky WS-51 был облетан 5 октября 1948 года, а 24 июля 1951 года он стал первым вертолетом британской постройки, получившим сертификат летной годности. В 1950 году 705-я поисково-спасательная эскадрилья британских ВМС - первое вертолетное подразделение - получила на вооружение Dragonfly HR.Mk 1. Всего «Westland» построила 133 вертолета. Основными эксплуатантами были британские ВМС и ВВС, хотя часть вертолетов приобретали и зарубежные страны, включая Египет, Францию, Италию, Японию и Таиланд. Кроме того, для гражданских заказчиков были построены пять машин.
   Следом за Dragonfly настала очередь усовершенствованного Widgeon, который представлял собой доработанный вариант первого и строился в количестве 14 машин, часть из которых была переоборудована из Dragonfly. Widgeon позволял перевозить пять человек и оснащался усовершенствованным несущим винтом от S-55. 
Варианты
   Dragonfly HR.Mk 1: первоначальный морской поисково-спасательный вариант для британских ВМС, оснащался звездообразным двигателем Alvis Leonides 50
   Dragonfly HC.Mk 2: схож с HR.Mk I, но оснащенный для эвакуации раненых и поставлявшийся британским ВВС
   Dragonfly HR.Mk 3: основной серийный вариант (58 вертолетов); схож с HR.Mk I, но с цельнометаллическим несущим винтом
   Dragonfly HC.Mk 4: вариант для эвакуации раненых (Королевские ВВС Великобритании), схож с HR.Mk 3
   Dragonfly HR.Mk 5: окончательный морской поисково-спасательный вариант для британских ВМС, схож с HR.Mk 3
   Westland/Sikorsky Mk 1A: гражданский вариант с двигателем Leonides 521/1 мощностью 520 л.с.; использовался как транспортный, но небольшое количество поставлялось Японии в варианте поисково-спасательного, а также поставлялись ВВС Италии и Таиланда
   Westland/Sikorsky Mk 1B: гражданский вариант, схожий с Mk 1A, но оснащенный двигателем Pratt & Whitney R-985-134 Wasp Junior мощностью 450 л. с. 
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
   Westland Dragonfly HR.Mk 1 
   Тип: морской поисково-спасательный вертолет
   Силовая установка: один звездообразный ПД Alvis Leonides 50 мощностью 540 л. с. (403 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на уровне моря 153 км/ч; практический потолок 3780 м; дальность 483 км 
   Масса: пустого 1987 кг; максимальная взлетная 2663 кг
   Размеры: диаметр несущего винта 14,63 м; длина с вращающимися винтами 17,54 м; высота 3,95 м; площадь, ометаемая несущим винтом, 168,11 м2
- Описание
 
Фотографии
- 
 
 
Мировая Авиация 251
Регистрационный номер: WG752 Британские ВМС использовали Dragonfly для обеспечения полетов и в качестве поисково-спасательного, а также вспомогательного. Вариант HR.Mk 5 в основном выпускался путем конверсии HR.Mk 3.
 
- 
 
 
Aeroplane Monthly 2000-04 / 2000 Airshows & Museums Guide
Регистрационный номер: GJ701, WG751 Westland Dragonfly WG751, wearing Gosport code GJ701, is preserved at World Naval Base in the Historic Dockyard at Chatham.
 - 
 
 
Air International 1994-10 / P.Cooper - Forever Farnborough (2)
The Empire Test Pilots School was resident at Farnborough from 1946 until 1968 occupying the hangar on the south side of the airfield, this now being used today as the civil enclave. In this view are some of the ETPS fleet at Farnborough during 1961. These include a Vampire T.11, Meteor NF.14, Meteor T.7, Hunter F.4, Hunter T.7, Dragonfly HR3, Devon C.1, Shackleton MR.2, Canberra B.2, Swift F.7 and Chipmunk T 10.
Другие самолёты на фотографии: Avro Shackleton / Type 696 - Великобритания - 1949De Havilland Dove / D.H.104 - Великобритания - 1945De Havilland Vampire T / Vampire NF / D.H.113 / D.H.115 - Великобритания - 1950De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk - Канада - 1946English Electric / BAE Canberra - Великобритания - 1949Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943Gloster, Armstrong Whitworth Meteor NF.11 - Великобритания - 1950Hawker Hunter - Великобритания - 1951Hawker Hunter T - Великобритания - 1955Supermarine Swift - Великобритания - 1948
 
- 
 
 
Мировая Авиация 251
Регистрационный номер: N-7001 Военные эксплуатанты Widgeon включали иорданские ВВС и авиацию бразильских ВМС (на фото). Бразильская эскадрилья HU-1 получила два вертолета в 1961-1962 годах.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 2000-04 / 2000 Airshows & Museums Guide
Westland WS-55 G-ANFH, now preserved at the Helicopter Museum, Weston-super-Mare, seen here in British European Airways colours in the late 1950s with a Westland Widgeon demonstrator.
Другие самолёты на фотографии: Westland Whirlwind - Великобритания - 1953
 
- 
 
 
Air Pictorial 1969-06 / P.March - Central Flying School
Регистрационный номер: XF260 [2] First rotary-wing machine used by C.F.S. was the Dragonfly; HC.4 XF260 is shown at Fairford in May 1955
 - 
 
 
Air-Britain Aeromilitaria 1984-04
Регистрационный номер: XF260 [2] Dragonfly HC.4 XF260 of CFS at Fairford, 1954
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1982-08 / R.Riding - Middle Wallop 1938-1982
An S-51 Dragonfly flown by both RAF and Army personnel at Middle Wallop.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер: WG719 Westland Dragonfly HR.3 WG719;
 - 
 
 
Мировая Авиация 236
Первое боевое применение британских вертолетов имело место во время Малайского восстания. На снимке - вертолет Dragonfly из 194-й эскадрильи британских ВВС эвакуирует из джунглей раненого солдата.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1989-08 / I.Hayes - Choppers over Malaya
A 194 Sqn S-51 Dragonfly arrives at Squadron HQ of the RAF Regiment (Malaya). British-built S-51s were fitted with the Alvis Leonides engine in place of the Pratt & Whitney Wasp Junior of the American version.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1989-08 / I.Hayes - Choppers over Malaya
A helicopter evacuation in Malaya, photographed by Flt Lt Dowling in November 1950. Left to right: 1. The S-51 on the Auster strip at Segamat. 2. Clearing as seen from the Auster. 3. S-51 on floor of clearing - engine is not stopped: patrol-leader holds cyclic-pitch control. 4. Takeoff from clearing with casualty on board. 5. Over the treetops and away for Segamat. 6. Transferring the patient to a stretcher for despatch to hospital.
 - 
 
 
Air Pictorial 1956-08
LIFE SAVER. During the last war, aircraft of Bomber Command had their sorties recorded by a bomb painted on the nose, while Fighter Command's method was a Swastika for every enemy aircraft destroyed. The Royal Navy appear to have adopted this scoreboard method for their rescue helicopters. For every person saved an image of a man is painted on the nose of their machines. I took these photographs at the R.N.A.S. Station at Abbotsinch, and this particular helicopter was one of those used to rescue forty-one men from the motor-vessel Dover-fjell. Note folded rotors.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1984-06 / P.Jarrett - Grapevine
Регистрационный номер: WG724 One of other exhibits threatened by the North East Aircraft Museum's short-notice eviction from Sunderland Airport is Westland Dragonfly HR. Mk 5 WG724
 - 
 
 
Мировая Авиация 236
Регистрационный номер: VZ961 Компания "Westland" выпускала WS-51 по лицензии. Ее завод в Йеовиле собрал 165 вертолетов Dragonfly, часть из которых поставлена на экспорт.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1989-09 / I.Hayes - Rotary resque
A Whirlwind and a Dragonfly of 700 Sqn RNAS Culdrose patrolling the Cornish coast on October 19, 1960.
Другие самолёты на фотографии: Westland Whirlwind - Великобритания - 1953
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1982-05 / J.Sproule - Pioneering Search and Rescue
The author's specially designed carrycot stretcher being hoisted up to a Ford S.51. This method of recovering injured personnel from ships proved successful.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1982-05 / J.Sproule - Pioneering Search and Rescue
A RNAS Ford S.51 lowers the trawl, designed by the author to scoop up the "inert" victim
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1989-09 / I.Hayes - Rotary resque
An RNAS Ford S.51 demonstrating the trawl method of air/sea rescue, devised by Lt-Cdr John Sproule RN (Rtd) in 1953.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1982-05 / J.Sproule - Pioneering Search and Rescue
The "inert" victim is winched up and carried in situ back to the mainland
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1982-05 / J.Sproule - Pioneering Search and Rescue
The author, together with No 2 crewman, seen inside the S.51, together with the net.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1984-10 / ??? - Give us a lift
The Flying Bedstead Mk II, naval version, being given assistance by a RNAS Ford Westland Dragonfly. The primative PO WWR (Wave Warning Radar) can be seen trailing in the traditional position beneath the bed. The type did not go into production.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1989-09 / I.Hayes - Rotary resque
Royal Marine Commandos being flown in a Sycamore while a Dragonfly picks up cargo from the bow of a landing craft. These helicopters were used in Run Aground VII, an exercise carried out in May 1956 for the benefit of Staff College students, at Eastney Reach, Portsmouth.
Другие самолёты на фотографии: Bristol Sycamore / Type 171 - Великобритания - 1947
 - 
 
 
Air Enthusiast 1998-03 / J.Smith - Wrath of a Mystical Monster
HMS ‘Eagle’ with ‘Bulwark’ and ‘Albion’ behind. On the deck, bow to stern, are Sea Venoms, Sea Hawks, Wyverns, a Dragonfly helicopter and an Avenger
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Venom / D.H.112 - Великобритания - 1949Grumman TBF/TBM Avenger - США - 1941Hawker Sea Hawk - Великобритания - 1947Westland Wyvern - Великобритания - 1946
 - 
 
 
Авиация и Космонавтика 2008-01 / Е.Ружицкий - История вертолетных рекордов (3)
Регистрационный номер: G-AJOO Серийный вертолет S-51
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1977-11 / M.Hooks - British Airways Helicopters 1947-1977
Регистрационный номер: G-AJOV [2] BEA's Sikorsky S-51 G-AJOV over Northolt shortly before the inauguration of thrice daily return flights to Birmingham airport on June 1, 1951.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер: G-AJOV [2] Westland Dragonfly G-AJOV fitted with spray bars for aerial spraying.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1977-11 / M.Hooks - British Airways Helicopters 1947-1977
Регистрационный номер: G-AKCU [2] Sikorsky S-51 G-AKCU was one of three S-51s used on the Peterborough-Norwich experimental service in February-March 1949.
 - 
 
 
Мировая Авиация 8
Регистрационный номер: G-AKCU [2] 1 июня 1948г.: авиакомпания BEA стала первой британской авиакомпанией, использующей для перевозки авиапочты вертолеты. Вертолеты S-51 приступили к перевозке почты из Питерборо в различные населенные пункты Восточной Англии.
Unloading mail from S-51 (1 June 1948). - 
 
 
Aviation Historian 13 / J.Stroud - The South Bank Show /The John Stroud Archive/
Регистрационный номер: G-AJOR [5] Sikorsky-built S-51 G-AJOR, named Sir Owen in BEA service, was one of four operated by the airline in the early days of its helicopter fleet, and was powered by a single vertically-mounted 450 h.p. Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior B4 radial piston engine. This example served with BEA until it was sold to Autair Helicopters in July 1953.
 - 
 
 
Aviation Historian 13 / J.Stroud - The South Bank Show /The John Stroud Archive/
Регистрационный номер: G-AJOR [5] On July 28, 1952, John Stroud was on hand at the former Festival of Britain site on the south bank of the Thames to capture Wg Cdr Reggie Brie landing BEA S-51 G-AJOR in the first of a series of trials.
 - 
 
 
Aviation Historian 13 / J.Stroud - The South Bank Show /The John Stroud Archive/
Регистрационный номер: G-AJOR [5] With the remains of the futuristic Dome of Discovery in the background, Reggie Brie brings G-AJOR into the South Bank site. Brie had long been an advocate of the helicopter for city-centre operations, and had suggested floating landing platforms in the Thames as far back as the late 1930s.
 - 
 
 
Aviation Historian 13 / J.Stroud - The South Bank Show /The John Stroud Archive/
Регистрационный номер: G-AJOR [5] Following his initial flights in and out of the South Bank site, Brie (holding hat) left the flying to Capts “Jock” Cameron (left) and J.G. Theilmann (flying the S-51).
 - 
 
 
Aviation Historian 13 / J.Stroud - The South Bank Show /The John Stroud Archive/
Регистрационный номер: G-AJOR [5] Up, up and away - Brie lifts G-AJOR over the river towards the imposing sight of Whitehall Court on the northern bank of the Thames.
 - 
 
 
Aviation Historian 35 / L.Hellstrom - Sabena's Congo Ventilators
Регистрационный номер: OO-CWC With what might today be deemed shocking disregard for the population on the street below, WS-51 Dragonfly OO-CWC deposits insecticide over an urban neighbourhood in the early 1950s.
 - 
 
 
Aviation Historian 35 / L.Hellstrom - Sabena's Congo Ventilators
"Hold your noses, boys!” A military camp near N’Dolo Airport in Leopoldville gets a comprehensive dusting by one of the Dragonflies.
 
- 
 
 
Air Pictorial 1955-10 / J.Stevens - Farnborough 1955
Регистрационный номер: G-ALIK [2] The new Westland Widgeon
 - 
 
 
Air Pictorial 1957-09 / J.Stevens - Farnborough 1957
Регистрационный номер: G-AKTW The Westland Widgeon;
 - 
 
 
Aviation Historian 7 / B.Ronge - Sabena's Cityhoppers
Регистрационный номер: G-ANLW [2] Sporting the Expo ’58 star logo on its nose and Sabena colours, Westland Widgeon G-ANLW served with the airline for the duration of the exhibition. It later went on to appear in some dynamic flying sequences in the obscure 1974 film Caravan to Vaccares. It is now on display at the Norfolk & Suffolk Aviation Museum at Flixton.
 - 
 
 
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v5
Регистрационный номер: G-ANLW [2] Westland Widgeon.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1990-04 / 1990 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер: G-APTW [2] Westland Widgeon G-APTW.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер: G-APTW [2] Westland Widgeon II G-APTW.
 - 
 
 
Aviation Historian 7 / B.Ronge - Sabena's Cityhoppers
Two of Sabena’s leased helicopters, a Vertol 44A and Widgeon, at the exhibition helipad during Expo ’58.
Другие самолёты на фотографии: Piasecki H-21 Shawnee - США - 1952
 - 
 
 
АвиаМастер 2002-04 / М.Жирохов, О.Моногону - Прощай, Биафра! Воздушная война в Нигерии, 1967-70гг. /Неизвестные страницы/
Вертолет "Виджеон", ранее захваченный биафрийцами в Харикорте и отбитый у них нигерийскими федеральными войсками.
 - 
 
 
Air International 1997-01 / B.Butt - Ready to Serve. Hong Kong's Government Flying Service
Регистрационный номер: VR-HFM The introduction of helicopters in 1958 allowed the HKAAF to offer many more services to the community than ever before. Westland Widgeon II VR-HFM (seen here) crash landed in January 1965; the first serious helicopter accident to occur in Hong Kong.
 - 
 
 
Air Pictorial 1958-07
Регистрационный номер: VR-HFL Widgeon VR-HFL (ex-G-APBK) on sky shouting duties with the Hong Kong Police. 'FM (ex-'PBL) flies in military colours with the final M as its sole identification.
 - 
 
 
Air Pictorial 1958-01 / Air Pictorial's photo-review
Регистрационный номер: G-ALIK [2] Last autumn the demonstration Westland S-51 Srs. 2 Widgeon prototype (G-ALIK; c/n. WA/H/3; 1949) undertook a series of water tests at Calshot utilising a new type of flotation gear. Tests have now been completed and the Widgeon has reverted to conventional land undercarriage.
 
- 
 
 
Aeroplane Monthly 1989-08 / I.Hayes - Choppers over Malaya
The locally-made wicker basket for carrying wounded in the Westland-Sikorsky S-51s in Malaya. It replaced the standard external pannier.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1990-03 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: 5N-ABW, WG179 Mayhem at Weston-super-Mare: the International Helicopter Museum's Westland Dragonfly WG179 lies inverted and impaled on Widgeon 5N-ABW after freak gales on January 25, 1990.
 - 
 
 
Aeroplane Monthly 1988-12 / P.Masefield - Wren
Excerpt from Men and machines at the 1960 SBAC Display.
Другие самолёты на фотографии: Westland Wessex - Великобритания - 1958Westland Whirlwind - Великобритания - 1953
 
- Фотографии